Strategic Symposium 2009 'Open Innovation'

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal wijzigingen ingevoerd in de event (Ik heb de namen van de sprekers toegevoegd). Ik hoop dat alles duidelijk is nu. Als er vragen zijn, of commentaar, dan beantwoord ik die graag. Plaats deze hier en ik zal binnen snel antwoord geven. Het kan ook per mail (adres staat in de event bijbehorende bij het topic).

 

Ik ben ervan overtuigd dat dit symposium erg interessant en toegankelijk is voor zowel studenten als andere bezoekers. Wij hebben er goed op gelet dat verschillende kanten van open innovatie zullen worden belicht. Ook letten wij erop dat de kwaliteit en de inhoud van de keynotes interessant en leerzaam is voor zowel jonge studenten, masterstudenten, onderzoekers en ervaren mensen uit het bedrijfsleven.

Link naar reactie

"Kort gezegd zou men kunnen zeggen dat open innovatie betekent dat bedrijven voor hun innovatie niet alleen binnen het eigen bedrijf zoeken naar kennis en ideeën, maar daarvoor ook op zoek gaan bij consumenten en andere bedrijven."

 

Wikipedia :

Open innovatie is de praktijk van bedrijven om innovatieve ideeën met anderen uit te wisselen, door processen of uitvindingen (bijv. in de vorm van octrooien) met andere bedrijven te verhandelen.

 

Achterliggend idee van open innovatie is dat bedrijven, in een wereld van wijd verspreide kennis, niet langer volledig kunnen vertrouwen op hun eigen onderzoek. Daartegenover zouden zij eigen uitvindingen die zij niet gebruiken naar buiten moeten brengen (bijv. mbv. licenties, joint ventures, spin off's). De beweging naar open innovatie breekt met de gangbare praktijk die (van weeromstuit) gesloten innovatie (closed innovation) genoemd wordt. Al met al kan het gezien worden als een voortzetting van de trend naar concentratie op kerncompetenties.

 

De term open innovatie is afkomstig van de Universiteit van Berkeley, uitgedragen door Henry Chesbrough, professor en executive director aan het Center for Open Innovation aldaar. Het concept is gerelateerd aan (maar wel te onderscheiden van) user innovation, cumulative innovation en distributed innovation. Als enkele bedrijven die met open innovatie pionieren worden Procter & Gamble, Innovation Exchange, NineSigma, InnoCentive, yet2.com en IBM genoemd.

 

Gesloten innovatie pricipes Open innovatie principes

 

De deskundigen in ons werkterrein werken voor ons/Niet alle deskundigen in ons werkterrein werken voor ons. We moeten werken met deskundigen binnen en buiten onze organisatie.

 

Om van R&D te profiteren moeten we het zelf ontdekken, ontwikkelen, en leveren. / Externe R&D kan betekenisvolle waarde creëren; interne R&D is nodig om ons deel van die waarde op te kunnen eisen.

 

Als we iets zelf ontdekken kunnen we het als eerste op de markt brengen. /We hoeven het oorspronkelijk onderzoek niet zelf te doen om er van te kunnen profiteren.

Het bedrijf dat als eerste op de markt is met een innovatie zal winnen./ Een beter business model is beter dan als eerste op de markt zijn.

Als we de meeste en de beste ideeën van de industrie voortbrengen zullen we winnen. / Als we het best gebruik weten te maken van interne en externe ideeën zullen we winnen.

We moeten ons innovatieproces afschermen zodat onze concurrentie niet van onze ideeën kan profiteren. / We zouden moeten profiteren van andermans gebruik van ons innovatieproces, en we zouden andermans intellectueel eigendom moeten kopen als dat onze business voordeel geeft.

 

Link naar reactie

Hallo Jan Wouter

 

Misschien kun je hier even toelichten wat precies Open Innovatie is. Ik merk dat veel mensen zeer uiteenlopende gedachten krijgen bij het begrip Open Innovatie.

 

Bedankt Merkava voor je reactie!

 

Wij zijn als commissie in eerste instantie uitgegaan van onderstaande definitie zoals deze door Henry Chesbrough is gebruikt.

 

“Open innovation is the use of purposive inflows and outflows of knowledge to accelerate internal innovation, and expand the markets for external use of innovation, respectively. [This paradigm] assumes that firms can and should use external ideas as well as internal ideas, and internal and external paths to market, as they look to advance their technology.”

 

Henry Chesbrough, Open Innovation: Researching a New Paradigm

 

Wij zijn er zelf ook achter gekomen dat er veel verschillende definities gehanteerd worden. Een van mijn commissiegenoten, Stephan, heeft zelf deze omschrijving van het onderwerp online gezet.

 

Ik heb er zelf natuurlijk ook wel wat over te zeggen. Ik ben er achter gekomen in mijn speurtocht naar interessante sprekers voor ons symposium dat Open Innovatie in vele vormen en op vele tereinen voorkomt. Klanten worden tegenwoordig steeds meer betrokken bij het proces van innovatie. Zo is er het 'Open Source' software, zoals Linux (Gratis te verkrijgen voor iedereen - en deze besturingssoftware kan op maat aangepast worden; afhankelijk van de wensen van de klant) , kan je op Nike je eigen schoenen ontwerpen (Input van klanten bij het ontwerp van schoenen).

Ook werken bedrijven samen. Er zijn daarin twee stromen te onderscheiden; namelijk outside-in en inside-out. Outside-in wil zeggen dat bedrijven kennis en ideeen aantrekken van buiten de eigen R&D centers om zo tot nieuwe innovatieve producten te komen. Een goed voorbeeld hiervan is Unilver Ventures. Op de home-pagina van Unilever Ventures staat het volgende:

 

Unilever Ventures is dedicated to helping entrepreneurs create successful businesses. We provide venture capital funding and management skills to start-up businesses, and expansion capital to companies looking to accelerate growth. We focus on consumer-facing and technology-based businesses across Europe.

 

We are backed by Unilever, one of the largest and most successful consumer goods companies in the world. We operate independently of Unilever, but have full access to its brands, R&D and wealth of expertise in bringing consumer goods to market.

 

Ook DSM Venturing lijkt hier erg op. Naar eigen (Rob Kirschbaum) zeggen is DSM het eerste multinationale bedrijf in Nederland dat met open innovatie aan de slag is gegaan. Kom dus vooral naar het symposium om te horen wat hij hierover te vertellen is.

 

Inside-out wil zeggen dat bedrijven de kennis en producten die zij hebben beschikbaar stellen voor andere bedrijven, wetenschappers en klanten. Het voorbeeld over Goldcorp zoals dat bij ons op de website is te vinden is daar een prachtig voorbeeld van.

 

Rob McEwen was the CEO of Goldcorp, a huge mining corporation. In 2002 Goldcorp was in financial trouble and Mr. McEwen was heavily disappointed with the capability of his engineers to find spots with gold. Therefore he made a bold move. He placed all his geological data and numbers online, which is highly valuable information in this industry and offered a challenge with $500.000 prize money for those who could finger out where the gold is. Over 1400 people responded to the Goldcorp Challenge pointing out 110-exploration target from which 50% was unknown by his own engineers and in over 80% he found gold. McEwen ended up finding over 8 million ounces of gold worth over $6.400.000.000. Not bad for a investment of $500.000. Goldcorp is nowadays the world richest mining corporation.

 

Zoals te zien is in ons programma, komt ook Cees Admiraal (Directeur Acquisitie van de High Tech Campus Eindhoven ) spreken op het symposium. Hij heeft een heel interessant verhaal over inside-out innovatie. Op de High Tech Campus werken vele bedrijven en wetenschappers samen, om zo tot nieuwe producten te komen. U kunt begrijpen dat de 7,000 onderzoekers die werkzaam zijn bij High Tech Campus (HTC) samen enorm veel kennis en vaardigheden bezitten. Hoe, en wat deze enorme samenwerking voor vooruitgang oplevert is natuurlijk te horen op het symposium.

 

DSM en HTC zullen het concept goed illustreren. Rijkswaterstaat heeft ook een heel interessant verhaal te vertellen (zo stoffig blijkt het daar toch niet te zijn! Integendeel, RWS is erg innovatief en werkt veel samen met bedrijven om sneller projecten af te ronden). De voordelen, nadelen, problemen, oplossingen zijn allemaal zaken die aan bod zullen komen. Vragen als 'Hoe organiseer je open innovatie? Wat voor Business Model? Hoe kan een bedrijf geld verdienen als het haar kennis en producten beschikbaar stelt voor andere partijen? Waarom niet gesloten innovatie?' zijn zo maar een aantal vragen die bij me opkomen die wij beantwoord hopen te zien. Ik ga nu nog niet te veel inhoudelijk in op de lectures, maar natuurlijk zorgen wij ervoor dat er geen overlap is - en dat het complete verhaal interessant zal zijn. Wij streven ernaar "Open Innovatie" in zijn breedte te presenteren, maar ook de nodige diepgang te verzorgen. Al met al hoop ik dat het een interessant en 'eye-opening' symposium zal zijn voor de bezoekers!

 

Hopelijk zie ik u op het symposium!

 

Jan Wouter van Dalen

 

Link naar reactie

Inhoudelijk zal het gaan over Venture Capital (DSM), Open Innovatie binnen (Ja, 'binnen'. Web 2.0 toegepast om alle 5000 medewerkers actief te betrekken bij innovatie. En dan gaat het om meer dan een ideeënbus in de hoek van elk kantoor) KLM, OI bij Rijkswaterstaat (Rijkswaterstaat is enorm veranderd door Open Innovatie toe te passen - razend effectief en interessant), het succesverhaal van de samenwerking 7000 R&D professionals op HTC. Er wordt afgesloten met een lezing van Andrew Gaule - een man die een expert is op het gebied van de inrichting van OI binnen bedrijven. Zo heeft is hij actief betrokken geweest bij Shell en Unilever om daar OI toe te passen.

Link naar reactie

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Zelf heb ik geen hoge verwachtingen van Open Innovatie in dit kouwe kikkerlandje. ik baseer dat op mijn eigen ervaringen binnen zowel grote als kleine bedrijven.

De beruchte maaiveld risico's maken het sowieso al dat er in bijna alle Nederlandse bedrijven een bedrijfscultuur heerst die de over het algemeen zeer conservatieve en hiërarchische opbouw graag in stand houd. Open Innovatie is alweer een stap verder van personeel dat met een ideetje komt, wat nu als buitenstaanders met een idee komen.

Het zogenaamde not invented here syndroom is daarom volgens mij een Nederlandse uitvinding.

 

Er is nog iets wat in de weg staat, Nederlanders zijn kruideniers, houden er niet van om een ander te belonen. Mensen met een goede beloning worden nog steeds weggezet als graaiers, er hangt een bijna criminele connotatie zodra mensen over geldverdieners beginnen. Het geklungel van bankiers wordt nu misbruikt om een heksenjacht te starten tegen mensen met een 'hoge' beloning.

Die kruideniers mentaliteit vindt je ook terug als het gaat om beloningen voor goede ideeen.

Ooit had ik de mogelijkheid om met een medewerker van de R&D afdeling van Philips deel te nemen aan een soort brainstormsessie waarbij je als consument werd gevraagd of je nog goede ideeen had.

Toen ik vroeg wat er voor beloning tegenover stond als je met een goed idee kwam was het antwoord, helemaal niks.

 

Ook in onze wetgeving hebben mensen in loondienst een slechte positie als het gaat om het aanbrengen van ideeen en daar vervolgens zelf ook de vruchten van te kunnen plukken.

Voor Nederlandse bedrijven kan de situatie ontstaan dat het voor een medewerker interessanter is om zijn vinding via Open Innovatie aan een buitenlands bedrijf aan te bieden in plaats van er mee naar zijn werkgever te lopen.

In bijvoorbeeld Duitsland zijn dit soort zaken in de wet geregeld, een werknemer die met een goed idee komt krijgt dus wel een redelijke vergoeding volgens een bepaalde formule.

 

Ik hoef hier maar een kast open te trekken om de hierboven beschreven voorbeelden tegen te komen. Er ligt hier een prototype gemaakt volgens een bepaalt procedé waar een klein Nederlands bedrijf (35-40 man)jaarlijks minimaal een half miljoen mee zou kunnen besparen. Ik stond op de loonlijst (niet R&D) en ze weten dat ik die kennis heb. Mijn oplossing beschadigde de ego's van directie en R&D afdeling en dan vlieg je er dus gewoon uit.

Saillant detail, door toeval ben ik nu voor een mogelijke opdrachtgever een vooronderzoek gestart voor het toepassen van RFID. Hoewel dit onderzoek niks te maken heeft met de producten van mijn oud werkgever werkt deze opdrachtgever wel nauw samen met de grootste concurrent van mijn oud werkgever.

Link naar reactie

Ten eerste: De 'final version' van de informatiebrochure staat nu op de event-pagina. Ik hoop dat iedereen die dit leest daar naar zou kunnen kijken!

 

Enigzins laat heb ik deze reactie gezien, maar ik zou toch graag willen reageren - met een aantal vragen.

 

Met de eerste regel maak je een duidelijk statement.

 

Duidelijk is dat jij het hier hebt over werknemers en consumenten die betrokken worden bij het vormen van innovatieve ideeën. Binnen Air France/KLM is hier een heel nieuw concept (mbv web 2.0) wat de gehele werkvloer betrekt bij dit proces. Althans, zo zegt Thijs Komen - Manager Business Innovation Air France/KLM - tevens spreker op het symposium. Ik ben zelf erg benieuwd wat zijn antwoord hierop is. Ik zal jouw standpunt wellicht meenemen in de paneldiscussie.

 

Maar verder vroeg ik mij het volgende af. Wat is dan jouw standpunt over bijvoorbeel High Tech Campus Eindhoven met 90 bedrijven en 7000+ aan R&D personeel; of winstgevende Venture Capital afdelingen van o.a. Unilever en DSM? Zijn dat niet voorbeelden van resultaat dat je kan boeken met Open Innovatie?

 

Daarnaast is het zo dat Open Innovatie op dit moment enorm in opkomst is in Nederland - dus of jij zal je verwachtingen aan moeten passen - of over een tijdje blijkt dat het toch niet werkt?

 

Open Innovatie - mits goed toegepast - versnelt innovatieve processen enorm. Zeker in sectoren, zoals technologie (Senseo van Philips/Douwe Egberts) bewijst OI haar waarde. Hoe kunnen bedrijven die R&D uitsluitend binnen het bedrijf zoeken en houden daar tegenop?

 

Ik snap je punten - daar niet van. Maar is het niet erg kort door de bocht om Open Innovatie al zo af te schrijven?

 

Link naar reactie
Open Innovatie - mits goed toegepast - versnelt innovatieve processen enorm. Zeker in sectoren, zoals technologie (Senseo van Philips/Douwe Egberts) bewijst OI haar waarde. Hoe kunnen bedrijven die R&D uitsluitend binnen het bedrijf zoeken en houden daar tegenop?

 

Ik begrijp niet helemaal wat de Philips Senseo me Open Innovatie van doen heeft, misschien wil je dat even toelichten ?

 

Wat web 2.0 betreft, ik kreeg vorige week van iemand een overzichtje met wat het synmantisch web en web 3.0 gaat brengen, lees ik ineens dat ik volgens die definitie zelf al middenin een symantisch web 3.0 project zit. Web 2.0 is voor mij dus blijkbaar alweer voorbij. ;)

Link naar reactie

Vertel? Web 3.0.. misschien nog meer toepassing van OI? ;).

 

Over die Senseo; dat is een simpel voorbeeld van OI - namelijk de samenwerking van twee partijen (die hun kennis delen - namelijk over koffie en techniek) om zo tot een product te komen wat geen van beiden afzonderlijk van de ander had kunnen ontwikkelen. Vergelijkbare producten zijn die als de beertender - de thuistap. Of bijvoorbeeld dat je bij Nike je eigen schoenen kan customizen. NIKEiD >> http://nikeid.nike.com/nikeid/

 

Hier een voorbeeld van Unilever: http://www.unileverventures.com/News--Jan---Milife-content-86/

Of over DSM: http://www.dsm.com/en_US/html/venturing/start_ups.htm. Wat start-ups doen is contact opnemen met DSM, omdat zij denken dat DSM bijvoorbeeld bepaalde technologie in huis heeft waarmee zij goed aan de slag kunnen. Zo kan de start-up dus verder ontwikkelen en kan DSM meer winst halen uit ontwikkelde technologieën - in plaats van ze in de prullenbak te laten verdwijnen.

 

Zoals je ziet is Open Innovatie heel breed. Op het symposium zal Open Innovatie van vele kanten worden belicht + er zal inhoudelijk over business models die hierbij komen kijken worden gesproken. Ikzelf verwacht een interessant programma wat zowel breed als diep gaat.

 

Maar natuurlijk, Merkava - zoals jij aangeeft zijn er veel problemen die op kunnen treden, of is het misschien helemaal niet zo bijzonder? Het is voor mij ook de eerste keer dat ik de sprekers hoor natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe inzichten zal geven. Zowel voor mij als student als ondernemers of andere mensen uit het bedrijfsleven.

Link naar reactie

Over die Senseo; dat is een simpel voorbeeld van OI - namelijk de samenwerking van twee partijen (die hun kennis delen - namelijk over koffie en techniek) om zo tot een product te komen wat geen van beiden afzonderlijk van de ander had kunnen ontwikkelen. Vergelijkbare producten zijn die als de beertender - de thuistap.

 

Apart dat je de Senseo als voorbeeld voor Open Innovatie aanhaalt, want Open Innovatie is toch echt heel iets anders. De Senseo is in een gesloten systeem tot stand gekomen, daar is op geen enkele manier gebruik gemaakt van open innovatie. Samenwerken kan Opne Innovatie zijn maar in veruit de meeste gevallen is het gewoon een gesloten gebeuren.

Misschien voor jou goed om eens in de historie van de Senseo te duiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.