• 0

WBSO fiscale aftrek bij verlies

Hoi allen,

 

Ik doe op dit moment onderzoek naar de mogelijkheden voor subsidie voor productontwikkeling. Een mogelijkheid is WBSO subsidie. Ik heb hier ervaring mee vanuit een B.V. Je krijgt dan een (fikse) korting op je loonheffing per maand. Echter, hoe zit het als je je productontwikkeling vanuit een eenmanszaak zou willen doen?

 

Een quote uit het WBSO handboek 2009:

 

Voor zelfstandigen biedt de WBSO de aftrek S&O wanneer zij in een kalenderjaar tenminste 500 uren besteden aan S&O. De aftrek voor zelfstandigen bedraagt in 2009 € 11.806.

 

Hoe kan je deze fiscale aftrek interpreteren? Is dat een aftrek van de winst? Het handboek geeft het niet duidelijk aan.

 

Stel: je ontwikkelt een heel jaar lang en maakt eigelijk alleen maar kosten omdat je nog niet met vermarkting bezig bent. Stel dat je een verlies leidt van 20k. Geen winst, dus geen aftrek? Of kan je die 11.806 (in 2010 is het ruim 12.000) van je verlies aftrekken en krijg je die teruggestort door de belastingdienst? Kortom, hoe werkt zoiets?

 

Alvast dank voor eventuele antwoorden. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

De S&O aftrek gaat van de winst af. Dit geef je aan in de IB aangifte net onder de zelfstandigenaftrek.

 

Bij een B.V. betreft het een aftrek van de loonheffingen per maand. Dus in dat geval, als ik geen winst hebt behaald, heb ik toch genoten van de subsidie. Hoe zit dit bij een eenmanszaak? Stel dat je slechts 1000 euro winst hebt behaald? Krijg je dan het resterende deel van die aftrek teruggestort?

Link naar reactie
  • 0

 

Bij een B.V. betreft het een aftrek van de loonheffingen per maand. Dus in dat geval, als ik geen winst hebt behaald, heb ik toch genoten van de subsidie. Hoe zit dit bij een eenmanszaak? Stel dat je slechts 1000 euro winst hebt behaald? Krijg je dan het resterende deel van die aftrek teruggestort?

 

Volgens WBSO brochure (http://www.senternovem.nl/mmfiles/5726-WBSO%20handleid-web%202008_tcm24-241425.pdf):

 

"De aftrek S&O verlaagt uw winst (winst is hier het saldobedrag omzet minus kosten en kan dusnegatief zijn). Als u een negatief belastbaar inkomen Box 1 hebt, dan kunt u dat negatieve inkomen verrekenen met het inkomen Box 1 van de drie voorafgaande jaren en de acht volgende kalenderjaren (zie artikel 3.150 Wet IB 2001). De

aftrek S&O zelf kan niet apart overgeheveld worden naar een ander jaar."

 

Als starter krijg je trouwens nog een extra aftrek van bijna 6000 euro bovenop die bijna 12000.

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen. Als eenmanszaak moet je dus ook minimaal 500 uur aan onderzoekswerk doen, NADAT je de goedkeuring hebt ontvangen. In plaats van een uurtarrief c.q. personeelkostenaftrek, heb je een wbso-aftrek van ca € 11.500,-- in het boekjaar dat je de onderzoeken verricht. Maak je daardoor verlies. is dat verrekenbaar met latere boekjaren. Maar dat weten de boekbazen hier beter... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens WBSO brochure (http://www.senternovem.nl/mmfiles/5726-WBSO%20handleid-web%202008_tcm24-241425.pdf):

 

"De aftrek S&O verlaagt uw winst (winst is hier het saldobedrag omzet minus kosten en kan dusnegatief zijn). Als u een negatief belastbaar inkomen Box 1 hebt, dan kunt u dat negatieve inkomen verrekenen met het inkomen Box 1 van de drie voorafgaande jaren en de acht volgende kalenderjaren (zie artikel 3.150 Wet IB 2001). De

aftrek S&O zelf kan niet apart overgeheveld worden naar een ander jaar."

 

 

Hier raak ik altijd de draad kwijt, als niet-administrateur. ::) Ik krijg de indruk dat een B.V. meer voordeel heeft van de WBSO subsidie dan een eenmanszaak, aangezien de eenmanszaak achteraf moet verrekenen via de winst en een B.V. gelijk al maandelijks profiteert van een forse korting op de loonheffingen.

 

Voorbeeld: In 2007 kreeg ik al eens WBSO subsidie via mijn B.V. en dat betrof zo'n 1000 per maand korting op mijn loonheffing. In totaal zo'n 8000 euro voor 8 maanden. Stel nu dat ik toch 20.000 euro winst maakt in mijn eenmanszaak. Tegen 20% vpb betaal ik dan 4000 euro belasting. Met een aftrek van 12.000 euro voor de WBSO subsidie hou ik echter slechts 8.000 euro winst over waarbij ik dan 1600 euro belasting betaald. Dat scheelt dus 4000-1600=2400 euro. Of andersgezegd: 20% van 12.000 = 2400. Maar het voordeel van 2400 is nogal wat kleiner dan die ruime 8000 euro die ik in B.V vorm zou hebben.

 

Klopt mijn redenatie? Of kan je d.m.v verrekening toch meer uit die subsidie halen als eenmanszaak? Of geldt dat alleen bij verliezen?

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige heb je inderdaad een vast bedrag aftrekbaar bij meer dan 500 uur WBSO (drempel)

Als DGA wordt er per gemaakt WBSO uur een vermindering loonbelasting mogelijk.

Bij 500 uur is het voordeel in het algemeen vergelijkbaar met een zelfstandige.

Je hebt echter als DGA de mogelijkheid meer WBSO uren te maken, waarmee het voordeel inderdaad oploopt t.o.v. een zelfstandige.

Die uren moet je dan wel kunnen verantwoorden natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Het onderscheid eenmanszaak en BV in WBSO:

 

Als jullie als zelfstandige onderneemt krijg je geen subsidie over je ontwikkelloon (bestaat niet binnen eenmanszaak, je winst is je inkomen). Je krijgt een verhoogde zelfstandigenaftrek. Deze aftrek bedraagt voor nieuwe eenmanszaken € 17.710.

 

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je minimaal 500 uur ontwikkelen én minimaal 1225 uur ondernemen (ondernemerseis). Wat de vermindering van je belastbaar inkomen met € 17.710 netto betekent, hangt af van je belastingdruk. Verlaagt dit het inkomen bv in de 42%-schaal, dan is het voordeel 42% = € 7.438,20.

 

Zet je een BV op en verloon je jezelf, dan hoef je niet aan 1225 en 500 uren criterium te voldoen. Ongeacht wat je jezelf uitkeert, mag je voor 2010 een forfaitair uurtarief van € 29 per uur toedichten en krijg je als starter 64% subsidie.

 

Met andere woorden, als je € 7.438,20 (je voordeel als ib-ondernemer) / 0,64 = € 11.622 aan S&O-loonsom / € 29 per uur = 400 uren aan S&O besteed, dan heb je hetzelfde voordeel. Elk uurtje dat je meer aan ontwikkeling besteed, loopt je subsidie lineair op! Er is in grote MAAR, je kan nooit meer subsidie krijgen dan je bv aan loonheffingen betaalt (inclusief loonheffingen van ander personeel).

 

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.