• 0

Uit een VOF, maar een neg. verschil in eigen vermogen. uitkopen of uitstappen?

Graag enig advies.

Ik ben samen met een compagnon 12 jaar geleden een VOF gestart. Per 31 Dec. wil ik uit de zaak. Er is over de jaren heen een verschil ontstaan in eigenvermogen van van een gem. jaarsalaris. Heelaas ten gunste van mijn compaan. We hebben geen schulden, beide een positief eigen vermogen en we maken winst. Nu komt de moeilijkheid, het eigenvermogen van mijn compaan ligt hoger dan de waarde op de balans van de verschillende bedrijfs- en liquide middelen. Het is een VOF met 50-50 verdeling. Moet ik mijzelf "uitkopen" over het veschil tussen de waarde van de zaak en het eigenvermogen van mijn partner?...

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Paul

Het verschil in EV zal ontstaan zijn door een verschil in privé opnames. Jij hebt dus al meer opgenomen uit de vof dan hij.

Dat wil echter niet zeggen dat jij het verschil moet betalen. De stand van jouw EV is hetgeen jij aan winst in de VOF hebt laten zitten. Als jij eruit wil, dan moet hij jou betalen, namelijk de positieve stand van jouw EV.

Evt. kun je ook nog een goodwill bedingen omdat hij een winstgevende zaak voortzet. Raadpleeg advies over hoe je het beste hier uit kunt komen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Graag enig advies.

Ik ben samen met een compagnon 12 jaar geleden een VOF gestart. Per 31 Dec. wil ik uit de zaak. Er is over de jaren heen een verschil ontstaan in eigenvermogen van van een gem. jaarsalaris. Heelaas ten gunste van mijn compaan. We hebben geen schulden, beide een positief eigen vermogen en we maken winst. Nu komt de moeilijkheid, het eigenvermogen van mijn compaan ligt hoger dan de waarde op de balans van de verschillende bedrijfs- en liquide middelen. Het is een VOF met 50-50 verdeling. Moet ik mijzelf "uitkopen" over het veschil tussen de waarde van de zaak en het eigenvermogen van mijn partner?...

Goede avond Paul.

Om de vraag goed te begrijpen denk ik dat ik een toelichting nodig heb.

Er zijn twee positief eigen vermogens.

Het vermogen van de compagnon is hoger dan de waarde van de activa.

Hoe is dit te rijmen ?

• 0

Het vermogen van de compagnon is neem ik aan hoger dan zijn aandeel (50%) in de waarde van de activa en passiva. Dit is logisch aangezien Paul een lager eigen vermogen heeft dan zijn compagnon.

Dus of jij hebt meer priveopnamen gedaan dan jouw compagnon of jouw compagnon heeft meer privestortingen in de vof gedaan.

Zoals Joost al correct aangaf: Hij moet jou uitkopen tegen jouw bedrag van eigen vemogen en natuurlijk wel een bedrag aan goodwill bedingen!

@ Joost

Wat is gebruikelijk: 1 - 1,5 x de jaaromzet en daar dan 50% van voor hem?

• 0

Wellicht zijn de activa gewaardeerd tegen boekwaarde? Dan kan het eigen vermogen van de vennoten dit overtreffen. Denk aan afschrijvingen.

Hoe zit het als je waardeerd tegen werkelijke waarde?

Is er geen vennootschapcontract?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

@ Joost

Wat is gebruikelijk: 1 - 1,5 x de jaaromzet en daar dan 50% van voor hem?

kan, hangt heel erg af van de branche. Goodwill kent wel 20 varianten en vereist dus enig advieswerk.

groet

Joost

• 0

@ Kroes,

Wat gebruikelijk is, is sterk per branche verschillend en vaak is het ook een kwestie van onderhandelen en "wat de gek er voor geeft"

Om dit soort problemen te voorkomen, dienen firmanten van tevoren afspraken te maken over hun privé-opnamen. Hiermee wordt voorkomen dat de kapitalen sterk uit elkaar gaan lopen.

• 0

@ joost en Kroes: Mijn compagnon heeft idd nagenoeg geen gewaardeerd loon uit de onderneming gehaald, en er zijn een aantal jaar geleden wat stortingen gedaan. Over 2008 en 2009 zijn er door hem wel opnames geweest om de EV's een beetje bij elkaar te krijgen. Vandaar het verschil in EV.

@ VNIS: Je hebt gelijk. Het EV is niet hoger dan de waarde van de activa. Mijn excuus. EV compaan is ong. 10% van de activa. Als ik zijn oudedagsreserve er bij optel bijna 20%.

Wel zijn er in het boekjaar 2008 twee panden gekocht. In 2007 zou het aandeel EV in de passiva een stuk hoger zijn.

Een vraagje langs de zijlijn.....Je telt toch de oudedagsreserve mee in het aandeel EV? Het is toch een uitgestelde opname om in het 15% tarief te vallen?

@ Johan: Ja er is een vennootschapscontract. Maar er spelen nog morele aspecten mee....natuurlijk.. En dat maakt het moeilijk. Door een aantal stortingen een paar jaar geleden konden we makkelijker zaken doen. Een aantal jaar geleden heeft hij veel belasting moeten betalen door een boeking waarmee ik weer in het positieve kwam. Compaan wil graag het geld wat gestort is weer vrij krijgen. Eigenlijk wil hij stoppen en wat anders doen maar belastingtechnisch zit hij een beetje op slot denk ik als we liquideren. Vandaar dat het voor mij belangrijk is waar we precies staan zakelijk gezien. De morele afweging kan ik dan beter vormen.

• 0

@ joost en Kroes:

De standaard regels over goodwill gaan vaak niet op. Net als de verkoop van een product binnen onze onderneming. Het is net wat de "Gek" er voor geeft. Ook al heb je nog zo'n mooi som over het verdubbelen van de winst bij jouw kopende partij. Als hij niet wil of kan betalen kun je mooi een streep door je regel zetten. Je kunt beter een goed verhaal hebben ipv een standaard regeltje hanteren van 4 keer de jaaromzet. Onderbouw dat maar eens..." ja gelezen in een boekje.."..beter is het om te kijken vanuit het perspectief van je prospect. Vanuit zijn positie de zaak te onderbouwen.

En trouwens nu zeker. Er zit een goed product in onze zaak...maarja...-30% omzet over 2009. Dus zeker een ander regeltje gaat dat worden.

• 0

Hoi Paul

Dan is het formele toch echt dat de stand van het EV betaald wordt aan de uittredende vennoot + een schep goodwill. Zoals je zelf zegt: wat de gek ervoor geeft en dat kom je samen overeen.

groet

Joost

• 0

...

Wel zijn er in het boekjaar 2008 twee panden gekocht. In 2007 zou het aandeel EV in de passiva een stuk hoger zijn.

Een vraagje langs de zijlijn.....Je telt toch de oudedagsreserve mee in het aandeel EV? Het is toch een uitgestelde opname om in het 15% tarief te vallen?

...

Een FOR is eigenlijk een schuld aan de belastingdienst. Daar moet dus (ooit) nog inkomstenbelasting over betaald worden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

hi Paul,

ja, bij staking wordt de FOR belast. Eventueel kan die omgezet worden in een lijfrente bij een verzekeraar. Dat levert premieaftrek op en dus per saldo geen heffing.

Als hij als EMZ verder gaat dan schuift de FOR door en volgt geen afrekening.

groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar