• 0

Investeringsaftrek op zonnepanelen

Goedemorgen,

 

Ik ben voornemens om zonnepanelen op het dak van mijn woning te leggen.

Zou ik deze zakelijk kunnen aanschaffen, zodat ik de btw terug kan vragen en de Milieu Investeringsaftrek kan toepassen?

Ik ben ondernemer en heb een werkkamer op de 1e verdieping.

 

Weet iemand hoe dit zit?

 

Groet Koen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb vandaag over de mogelijkheid van zakelijke zonnepanelen op mijn privé-woning van waaruit ik werk de Belastingtelefoon gebeld en werd doorverbonden met de Fiscaal-inhoudelijke afdeling IB. Daar werd mij verteld dat de zonnepanelen als bedrijfsvermogen kunnen worden geboekt wanneer deze niet aard- en nagelvast aan de woning zijn bevestigd. Wel moeten dan de opbrengsten van de zonnepanelen (de lagere energielasten en eventuele teruggave van het energiebedrijf) ten gunste van het bedrijf worden geboekt.

 

Volgens mijn leverancier gaat er alleen een snoertje door het dak naar binnen en worden de zonnepanelen met losse haken aan de daklatten gehangen zonder te schroeven, boren of timmeren. Alleen de omvormer hangt in een beugel, en die kun je er zo uit tillen. Dat betekent dat strikt genomen alleen die beugel niet als bedrijfsvermogen kan worden geboekt, maar de zonnepanelen wel…

 

Iemand die hier op wil reageren?

Link naar reactie
  • 0

Heel interessante gedachte. Discussie is al gevoerd op het Fok forum

 

Komt er op neer dat opwekken van zonne-energie als bedrijfsactiviteit mag. De energie moet dan wel een zakelijk nut hebben. Dus als je ijs maakt in je garage en je zet daar zonnepanelen op, niet vast maar los in een of andere constructie, dan dient het opwekken een zakelijk doel en zijn de panelen een bedrijfsmiddel. Hetzelfde als de ijsmachine zelf.

Het zal dus om meer moeten gaan dan stroom leveren voor de zakelijke laptop. Of niet? Volgens de belastingdienst in de post hierboven mag je ook jezelf als klant nemen.

 

Hoop dat anderen aan kunnen vullen of kunnen ontkrachten. Mijn vrouw werkt bij een bouwbedrijf dat een soort van PaneelPrive project aan het voorbereiden is. Als het dan ook nog (gedeeltelijk) zakelijk zou kunnen is dat natuurlijk erg mooi.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Miranda

 

Even geredeneerd vanuit mijn parate kennis:

 

Als de werkruimte niet zelfstandig is, valt de werkruimte - inclusief het dak - onder het eigen woning forfait. In dat geval zijn de kosten en lasten m.b.t. die werkruimte fiscaal niet aftrekbaar. In de rechtspraak is uitgemaakt dat energiekosten hier ook onder vallen. Ik ben dus geneigd te zeggen dat de kosten van zonnepanelen niet zakelijk geboekt kunnen worden, als de werkruimte niet zelfstandig (geen eigen ingang, sanitaire voorziening) is.

 

Bij een zelfstandige werkruimte kan dit anders liggen, maar dan moet je de kosten van de zonnepanelen m.i. pro rata toerekenen aan het woongedeelte (niet aftrekbaar) en het werkgedeelte (wel aftrekbaar).

 

Als de Belastingdienst iets anders zegt, dan zou ik om een schriftelijke bevestiging vragen. Aan een mededeling van de Belastingtelefoon kun je immers geen enkel vertrouwen ontlenen.

 

Ik zou trouwens nog wel even de reacties van andere fiscalisten afwachten, want wellicht dat ik ergens iets gemist heb...

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de noodzaak van het hebben van een bedrijfsruimte niet zo. Als ik in mijn garage ijs maak voor de verkoop in mijn ijskar (om even bij het voorbeeld te blijven) en ik koop een generator om daarvoor de stroom op te wekken zijn dat beide bedrijfsmiddelen waarop ik bij grotere bedragen moet afschrijven en investeringsaftrek (en andere??) kan krijgen. De zonnepanelen zijn (mits los) gewoon hetzelfde als een generator.

 

Als ik de generator verbruik om privé stroom op te wekken moet ik het bedrijf daar een vergoeding voor betalen. Hier zit het grijze gebied natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Zoals het er nu uitziet ga ik de zonnepanelen toch gewoon privé houden. Aangezien mijn investering lager is dan € 2200 exclusief BTW kom ik niet in aanmerking voor fiscale regelingen zoals de Energie-investeringaftrek, of het moet (samen met een andere investering, totaal ook minimaal € 2200) de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek zijn.

Aangezien de terugverdientijd veel korter is dan de geschatte levensduur van de zonnepanelen is de verwachting dat ze uiteindelijk winst gaan opleveren. Die winst is veel groter dan de mogelijke aftrek ingevolge de KIA. Dat betekent dat ik uiteindelijk veel meer belasting zou moeten betalen als ik de zonnepanelen (en dus ook de waarde van de terug geleverde energie) op mijn bedrijf zou boeken.

Volgens mij gaat de discussie pas spelen wanneer je meer dan € 2200 exclusief BTW investeert. En dan vind ik het vragen van de schriftelijke bevestiging aan de belastingdienst zoals Odeon voorstelt een goede tip om problemen achteraf te voorkomen.

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.