• 0

Business planning: investeerder

Mijn columns over business planning gingen achtereenvolgens over het waarom van een business plan, de valkuilen en de samenvatting. Daarna ging ik dieper in op elk van de hoofdstukken van je business plan: markt, product, team, marketing en verkoop en als laatste de cashflow. Mijn 9e en laatste column in deze reeks gaat over de informatie gericht op één type lezer van je businessplan, de investeerder.

 

Inleiding

 

Totnogtoe heb je vooral je bedrijf in al zijn facetten beschreven, zowel kwalitatief als kwantitatief. In dit hoofdstuk geef je informatie waar voornamelijk investeerders in geïnteresseerd zijn. Mijn idee is om dit in drie delen op te splitsen: cash, exit en een sterkte/zwakte analyse.

 

Cash

 

Als eerste geef je aan hoeveel geld jij en/of je team al zelf geïnvesteerd hebben. Let op dat je het alleen hebt over cash en niet over bijvoorbeeld de hoeveel tijd die je al aan je product of bedrijf besteed hebt.

 

Ten tweede informeer je de investeerder over de hoeveelheid geld die je al hebt weten aan te trekken en van welke partij. Beperk je niet tot aandelenkapitaal maar vertel ook over sponsorgelden, subsidies, leningen.

 

Als laatste geef je exact aan hoeveel je denkt nodig te hebben, waarvoor je het gaat gebruiken en wanneer je het denkt te willen hebben. Dit moet je baseren op je liquiditeitsanalyse uit het vorige hoofdstuk. Dit resulteerde in een cashflowtekort of tekort aan geld, aan cash. Je kunt kiezen welk van de drie scenario’s je als uitgangspunt neemt: negatief, realistisch of optimistisch.

 

Kanttekeningen

 

  • Ik zou je willen adviseren om hier noch in de rest van je business plan iets te zeggen over het percentage aandelen dat je wilt verkopen. Als je dat zou doen waardeer je onderneming en daarmee begeef je je op glad ijs. Voor investeerders is de waardering van je onderneming uitermate belangrijk. Als zij te veel zouden betalen voor de aandelen in je bedrijf lopen ze de kans dat ze nooit meer het gewenste rendement op hun aandelen kunnen maken gezien het risico dat ze lopen. Dit is voor investeerders een reden om een investering in een bedrijf niet te doen terwijl ze wel in het management geloven. Zelf heb ik, tijdens mijn actieve periode als investeerder meerdere malen business plannen weggelegd alleen omdat de waardering in mijn ogen zo hoog was, dat overbrugging psychologisch gezien onmogelijk leek.
  • Zorg wel voor een redelijke verhouding tussen je behoefte aan geld en je omzet: vraag niet bijvoorbeeld 1m Euro als je geprognosticeerde omzet over drie jaar twee, drie of zelfs vijf miljoen Euro is. Bij dergelijke verhoudingen kan een investeerder niet het door hem of haar gewenste rendement behalen gezien het risico dat hij of zij loopt en daarom, zoals gezegd, een investering in een mooi bedrijf toch niet doen.
  • Ik wil nog een keer benadrukken dat investeerders vooral investeren in marketing en verkoop en niet in R&D (onderzoek & ontwikkeling), activa of personeel. Investeerders verwachten dat deze uitgaven gefinancierd worden door overheden (R&D), banken (activa) of uit de lopende cashflow (personeel);
  • Het is ook belangrijk dat je niet al het geld in eens vraagt maar in termijnen, naar gelang je liquiditeitsbehoefte. Investeerders houden er niet van als ondernemingen veel geld in kas hebben. Dit maakt ondernemers gemakzuchtig in plaats van agressief, scherp en bij de les. Investeerders beseffen dat ondernemers hoog aan wind moeten zeilen en juist daarvoor alle zeilen moeten bijzetten om maar eens een analogie uit de zeilwereld te gebruiken. Daarom dwingen ze je om extra geld te vragen op het moment dat het echt nodig is en niet eerder.
  • Investeerders eisen altijd een plaats in raad van commissarissen want zij willen meebeslissen, de vinger aan de pols houden, je assisteren en kunnen bijsturen als het minder gaat. Veelal neemt een investeringsmanager zelf een plaats in de RvC maar soms parachuteert de investeerder ook een onafhankelijke derde. Biedt de investeerder in dit deel van je plan een plaats aan in de RvC.

 

Exit

 

Het vak van een investeerder is kopen en verkopen van aandelen. Als jij je bedrijf beschouwt als je kind van wie je nooit meer afscheid wilt en kunt nemen moet je niet bij investeerders aankloppen. Alleen als je je bedrijf ziet als een middel om geld, veel geld te verdienen kun je naar investeerders stappen. Uitzondering daargelaten is drie tot zeven jaar de periode dat een investeerder betrokken wil zijn bij je onderneming. Daarna gaan de aandeelhouders gezamenlijk (dus inclusief het management!) het fors gegroeide bedrijf verkopen.

 

Het is dus zaak dat je de investeerder een indruk geeft van mogelijke kopers voor je onderneming. Ik stel voor dat je hier een uitgebreide analyse geeft van mogelijke kopers en de redenen waarom je denkt dat ze geïnteresseerd in een eventuele koop zouden zijn. Ik zou je willen aanraden om elke verwijzing naar een eventuele beursintroductie te vermijden. Gezien het beursklimaat behoort een beursgang in de komende jaren niet tot de mogelijkheden.

 

Sterkte/zwakte analyse

 

Je bent optimistisch geweest in je hele business plan. In deze SWOT analyse (“strengths, weaknesses, opportunities and threats”) ga je dieper in op de mindere kanten van je bedrijf. Sterke en zwakke punten hebben te maken met je bedrijf intern, mogelijkheden en bedreigingen met je omgeving, de markt.

 

In dit deel toon je de investeerder dat je naast een optimist ook een realist bent. Belangrijk is wel dat je aangeeft hoe je van plan de zwakke punten en de bedreigingen aan te pakken. Geef precies aan hoe je te werk gaat om te voorkomen dat deze kunnen leiden tot de ondergang van je onderneming. Onthoudt dat je financiële positie nooit een zwak punt is. Verbetering van de financiën is juist de reden waarom je een business plan schrijft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil je bedanken voor je zeer uitgebreide en leerzame column. Je raadgevingen gaan veel meer over de inhoud zelf dan in wat ik tot nu toe elders gelezen heb. Je hebt me vernieuwde moed gegeven voor het op stapel liggende herzien van mijn plan. Iets waar ik de laatste tijd voortdurend op vast liep.

 

Wat mij echter steeds weer opvalt, wanneer ik iemands raadgevingen lees, is dat er wordt geredeneerd vanuit een bepaalde achtergrond. En redenerend vanuit verschillende achtergronden komen al die raadgevers met compleet verschillende verhalen. Maar ik voel er toch weinig voor om voor ieder extern doel mijn plannen opnieuw te schrijven, temeer daar ik zelf de primaire doelgroep ben.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Olaf, bedankt voor je compliment. Ik heb het met plezier gedaan (vandaar ook mijn volgende column "financieringsbronnen").

 

Je tweede punt hoor ik vaak. In mijn opbouw van je businessplan is het niet nodig dat je totale plan telkens aanpast aan de lezer. Slechts het laatste hoofdstuk (zie hierboven) is gericht op een type lezer, de rest van je plan is jouw visie op jouw bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide en nuttige informatie in je column.

Ik heb zojuist de hele serie van Business planning met veel interesse gelezen.

 

Daar ik zelf vandaag ook begonnen ben met het schrijven van mijn eigen businessplan komt deze info zeer goed van pas.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Roy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.