• 0

zwanger en in loondienst, maar ook startend ondernemer

Goedenmiddag,

 

Een kennis van mij werkt in loondienst bij een scholengemeenschap voor onbetaalde tijd. Ze is zwanger en gaat in december met verlof. Ze houdt zich bezig met het geven van avondcursussen. De scholengemeenschap heeft het beleid op deze cursussen plotseling sterk herzien en zij kan zich hierin steeds moeilijker vinden en is ervan overtuigd dat het zelf samen met een collega beter kan. Samen geven zij alle avondcurssen op dit vakgebied, terwijl de scholengemeenschap ook nog cursussen op andere vakgebieden aanbiedt die door andere docenten worden verzorgd. Startplannen dus. Gezien de zwangerschap niet de beste tijd, maar gezien het nieuwe beleid wel een kans: wat als je de cursisten direct mee kan nemen naar je eigen bedrijf? Dat zou een mooie start zijn als beide partijen er goed uit kunnen komen. Het is echter onzeker of dit in goed overleg gaat als deze plannen op tafel komen. Zou kunnen, maar het zou ook anders kunnen lopen.

 

Zijzelf wil natuurlijk haar verlofperiode meepakken alvorens definitief over te stappen (misschien niet nobel, maar wel realistisch en e.e.a. wordt een beetje gedicteerd door loop van de omstandigheden).

 

Kan haar werkgever haar ontslaan op dit moment als haar startplannen op tafel komen, op zich sta je als zwangere best sterk?

Kan zij zich al inschrijven als ondernemer of moet dit wachten tot na de verlofperiode?

 

Het zijn vooral deze vragen die haar bezighouden op dit moment. Andere tips en adviezen in deze situatie zijn natuurlijk ook welkom. Iedereen die reageert: alvast hartelijk dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Zijzelf wil natuurlijk haar verlofperiode meepakken alvorens definitief over te stappen (misschien niet nobel, maar wel realistisch en e.e.a. wordt een beetje gedicteerd door loop van de omstandigheden).

 

Klopt niet. De omstandigheden zijn wat ze zijn, maar zijn geen excuus voor haar beslissing. Daar blijft ze zelf verantwoordelijk voor.

 

 

Kan haar werkgever haar ontslaan op dit moment als haar startplannen op tafel komen, op zich sta je als zwangere best sterk?

Kan zij zich al inschrijven als ondernemer of moet dit wachten tot na de verlofperiode?

...

 

Een werkgever kan iemand niet ontslaan, denk ik, OMDAT ze plannen heeft voor zichzelf te beginnen. Een plan is nog geen onderneming, en het hangt ook af van wat in haar arbeidscontract staat.

 

Praktisch gezien lijkt het mij het handigst als ze tot haar zwangerschapsverlof zich maximaal blijft inzetten als loyale werknemer, en het verlof ook gebruikt om eea uit te werken voor een bestaan als zelfstandige.

 

Daarnaast is het altijd aan te raden zo netjes mogelijk te vertrekken, dus open overleg over plannen, evt meenemen van klanten etc.

 

Het heeft denk ik niet zo veel zin nu al van alles te starten gegeven dat er een kleine aankomt. Het is nog maar de vraag of ze genoeg energie heeft om alles tegelijk en goed te doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Bedankt voor de reactie. Zij is inderdaad zelf verantwoordelijk voor haar beslissing. Het oorspronkelijke plan was om te starten in september 2010. Met de start van het nieuwe cursus jaar, maar doordat de visie en de operationele uitvoering van de cursussen dermate veranderd / verslechterd is ze bang dat er dan wellicht niets meer over is om over te nemen. Ze is loyaal, maar ook kwalitatief ingesteld. De inzet blijft ook om in goed overleg uiteen te gaan, maar het is organisatorisch nogal onrustig en ze is de risico's en de mogelijkheden aan het verkennen.

 

Maar met deze openheid in dit stadium wil ze graag weten wat haar risico is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Ik vind het heel bijzonder dat jouw kennis en haar collega niet betrokken zijn geweest bij de wijzigingen in het beleid. Heeft die school niet zoiets als een medezeggenschapsraad? Hebben zij al met het bestuur van die scholengemeenschap om tafel gezeten om hun problemen met het nieuwe beleid te bespreken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daar uit gekomen?

 

Als het bestuur niet ontvankelijk is om over het nieuwe beleid te praten en daar eventueel wijzigingen in aan te brengen, dan verwacht ik eigenlijk ook niet dat ze tegen jouw kennis zullen zeggen "prima hoor, begin maar voor jezelf en neem de cursisten maar mee". Een scholengemeenschap stoot niet zomaar een serie avondcursussen af. Waarschijnlijk trekken ze gewoon twee nieuwe docenten aan.

 

Verder zou ik als ik jouw kennis was me afvragen of ik in deze situatie wel bewust kies voor het ondernemerschap. Ze krijgt te maken met zaken als acquisitie, administratie, belastingen en personeel (als haar collega bij haar in dienst komt). Vindt ze dat soort dingen ook leuk of eigenlijk alleen het lesgeven?

 

Ze zou natuurlijk ook een soortgelijke baan bij een andere scholengemeenschap kunnen zoeken, of een scholengemeenschap benaderen die nog geen avondcursussen heeft en daar iets dergelijks opzetten. Is dat een optie?

 

Groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Natuurlijk stelt ze zich deze vragen ook. De keuze voor ondernemerschap, moet een bewuste zijn, ben ik 100% met je eens.

Momenteel wordt er dus druk geörienteerd, waarbij voor hen duidelijk is wat er aan activiteiten moet worden uitgevoerd om de boel te runnen. Maar het geeft nog niet direct antwoord op mijn vraag.

 

vriendelijke groet,

 

Marcel

Link naar reactie
  • 1

Ik wil nog even een update plaatsen, vind ik wel zo netjes.

 

Er is inmiddels een gesprek geweest met het management en de plannen zijn op tafel gelegd en de belangen van eenieder zijn besproken. De organisatie is bereid om na te denken over een andere vorm van samenwerking.

 

De persoon in kwestie blijft in dienst en kan gebruik maken van haar zwangerschapsverlof. Haar collega begint waarschijnlijk als freelancer en wordt ingehuurd door de school. Op basis van een contract met een verplichting van inhuur en betaling voor een vast aantal uur per week voor een bepaalde periode. Dit is voor de school goedkoper aldus het management. Voor de collega biedt het vrijheid om met het vak bezig te zijn en andere opdrachten aan te nemen zonder last te hebben van het concurrentiebeding. En blijven beiden collega's betrokken bij de school en de cursisten. Gesproken wordt over verder gaande samenwerking voor het volgende cursusjaar waarbij de twee dames in meer zelfstandige vorm doorgaan. Hoe deze constructie er uit komt te zien is nog niet duidelijk, en e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van een beschikbare locatie om cursussen te geven.

 

De cursussen die verkocht worden kunnen niet zo gemakkelijk door andere docenten worden gegeven en de school vind het in de markt zetten en uitvoeren van deze cursussen eigenlijk maar lastig. De betreffende docenten willen eigenlijk alleen vakinhoudelijk door met deze cursussen, desnoods in eigen beheer. En willen niet 'vliegende keep' worden binnen de gehele scholengemeenschap. Zij zien hier duidelijk een markt die de school niet ziet, vandaar dat de verschillen in inzicht de laatste tijd steeds groter zijn geworden.

 

Kortom, tijd om eens wat verder te duiken in rechtsvormen en dat soort zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.