• 0

Boeken van eigen gebruik, bederf, breuk en verlies horecA

Ik ben al een tijdje op zoek naar de juiste oplossing van mijn probleem en iedereen lost het op zijn eigen manier op. Ik heb een restaurant, waar ik samen met mijn vennoten dagelijks aan het werk ben. Er wordt door een ieder gegeten en gedronken. Daarnaast breekt er wel eens wat en moeten er nog wel eens produkten worden weggegooid. Het is mij duidelijk dat dit kosten zijn en dat ik deze met een vast bedrag kan boeken. Ik gebruik overigens Snelstart XD.

Vragen:

Is dit nu een correctie op de inkoop of op de omzet en als het gaat om boeken moet ik dit bedrag dan uit de kas betalen/halen? M.a.v. is het een negatief bedrag op de verkoop of de inkoop?

Wat is een normaal bedrag p.p.?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als eerste is het belangrijkste dat dit absoluut geen correctie is. Want met al je facturen koop je misschien wel voor 10.000euro in, maar door een correctie te maken geef je aan maar 8.500euro ingekocht te hebben. Wat je hebt ingekocht, blijft ingekocht, mag je niks aan doen.

 

Wat je niet door elkaar moet halen zijn uitgaven en kosten. Alle spullen die het personeel gebruikt, wat kapot gaat of weggegeven heb je al betaald aan de leverancier. Het zijn wel kosten die je maakt, wanneer iets breekt of weggeven wordt.

Kosten om je bedrijf te laten runnen. Even weer bij het begin is het zo dat: Omzet - Kosten = Resultaat (winst/verlies)

 

Hierdoor hoef je geen geld uit je kas te halen.

 

De reden dat je deze dingen weg boekt onder kosten is zodat je de Belastingdienst aan kan tonen dat je het niet zwart verkocht hebt.

 

Wanneer Pietje 10cola op een dag drinkt, kost het jou namelijk wel in iedergeval 10cola om die dag jou toko te laten draaien. Deze 10cola moet je dan boeken onder kosten - Personeel.

 

Het zelfde geld voor het breken van dingen. Wanneer Pietje een slechte dag heeft en eerst 3 bier laat vallen voordat hij er 5 op tafel heeft gezet. Dan heeft hij in totaal 8bier nodig voor het verkopen van 5bier. In de verkoopcijfers zie je 5 bier staan, maar de 3 bier die hij wel extra nodig heeft gehad moet onder - Breuk.

 

Wanneer Pietje de avond ervoor teveel bier heeft gehad en hij de dag erop zijn werk niet goed doet, waardoor een tafel met 4 gasten klachten hebben. Wil je deze mensen toch een beetje tevreden houden door ze een koffie van het huis te bieden. Hierdoor kost het jou (lees: verbruik je) toch 4 koffie. Deze moet je dan boeken onder de kostenpost: - Representatief

 

Er is niet een normaal bedrag p.p. voor deze kosten. De belastingdienst hanteert volgens mij 7% van je inkoop wat je mag gebruiken voor Representatief, breuk en personeel. Pak me hier niet op als dit toch anders is.

 

Let er dus op wat ontvangsten/uitgaven zijn en wat kosten/opbrengsten zijn. Deze moet je namelijk gescheiden van elkaar bijhouden.

 

Hoop dat ik je zo voldoende heb geïnformeerd..

 

Chris

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen.

 

(Allereerst wil ik hier aangeven dat ik niet veel ervaring heb met horeca.)

 

Toch besluipt mij de vrees dat het gegeven antwoord niet volledig is.

M.i. zal het verbruik door de vennoten niet als kosten genomen mogen worden doch dienen zij dit,( per vennoot ?), als eigen verbruik aan te geven c.q. in de boeken te verwerken.

En ook voor het verbruik door het personeel zullen wel speciale regels gelden. (Bedrag per dagdeel ?)

 

Voor breuk etc. is het m.i. niet echt zinvol om dat als kosten te boeken.

(Hoe ziet zo'n boeking er uit ??)

Dat breuk en de gratis koffie extra comptabel bijgehouden wordt om het resultaat nader toe te kunnen lichten is m.i. wel zinvol.

 

Wellicht dat een, met horeca bekende, ondernemer e.e.a. kan verduidelijken ?

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Jouw boekhouder/accountant zou hier het antwoord direct op moeten kunnen geven....sterker nog ik ga er vanuit dat een goede boekhouder/ accountant met verstand van horeca jou automatisch vraagt naar representatie, bederf, breuk, uitval, personeelsconsumpties en eigen verbruik. Als dit niet het geval is, dan zou ik mijn vraagtekens zetten bij de kwaliteit van deze diensverlener. Juist op dit aspect loopt een horeca-ondernemer nl. enige risico. De fiscus verricht bij controles nl vooral toetsingen op basis van theoretische en werkelijke behaalde brutomarges. Je verkoopprijzen en inkoopfacturen vormen hiervoor de basis. Zoals Chris ook vermeld zijn niet alle inkopen ook daadwerkelijk verkocht. De fiscus gaat er in de basis vanuit dat alles wat ingekocht is ook wordt verkocht, mits de ondernemer kan aantonen dat dit niet het geval is geweest. Registratie van niet tot verkoopleidende inkopen is dus zeker aanbevelingswaardig (overigens niet verplicht). Als deze inkopen die niet tot omzet leiden in de post inkopen blijven staan, dan zal er een afwijking plaatsvinden tussen je theoretische te behalen brutomarge en de werkelijke gerealiseerde brutomarge, hetgeen aanleiding kan zijn voor een naheffing en zelfs boetes. Je dient de post inkopen (in de horeca boekhouding 'inslag' genoemd) dus zo zuiver mogelijk te houden. Personeelsconsumpties boek je bijvoorbeeld onder de noemer kantinekosten. Weggevertjes onder representatie. Een aparte registratie van uitval/ breuk is ook nodig. Stel dat een medewerker een doos wijn laat vallen en je deze niet registreert dan gaat de fiscus er vanuit dat je deze doos hebt verkocht. Je praat dan snel over 150 euro omzet. Bij personeelsconsumpties gaat het erg hard. Een gemiddelde medewerker in de horeca drinkt per volledige dient circa 8 consumpties (de sluitdrankjes nog daar gelaten). Als je gemiddeld 5 medewerkershebt lopen en deze consumpties niet uit de inkopen haalt dan praat je over circa 14.600 consumpties op jaarbasis, uitgaande van 365 dagen openstelling. Bij een gemiddelde verkoopwaarde van 1,80 euro resulteert dit in circa 26.000 omzet (welke dus niet gerealiseerd is!). De fiscus gaat bij het ontbreken van een registratie er dan mogelijk vanuit dat je 26.000 omzet niet hebt verantwoord, met alle gevolgen van dien. Apart inkopen voor personeel helpt je boekhouder/ accountant al met een correcte registratie. Bij koffie wordt dan meestal al wat moeilijker. Kortom: registreer al deze niet tot verkoopleidende inkopen en corrigeer deze met de inkopen.

Link naar reactie
  • 0

Beste..

 

Uit eerdere berichten maak ik op dat personeelsconsumpties als overige personeelskosten opgevoerd kunnen worden. Echter, dient men hier van de inkoopprijs of van de verkoopprijs uit te gaan? Het is erg lastig om nl. van de IP uit te gaan daar ik de bestellingen per partij doe.

 

Personeel zit na werktijd regelmatig alcohol te nuttigen, mogen deze ook onbelast vergoed worden of bestaan hier maximum bedragen voor??

 

Indien ik van de IP uitga klopt dan mijn onderstaande correctie-boeking aan het eind v/h jaar?

 

4.. Overige personeelskosten (genuttigde alcohol/non-alcoholconsumpties incl.BTW)

Aan 1...te vorderen OB laag

Aan 1.. te vorderen OB hoog

Aan 7.. Inopen laag

Aan 7.. Inkopen hoog

Bedankt alvast..

Link naar reactie
  • 0

IMHPoging als a-horeca kenner. Ik snap heel het BTW geschuif niet uit het gelinkte draadje.

Moet je niet logisch de gebeurtenissen op volgorde zetten? In ieder geval kan ik het me zo uitleggen.

De procentuele verdeling volgens Joost bij eigen horeca consumptie zul je wel moeten toepassen.

 

Bij inkoop (inslag) wordt er btw teruggevraagd.

De voorraad kan verminderen door een soort “afschrijving” ; uitval, bederf, eigen gebruik (benutte voorraad).

De afschrijving kan blijven staan als kostenpost (Uitval) wanneer dit gebroken of bedorven voorraad is maar kan ook gebruikt worden voor eigen “verkoop” (benutte voorraad).

 

Bij “verkoop” (VP=IP+marge) in eigen horeca boek je normaal met BTW.

De koper is nu eigen (personeel ?) en de BTW is niet aftrekbaar. Dus de VerkoopsPrijs (VP) komt voor 73,5 % op consumptie kosten en voor 26,5 % op prive.

 

Boekingen:

Indien “afschrijving” gebroken voorraad is: Uitval(V&W)---> naar Voorraad (Balans) . Punt.

 

Indien de “afschrijving” benut wordt: Benutte voorraad(V&W) --> Voorraad (Balans)

Nu pleeg je normaal een verkoop en koop van eigen horeca:

De Verkoop geeft boekwinst: Als uitleg (tussenstap) gebruik ik even de Kruispost i.p.v. Bank of Kas bij normale verkoop.

1)   Verkoop : Kruispost@consumptie ---> Omzet(VP)+ BTW@omzet (Balans)

 

Nu koop je van eigen horeca een deel op Consumptie Kosten en een deel Prive:

2)   Koop (eigen): Consumptie kosten (73,5 % van Kruispost@consumptie)--> Kruispost

3)   Koop (prive): Prive (26,5% van Kruispost@consumptie)--> Kruispost

 

De drie (3) laatste samen elimineert de Kruispost:

Consumptie kosten (73,5% van VP incl BTW) + Prive (26,5% van VP incl BTW)--->

Naar Omzet (V&W)+BTW @omzet (balans)

 

Voor: 73,5% van VP +6% = 0,78xVP; Voor: 26,5% van VP +6 % = 0,28xVP

Voor: 73,5% van VP +19% = 0,87xVP; Voor: 26,5 % van VP +19% = 0,32xVP

Mij is onbekend wanneer alleen het personeel consumpties neemt of dan het privé aandeel ook nodig is ???

En of het in een BV anders moet.

 

Resultaat: Is verlies van IP vermindert met 10% of 3% van VP.

 

Je hebt dus de kostenposten: Uitval, Benutte Voorraad en Consumptiekosten.

Je zou ook een post Eigen Verkoop in de omzet op kunnen nemen.

Ik heb de boekingen als voorbeeld in Snelstart in memoriaal gedaan.

Met een IP = 100; marge is 10: VP =110 . Als BTW neem ik 6%.

snelstart_horeca.thumb.png.68ec6e2a5b25549112eb0e1154489a94.png

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.