• 0

Structuur Holding, Onroerend Goed b.v. en werkmaatschappij.

Hallo,

 

Ik heb een vraag m.b.t. de structuur van een drietal b.v.'s. Ik heb links en rechts op het forum deels gevonden wat ik zocht maar

graag jullie mening over het volgende:

 

Ongeveer 5 jaar geleden had ik een holding b.v. en daaronder een werkmaatschappij. De holding b.v. was eigenaar van het bedrijfspand en dat pand werd verhuurd aan de werkmaatschappij.

 

Er werd destijds geadviseerd om het pand in een aparte b.v. onder te brengen: de onroerend goed b.v. De structuur is toen als volgt gerealiseerd: holding is 100% eigenaar van onroerend goed b.v.; onroerend goed b.v. bezit pand en is 100% eigenaar van werkmaatschappij.

 

De redenering toen was dat bij verkoop van het pand (verkoop van de aandelen van de onroerend goed b.v.) de winst in de deelnemingsvrijstelling zou vallen. Zou het pand vanuit de holding verkocht worden dan zou er vpb betaald moeten worden over de winst.

 

Is er een goede reden om de werkmaatschappij onder de onroerend goed b.v. te 'hangen' en niet rechtstreeks onder de holding ?

 

En zo nee heeft het dan zin om de structuur alsnog aan te passen.

 

Ik zie graag jullie reacties.

 

Groet,

Cierto

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hangt er een beetje vanaf wat je met pand wil. Als je pand wil verkopen en de werk-BV behouden, moet inderdaad eerst de werk-BV verhangen worden onder de Holding. Als dit niet de bedoeling is, kun je alles laten zoals het is. Overigens een verhanging van de werk-BV is zo geregeld. Zolang hiertoe de noodzaak niet is, gewoon alles laten zoals het is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.