• 0

ziekenfonds of particulier

Ik ben enkele jaren geleden een bedrijfje gestart naast mijn studie. Ik ben bij mijn ouders particulier meeverzekerd. Vooralsnog was ik voor de belastingdienst geen ondernemer omdat ik geen omzet draaide.

 

Inmiddels ben ik met mijn studie klaar en begin ik 1 oktober 2003 met mijn nieuwe baan (ambtenaar). Zodoende kan ik niet meer bij mijn ouders meeverzekerd zijn en moet ik op zoek naar een verzekering. Deze baan geeft geen recht op ziekenfonds; c.q. verplicht particulier verzekeren (ziekenfonds is voor ambtenaren niet mogelijk; ik zit wel onder de betreffende inkomensgrens). Naast mijn baan heb ik dan dus ook nog mijn bedrijfje. Inmiddels behaal ik over 2003 wel omzet en winst. Zodoende ben ik lijkt mij over 2003 wel ondernemer.

 

Mijn vraag is nu of ik mij ziekenfonds of particulier moet verzekeren? Vanuit mijn baan moet ik mij particulier verzekeren maar als ondernemer mag ik mij toch ook ziekenfonds verzekeren (ik voldoet aan de inkomensgrens maar heb nog geen WAZ hoeven te betalen)? Ik heb echter nog nooit een verklaring van de belastingdienst gekregen over de wijze waarop ik mij dien te verzekeren; waarschijnlijk omdat ik geen winst maakte en daarom hiervoor nog geen ondernemer voor de belastingdienst was. Hoe moet ik dit dan regelen, want de belastingdienst weet nog niet dat ik over 2003 winst maak en dat ik nu dus wel ondernemer bent in belastingtechnische zin?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vaak is er wel een soort regeling in het bedrijf waar je komt te werken (soort ambtenaren ziekenfonds).

Ik ken bijvoorbeeld het IZA (ziekenfonds voor oa semi-overheid) wat ook werkt met een bepaald % van je inkomen.

Is vaak voordeliger dan particulier verzekeren.

Informeer eens bij je nieuwe werkgever.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij niet.

Ik ben ook student en sinds 3 maanden begonnen met een kleine onderneming, en de enigste verzsekering die ik kan krijgen is particulier.

Of je moet een 0 uren contract ergens kunnen versieren en hun je ziekenfonds laten betalen ;D

 

 

Geniet van de gegeven dag.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In bijvoorbeeld deze discussie kun je veel informatie en antwoord krijgen op je vraag.

Alhoewel hier de situatie vanuit een ziekenfondsverzekerde is geschetst, staat algaande de discussie een goede vergelijking.

Daarnaast weet ik dat je als ambtenaar een "ad interim regeling" krijgt, dit houdt in dat je een bedrijge van de overheid krijgt als vergoeding voor het feit dat je particulier verzekerd bent. Ik denk dus dat het voor de hand ligt (en in mijn ogen goedkoper is) dat je particulier verzekerd blijft?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Dat houd dus in dat ik me ziekenfonds stop moet zetten en particulier moet laten verzekeren vanaf het moment dat ik een bedrijf heb? Of ik moet dus idd een 0 uren contract hebben, maar geld het dan niet als je ergens meer uren draait dat dat telt?

 

Want anders ga ik naar de supermarkt waar ik altijd werkte en vraag ik gewoon of ze me weer terug op de lijst willen zetten... zo makkelijk gaat dat toch niet? Kan me wel voorstellen dat als je meer geld verdient bij je 0uren contract dat het wel kan maar dat is niet de bedoeling.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste parcye, denk dat we simultaan een bericht geplaatst hebben? Maar ook voor jouw geldt bovenstaande link waar je veel informatie kan vinden. Als je aanvullend op die lopende discussie nog vragen hebt, dan je kun die uiteraard daar stellen.

Om de ziekenfondsvragen een beetje verzameld te houden, geef ik deze discussie een slotje.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.