• 0

Goodwill en BTW

Hallo,

 

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen:

 

Stel een zoon neemt een winkel met atelier over van z'n ouders. Hij betaalt alleen de inkoopwaarde van de aanwezige voorraad in de winkel, maar niets voor goodwill van de winkel en atelier. De winst was de afgelopen jaren ongeveer 15,000 euro per jaar.

 

- Keurt de Belastingdienst het goed dat er geen goodwill wordt betaald aan de ouders?

- Moet er BTW worden betaald door de zoon over de aanwezige voorraad (en afgedragen door de ouders)?

- Heeft e.e.a. nog consequenties voor de schenkingsrecht, oftewel moet men belasting betalen over de waarde van de Goorwill?

 

Grt,

 

Richard

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Richard

 

Begrijp ik goed dat hij wel de gehele winkel overneemt, maar dus alleen betaalt voor de voorraad?

 

Dan neemt hij in wezen een onderneming over die zelfstandig voortgezet kan worden. Dan is art. 31 OB van toepassing en is de overdracht vrij van BTW.

 

Of je bij een winst van 15K per jaar kunt spreken van enige goodwill is een twistpunt waar de fiscus vanzelf wel mee komt als ze daar aanleiding tot zien. Met zekerheid kan dat hier niet gesteld worden. Lijkt mij echter niet.

 

Als ze goodwill berekenen dan valt dat in de stakingswinst en zal de heffing bij de ouders komen te liggen. Van schekingsrecht is geen sprake.

 

Zitten er nog ergens stille reserves in?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Er zijn geen stille reserves. Er is alleen een pand dat in eigendom is van de ouders, maar dat na de overdracht tegen een zakelijke huur in rekening wordt gebracht aan de zoon. Is het verstandig om de zaak schriftelijk uit te leggen aan Belastingdienst en vragen of ze accoord gaan met een overdracht, zonder goodwill, of maak je dan slapende honden wakker?

Uiteraard willen de ouders de zaak zo goedkoop mogelijk overdragen aan de zoon.

 

Grt,

 

Richard

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de fiscus goodwill ziet in een inkomen van 15K per jaar.

Zou me daar dus niet al te veel zorgen om maken. Akkoord vooraf aan de fiscus? Ik ben er geen voorstander van.

 

Als je een pleitbaar standpunt hebt, behoud je onderhandelingsruimte als je niets voorlegt. Leg je het wel voor, dan is die ruimte in 1 keer weg,

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In zijn algemeenheid is het bij overdracht van een onderneming binnen de familie verstandig om de werkelijke waarde vast te laten stellen. Het is immers mogelijk dat er tegen een te lage prijs wordt overgedragen. In dat geval kan er sprake zijn van een schenking.

 

Voorkomen/beperken van schenkingsrecht is een vak apart, omdat daar nogal wat voorwaarden aan verbonden zijn. (Bij een onderneming zijn daar best wel mogelijkheden voor, overigens)

 

Wordt er tegen een zakelijke prijs overgedragen, dan is er uiteraard geen sprake van een schenking.

 

Winst van 15k zegt overigens niet zoveel. Als je daarvoor een uurtje in de maand bezig bent, zal de waarde van de onderneming stukken hoger liggen dan wanneer je daar 60-80 uur per week in moet steken. Daarnaast is er natuurlijk altijd nog de discussie: wat is winst.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok, Is duidelijk.

 

In dit geval is er dus mogelijk zelfs sprake van negatieve Goodwill. Er wordt ongeveer 50 uur per week gewerkt.

 

Als ik het goed heb, is een mogelijke berekening als volgt:

 

Gemiddelde jaarwinst voor belastingen, dus 15,000

-/- Normaal ondernemersbeloning, dus modaal +/- (bij 50 uur) -/-31,000

-/- Rendement Eigen vermogen (5% v. 20,000) -/- 1,000

------------

Totaal negatief -/- 17,000

Dit bedrag evt. vemenigvuldigen met 3 a 5

 

Is dit de reden dat er volgens jou geen sprake is van Goodwill Joost?

 

Er is dus eigenlijk sprake van een uit de hand gelopen hobby.

 

Groet,

 

Richard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.