• 0

relatiebeding in de weg of niet

Ik ben met de werkzaamheden bij mijn werkgever gestopt. Ik had daar een standaard relatiebeding in mijn contract.

 

Nu wil ik vanuit een heel ander vakgebied vele bedrijven gaan ebnaderen waarbij waarschijnlijk ook klanten van mijn vorige werkgever zaten.

 

Is dit juridisch een probleem ? Nogmaals vanuit een ander vakgebied/branche !!

 

Ik hoor het graag,

 

Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan het geen kwaad. Het relatiebeding zal gekoppeld zijn aan de activiteiten die je bij je oud werkgever hebt uitgevoerd.

 

Daarnaast is het van belang om te weten of het relatiebeding of concurrentiebeding getekend is voor de functie waarop je het bedrijf verliet. Vaak tekenen mensen een concurrentiebeding bij een startersfunctie, groeien door binnen het bedrijf maar tekenen niet bij de nieuwe functie een nieuw concurrentiebeding.... Dan zegt de wet volgens mij dat je op het moment van tekenen van het concurrentiebeding niet het verloop van je carriere had kunnen voorzien en dus ook niet in redelijke mate had kunnen inschatten wat voor beperking het concurrentiebeding zou opleveren..

 

Ik zou mijn oud werkgever op de hoogte stellen zodat je niet voor vervelende dingen komt te staan als je met een ander product bij je toekomstige klant komt te staan.

 

linda

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

om je vraag te kunnen beantwoorden, moet er gekeken worden naar de exacte bewoording van het beding en de feitelijke omstandigheden.

 

Daarbij wil ik je meteen al meegeven dat wanneer het werk wat je nu doet tot gevolg heeft dat je daarmee klanten van je oud werkgever naar een andere opdrachtnemer 'stuurt', dat dit naar mijn mening zelfs zonder relatie- of concurrentiebeding onder omstandigheden onrechtmatig kan zijn,

 

Maar kun je de situatie niet omdraaien en het zo maken dat je voormalige werkgever juist baat heeft bij jouw nieuwe werkzaamheden?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet uit ervaring ook dat de letterlijke tekst in het beding erg van belang is bij een eventueel conflict.

Daarnaast ben je, hoewel je van operationeel naar consultancy overstapt, nog actief in dezelfde branche.Ik zou dus inderdaad met je oud-werkgever e.e.a. bespreken. Mocht het zo zijn dat hij/zij er niet van gediend is klanten met je te delen, dan kun je altijd nog een jaar wachten met het benaderen van deze specifieke klanten en je concentreren op de rest van de markt. Ik neem nml niet aan dat je onderneming afhankelijk is van juist deze klanten om te kunnen overleven.

www.alfatau.nl :: Creative Business Approach :: www.alfatau.nl/phpBB3 :: Business forum

Link naar reactie
  • 0

Voorheen leidde ik een schoonmaakvestiging van een organisatie ( operationele leiding ) en nu ga ik als adviesbureau acteren.

Kwaliteitsmetingen en adviezen, opleidingen en aanbestedingstrajecten op gebied van schoonmaak.

Ik ben dus geen concurrent in welke zin dan ook.

Ik denk niet dat het slim is, zelfs in een concurrentiebeding. Zodra je oude werkgever een procedure start, zal je aan de rechter moeten aantonen in welke mate je onafhankelijk opereert. Het is namelijk aannemelijk dat je (tegen commissies) andere opdrachtgevers aanbied aan bedrijven welke nu klant zijn van jouw vorige werkgever. Ik ken een situatie waar een soortelijk geval zich heeft voorgedaan van een ex-medewerker van een W&S bureau die vervolgens een uitzendbureau is begonnen.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.