• 0

B.V. leent aan eenmanszaak. Aandachtspunten?

Stel: ik heb een B.V waarin ik niet op de loonlijst sta. Ook heb ik een eenmanszaak waar vanuit ik productontwikkeling wil gaan doen. Dus: geen inkomsten in de eenmanszaak. De B.V. leent een bedrag, zeg 20.000 euro, aan de eenmanszaak. Hiermee worden maandelijks de zakelijke kosten betaald (verzekeringen, telefoon e.d) en betaal ik mezelf in prive een x-bedrag per maand uit om van te leven gedurende de tijd die de productontwikkeling in beslag neemt. Na deze tijd hoop ik het product te kunnen gaan verkopen, waarbij inkomsten gegenereerd gaan worden en waarmee ik de lening wil terugbetalen.

 

Vragen: waar moet ik financieel / administratief / fiscaal gezien rekening mee houden? Op welke manier wil de belastingdienst die lening terugzien in mijn prive aangifte? Kortom, wat zijn aandachtspunten bij een dergelijke constructie?

 

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden! :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Jeroen,

 

Ik vind het maar een vreemde constructie ???

 

1 .Waarom sta je niet op de loonlijst? Verricht je geen arbeid voor de BV?

2. De BV leent € 20 k aan de eenmanszaak en dit bedrag wordt mede gebruikt om van te leven. Is dit dan niet gewoon verkapt loon?

3. Een eenmanszaak met een omzet van 0%. Is dat wel een eenmanszaak? Je moet reëel uitzicht hebben op inkomsten in de eenmanszaak, anders zal de fiscus de aftrekpost van productontwikkeling niet zonder meer accepteren.

4. Waarom wordt het product niet ontwikkeld vanuit de BV? In het belastingplan 2010 zag ik iets langskomen van de innovatiebox. Wellicht iets voor jou.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot dusver! :)

 

Een paar aanvullende zaken en vragen:

 

1. Ja, het zal een zakelijke lening tegen zo'n 5% zijn.

 

2. De reden om productontwikkeling vanuit de EMZ te doen is kostenbesparing. Het idee is om mijn werkzaamheden (freelance IT) in de B.V. voor een bepaalde periode te staken en me 100% te focussen op productontwikkeling in een EMZ. Dit scheelt een maandelijks DGA salaris en bijbehorende loonheffing en die kostenbesparing levert me ruwweg 2x zoveel tijd op om aan productontwikkeling te doen. Ik onderzoek nu of deze methode haalbaar is.

 

3. De belastingdienst heeft me gezegd dat het tijdelijk 'stopzetten' mogelijk is. Moet nog wel officieel worden aangevraagd en toestemming voor komen, maar kennelijk gebeurd dit vaker, meestal voor een periode van, zeg, 2 tot 3 jaar. Het wordt dan een kwestie van nul-aangiftes indienen, aldus de belastingdienst.

 

4. Het is de vraag of we (ik werk samen met een ander) in het eerste jaar al verkopen doen. Best kans dat we in dat jaar verlies draaien. Het lijkt me richting de belastingdienst verdedigbaar dat we een heel jaar aan productontwikkeling gedaan hebben. Heeft iemand daar ervaringen mee?

 

5. odeon noemde het al: zijn de kosten voor levensonderhoud niet verkapt loon? En zo ja, wat zijn dan de fiscale consequenties hiervan zowel zakelijk als prive? Ik denk dat dit mijn belangrijkste vraag op dit moment is.

 

Ik hoop dat er aanvullende gedachtengangen komen. Dank alvast! :)

Link naar reactie
  • 1

Hoi Jeroen,

 

Als je geen arbeid verricht voor de BV, kan er ook geen sprake zijn van loon. In dat geval zit je goed en kun je de € 20k gewoon aanmerken als lening. Ik kan me wel voorstellen dat de constructie vragen oproept, omdat de werkzaamheden voor de EZ in het verlengde liggen van de BV.

 

De kosten van productontwikkeling dien je eerst te activeren en vervolgens kun je daarop afschrijven. De gemaakte arbeidskosten kun je vanuit de EZ niet activeren. Daar staat tegenover dat de EZ je geen salaris uitbetaalt.

 

Productontwikkeling vanuit de BV is m.i. interessanter dan productontwikkeling vanuit de eenmanszaak. Door gebruik te maken van bv de innovatiebox (Belastingplan 2010: kosten aftrekbaar tegen het normale vpb-tarief, opbrengsten belast tegen 5%) kun je het nadeel van het DGA-salaris wellicht terugverdienen.

 

In de ib-situatie heb je extra aftrek vanwege speur- en ontwikkelingswerk. Dus even afwegen wat voor jou de meest interessante optie is.

Link naar reactie
  • 0

Productontwikkeling vanuit de BV is m.i. interessanter dan productontwikkeling vanuit de eenmanszaak. Door gebruik te maken van bv de innovatiebox (Belastingplan 2010: kosten aftrekbaar tegen het normale vpb-tarief, opbrengsten belast tegen 5%) kun je het nadeel van het DGA-salaris wellicht terugverdienen.

 

In de ib-situatie heb je extra aftrek vanwege speur- en ontwikkelingswerk. Dus even afwegen wat voor jou de meest interessante optie is.

 

Hoi Odeon, dank voor bovengenoemde tip betreffende de innovatiebox: daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Reus voor jou. Ik heb ervaring met WBSO subsidie maar ken de principes van de innovatiebox niet. Betekent het dat 20% van al je kosten (dus inclusief loonkosten en loonheffingen!) aftrekbaar zijn? Hoe zit het in geval je alleen maar kosten maakt en geen omzet draait? Krijg je dan feitelijk gewoon 20% van je kosten teruggestort door de belastingdienst?

 

Ik zit me af te vragen of WBSO gecombineerd kan worden met de innovatiebox. Of nog een stap verder: eerst het loon verlagen (bij akkoord belastingdienst uiteraard), dan WBSO subsidie en dan innovatiebox toepassen. Alles om de kosten tijdens productontwikkeling zo laag mogelijk te houden. Iemand enige ervaring met een dergelijke constructie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Innovatiebox is per eergisteren een feit. Kan juist gecombineerd worden met WBSO (S&O). Onderneming die S&O-verklaring heeft kan vanaf 2010 winst uit S&O-activa belasten tegen 5% vpb (terwijl je winst door kostenverlaging middels S&O toeneemt).

 

Michel

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.