• 0

(web)winkel in basic kleding

Beste mensen,

 

Ik heb eens na zitten denken over een concept, namelijk een webwinkel in basic kleding en/of een winkel puur gericht op de verkoop van basic kleding. Hierbij moet je denken aan:

T-shirt korte mouw, lange mouwen, v-hals, ronde hals, hempjes, polo's korte mouw etc.

En deze artikellen dan in zwart, grijs en wit eventueel op verzoek andere kleuren.

 

Waarom?

Als ik basics zoek als ik aan het winkelen ben, dan moet ik van de ene winkel naar de andere, omdat ik simpelweg niet kan vinden wat ik zoek. Van de Hema, naar V&D, naar H&M etc. Ze bieden niet een heel compleet pakket aan basics.

 

Online:

Promotietextielbedrijven bieden deze producten allemaal aan, mits je er 25 besteld (geen optie)

Tientallen webwinkels in kleding puur gericht op het persoonlijk maken door middel van opdruk (is niet wat ik zoek)

 

Kanttekeningen:

- winstmarge is redelijk klein

- verzendkosten zijn hoog

 

Dit zijn misschien wel de redenen dat het niet op deze wijze verkocht wordt via het internet.

 

Een aantal punten waardoor het onderscheidend kan zijn:

- Goede prijs/kwaliteits verhouding

- Geen tientallen keuzes voor t-shirts zoals bij promotie textielbedrijven (shirt is een shirt) wij selecteren het "beste"

- (green cotton: producten op een eerlijke manier vervaardigd)

- Een goed uitgewerkt webconcept, zoals bijvoorbeeld freshcotton (http://www.freshcotton.com)

 

Ik zou graag willen weten wat jullie van zo'n concept vinden?

 

Of jullie zoiets al zijn tegengekomen?

 

Zou het rendabel genoeg zijn als er een hoge omloopsnelheid wordt gegenereerd?

 

Zou een basic kledingwinkel in een winkelcentrum/stad iets zijn?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

 

Met vriendelijke groet, Michael Zandbergen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

He,

 

Ik vind het idee best mooi, wat ik me afvraag: je zegt dat de winstmarge redelijk klein is en de verzendkosten hoog, ik vraag me dat af. Als je 25 shirts van bijvoorbeeld Fruit of the loom koopt (goeie kwaliteit) betaal je volgens mij iets van €2,5 á €3,5 per stuk.

Keep in mind dat mensen best bereid zijn te betalen voor kwaliteit (ik neem aan dat je niet van plan bent je te richten op het Zeeman publiek), ook al is het een shirt zonder mooie opdruk, bij bijvoorbeeld H&M heb je van die shirtjes met vaak wel leuke printjes, die kosten €10 of €11, dat zijn leuke shirts alleen als je de stof voelt voel je wel dat dat een kwaliteit van niks is, ik heb ook wat shirts van de Freshcotton en het verschil is erg duidelijk, als jij een shirt levert in de kwaliteit van de Freshcotton shirts zonder opdruk kun je daar volgens mij best €10 of zelfs €15 voor vragen, lijkt mij best een leuke marge :)

 

Wat betreft verzenden, FC verzendt de shirts in doosjes die door de brievenbus kunnen, dan zit je dus op circa €2,5 verzendkosten, als je twee shirts koopt van €10 per stuk lijkt die €2 me geen groot probleem.

 

Hoe het verder zit met de verkoop van basic shirts weet ik niet (ik ben niet echt een shopper) maar volgens mij kun je bij bijvoorbeeld de We prima aan basic shirts komen.

 

Ik zou iig beginnen met een webwinkel omdat je dan maar een kleine investering hebt, bij succes kun je er altijd winkels aan vastplakken. Ik ken geen winkels (internet en 'echt') die dit doen.

 

Succes,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Beste Michael,

 

Allereerst is je idee best aardig. Mag ik je vragen waarom je een webhop wilt beginnen? Lijkt het je leuk om deze te runnen, wil je wat bijverdienen of wil je er rijk mee worden?

 

De laatste tijd verschijnen enorm veel mensen op dit forum die een webshop willen beginnen. Dan denk ik: 'Wees nou eens wat creatiever mensen' of 'Weer iemand die denkt dat hij/zij met zijn webshop goud geld gaat verdienen'. En dan zijn de meeste ook nog eens regelrechte kopieen van andere webshops en is er al veel concurrentie in een bepaalde markt. Gelukkig heb jij er iets langer over nagedacht en iets bedacht om je in ieder geval te kunnen onderscheiden.

 

Wat betreft jouw idee denk ik niet dat je veel concurrenten hebt op Internet. Wel is natuurlijk, zoals hwjd al stelt, retailer WE een goed voorbeeld van een zaak die veel basic kleding aanbiedt, maar erg actief online kun je deze keten niet echt noemen.

 

 

Twee aandachtspunten bij jou idee die mij te binnen schieten:

 

- Het lijkt mij extreem lastig een naam te vestigen op het gebied van basic kleding en zeker online. Men gaat denk ik niet online op zoek naar dit soort shirts. Wellicht kun je in een hoger segment meer verdienen en kost het je minder tijd.

 

- Dit brengt mij op het tweede punt. Als je relatief lage marges draait en je er echt iets leuks mee wilt verdienen, betekent dit dat er relatief veel uren ingestoken moeten worden. Een product met een marge van 50 euro verzendklaar maken duurt net zo lang als het verzendklaar maken van een product met een marge van 5 euro, alleen verdien je er 10x zo veel mee!

 

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nick,

 

Bedankt voor de aandachtspunten.

 

Ik weet nog niet of ik dit concept daadwerkelijk wil uitvoeren. Ik ben vaak bezig met het bedenken van concepten, maar "het" idee wil me nog niet te binnen schieten. Dus elke keer als ik wat verzin, vind ik het fijn om daar wat feedback op te krijgen.

 

Allereerst wil ik het ondernemen onder de knie krijgen, waarbij het geld als bijverdiensten naast het studeren moet zijn. Maar het liefst begin ik met een concept waarbij dit meer dan bijverdiensten zullen zijn.

 

Think big, start small

 

gr Michael

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

"De beste manier om een goed idee te krijgen, is gewoon heel veel ideeën bedenken!" (geen idee wie dit ooit heeft gezegd)

 

Zelf geloof ik hier zeker in. Hoe meer ideeën je bedenkt, hoe creatiever en korter je denkpaden worden, hoe sneller je nieuwe ideeën bedenkt, welke je ook weer met elkaar kunt combineren tot nieuwe ideeën -> nog meer ideeën. Uiteindelijk heb je een groot aantal uitgewerkte ideeën op de plank liggen en als je er aan toe bent en er de tijd voor hebt, pak je de stapel op en zoek je het idee uit dat op dat moment het beste bij de korte of lange termijn situatie past (volgens eigen inzicht).

 

Ook denk ik dat je het echte goud pas vindt als je mijn enkele keren is ingestort of ondergelopen, wat nodig was om die grote goudader voor jou zichtbaar te maken.

 

Cheers

Link naar reactie
  • 0

Als de marges klein zijn en je niet meteen goud geld wil verdienen is zo'n shop nog niet eens zo'n gek idee.

Een webshop kost je de eerste tijd vooral heeel veel tijd, met de tijd groeit je omzet en je verdienste...

 

In de webwinkel top 100 staat een jeans-webshop die het zeker niet slecht doet met een omzet van 2,5 miljoen in 2007.

 

Je weet het pas als je begint..

 

Succes.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Het probleem zit hem niet zozeer in de inkoop of in de winstmarge, maar meer in de merknaam.

Ikzelf heb de kanalen om deze kleding goedkoop in te kunnen kopen en ook ik loop al wat langer met het idee om dit te gaan doen. Maar waar ik ondertussen bij mijn huidige klanten voor textielbedrukking tegen aan gelopen ben is dat de meeste mensen totaal niet weten wat voor merk ze kopen. Voor jou is het een topmerk, voor hun is het een B-merk. Ik zelf vind van sommige shirtjes de kwaliteit beter dan wat ik in de winkel kan kopen.

 

Alleen je vraagt natuurlijk een iets hogere prijs dan de B-merken van Zeeman, Makro etc. etc.

Vaak liggen daar nog van die zogenaamde knallers: 5pack voor de prijs van 3 shirtjes!!!!

 

Het probleem is dat mensen deze shirtjes zien liggen, ohh ik neem er nog maar wat mee. Is handig om ergens onderaan te doen, of als werk shirtje. Mensen gaan niet zo snel dit op internet opzoeken, je word er al mee kapot gegooid in de normale winkels.

 

Je moet je echt goed gaan onderscheiden qua kwaliteit, echter dit online goed duidelijk maken is heel erg lastig!

Een shirtje wil je vaak voelen, kijken hoe de maat valt, kijken of shirtje lichte of zware kwaliteit is.

 

De webwinkels die shirtjes verkopen zijn meestal niché, speciale ontwerpen of al reeds gevestigde merken. Er tussen in hangen met basic kleding word moeilijk, voor vele mensen ben je een van de 100en, ondanks dat je betere kwaliteit kan leveren. Zij zien dit niet op afstand.

 

Als het je lukt om op de een of andere manier je shirt kwaliteit over te brengen op je klanten, weet ik zeker dat je webwinkel winstgevend kan zijn.

Zo niet, word het een hele zware kluif..............

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met me vorige webshop, borduren en bedrukken, had ik de basics ook gewoon in de shop staan zodat men deze los kon bestellen.

Ik heb nooit een bestelling gehad voor losse basic kleding, het enige wat los weg ging waren bombers en jassen van Dickies en Penduick wat wel weer merkkleding is.

Tevens zit je met een behoorlijke voorraad, maten en kleuren, als je alles binnen 24 uur bezorgen wilt.

 

Persoonlijk zou ik het niet doen maar wie de gok niet neemt die niet wint.

Zoals de voorgangers al schreven zijn het kleine marges dus rijk wordt je er zeker niet van.

Link naar reactie
  • 0

Hey Michael,

 

Ik ben van mening net als de rest dat het zeker een kans van slagen heeft maar dan wel pas met behoorlijk wat voorwerk. Zoals eerder gezegd er zijn behoorlijk aantal bedrijven die dit ook aanbieden en zijn mensen idd te porren om die shirtjes bij jou website te gaan kopen. Ik zou van te voren eens een onderzoek laten doen of zelf doen in je eigen omgeving. ( deze is makkelijk op te zetten ) En daar een paar duidelijke vragen stellen die jij graag beantwoord wilt hebben. Zoals bijv.

 

1: Wat zou een goede prijs kunnen zijn?

2: Zouden deze personen het online kopen?

3: Is er behoefte aan?

 

Dus zou eerst onderzoeken of het zin heeft al de uren er in te gaan steken die het nodig heeft om van de grond te krijgen.

 

Succes ermee !!

 

Ps Misschien ook erg leuk idee om basic shirts e.d op te zetten met onliners !! die zijn er wel maar dan alleen bedrukt bij lokale drukkerij op shirts uit china.

Link naar reactie
  • 0

Zelf zat ik misschien te denken aan een soort van MLM (multi level marketing) kanaal. Als je een shirt inkoopt voor bijvoorbeeld €2,50 en je kan hem verkopen voor €10 euro dan is de winstmarge best groot. Elke keer als je vrienden/familie wat verkopen pakken zij een deel van die marge. Het nadeel is dat je zelf minder marge hebt, wat het voordeel is dat je zelf geen moeite hoeft te doen om het te verkopen.

 

Het is op deze manier wel een beetje makkelijk geschets en niet hoe een echt MLM systeem werkt, maar als ik dat verder uitdenk is dat misschien ook wel een uitkomst.

 

Die adwords zal idd lastig worden, net zoals een goede domeinnaam vinden voor basic kleding.

Link naar reactie
  • 0

MLM is op higherlevel garantie voor alarmbellen, dus wees gewaarschuwd ;)

 

Overigens is het geen mlm zoals je het beschrijft maar gewoon (tussen)handel in reeele goederen, principieel niets mis mee. Het vervelende is alleen dat het waarschijnlijk niet werkt, omdat het te eenvoudig is de middle-man (of -men) er tussen uit te werken.

 

Op zich denk ik dat er voor het product best markt is, goede kwaliteit tegen een nette prijs en handig door de post bezorgd, why not... Zaak is alleen je doelgroep zien te bereiken. Als het puur om goedkoop gaat, dan gaan ze wel naar de wibra of iets dergelijks, die markt wil je niet hebben. Ik heb wel eens soortgelijke producten zien langskomen op group buying websites als samenkopen.net - wellicht is dat een mogelijkheid om te markt wat af te voelen?

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb zoiets ook wel langs zien komen bij inkoopacties.net, maar daar werkte het niet echt. Het lijkt mij gewoon het beste om goed me doelgroep uit te zoeken en daar specifiek marketing op los te laten. Ik kan momenteel genoeg kanten op met de tips van de HL leden.

Link naar reactie
  • 0

Je idee is erg goed.

 

Wat je erbij zou kunnen pakken is juist de grote maten. De shirts van de WE zijn van goede kwaliteit, maar maat XXL is voor veel mannen toch al te klein. Hier zou je dan ook een deel van je adwordscampagne op kunnen toeleggen, omdat dit iets waar minder op gezocht wordt, maar dus wel meer sales zal opleveren. (simpelweg omdat goede shirts in grotere maten voor een betaalbare prijs bijna niet te vinden zijn)

 

Just basic, common high quality clothing.....

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

In mijn vrije tijd ben ik vaak op zoek naar nieuwe business ideeën en laatst schoot me weer iets te binnen.

 

Ik vroeg mij af of er behoefte zou zijn aan een "kleine" kledingwinkel waar alleen basic mode te koop is.

Wat is jullie mening hierover?

 

Hierbij moet je denken aan t-shirts (lange mouw,korte mouw, v-hals, ronde hals, slim fit etc.), polo's, hempjes en alles in verschillende kleuren.

 

Ik ben op het idee gekomen omdat ik soms op zoek ben naar een bepaald shirt, zonder logo's/merken en dat kan ik dan niet vinden. Het zou toch mooi zijn als mensen basicmode nodig hebben en dat ze dan weten waar ze dat kunnen vinden.

 

Niet afhankelijk van al die winkels HEMA, V&D, H&M, WE, HANS TEXTIEL die niet altijd hebben wat je zoekt.

 

Ik weet dat de kledingmarkt verzadigd is (bedrukte shirts bijvoorbeeld), maar er is altijd behoefte aan basic mode.

Maar alle basickleding ligt verspreid over verschillende winkels binnen een bepaalde stad, waardoor ik veel te veel tijd kwijt ben met zoeken en dan heb ik het soms niet eens gevonden.

 

American apparel komt dicht in de buurt met wat ik voor ogen heb. Deze keten heeft in Nederland alleen vestigingen in Amsterdam en Rotterdam. Deze winkel is voor basics soms behoorlijk prijzig en daarnaast hebben ze veel andere mode in het assortiment.

 

Zou er genoeg marge zijn op goede prijs/kwaliteits basics om een kleine winkel in combinatie met een webwinkel te starten?

Webshop is een aanvulling op het concept. Verzendkosten kunnen eventueel een drempel vormen voor online verkoop.

 

Alle overige vragen en opmerkingen hoor ik graag.

 

Met vriendelijk groet,

 

Michael

Link naar reactie
  • 0

ik vind het een super idee en denk echt dat je een gat in de markt heb gevonden.

als ik naar mezelf kijk zie ik een heleboel terug van je verhaal, ik wil geen reclame op m'n rug van een ander.

het is wel zo dat merkkleding vaak langer mee gaat maar om door het label factor 10 te betalen,doei!

ik vind het belachelijk dat mensen nog steeds kiezen voor deze flauwekul en als je het op jou manier doet kun je veel meer variatie in je kleding maken vanwege de aanschafprijs.

ik vermoed dat als je hiermee begint er binnen no time een hele keten van is dus moet je aan een goede naam denken en dit is heel belangrijk in dit geval, je moet de mensen het zich bewust maken van het feit dat het belachelijk is om meer te betalen voor reclame van een ander.het zou dan toch goedkoper moeten worden?

doet me denken aan het volgende: als er dan toch reclame op moet staan regel dan een deal met bijvoorbeeld een bedrijf die mee betaalt als diens reclame erop staat bijvoorbeeld als een t-shirt een tientje kost betaal je 8,- als er zeg maar ,dutch aero technics' op staat, maar nu schiet ik misschien een beetje door.

tip, druk de naam van je bedrijf niet op je kleding als je hiermee begint hihi :)

www.restnrg.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet. Basic kleding is over het algemeen vrij goedkoop te krijgen. Wellicht is er een markt voor mensen boven de 250 kilo die het huis niet meer uit KUNNEN, maar ik kan in Den Haag (startpunt bij mijn voordeur) binnen 10 minuten een spijkerbroek onder de 20 euro en een overhemd voor 3 euro vinden. (Zeeman, Wibra). Wanneer je het combineert met een winkel op een goede locatie, dan zie ik er nog wel heil in, maar ook dan zal je het waarschijnlijk voornamelijk van de winkelverkoop moeten hebben.

 

Mocht je toch niet te overtuigen zijn, dan zal ik klein beginnen (bijvoorbeeld zelf aan de slag gaan met Joomla en Virtuemart)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Ten eerste sorry voor het stellen van dezelfde vraag. slordig van mij.

 

Omdat vorig jaar de nadruk lag op een webwinkel, had ik nu een topic gestart waarbij ik uitga van een fysieke winkel.

Het concept zo inrichten dat het inderdaad als een keten eventueel kan uitrollen. Zoals Joop al zei is een goede naam van belang maar ook een duidelijk onderscheidend karakter in het concept. Bijvoorbeeld organisch katoen.

 

Een winkel starten vraagt wel veel startkapitaal. Als het concept duidelijk omschreven wordt in een businessplan, aangevuld door onderzoek in de regio waar je eventueel wilt gaan starten. Dan kun je aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek besluiten om het avontuur wel of niet aan te gaan.

 

Het webconcept witshirt zwartshirt kon ik nog niet. De website richt zich wel op het hogere segment. Omdat het anders idd niet rendabel is om een webwinkel te starten.

 

Ik zou graag nog wat reacties krijgen op het idee van een fysieke winkel, omdat de reacties veelal gebasseerd zijn op de webwinkel.

 

 

Gr Michael

Link naar reactie
  • 0

 

 

Omdat vorig jaar de nadruk lag op een webwinkel, had ik nu een topic gestart waarbij ik uitga van een fysieke winkel.

 

 

 

Zou er genoeg marge zijn op goede prijs/kwaliteits basics om een kleine winkel in combinatie met een webwinkel te starten?

 

 

 

 

???

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

...

Een winkel starten vraagt wel veel startkapitaal. Als het concept duidelijk omschreven wordt in een businessplan, aangevuld door onderzoek in de regio waar je eventueel wilt gaan starten. Dan kun je aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek besluiten om het avontuur wel of niet aan te gaan.

...

Ik denk dat je het in deze tijd ook niet voor elkaar krijgt om zonder een grote eigen inbreng een krediet te krijgen. Zeker binnen de detailhandel vallen er momenteel meer dan er blijven staan. Je zou op zoek kunnen gaan naar een microkrediet, of binnen je eigen kringen een geldschieter / compagnon te vinden.

 

 

Ik zou graag nog wat reacties krijgen op het idee van een fysieke winkel, omdat de reacties veelal gebasseerd zijn op de webwinkel.

Wij zouden het prettig vinden wanneer gebruikers ook reacties geven op andere topics dan degene die ze zelf starten. Maar dat is slechts een richtlijn.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

zoals al eerder gesteld zijn de marges klein, je wilt niet dat mensen gaan zoeken dus moet je winkel volgens mij op een A lokatie zitten. Daarnaast zul je moeten concurreren met de echte goedkope zaken zoals zeeman en wibra of met het duurdere segment (merkwinkels). Lastige klus denk ik.

 

Wat wellicht een optie zou kunnen zijn is een eigen merk ontwikkelen met alleen plain artikelen. Een mooi voorbeeld hiervan is Rituals (www.rituals.nl), weliswaar een andere sector maar ik zie persoonlijk wel mogelijkheden om zoiets te doen met kleding.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Fysieke winkel - niet aan te raden, want klanten komen toch pas bij je na eerst bij de V&D, Zeeman, WE etc. te zijn geweest. Je hebt tevens maar een klein bereik en veel vaste lasten.

 

Webwinkel- Stuk logischer binnen 2dagen kan heel NL een kwalitatief goed wit shirt hebben voor een zacht prijsje.

 

Als je kijkt naar witshirt.nl is het goedkoopste shirt nog steeds 19,95euro of 2 voor 24,95euro. Dan ga ik altijd nog liever langs de Sting waar ze liggen voor 7,95euro.

 

Iets wat mij er nog wel eens van weerhoud om op internet shirts te kopen, is dat ik niet weet hoe lang of breed ze zijn. Wat ik zelf graag wil zien is het aantal cm van lengte: schouder - onderkant shirt, breedte mouwen, breedte shirt: schouder - schouder, breedte shirt: onder mouwen van oksel - oksel.

Mensen meten hun eigen favo shirt op en kunnen meteen vergelijken met wat jij hebt liggen qua maten.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

aangezien er op T-shirts niet veel marge zit zal je er verschrikkelijk veel moeten verkopen om de huur op te brengen,

lijkt me niet echt haalbaar met de huidige huurprijzen op A-lokaties;

je zou dan toch een wat breder assortiment moeten hebben.

 

wellicht is een shop-in-shop constructie een idee voor je?

een shirt kiosk in een AH XL lijkt me wel wat... :)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

aangezien er op T-shirts niet veel marge zit zal je er verschrikkelijk veel moeten verkopen om de huur op te brengen,

lijkt me niet echt haalbaar met de huidige huurprijzen op A-lokaties;

je zou dan toch een wat breder assortiment moeten hebben.

 

wellicht is een shop-in-shop constructie een idee voor je?

een shirt kiosk in een AH XL lijkt me wel wat... :)

 

Op een soortgelijke manier heb ik mijn startkapitaal voor mijn zaak bijelkaar gebracht. Dagelijks op markten een stationwagen vol met telefoonladers leegverkopen. Minimale marge, maar gigantische afzet.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.