• 0

vragen over een geheimhoudingsverklaring

Dag allemaal, voor het eerst dat ik een vraag plaats op Higherlevel.nl, here goes:

Voor een project met een nieuwe opdrachtgever heb ik een NDA ontvangen en daar heb ik uiteraard begrip voor. Ik zou 'm uiteraard ook tekenen, ware het niet dat er iets bijzonders in staat.

Dit bedrijf wil haar methodieken en werkwijze beschermen (ook wat voor te zeggen), en formuleren het zo dat het erop neer kan komen dat ik op alle kennis die ik op doe in besprekingen, een geheimhoudingsplicht over heb. (Uiteraard met het risico op een boete.)

Echter gebruik ik enkele van die methodieken zelf in mijn freelance activiteiten. Ik vraag me daarom af of het wel handig is om hier mee zomaar accoord te gaan.

Misschien dat iemand een advies of een mening met mij wil delen, of zijn er vormen te bedenken zijn zodat zij zich beschermd voelen, maar dat ik mezelf niet in de vingers ga snijden.

Alvast bedankt voor jullie tijd,

Tanja

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0
Cyber Security Adviseur

Dit bedrijf wil haar methodieken en werkwijze beschermen (ook wat voor te zeggen), en formuleren het zo dat het erop neer kan komen dat ik op alle kennis die ik op doe in besprekingen, een geheimhoudingsplicht over heb. (Uiteraard met het risico op een boete.)

Echter gebruik ik enkele van die methodieken zelf in mijn freelance activiteiten. Ik vraag me daarom af of het wel handig is om hier mee zomaar accoord te gaan.

Gaat hem om generieke methodieken of gebruik jij een specifieke door de opdrachtgever ontwikkelde methodiek voor andere opdrachtgevers?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Je geeft aan dat het om methodieken gaat die je nu al gebruikt en dat dit een nieuwe opdrachtgever is. De NDA betreft alleen zaken/informatie die je in het contact met die nieuwe opdrachtgever opdoet. Het lijkt me dat het dan heel moeilijk is om hard te maken dat dingen die al eerder bij jou bekend zijn daar ook onder zouden moeten vallen.

Ik ben geen advocaat en dit is dus ook geen juridisch advies.

• 0

Gaat hem om generieke methodieken of gebruik jij een specifieke door de opdrachtgever ontwikkelde methodiek voor andere opdrachtgevers?

In principe zijn generieke methodieken, die beschreven zijn in boeken die iedereen kan kopen. Op sommige gebieden zijn zij wel extra gekwalificeerd, maar het is ook wat RedGeo zegt, het is lastig hard te maken.

Is idd mijn plan om die specifieke zaken eruit te laten halen, maar voor het geval iemand tips heeft of kennis van soortgelijke situaties vroeg ik het toch even.

Dank jullie trouwens.

• 0

als je weet dat je dezelfde methodieken gebruikt heb je het volgens mij al gelezen en hoef je niets meer te tekenen toch?

www.restnrg.com

• 0

als je weet dat je dezelfde methodieken gebruikt heb je het volgens mij al gelezen en hoef je niets meer te tekenen toch?

Ja.

Alleen project inhoudelijke NDA.

• 0

aha, ik weet dat als het voor de vakman voor handen ligt het niet als eigendom kan worden gezien.

als het dan echt zo speciaal is denk ik dat ze er goed aan doen om het zo te ventileren.

jij kan er immers mee vandoor gaan en dat zou jij ook niet willen, de boete's zijn vaak wel raar hoog maar wat kun je nog meer met zoiets.

ik snap je probleem maar hier wringt altijd de schoen.

succes dat altijd ;)

www.restnrg.com

• 0

Anderszijds, is dat juist waar ik het voor doe, van elkaar leren en groeien, het zou mijn eer zijn als iemand iets van mij zou leren en daarmee beter voor de dag kan komen.

Gelukkig... heb ik mijn standpunt kunnen uitleggen en we gaan er waarschijnlijk uitkomen met een aangepaste NDA.

:)

• 0

Ze stellen zo te zien een eenzijdige NDA voor. MAW jij mag bepaalde zaken waarvan zij vinden dat ze geheim moeten blijven, geheimhouden.

Dat betekent volgens mij dat je zelf je ideeën die je daar krijgt of zelfs noemt krijgt kwijt raakt. Ook zaken die je nu slim doet en die niet algemeen bekend zijn zou je niet meer kunnen doen.

Ik zou de NDA proberen tweezijdig te maken zodat ook zij de zaken die jij inbrengt geheim moeten houden. En je gewoon je werk kan blijven doen.

Om niet achteraf met verassingen geconfronteerd te worden zou in de overeenkomst op laten nemen dat ze tijdens de besprekingen zo veel mogelijk duidelijk maken (notulen) welke zaken geheim moeten blijven. Dan heb je nog een mogelijkheid om aan te geven dat dit volgens jou geen bedrijfsgeheim kan zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar