• 0

Mag een webdesignbureau zonder overleg een link plaatsen?

Beste Higherlevel leden,

 

Mag een webdesignbureau na afronding van een website reclame maken voorzichzelf op de desbetreffende website?

 

Bijvoorbeeld door in de footer te plaatsen: "Designed by "Naam webdesignbureau" of een link van "Naam webdesignbureau" te maken.

 

Op mijn website is dit namelijk het geval en dit is niet met mij overlegd en ze hebben ook geen algemene voorwaarden.

 

SEO opzicht:

 

Ik ben er namelijk van overtuigd dat mijn website niet gerelateerd staat aan een webdesignbureau en indirect (het webdesignbureau plaatst ook links naar hun klanten) niet gerelateerd aan hun klanten.

 

Doordat de link in de footer is geplaatst wordt heeft elke pagina binnen mijn website een link naar het webdesignbureau.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan dat het geen probleem is weg te halen.

 

Vanuit de webbouwer gezien: ik doe het zelf ook wel eens, als het goed binnen het ontwerp past en niet storend is, bijv als er toch al een klein copyright regeltje onderaan staat of iets in die geest. Al die linkjes bij elkaar helpen toch aan je google pagerank, wat overigens ook de andere kant op werkt als ze een link naar jouw site in hun portfolio oid opnemen.

 

Maar de voorkeur van de klant staat hier natuurlijk altijd boven, als ze geen linkje willen of niet in een portfolio willen verschijnen is dat geen enkel probleem - webbouwers die het afdwingen zijn m.i. nogal klantonvriendelijk bezig.

Link naar reactie
  • 0

Het is best gebruikelijk. Maar je kunt altijd vragen om het weg te halen.

 

Tijdens het development laat ik het ook meestal incl. link zien en vraag ik de klant netjes of ze het goed vinden om het onderaan te zetten. Meestal vinden ze het niet erg en zeggen ze toch ja. Soms willen ze het liever niet en respecteer je dat en haal je de link weg.

 

Anderen plaatsen de link zonder een opmerking of vraag erover en kijken dan de kat uit de boom zoals bij jou gedaan is. Dus gewoon vragen om het weg te halen als je dat liever niet wilt, of nofollow maken als je ze wel credits wil geven maar het puur vanwege seo weg wilt.

 

Uiteindelijk horen ze jou wens te respecteren en als ze er moeilijk om doen oogt dat erg onprofessioneel.

B2B en B2C webwinkels op maat: www.estoreconsult.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af hoe dit, met het oog op auteursrecht zit:

 

Het is nl. zo dat als je een website koopt, je niet automatisch ook de auteursrechten koopt. Formeel betekent dit , dat jij/anderee webbouwers (dus zonder de overname van auteursrecht) geen wijzigingen aan mogen brengen in het ontwerp zonder toestemming van je webbouwer. Dus eigenlijk mogen wijzigen alleen uitgevoerd worden door je huidige webbouwer (zo is het formeel gezien, maar misschien de meeste webbouwers hier niet moeilijk over.).

 

De vraag is: zolang de huidige webbouwer het auteursrecht heeft, mag hij er dan zijn "handtekening/link" plaatsen, ook al heeft de koper er bezwaar tegen? Heeft iemand enig idee...?

 

Maar: vraag eerst gewoon of ze het weg willen halen...Wie weet doen ze niet moeilijk!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af hoe dit, met het oog op auteursrecht zit:

 

Het is nl. zo dat als je een website koopt, je niet automatisch ook de auteursrechten koopt. Formeel betekent dit , dat jij/anderee webbouwers (dus zonder de overname van auteursrecht) geen wijzigingen aan mogen brengen in het ontwerp zonder toestemming van je webbouwer. Dus eigenlijk mogen wijzigen alleen uitgevoerd worden door je huidige webbouwer (zo is het formeel gezien, maar misschien de meeste webbouwers hier niet moeilijk over.).

 

De vraag is: zolang de huidige webbouwer het auteursrecht heeft, mag hij er dan zijn "handtekening/link" plaatsen, ook al heeft de koper er bezwaar tegen? Heeft iemand enig idee...?

 

Maar: vraag eerst gewoon of ze het weg willen halen...Wie weet doen ze niet moeilijk!

 

 

Ik vind dit iets te ver gaan. Natuurlijk heb je volkomen gelijk dat in veel contracten staat dat de copyright op de html en css bijv. blijft bij de web designer en dat je slechts de licentie krijgt om het alleen op die site te gebruiken. En dat bij afronding van de laatste betaling wel de copyright op alle graphics wordt overgegeven naar jou.

Maar ik kan me niet voorstellen dat een web designer ruzie gaat zoeken door een bestaande klant zo iets knulligs te weigeren. Er staat trouwens vast niet in het contract dat zijn copyright hebben op de inhoud (dus o.a. tekst) van de site, daar staat zo'n link toch ook onder?

B2B en B2C webwinkels op maat: www.estoreconsult.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Ruben,

 

waarom "vind je mijn opmerking te ver gaan"?

Ik geef aan dat dit de praktijk KAN zijn....

 

Jij kan je niet "voorstellen dat een webbouwer over zoiets knullig ruzie gaat zoeken"...Maar je kunt dit beter uitsluiten door het maken van goede afspraken.

 

Misschien maakt hij geen ruzie, maar HET kan wel....Een gratis link betekent ook gratis traffic...En ach, als de website af is, komt de klant misschien toch niet meer terug omdat-ie geen onderhoud o nieuwe snufjes meer wil. . Dan kan-ie zich best ruzie veroorloven, want hij verliest er geen omzet mee....

 

En als die link er rechtmatig staat vanwege het auteursrecht, dan KAN een webbouwer misschien weigeren/niet accepteren dat-ie weggehaald wordt...Fijn toch, gratis traffic? Krijg je commissie over de klanten die je aanbrengt? Ook niet toch?? Stel je voor dat je een website als bijv. Twitter of Linkedin hebt, dan wil je toch ook niet dat iedereen naar je webbouwer gaat en vraagt om een dergelijke site? Fijn voor je webbouwer, maar niet voor jou. Formeel kan hij jouw script voor websites van derden gebruiken!!! Kortom: ik hoef zo'n link dus niet, hoe aardig ik ze ook vindt :)

 

 

 

Het niet overdragen van auteursrecht is voor sommigen een soort "levensverzekering" ; je klanten komen bij jou terug voor wijzigingen. Slim toch? Je zal maar last hebben van de crisis, dan heb je nu een manier gevonden voor "klantenbinding". Je kunt andere niet aan de site laten werken; ook je eigen IT-ers niet als hij kwaad wil....

 

 

Mijn reaktie was dus eigenlijk bedoeld als aandachtspunt voor iedereen die een website laat bouwen:

 

Tip van de dag:

Maak afzonderlijk afspraken over auteursrechten: overdracht bij de laatste betaling (gaat nl. niet automatisch).

 

En daarnaast was ik nieuwsgierig hoe het juridisch zit met auteursrecht en het plaatsen van een "handtekening/link".

Dus ik hoop dat iemand hier nog antwoord op heeft :)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Ruben,

 

waarom "vind je mijn opmerking te ver gaan"?

Ik geef aan dat dit de praktijk KAN zijn....

 

Eerlijk gezegd wil ik het eigenlijk niet eens voorstellen dat een web design bedrijf een slaatje wilt proberen te slaan ten koste van de klant. Dit zorgt voor een slechte reputatie dat je meer klanten kost dan bezorgt. De situatie in je opmerking vind ik dus verder gaan dan het, denk ik, gaat komen in deze specifieke situatie. Ik ken ze niet, maar het lijkt me over een fatsoenlijk bedrijf met verstandige mensen te gaan. Het zou wel heel erg jammer zijn als dat toch niet zo blijkt te zijn.

 

Ik zij "Ik vind dit iets te ver gaan." Dus ja, de voorgestelde situatie dat een stelling is en waarvan ik denk dat het zover niet gaat lopen, vind ik dus verder gaan dan wat realistisch of verstandig is.

 

Ik ben het wel volkomen eens met het punt die je wilde maken. Dat je dit soort situaties kan uitsluiten door van te voren goede afspraken te maken. Dat was zeker een goede tip voor de mensen die een web designer in huurt/gaan in huren.

 

Maar om het te belichten vanuit de hoek van de web designer. Het contract die je als web designer je potentiele klant voor schotelt moet ook eerlijk zijn tegenover de klant. Ze moeten er achteraf geen spijt over krijgen. Als je als web designer een regel in het contract heb waarvan je weet dat dit een probleem kan worden zou ik het ook mondeling nog eens benadrukken dat het in het contract staat, zodat ze er niet overheen lezen en later erover heen vallen. Crisis of niet, probeer nooit een slaatje uit situaties te slaan ten koste van klanten. Dit komt keihard terug als A iedereen rond vertellen hoe B met klanten om gaat.

 

Ik hoop gewoon dat dit allemaal op een correcte wijze afgerond wordt.

B2B en B2C webwinkels op maat: www.estoreconsult.nl

Link naar reactie
  • 0
Formeel betekent dit , dat jij/anderee webbouwers (dus zonder de overname van auteursrecht) geen wijzigingen aan mogen brengen in het ontwerp zonder toestemming van je webbouwer.

 

Nou dan haal je de link weg (of linkt naar de concurrent) en zorgt dat de tekst er net zo uit ziet als met de link ;D

Link naar reactie
  • 0

Stond de link op het ontwerp van de site dat je hebt goedgekeurd?

 

Het stond als tekst op het ontwerp.

 

Ik heb ze gevraagd om het eraf te halen maar nog geen reactie;)

 

Met andere woorden je hebt dus wel toestemming gegeven (want het ontwerp goedgekeurd) ik vraag me wel een beetje af wat de noodzaak is van je vraag hier. Is het niet veel netter om gewoon rustig de reactie van je websitebouwer af te wachten? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze de wijziging als een probleem ervaren. Hoe lang staat deze link er al? was deze al aanwezig bij de oplevering of is de link er later bij geplaatst?

 

Over het algemeen plaatsen wij bij website ontwerpen (in overleg met de klant) meestal wel een link in de website dit is altijd te zien in de ontwerpen die aangeleverd worden. een enkele keer maken wij gebruik van een nadrukkelijkere vermelding omdat er bijvoorbeeld een vorm van sponsoring aan vastzit.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 1

Zie het als de handtekening van een kunstenaar op een schilderij ;D

 

Ik zet hem ook op bijna alle sites die ik maak. Nog nooit iemand over gehoord.

Als iemand het niet wil, ook prima.

 

Sommige klanten hebben een eigen ontwerp waar ik een site op baseer. Dan is het niet mijn ontwerp en plaats ik de link niet.

TOONWEBDESIGN, voor hetzelfde geld een móóie website!
Link naar reactie
  • 0

@Ruben Het is natuurlijk ook een andere zaak als het van te voren even gemeld werd. Vind je het oké dat ik een link op je website plaats?

 

Bij mij niet gedaan. Jammer.

 

Tja, ik denk dat er geen kwade opzet in het spel is, maar als die link al op de mock-up stond kan ik me voorstellen dat ze er dan van uit gaan dat het bij oplevering in orde is, omdat je er anders wellicht eerder al iets over gezegd zou hebben.

Link naar reactie
  • 0

@ Ruben,

 

waarom "vind je mijn opmerking te ver gaan"?

Ik geef aan dat dit de praktijk KAN zijn....

 

Eerlijk gezegd wil ik het eigenlijk niet eens voorstellen dat een web design bedrijf een slaatje wilt proberen te slaan ten koste van de klant. Dit zorgt voor een slechte reputatie dat je meer klanten kost dan bezorgt. De situatie in je opmerking vind ik dus verder gaan dan het, denk ik, gaat komen in deze specifieke situatie. Ik ken ze niet, maar het lijkt me over een fatsoenlijk bedrijf met verstandige mensen te gaan. Het zou wel heel erg jammer zijn als dat toch niet zo blijkt te zijn.

 

Ik zij "Ik vind dit iets te ver gaan." Dus ja, de voorgestelde situatie dat een stelling is en waarvan ik denk dat het zover niet gaat lopen, vind ik dus verder gaan dan wat realistisch of verstandig is.

 

Ik ben het wel volkomen eens met het punt die je wilde maken. Dat je dit soort situaties kan uitsluiten door van te voren goede afspraken te maken. Dat was zeker een goede tip voor de mensen die een web designer in huurt/gaan in huren.

 

Maar om het te belichten vanuit de hoek van de web designer. Het contract die je als web designer je potentiele klant voor schotelt moet ook eerlijk zijn tegenover de klant. Ze moeten er achteraf geen spijt over krijgen. Als je als web designer een regel in het contract heb waarvan je weet dat dit een probleem kan worden zou ik het ook mondeling nog eens benadrukken dat het in het contract staat, zodat ze er niet overheen lezen en later erover heen vallen. Crisis of niet, probeer nooit een slaatje uit situaties te slaan ten koste van klanten. Dit komt keihard terug als A iedereen rond vertellen hoe B met klanten om gaat.

 

Ik hoop gewoon dat dit allemaal op een correcte wijze afgerond wordt.

 

Jose heeft gewoon keurig antwoord gegeven op de OP. De vraag was immers of jou webdesigner dat mag doen, en Jose kwam als enige met het auteursrecht aangezien het ontwerp al was goedgekeurd.

Wanneer je het daar niet mee eens bent.. dan bel je toch gewoon even op? Ik vraag me af of TS dit heeft gedaan alvorens dit topic te starten... Hij heeft ook niet meer gereageerd. In principe gebeurd het vaak zat en er worden op genoeg dingen een persoonlijke stempel van de maker gedrukt, offline en online. Nu is dit online makkelijk te veranderen..

 

Maar, om de discussie verder even op te laaien... Stel: een bedrijf dat meubels op maat maakt en die zijn logo daar op brandmerkt? Mag het bedrijf dit doen zonder overleg met de klant? Bedrijf doet dit al jaren en er staan door het hele land op maat gemaakte meubels met in het klein het logo erop.. maar nu is er een klant die dit niet wil? De meubel is echter al gemaakt.. Hoe zit het hele verhaal dan?

Link naar reactie
  • 0

 

Meeste reclame of interactive (web) bureau's hebben in hun algemene voorwaarden vermeld of credit-vermelding van de maker van toepassing is of niet. Dan weet je duidelijk vantevoren wat de voorwaarden zijn waarmee gehandeld wordt als je akkoord gaat bij de offerte. Geen welles-niets toestanden achteraf, maar helder en duidelijk de richtlijnen op een rijtje.

 

Als er geen algemene voorwaarden zijn, vind ik het vanuit de bouwer wel zo netjes als hij/zij vantevoren of tijdens het proces vraagt aan de klant of hij er bezwaar tegen heeft dat er een creditlink op de site geplaatst wordt. Meestal is dit ter grootte van de algemene voorwaarden / disclaimer lettertype of een klein logootje wat onopvallend geïntegreerd staat in het design.

Het zomaar plaatsen is niet netjes, als klant kan je hier bezwaar op maken, want je laat iets bouwen volgens jouw wensen. Daar hoort een creditlink niet bij, mits dit niet vantevoren vermeld of vastgelegd staat. Verder is het heel belangrijk bij controle-momenten scherp te blijven om alles goed na te kijken voordat het online gezet wordt. En ook een na-controle uit te voeren, dat wat je hebt ge-akkoordeerd ook daadwerkelijk zo online staat. Ik heb menig klant het schip in zien gaan met een te lakse controle waardoor ze achteraf niet tevreden waren met het resultaat. En dit ondanks ze zelf akkoord hebben gegeven. Daarom is het van belang om altijd scherp te blijven.

 

Het plaatsen of niet plaatsen van die link kan ik vanuit de twee oogpunten goed begrijpen. Enerzijds vanuit de bouwer, waarbij het project een goed promotiemiddels is om zijn diensten aan te prijzen bij bestaande en nieuwe klanten. De exposure, de projectsoort en hoe het eruit ziet kan net het verschil maken tussen het kiezen tussen partij A of B. Tevens is het een soort van signatuur op het werk, vanuit de bouwer bekeken.

 

Vanuit klantoogpunt kan ik begrijpen dat zo'n link als storend en afleidend ervaren kan worden. Vooral als de link of het logo prominent in beeld is, waardoor de aandacht van de site word afgeleid. Het ligt er ook even aan hoe de omgang in communicatie is, sommige klanten gunnen het hun bouwer en willen het er persé op hebben voor diverse redenen. (bureau heeft een goed, bekend imago of de klant gunt het de bouwer om ook exposure te krijgen door zijn project etc).

 

Volgens mij mag een visuele handtekening niet zomaar op de voorgrond staan. In de broncode van webdesign vermelden, bijv. HTML, is afdoende. Dit is niet direct zichtbaar, maar dat valt naar mijn weet al onder het auteursrecht. Een foto heeft ook niet altijd een creditvermelding, maar zomaar gebruiken is ook uit den boze vanwege portretrecht etc. etc.

 

Ben wel benieuwd of iemand hier uitsluitsel over dat stukje auteursrecht kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de naam van het webdesignbureau erop zie staan, kan ik niet direct zien dat dit een link wordt? Of kan jij een klikbare link in een foto verwerken?

 

Het ontwerp is geaccepteerd als JPG.

 

Reactie van webdesignbureau is dat het in de algemene voorwaarden staat die ik heb geaccepteerd maar deze staan niet op de website? Ik heb nog geen reactie hierop gegeven maar zo te zien willen ze de link niet weghalen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb JIJ de algemene voorwaarden uitgereikt gekregen en gelezen? Wat is het probleem met vermelding van het wdb? Heb je inmiddels een reactie gekregen en in samenspraak een oplossing gevonden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ik de naam van het webdesignbureau erop zie staan, kan ik niet direct zien dat dit een link wordt? Of kan jij een klikbare link in een foto verwerken?

 

Het ontwerp is geaccepteerd als JPG.

 

Reactie van webdesignbureau is dat het in de algemene voorwaarden staat die ik heb geaccepteerd maar deze staan niet op de website? Ik heb nog geen reactie hierop gegeven maar zo te zien willen ze de link niet weghalen.

 

gelukkig hebben ze je website niet als jpeg opgeleverd... Maar even serieus, hoe lang draait je website al en waarom heb je er bijvoorbeeld geen punt gemaakt bij de oplevering? Is het je pas later opgevallen?

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.