• 0

Verbreken fiscale eenheid VPB binnen 1 jaar ?

Per 1 jan. 2009 hebben we een fiscale eenheid voor de VPB tot stand gebracht tussen een handelsbedrijf en een onroerend goed bedrijf. Handelsbedrijf maakt verlies, onroerend goed bedrijf maakt winst. 100% van de aandelen van het handelsbedrijf zijn ondergebracht in de OG bv. Fiscale eenheid is door de belastingdienst goedgekeurd.

Nu zijn we bezig de aandelen van de handelsmaatschappij te verkopen, ik heb nu 2 vragen:

Kan ik nog voor heel 2009 de fiscale eenheid ongedaan maken of is het verstandiger de feitelijke verkoop van de aandelen plaats te laten vinden per 1 jan. 2010 en dan pas weer de fiscale eenheid te verbreken.

Voorkeur gaat uit naar aandelenoverdracht ergens in het 4e kw 2009.

 

 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fiscale eenheid wordt verbroken door verkoop van de aandelen van de dochter-BV dan wel op verzoek van moeder- en dochtermaatschappij. In principe kan niet worden verbroken met terugwerkende kracht.

 

Wellicht is er een escape: Indien een dochtermaatschappij in de loop van het boekjaar deel gaat uitmaken van de f.e. en deze f.e. nog hetzelfde jaar wordt verbroken, wordt voor de tussenliggende periode geacht geen fiscale eenheid tot stand te zijn gekomen. Je kan dit aan de fiscus voorleggen en daarbij de stelling innemen dat 1 januari "in de loop van het boekjaar" is. Aangezien de fiscale eenheid pas dit jaar is ontstaan, is er m.i. niet zoveel belang voor de fiscus om hier niet in mee te gaan.

 

Ik zie zelfs een voordeel voor de fiscus, want hierdoor kunnen de verliezen van het handelsbedrijf niet verrekend worden met de winst van het onroerend goed bedrijf. Eh, is dit wel de bedoeling.... ???

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roadrats,

 

De OG maatschappij is dus eigenaar van de handelsmij als ik het goed begrijp. Een FE per 1 jan 2009 is niet "in de loop van het boekjaar" en tenzij er sprake is geweest van een voorafgaande (bedrijfs)fusie of splitsing is een verbreking van de FE met terugwerkende kracht ook niet mogelijk.

 

Zoals Odeon al aangaf zie ik ook geen reden waarom je dat zou willen. Het verlies van de handelsmij is tot de datum van verkoop (horizontaal) verrekenbaar met de winsten van de OG mij. Mogelijk ben je bang dat de verkoopwinst (als die er is?) belast wordt in de FE, maar dat is niet het geval. De verkoopwinst/verlies valt in principe in de deelnemingsvrijstelling, aangezien geacht wordt dat de verkoop plaats vindt na de verbreking van de FE.

 

Ik hoor graag jouw reactie.

Link naar reactie
  • 0

Let trouwens op dat de onderlinge vorderingen en schulden, voorafgaande aan het verbreken van de FE, gewaardeerd dienen te worden op de werkelijke (economische) waarde en dat een eventuele afwaardering van een vordering dus wegvalt tegen een lagere schuld bij de andere maatschappij. Per saldo is die afwaardering in de FE dus niet aftrekbaar.

Link naar reactie
  • 0

Situatie laat zich het makkelijkste als volgt beschrijven:

 

Aandelen handelsmij 18K nominaal, gaan voor de nominale waarde (of minder) over naar de nieuwe eigenaar. Er is ook in voorgaande jaren nog geen positief resultaat geboekt in de handelsmij.

De OG bv heeft een lening verstrekt aan de handelsmij, deze lening gaat mee over naar de nieuwe eigenaren (is feitelijk gewoon onderdeel van de balans van de handelsmij). Verder valt er niets over en weer te verrekenen.

Stel nu dat de handelsmij over heel 2009 een verlies maakt van 20K, de OG maakt een winst van 80K, na compensatie dus VpB over 60K.

 

Als we de aandelen nu per 1 nov a.s. overdragen, moet de handelsmij dan een balans opmaken per 1 nov, hoe doen we dat met de aangifte, verder natuurlijk veel extra administratieve werkzaamheden.

Stellen we een tussentijdse V&W rekening op die uitsluitend dient om het resultaat tot 1 nov vast te stellen en dit negatieve resultaat in de definitieve jaaraangifte over heel 2009 mee te nemen bij het opstellen van de jaarcijfers over heel 2009 van de OG bv ?

En hoe ziet de aangifte over heel 2009 van de handelsmij er in dat geval uit, mogen de nieuwe eigenaren uitsluitend het negatieve resultaat over nov en dec in de toekomst verrekenen, wat in het geval er in die 2 maanden al sprake is van en positief resultaat ?

 

Anderzijds, volgens mij zit het voordeel uitsluitend bij de OG bv, die betaalt immers minder belasting, ik neem aan dat ook de nieuwe eigenaren van de handelsmij hier verder niets mee van doen hebben.

Alvast weer dank voor het meedenken.

 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Er moeten 3 aangiften vennootschapsbelasting ingediend worden:

- 1 aangifte van de f.e. van 1 januari tot 1 november.

- 1 aangifte van de OG BV van 1 november tot 1 januari

- 1 aangifte van de Handels-BV van 1 november tot 1 januari.

 

De verliezen van de Handels-BV tot 1 november kunnen verrekend worden met de winst van de OG-BV.

 

Verliezen na 1 november kunnen verrekend worden met toekomstige vennootschappelijke winsten van de Handels-BV.

Over winst na 1 november moet uiteraard vennootschapsbelasting betaald worden.

 

Een heel gedoe voor die 2 maanden. Er moeten bv. meerdere jaarrekeningen opgesteld worden. Waarom kun je de overdracht niet uitstellen tot 1 januari?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoveel meer gedoe is het niet. Er moet 1 jaarrekening van de OG BV worden gemaakt en 1 jaarrekening van de handelsmij tot 1 november. De OG BV doet 1 aangifte over 2009 met daarin de cijfers verwerkt van de handelsmij tot 1 november. De nieuwe eigenaren zijn verantwoordelijk voor de aangifte en cijfers van de Handelsmij vanaf 1 november.

 

Hoe eerder de Handelsmij weg is hoe minder verlies neem ik aan. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de prijs ook al rond is, dus weg met die BV.

 

Je zegt dat de lening meegaat naar de nieuwe eigenaren. Betekent dit dat jouw OG BV een vordering blijft houden op hun (toekomstige) Handelsmij? Het zou mooi zijn als de waarde van de vordering op het nominale bedrag kan gewaardeerd blijven om zo eventuele afwaardering van de vordering in de toekomst mogelijk te houden.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd voor ik weer reageer en bedankt voor de reacties. Maar het heeft me ook even tijd gegeven na te denken.

Zoals in mijn voorbeeld aangegeven, de handelsmij maakt over 2009 een verlies van 20K, dit compenseren we met het positieve resultaat van de OG maatschappij, alles per 31/12/2009.

Op 1 januari 2010 dragen we de handelsmij over aan de nieuwe eigenaren, de nominale waarde van de aandelen van 18K waarderen we in OG af naar 1 euro, dat is het bedrag waarvoor we de aandelen overdragen en is dus naar mijn idee een verlies dat OG in 2010 lijdt.b De fiscale eenheid wordt per 1/1/2010 weer ontbonden.

 

Maar wat nu als we de lening die OG aan de handelsonderneming heeft verstrekt van 500K af waarderen naar bijvoorbeeld 400K als onderdeel van de overname deal. OG schrijft 100K af als verlies op een verstrekte lening maar moet de handelsmij nu 100K als “winst” boeken omdat een deel van de lening als onderdeel van de verkoop is kwijtgescholden. Hoe los ik dit fiscaal vriendelijk op ? Ik neem aan dat de handelsmij geen verliescompensatie heeft met voorgaande jaren vanwege de eerder bestaande fiscale eenheid. Dank voor het meedenken.

 

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

hoi roadrats

 

De fiscus zal er erg scherp op zijn of de afwaardering van de vordering van 500 naar 400K berust op zakelijke motieven en grondslagen.

 

Als het zakelijk is, dan kan OG inderdaad die 100K afschrijven als oninbaar deel van een vordering. Gelijk moet dan de handelsmij die 100K aangeven als opbrengst (immers een last die niet voldaan hoeft te worden). Als handelsmij nog compensabele verliezen heeft, dan loopt dat daarin mee.

 

Als de kwijtschelding echt strikt zakelijk is, dan kan handelsmij nog gebruik maken van de kwijtscheldingswinstregeling. Winsten die ontstaan uit kwijtschelding blijven in de VPB onbelast als de inning van de kwijtgescholden bedragen bij de schuldenaar onmogelijk is. Daarbij is dus weldegelijk sprake van vereist zakelijk handelen en dus mag de fiscus meer dan marginaal toetsen.

 

Let hier dus goed op als je besluit om de vordering af te waarderen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Maar wat nu als we de lening die OG aan de handelsonderneming heeft verstrekt van 500K af waarderen naar bijvoorbeeld 400K als onderdeel van de overname deal. OG schrijft 100K af als verlies op een verstrekte lening maar moet de handelsmij nu 100K als “winst” boeken omdat een deel van de lening als onderdeel van de verkoop is kwijtgescholden. Hoe los ik dit fiscaal vriendelijk op ? Ik neem aan dat de handelsmij geen verliescompensatie heeft met voorgaande jaren vanwege de eerder bestaande fiscale eenheid. Dank voor het meedenken.

 

 

Als je dit als onderdeel beschouwt van de overnamedeal, dan valt de winst van de handelsmij (na verrekening van het verlies van het boekjaar van de handelsmij) weg tegen het verlies van de OG. Verrekening van winsten/verliezen van de FE (fiscale eenheid) verlopen vervolgens zoals regulier ook zou gebeuren.

 

Een verrekening van de winst van de afwaardering van de schuld met nog te verrekenen verliezen van de handelsmij zou dus pas mogelijk zijn als de FE per saldo winst maakt.

 

Als de kwijtschelding echt strikt zakelijk is, dan kan handelsmij nog gebruik maken van de kwijtscheldingswinstregeling. Winsten die ontstaan uit kwijtschelding blijven in de VPB onbelast als de inning van de kwijtgescholden bedragen bij de schuldenaar onmogelijk is. Daarbij is dus weldegelijk sprake van vereist zakelijk handelen en dus mag de fiscus meer dan marginaal toetsen.

 

Let hier dus goed op als je besluit om de vordering af te waarderen.

 

groet

Joost

 

Kwijtscheldingswinstvrijstelling is niet toegestaan bij een afwaardering van een lening binnen de FE. Probeer de vordering van de OG zo hoog mogelijk te laten staan (bij/na verkoop) om latere afwaardering fiscaal te kunnen aftrekken. Pas op het moment van afwaarderen zal dit tot discussie kunnen leiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.