• 0

rechtsvorm (eenmanszaak --> VOF)

Ik heb momenteel een eenmanszaak. Nu wil ik iemand anders bij mijn bedrijfje gaan betrekken. Hierbij wil ik het volgende bewerkstelligen:

- de persoon wordt geen personeel van mij, maar een partner

- ik blijf 100% eigenaar

- winst wordt 50/50 gedeeld tussen ons twee

 

Is dit mogelijk via een vof rechtsvorm? Of wordt de andere persoon dan automatisch mede-eigenaar?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan dat niet (maar ik ben geen jurist). Een VOF is een meermanszaak, overigens niet perse gelijk verdeeld. Bijv bij een 2mans VOF 60-40, of 75-25% ook prima.

 

Wel vraag ik me af wat je bedoelt met een partner. Die heeft toch ook zeggenschap (dus mede-eigenaarschap)?

 

Als je dit niet wilt, maar wel de winst wilt delen, zou je die partner misschien moeten laten factureren vanuit zijn bedrijf? En 1x/jaar de winst over wat jullie gezamenlijk doen, verdelen?

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hem gewoon in dienst nemen met een laag salaris en een hoge winstuit kering, of hem partner maken met 50% zeggenschap en 50% winstaandeel.

 

Voor dat eerste kun je volstaan met een eenmanszaak voor dat tweede kan je en Vof beginnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Bababigboom (gekke naam trouwens),

 

Wat je precies bedoelt met de term partner is mij niet goed duidelijk doch het lijkt erop dat je wel winst (en verlies) 50/50 wilt delen maar geen zeggenschap.

 

Gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid van ieder der vennoten van een VOF zie ik geen "partner" voor jou opstaan die bereid is de zeggenschap geheel aan jou te laten - jij wil 100% eignaar zijn immers - en als het mis gaat potentieel de gehele "schade" voor z´n rekening te nemen.

 

Een VOF constructie lijkt mij dus niet haalbaar; wel is de zeggenschap en winstgerechtigdheid goed te scheiden via een 50/50 participatie in een BV waar de "partner bijvoorbeeld certificaten van aandelen (zonder zeggenschap en beprkte aansprakelijkheid) verkrijgt en jij gewone aandelen (met alle zeggenschap).

 

Als dit een serieuse zaak is doe je er verstandig aan een advocaat te raadplegen met kennis van het ondernemingsrecht.

 

Overigens kan je de volgende - correcte - informatie over de VOF vinden op het net bijv. via http://www.abnamro.nl/zakelijk/:

 

De vennootschap onder firma is in juridische vorm te vergelijken met een eenmanszaak: het is geen opzichzelfstaande rechtspersoon. Het verschil is echter dat er bij de vof meerdere eigenaren zijn. Dit zijn de aansprakelijke (rechts)personen. De firmanten of vennoten van een vof kunnen zowel natuurlijke personen zijn als bijvoorbeeld besloten vennootschappen.

 

Bij een faillissement kunnen de schuldeisers zowel het vermogen van de vof aanspreken als dat van de vennoten. Faillissement van de vof betekent dus in de praktijk tevens het faillissement van de vennoten.Voor de oprichting van een vof volstaat een inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel in je regio.

 

Wel verdient het aanbeveling via een notariële akte een vennootschapscontract vast te leggen. Daarin worden onder meer vastgelegd de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de vennoten, de inbreng (geld, goederen en/of arbeid) en de winstverdeling. ·

 

Fiscaal

De winst van de vof wordt verdeeld onder de vennoten. Over die winst betalen zij belasting. Zijn de vennoten natuurlijke personen, dan betalen zij dus inkomstenbelasting. Indien de vennoten zelf besloten vennootschappen zijn, dan betalen zij vennootschapsbelasting (en uiteraard betalen dan de directies van die besloten vennootschappen inkomstenbelasting over het ontvangen salaris).

 

Vermogen

Het vermogen van de vennootschap onder firma bestaat uit het door de vennoten ingebrachte vermogen. De inbrengende vennoot heeft door die inbreng een vordering op de vof. In wezen is het vermogen van de vof dus 'geleend', want het bestaat uit de vermogens van de firmanten/vennoten.

 

Succes!

 

Lawman

Legal Capital

Advocaten en onderneimgsrechtadviseurs

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Hetgeen ik probeer te bewerkstelligen is het volgende:

- geen personeel in dienst

- winstdeling 50/50

- formele zeggenschap onbelangrijk (50/50 ik oké maar 100/0 is ook oké)

- maar ik blijf 100% eigenaar. Dus bij verkoop van de VOF is de volledige opbrengst voor mij; of bij omzetten naar BV zijn alle aandelen van mij.

 

Is dit wellicht mogelijk door mijn eenmanszaak om te zetten in een VOF met 2 partners; waarvan 1 partner geen vermogen inbrengt? Of bijvoorbeeld 1 partner 1% vermogen inbrengt, zodat eigenaarschap 99/1 wordt verdeeld?

 

Link naar reactie
  • 0

Verschil voor mij is dat een partner meer medezeggenschap heeft dan een werknemer. Het voor mij belangrijkste verschil tussen partner en medewerker is echter het belastingtechnische gedeelte. Dus geen premies inhouden en loonadministratie bijhouden enzo.

 

Ik wil gewoon gezamenlijk een bedrijfje runnen en de winst delen. Maar omdat ik het bedrijfje de laatste jaren heb opgericht en opgebouwd, wil ik wel het recht behouden dat de opbrengsten bij een eventuele verkoop van het bedrijfje voor mij zijn. De vraag is of dit via een VOF mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

[even niet helemaal als expert, maar gewoon als meedenker]

 

Volgens mij zou dat moeten kunnen... maar dan zou je volgens mij een paar dingen moeten doen:

 

1. de waarde van de onderneming laten taxeren per moment van overgang naar VOF. Dit is jouw kapitaalinbreng in de VOF (vergeet hierin ook de goodwill niet!). De waarde moet uiteraard door je partner erkend worden... een vermelding in de oprichtingsakte van de VOF lijkt me van groot belang.

 

2. het 50/50 verdelen van de winst lijkt me op het eerste gezicht vreemd als ik er vanuit ga dat jullie allebei ongeveer evenveel werken in de onderneming, waarbij jij daarnaast wel kapitaal inbrengt en je partner niet...

 

3. Bij het verdelen van de opbrengst van de verkoop van de VOF zou het mij logisch lijken dat jij je kapitaalinbreng als eerste van de verkoopopbrengst af kunt nemen, en dat de daarna resterende waarde (of een slechter geval de resterende schuld...) net zo verdeeld wordt als de winst... dat is immers de waarde die jullie samen opgebouwd hebben.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga hier maar op verder omdat dit het beste bij mijn situatie past. Misschien kom ik nu met de zoveelste dezelfde vraag….

 

Situatie:

Nederlandse eenmanszaak, nog bezig om überhaupt noemenswaardig omzet te creëren, maar er zit een stijgende lijn in. Ik ben uitsluitend in Dtl. bezig. Kosten (adwords, reclame, beurzen etc.) draag ik allemaal privé, want die zijn op dit moment hoger dan de omzet.

 

De bedrijfsnaam is ook het ‘merk’, alle relevante domeinnamen zijn vastgelegd. Er is een huisstijl, website, CMS (al ingericht voor meerdere talen), briefpapier (met zowel het Duitse als ook Nederlandse adres), naja, de hele mikmak.

 

Nu zou ik op zich ook graag in Nederland actief willen zijn, maar heb daar absoluut geen tijd voor. Een vriendin van mij heeft wel interesse. Ze wil graag voor zich zelf beginnen en ze heeft ook affiniteit met het ‘product’.

Wat mij betreft prima: we maken een Nederlandse kopie van de site, 2e licentie op het CMS en ze gaat er maar mee beginnen. Ze kan het helemaal zelf invullen – zolang het mij maar niks kost. Daar bedoel ik mee: zij zou de licentiekosten van het CMS moeten betalen, als ze een Nederlandse Adwordscampagne op wil zetten, zou ze die ook zelf moeten betalen enz. Haalt ze er omzet en winst uit, leuk voor haar, lukt dat niet, jammer voor haar.

 

Maar ja, wat ik hier zo lees over VOF (en al die ellende met ruziënde en weglopende en niet meewerkende VOF partners), dan vraag ik me af of dat wel de juiste constructie is. Eigenlijk zie ik het meer in een franchise omgeving: ik heb het concept en het merk, je bouwt maar lekker een Nederlandse toko.

 

Insteek is dat ik hieraan zo min mogelijk kosten wil hebben (ik steek nu alles in de Duitse markt). Iedereen gewoon zijn eigen ‘toko’.

Maar zoals de topicstarter schrijft, wil ik ook graag de rechten op de naam (merk) houden. Het is misschien niet super uniek, maar toch...

 

Zou franchise een optie zijn? (Ik heb eerlijk gezegd nog niet geïnformeerd over hoe je een franchise formule eigenlijk opzet). Ik wil het wel graag ‘simpel’ houden…

 

(Zij gaat er trouwens ook parttime mee aan de slag, net zo als ik.)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kena

 

Franchise zou perfect zijn! Je kunt haar dan 'opleggen' hoe zij om moet gaan met jouw kindje in NL. Franchise kun je zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt werkelijk alles vastleggen en een flink pakket eisen aan haar stellen (hard franchise) of de touwtjes laten vieren en haar meer ruimte geven (soft franchise).

 

Kijk hier eens voor meer informatie:

http://www.franchiseplus.nl/ , m.n. de knop formules geeft veel inzicht in wat erbij komt kijken.

 

Er is ook een franchiseforum waar je terecht kunt:

 

http://www.franchiseformules.nl/index2.php

 

En gebruik ook onze zoekfunctie met als query 'franchise'. Is veel over geschreven hier.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.