• 0

verdienen in NL en investeren in het buitenland

Geachte forum leden,

Flink gezocht op het forum, maar voor mij geen antwoord gevonden, daarom bij deze mijn "case":

Ik werk als zelfstandig IT consultant.

Ik verdien mijn geld in Europa om te sparen voor een zakelijke investering buiten Europa. Zodra ik genoeg gespaard heb voor de investering, verlaat ik Europa.

Afgelopen jaren werkte ik buiten Nederland, maar nu zijn er mogelijkheden in Nederland.

Ik zal fulltime gaan wonen en werken in Nederland.

Mijn verwachte omzet zal tussen de 150k en 200k liggen.

Een BV ligt dan ook voor de hand

Ik zal als DGA een beperkt (IB belastbaar) inkomen nodig hebben voor mijn levensonderhoud in Nederland.

Uiteraard geldt er verder de 20% Vennootschapsbelasting.

Welke constructie zou er nodig zijn om de in de BV opgebouwde winst (aanmerkelijk belang) verder onbelast ter beschikking te hebben voor de zakelijke investering in het buitenland?

Het betreft een investering in onroerend in een land waarmee Nederland overigens ook een belastingverdrag heeft.

Graag een reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Ruysdael,

In hoeverre een NL BV overschotten kan oppotten, hangt vooral af van het gebruikelijk loon dat jij als DGA moet opnemen. Dit is in de basis 40K, maar als dat meer is, 70% van wat een marktconform salaris is. Hierop mag je wel een deeltijdbreuk loslaten als je parttime werkt.

Wat overblijft (na reguliere kosten) kan in de BV blijven en gebruikt worden voor investeringen in andere BV's. Dat kan door aandelen te kopen (onbelast) of geld uit te lenen (onbelast).

Jouw BV kan ook rechtstreeks investeren in zakelijk OG in het buitenland. Ook die aankopen zijn onbelast, maar de verkoop van het OG zal niet onbelast gaan. Daarbij speelt wel mee welk land is het OG gevestigd, is het OG op haar beurt nog ondergebracht in een rechtspersoon (zoals bijv. in Frankrijk gebeurt), waar ben jij dan gevestigd, etc?

Veel hangt dus af van de feiten op het moment van verkoop.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jouw BV kan dan toch aandelen kopen in een buitenlands bedrijf, dat het OG bezit?

Als de aandelen van de LTD voor 51% in lokaal bezit moet zijn, gaat dit dus niet lukken.

@ Ruysdael

Blijf jij gevestigd in NL?

Je hebt het over verwachte omzet, maar wat verwacht je voor resultaat voor belastingen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar