• 0

pandrecht

Om voldoende startkapitaal te genereren voor mijn bedrijf heb ik in 2007 plezierjacht A aan mijn pa verkocht. Ik ben de enige gebruiker van het schip en betaal maandelijks de hypotheek en overige lasten.

Omdat de hele tweedehands botenmarkt in elkaar is gestort verzoekt mijn pa om aanvullende borgstelling voor de lening (wat het weliswaar juridisch niet, maar in de praktijk wel is)

Ik heb inmiddels nog een rondvaart boot gekocht die ik gebruik voor mijn bedrijf. Is het juridisch gezien mogelijk om deze boot aan mijn pa te verpanden ondanks dat er juridisch geen sprake is van een lening? Of is een andere constructie verstandiger die in geval van bijvoorbeeld een faillissement gegarandeerd geen problemen geeft?

Bedankt voor jullie reactie!

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 2

Had ik net een heel verhaal getypt... is het topic verplaatst en moet je alles opnieuw typen. >:(

Nog een keer dan maar.

Een stukje juridische les hoort hier thuis. De overdracht van zaken gebeurt door drie verplichte dingen:

- titel (koopovereenkomst, ruilovereenkomst, etc, kan in veel gevallen ook mondeling!)

- levering (bij registergoederen ->notaris, bij de meeste andere zaken via terhandstelling)

- beschikkingsbevoegdheid (veronderstel ik even als duidelijk genoeg)

Een boot kan een registergoed zijn. Dit hangt af van het al dan niet teboekgesteld zijn bij het kadaster. Indien een boot teboekgesteld is dient levering van de boot via de notaris te geschieden en kun je er een hypotheek op vestigen.

Bij een niet-teboekgesteld schip kun je geen hypotheek vestigen, maar wel een pandrecht. Levering gaat door terhandstelling.

De verhouding met je vader is mij niet geheel duidelijk. Waar zit precies de schuld-verhouding?

Is de plezierjacht aan je vader geleverd? Of alleen verkocht? Dit is een wezenlijk verschil.

Als de schuldverhouding met je vader duidelijk is: staat dit op papier? Zo nee, regel een schuldbekentenis. Aan de hand van de schuldbekentenis kan het bijbehorende zekerheidsrecht worden gevestigd op de bo(o)t(en). Een en ander hangt af van de omstandigheden.

Met iets meer informatie kan ik je beter adviseren.

Groet,

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Had ik net een heel verhaal getypt... is het topic verplaatst en moet je alles opnieuw typen. >:(

Sorry Johan,

Gebeurt idd soms. Bij lange stukken tekst is het vaak goed om even CTRL A + CTRL C te drukken voordat je op 'bericht plaatsen' klikt.

Bij de mods is in behandeling of we kunnen zorgen dat wij kunnen zien of er iemand aan het tikken is in een topic.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan,

Ik heb zeiljacht A verkocht en via de notaris geleverd aan mijn pa. Echter, mijn pa heeft niets met zeilen en heeft enkel mijn jacht gekocht om mijn plannen te ondersteunen. Nu het Zeiljacht A feitelijk nog maar de helft waard is loopt mijn pa een ontingecalculeerd risico in geval ik niet meer aan mijn ongeschreven verplichting kan voldoen. Deze verplichting bestaat uit het betalen van de maandelijkse lasten van de door mijn pa afgesloten scheepshypotheek ed.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp:

1. jij hebt geld nodig

2. vader koopt jouw boot (incl levering etc)

3. vader betaalt de boot ook

4. boot halveert in waarde.

De schade voor jouw vader is dus de waardedaling van de boot.

Is in de koopovereenkomst of de leveringsakte iets opgenomen over een terugkooprecht en/of -verplichting?

Het probleem is nu dat jouw vader geen enkele vordering heeft op jou, althans voor zover ik uit jouw tekst kan opmaken. Al zou er nu een pandrecht en/of hypotheekrecht worden gevestigd, dan heeft dat geen zin.

De kunst is nu om (kunstmatig) een vorderingsrecht te gaan creeeren tussen jou en je vader.

Wellicht kunnen jullie met zijn tweeen de koopovereenkomst van de plezierjacht ontbinden op basis van wederzijdse dwaling. Dan moet het schip terug naar jou geleverd worden en moet jij je vader terugbetalen. Die terugbetaling omzetten in een lening (vordering/schuld verhouding!) en daarvoor een zekerheidsrecht regelen middels hypotheek ten behoeve van jouw vader.

Ik vraag mij echter zeer sterk af of een rechter hierin mee gaat.

Mogelijk kun je de overdracht van de boot aanvechten omdat het gezien moeten worden als zekerheidseigendom (fiduciaire eigendomsoverdracht). Het verdere verloop kan dan net als bij dwaling.

Voor beide moet je naar een rechter en de uitkomst durf ik niet garanderen. Ik heb er geen ervaring mee.

Succes!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

@Mark, welk probleem probeer je nou op te lossen?

Je vader heeft willens en wetens jouw boot gekocht. Als de boot meer waard was geworden had hij daar ook van geprofiteerd.

Verder schrijf je dat jij nu de lasten van die boot betaalt, dus wat is het probleem voor je vader? Als hij nu zelf het geld niet nodig heeft, kan hij ook wachten tot de markt weer aantrekt, en/of jij zelf die boot weer terug kunt kopen tegen het eerder ontvangen bedrag minus de lasten die jij betaald hebt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat ik probeer op te lossen is dat mijn pa in geval van bijvoorbeeld mijn faillissement met een waardeloze boot blijft zitten. Ik heb immers een tweede schip en het moet toch mogelijk zijn een soort van schuld op papier te zetten en vervolgens een pandrecht op deze registervrije boot te zetten. Of moet ik ‘m mijn 2e boot cadeau geven? (lijkt mij belastingtechnisch niet ideaal)

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat Fred al aangeeft klopt helemaal.

Jij bent geen eigenaar meer van de boot, waardoor je vader vanaf de overdrachtsdatum de baten EN laten van de boot draagt.

Als je nu gekunsteld probeert om je vader een soort van vordering te geven op jou, zonder rechtsgrond, wordt dit gezien als een schenking. Dat wordt belast met schenkingsrecht.

Het probleem is meer dan duidelijk. Gevoelsmatig doe je je vader tekort, maar op papier niet.

Destijds had het direct anders aangepakt moeten worden. Geen overdracht van de boot, maar een lening van je vader aan jou. Daarbij had je vader een hypotheekrecht kunnen krijgen op de boot.

Ik zie geen andere mogelijkheid dan de overdracht aan vader onderuit te halen. (indien uberhaubt mogelijk)

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

Link naar reactie
  • 0

Nou, zorg dan dat je die boot zsm terug kunt kopen van je vader. Op afbetaling. Probleem opgelost. :P

Euh.. Fred...

Als de boot daadwerkelijk in waarde is gehalveerd is dat geen optie. Als Mark de boot (veel) te duur koopt van zijn vader, is dat wederom een schenking aan zijn vader van het teveel betaalde.

In een doomscenario komt er een naheffing schenkingsrecht met boete.

:-\

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

Link naar reactie
  • 0

@Johan, daar heb jij weer een punt.

Mark, over wat voor bedragen praten we? Als het een boot is van toen 10.000 en nu 5.000 Eur zal de BD daar niet zo heel moeilijk over doen, lijkt me? Daarnaast begrijp ik niet dat je de hypotheek op die boot betaalt terwijl je vader eigenaar is. Wat de fiscus daar van vindt weet ik ook niet...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Idee; Ik sluit met mijn pa een huurovereenkomst voor een aantal jaar van zijn plezierjacht, te betalen in maandelijkse termijnen. Ter zekerheidsstelling (van de vordering die mijn pa derhalve op mij krijgt) geeft ik hem een pandrecht op mijn schip. Voila...?

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Idee; Ik sluit met mijn pa een huurovereenkomst voor een aantal jaar van zijn plezierjacht, te betalen in maandelijkse termijnen. Ter zekerheidsstelling (van de vordering die mijn pa derhalve op mij krijgt) geeft ik hem een pandrecht op mijn schip. Voila...?

dat lijkt mij een goede oplossing.

leg wel vast dat de hele resterende huur bij wanbetaling etc opeisbaar is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar