• 0

Standaarcontract overdragen auteursrechten

Soms laat ik mensen een stukje schrijven voor mijn website. Hierbij wil ik graag de volledige rechten hebben. Dit is voor deze schrijvers geen probleem.

 

NU zit ik me af te vragen hoe ik die auteursrechten kan overnemen.Blijkbaar heb je een door beiden ondertekende onderhandse akte nodig met daarin de opmerking dat de auteursrechten volledig worden overgedragen en dat daarbij beide partijen aangeven dat opdrachtgever de tekst naar eigen goeddunken mag wijzigen of doorverkopen.

 

Ik schrijf met goedwillende gastbloggers en zij hebben dit soort contracten ook niet liggen.

 

Weet iemand een standaard contract te vinden van niet meer dan 1 pagina waarmee ik dit soort dingen kan regelen? Google geeft mij een beetje de indruk dat maar weinig mensen dit soort dingen actief regelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het niet verstandig om dit gewoon in je algemene voorwaarden op te nemen?

 

Iets in de trend van: "Alle berichten, blogs en reacties hierop worden door op de zend knop te drukken automatisch eigendom van domein.nl BV. Alle auteurs- en naburige rechten die op het geschrevene berusten zijn dan ook automatisch eigendom van domein.nl BV. Plaatser van de content gaat hiermee accoord door op zend te drukken"

 

Ik ben geen ster in het schrijven van dergelijke zaken, maar het lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

@JaapStar

Ik vraag me af of dat voldoende is. Ik heb dan namelijk geen bewijs van overdracht. Ook via algemene voorwaarden schijn je dit mede om die reden niet te kunnen regelen.

 

Daarnaast komen de schrijvers niet op mijn website. De artikelen worden via Word of email aangeleverd. Aangezien ik deze schrijvers zelf uitzoek en direct contact met ze heb is het in principe geen probleem om dit via een akte te regelen.

 

Als ik de tekst van de akte heb ga ik even verder spitten in electronische overdracht. Dat schijnt ook te kunnen alhoewel de praktische opzet daarvan mij nog niet geheel duidelijk is.

 

Veel informatie over het overdragen van auteursrecht heb ik van Iusmentis.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.