Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ties [r.i.p.]
Ties [r.i.p.]
Mijn columns over business planning gingen achtereenvolgens over het waarom van een business plan, de valkuilen en de samenvatting. Daarna ging ik dieper in op elk van de hoofdstukken van je business plan: markt, product, team, marketing en verkoop en als laatste de cashflow. Mijn 9e en laatste column in deze reeks gaat over de informatie gericht op één type lezer van je businessplan, de investeerder.
Inleiding
Totnogtoe heb je vooral je bedrijf in al zijn facetten beschreven, zowel kwalitatief als kwantitatief. In dit hoofdstuk geef je informatie waar voornamelijk investeerders in geïnteresseerd zijn. Mijn idee is om dit in drie delen op te splitsen: cash, exit en een sterkte/zwakte analyse.
Cash
Als eerste geef je aan hoeveel geld jij en/of je team al zelf geïnvesteerd hebben. Let op dat je het alleen hebt over cash en niet over bijvoorbeeld de hoeveel tijd die je al aan je product of bedrijf besteed hebt.
Ten tweede informeer je de investeerder over de hoeveelheid geld die je al hebt weten aan te trekken en van welke partij. Beperk je niet tot aandelenkapitaal maar vertel ook over sponsorgelden, subsidies, leningen.
Als laatste geef je exact aan hoeveel je denkt nodig te hebben, waarvoor je het gaat gebruiken en wanneer je het denkt te willen hebben. Dit moet je baseren op je liquiditeitsanalyse uit het vorige hoofdstuk. Dit resulteerde in een cashflowtekort of tekort aan geld, aan cash. Je kunt kiezen welk van de drie scenario’s je als uitgangspunt neemt: negatief, realistisch of optimistisch.
Kanttekeningen
Exit
Het vak van een investeerder is kopen en verkopen van aandelen. Als jij je bedrijf beschouwt als je kind van wie je nooit meer afscheid wilt en kunt nemen moet je niet bij investeerders aankloppen. Alleen als je je bedrijf ziet als een middel om geld, veel geld te verdienen kun je naar investeerders stappen. Uitzondering daargelaten is drie tot zeven jaar de periode dat een investeerder betrokken wil zijn bij je onderneming. Daarna gaan de aandeelhouders gezamenlijk (dus inclusief het management!) het fors gegroeide bedrijf verkopen.
Het is dus zaak dat je de investeerder een indruk geeft van mogelijke kopers voor je onderneming. Ik stel voor dat je hier een uitgebreide analyse geeft van mogelijke kopers en de redenen waarom je denkt dat ze geïnteresseerd in een eventuele koop zouden zijn. Ik zou je willen aanraden om elke verwijzing naar een eventuele beursintroductie te vermijden. Gezien het beursklimaat behoort een beursgang in de komende jaren niet tot de mogelijkheden.
Sterkte/zwakte analyse
Je bent optimistisch geweest in je hele business plan. In deze SWOT analyse (“strengths, weaknesses, opportunities and threats”) ga je dieper in op de mindere kanten van je bedrijf. Sterke en zwakke punten hebben te maken met je bedrijf intern, mogelijkheden en bedreigingen met je omgeving, de markt.
In dit deel toon je de investeerder dat je naast een optimist ook een realist bent. Belangrijk is wel dat je aangeeft hoe je van plan de zwakke punten en de bedreigingen aan te pakken. Geef precies aan hoe je te werk gaat om te voorkomen dat deze kunnen leiden tot de ondergang van je onderneming. Onthoudt dat je financiële positie nooit een zwak punt is. Verbetering van de financiën is juist de reden waarom je een business plan schrijft.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag