• 0

Marktplaats / ebay handeltje

Hallo beste ondernemers,

 

Nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen:

 

Ik ben laatste jaars studend small business en na vele hersenspinsels en wilde ideeën wil ik toch een keer de stap wagen. Ik begin mijn eigen Small Business. (hoera)

 

Vaak en veel heb ik zitten denken over een gat in de markt en iets unieks wat nog niemand heeft, maar dat soort ideeën kosten doorgaans kapitalen om te realiseren en voor een rode student is dat niet realistisch. Ik heb dus besloten iets heel erg smalls te doen en dan zie ik wel waar het ship strand.

Nu hoor ik jullie al denken daar gaat er weer een, inderdaad, maar wie niet waagt wie niet wint voordat ik het groots uitpak ga ik eerst maar eens wat navraag en naslagwerk doen.

Genoeg over mij, hier is het idee:

 

Ik wil een marktplaats / ebay handeltje opstarten waarop ik playstation 3 en xbox 360 spelletjes aanbied.

 

Inkoop:   

De inkoop doe ik met behulp van vergelijkingssites, het liefst koop ik de spellen nieuw want dan leveren ze het meeste op. Als snel kwam ik er achter dat de goedkoopste spellen in de UK te halen zijn. Deze spelletjes werken ook in Nederland en zijn vrij van invoer rechten, het is immers de EU.

 

Mijn strategie is om alleen populaire spellen te kopen die in de bestsellers lijsten staan van de bekende verkoopsites en fora. Op deze manier verminder ik de kans op winkeldochters en houd ik de doorloopsnelheid op peil. Op Marktplaats houdt ik in de gaten wat er actueel geboden wordt voor een spel en dan kijk ik of ik het voor 2 euro minder naar Nederland kan krijgen.

 

Verkoop:

Ik heb ontdekt dat ik op een engelse website nieuwe spelletjes kan kopen tegen een lagere prijs dan dat er op marktplaats voor 2e handjes wordt geboden. Ook vraagt deze webwinkel geen verzendkosten. (god mag weten waarom niet) Ik kan dus op mijn vingers uitrekenen hoeveel euries ik kan verdienen per spelletje.

 

Vragen

1. BTW: Als ik dit groots ga aanpakken dan moet ik uiteraard btw betalen, of in het Engelse geval VAT. De vraag is echter, hoe krijg ik mijn VAT terug? Anders moet ik 19% van mijn verkoopprijs aan de fiscus betalen en wordt ik nooit rijk.

2. Geen verzendkosten, wat natuurlijk een natte droom van iedere verkoper is is dat hij spullen kan verkopen zonder ze met een vinger aan te hoeven raken. Laat het nou zo zijn dat er websites zijn die gratis verzenden. Als ik op marktplaats vermeldt dat ik de verzendkosten voor mijn rekening neem dan kan ik al snel 2 euro extra vragen. (“prijs is incl verzenkosten”) Zou dit kunnen / kan je er mee wegkomen?

 

Tot zover dus mijn kleine plannetje, als er collega internetondernemers of mensen met een internationale handel die mij kunnen helpen met antwoorden of tips , heel graag!

 

Met vriendelijke groet,

Joost

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Joost,

 

Nou geweldig is het niet, maar daar is het ook nog te vroeg voor. Ik wil iets simpels dat ik naast mijn studie kan doen en waar ik van kan leren. Het is een simpel idee waarvan ik verwacht dat het door vele wordt nagedaan. Mijn concurrentie voordeel is dat ik uit het buitenland mijn spullen haal waar het een stuk goedkoper is.

 

Ik zie dat je hier moderator bent, dan weet je misschien ook wel een topic / column met info over het terugvragen van de VAT.

 

Alvast bedankt voor de snelle reactie, ik ben al weer een klein stukje verder :)

 

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt in het ene geval over winkeldochters, hetgeen duidt op een eigen voorraad.

In dat geval heb je qua inkoop volgens jou geen verzendkosten maar wel van jou naar je klant.

 

In het andere geval beschrijf een zending van jou leverancier rechtstreeks naar je klant. Een dropshipsysteem dus.

 

Los van het feit dat ik me niet kan voorstellen dat er een engelse leverancier is die een stuk goedkoper is + de verzendkosten richting NL ook nog eens voor zijn rekening neemt moet je je afvragen of je wilt dat bij jouw klant een verpakking aankomt met de adresgegevens en webshopadressen van een engelse leverancier erop.

 

Het klinkt allemaal een beetje als te mooi om waar te zijn en vaak is het dan ook niet waar.

 

Bestel eerst eens 1 spelletje voor jezelf, kijk wat er op de factuur staat en kijk vervolgens of er genoeg ruimte tussen zit om ze nog met enige winst op MP te verkopen.

(ik denk namelijk niet dat je dat al gedaan hebt gegeven je zin "....website nieuwe spelletjes kan kopen tegen een lagere prijs..."

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

 

Ook vraagt deze webwinkel geen verzendkosten. (god mag weten waarom niet)

Als ik even google vind ik een heleboel webshops voor dit soort games, maar tot nu toe allemaal met de regel "free UK delivery" of in de algemene voorwaarden "Prices and delivery charges displayed are valid and effective only in the United Kingdom."

 

Weet je zeker dat de webshop die je gevonden hebt geen verzendkosten rekent buiten de UK?

 

Link naar reactie
  • 1

Heb je ook gekeken wat het kost om via groothandels spellen in te kopen in NL? Met een kvk-registratie mag je bij deze inkopen. Van hieruit kan je prima op ebay en marktplaats zitten.

 

Doordat je op internet zit kan je vaak lager zitten dan winkeliers, met alsnog een goede marge. Daarbij ontwikkel je je site op bereikbaarheid etc.

 

Iets wat ik in het verleden heb gedaan was tassen verkopen via Ebay. Dit werd uiteindelijk zo groot, dat ik moest kiezen of het iets was wat ik door wilde zetten. Het voordeel van tassen is dat ze in de winkel vaak duur zijn, waardoor mensen op internet op zoek gaan naar goedkope alternatieven. Zelfde geld voor de Bjorn Borg boxershorts.

 

Voordeel van tassen is dat er geen maten van zijn wat wel zo is bij kleding.

 

Laat je vooral ook niet meteen afschrikken wanneer er al een site is met dezelfde handel. Soms zijn er meerdere aanbieders nodig, dit houdt je ook scherp.

 

Gr Chris

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Beste alle, bedankt voor de tips, ik ben weer wat verder en een paar ideeën rijker.

 

Ik ga eens op jacht naar een goede groothandel die tegen een schappelijke prijs kan leveren.

Daarnaast zal ik nog maar een keertje die website van de belastingdienst doorspitten want het was me op het eerste oog niet duidelijk.

 

Ik heb immiddels 4 games besteld en ben benieuwd of ik ze kan verkopen tegen meerprijs. Ik heb de biedingen in de gaten gehouden en heb er goede vertrouwen in.

 

En ja tis echt waar, er is tot nu toe geen enkele verzendkosten gerekend, en ze zijn al onderweg, dus ik hoop dat het gratis is.

 

Hartelijk dank voor alle tips tot dusver, alsiemand de juiste groothandel weet dan hoor ik het graag!

 

Groetjes, Joost

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meedere webshops die games voor de Xbox 360 en Playstation 3 gratis naar Nederland verzenden. Ik importeer namelijk ook privé spellen en die zijn een stuk goedkoper bij de welbekende webshops.

 

Je verkijkt je even op de kosten die erbij komen bij de import. Je mag namelijk wel even 19% BTW aftikken bij de belastingdienst als jij de spellen zakelijk gaat verkopen. Deze komt dus bovenop je inkoopprijs. Daarnaast moet je rekening houden met de koers van de pond. Deze staat nu redelijk laag maar wat als deze weer stijgt? Dan verdampt je marge.

 

Ook doen de meeste webshops niet aan dropshipping dus dan moet je deze nog zelf gaan versturen. Dus ook weer verzendkosten voor jou. Je kunt wel een account aan maken op naam van de klant maar dan wordt het een particuliere bestelling en loop je het risico dat de klant even 19% BTW, invoerrechten en administratiekosten mag afrekenen aan de postbode.

 

Je moet ook even opletten met de "bekende" webshops. De meeste lijken in de UK te zitten maar zitten in werkelijkheid buiten de EU. Dan moet je dus alsnog invoerrechten en BTW betalen. Een aantal zeer bekende zitten op de Kanaaleilanden en vallen buiten de EU.

 

Waar heb je de spellen overigens besteld? Daar ben ik wel benieuwd naar. Mag ook een privé berichtje zijn hoor.

Link naar reactie
  • 1

Als je dan toch naar een groothandel gaat zoeken zou ik zoeken in een land waar de spellen op Ebay goedkoper zijn dan in Nederland. Op Ebay nemen mensen genoegen met een kleinere marge en dat is weer een goede indicatie dat ze een betere inkoopprijs hebben gehad. Soms is het gewoon heel simpel. Spellen zijn goedkoper in Duitsland, Engeland en de US.

 

Vervolgens ligt het dan weer voor de hand om in Engeland te kijken omdat in Nederland de spellen in het Engels (en Pal!) gespeeld worden.

 

http://www.esources.co.uk/search-suppliers/xbox-games/ Heb hier op xbox games gezocht maar dat kan je natuurlijk aanpassen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het probleem met internetverkoop, of het nu via een eigen webshop of via Ebay/Marktplaats is, zijn vaak de verzendkosten. De verhouding tussen verkoopwaarde en verzendkosten moet gezond zijn en dit is een belangrijke reden waarom bijvoorbeeld boeken slecht online verkoopbaar zijn. Ik heb zelf jarenlang een winkel op Ebay gehad waar ik kaarten verkocht van spellen als Magic, Pokemon en Vampire. Stukjes karton dus: licht van gewicht en voor een paar dubbeltjes per brievenpost te verzenden. Ook de inkoop uit de Verenigde Staten bleef door de geringe verzendkosten goedkoop. Hier komt nog bij dat de Nederlandse consument in die tijd (ik spreek hier over pakweg 2002 tot 2006) nogal huiverig was voor het online betalen met creditcard/Paypal. Men kocht liever bij mij op Ebay Nederland dan dat men het veel goedkoper bestelde op Ebay VS. Anno 2009 is de consument echter veel meer gewend geraakt aan het betalen per creditcard of via sites als Paypal of Moneybookers. Je moet hierdoor dus concurreren met internationale aanbieders, hetgeen moeilijk zal zijn. Kun jij een DVD of videogame goedkoper leveren dan bijvoorbeeld Play.com? Deze Britse webshop is ook bij Nederlandse kopers erg populair vanwege de gratis verzending binnen de EU.

 

Ook sluit ik mij aan bij Dave: let op de locatie van de webshops cq. Ebay handelaar. Veel handelaren die op de Nederlandse versie van Ebay adverteren zijn gevestigd in oorden als Hong Kong, Thailand, Taiwan of China. Naast het feit dat deze gebieden niet onder de EU vallen en er dus 19% BTW afgetikt mag worden (+ inklaringskosten) zijn de games/DVDs vaak valse kopieën. Besef tevens goed dat wanneer je je producten verkoopt via Ebay of Marktplaats, je volledig afhankelijk bent van de grillen van deze bedrijven. Mijn bovengenoemde Ebay-handel is in één klap ingestort omdat Ebay op een dag besloot haar tarieven te verzesvoudigen. Dan zit je wel opeens met een grote onverkoopbare voorraad opgescheept.

 

Kort samengevat dus even de punten waarop ik goed zou letten als ik jou was:

 

[*]Verhouding verzendkosten <--> Verkoopprijs product

[*]Kosten & voorwaarden veilingsite

[*]Locatie van inkoop

[*]Concurrentie

 

Uiteraard kom je er alleen achter of je winst kunt maken door het te proberen. Lukt het, dan is het mooi. Lukt het niet, dan is het ook geen groot drama, het verlies zal naar alle waarschijnlijkheid niet al te groot zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Kort samengevat dus even de punten waarop ik goed zou letten als ik jou was:

 

[*]Verhouding verzendkosten <--> Verkoopprijs product

Mijn handel bewijst het tegendeel: bij 5% van mijn orders zijn de verzendkosten (flink) hoger dan het artikel. De verhouding tussen verzendkosten verkoopprijs is heel erg afhankelijk van het product en de verkrijgbaarheid hiervan voor de consument.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik moet zeggen dat mijn plan nog een beetje een dubbeltje op zijn kant is.

 

Inderdaad moet ik concureren met de grote sites uit engeland.

 

Gelukkig is nog niet iedereen zo happig met het kopen hier maar het is een kwestie van tijd natuurlijk.

Tot die tijd is er wel iets aan te verdienen.

 

Ik geloof dat de UK gewoon bij de EU hoort dus dan zou er geen invoer rechten betaald hoeven te worden lijkt me. Vrij verkeer goederen geld toch ook voor bedrijven?

 

IK merk dat er soms sites zijn die een goede aanbieding hebben die echt de moeite waard is, maar het is wel krap en het zal moeilijk zijn een compleet aanbod te creeren.

 

Zodra ik naar de UK groothandels ga wordt het echter een heel ander verhaal, dan kom ik in grote getallen land aan en daar wou ik me nog even niet aan wagen. Grote vooraden games op de kamer lijkt me geen verstandig idee. Ik wil klein beginnen en dan kijken waar het uitkomt.

 

Tot zover wil ik iedereen bedanken voor de feedback, PB versturen is me niet gelukt helaas.

Link naar reactie
  • 0

Ja ongeveer weet ik denk ik wel wat een affliate is,

 

Je maakt een website, je zorgt oor traffic, deze traffic moet vervolgens spelletjes gaan kopen op de website waar je naar linkt.

 

Maar ik ben nog niet zon sterke website bouwer. ::)

 

Ik heb ondertussen wat spelletjes binnen en ik heb in geen geval een BTW / VAT bewijsje erbij. Wel lastig dus om dan BTW terug te krijgen. Mijn bedrijfsmodelletje ziet er dan als volgt uit.

 

koop prijs spelletje 10 t je

marge 1,5

verkoopprijs ex btw 11,5

verkoopprijs icl btw 13.68

 

 

Er moet dus wel een flink verschil zitten tussen de prijzen in nederland wil ik er iets aan verdienen.

 

Dus op dit moment is het nog niet echt een succes :)

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dan toch naar een groothandel gaat zoeken zou ik zoeken in een land waar de spellen op Ebay goedkoper zijn dan in Nederland. Op Ebay nemen mensen genoegen met een kleinere marge en dat is weer een goede indicatie dat ze een betere inkoopprijs hebben gehad. Soms is het gewoon heel simpel. Spellen zijn goedkoper in Duitsland, Engeland en de US.

 

Vervolgens ligt het dan weer voor de hand om in Engeland te kijken omdat in Nederland de spellen in het Engels (en Pal!) gespeeld worden.

 

http://www.esources.co.uk/search-suppliers/xbox-games/ Heb hier op xbox games gezocht maar dat kan je natuurlijk aanpassen.

 

 

Leveren die groothandels ook aan particulieren? Aangezien bovenaan de website van esources B2B staat?

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie
  • 0

Leveren die groothandels ook aan particulieren? Aangezien bovenaan de website van esources B2B staat?

 

Waarom is dat van belang?

Omdat ik momenteel nog geen bedrijf heb, maar wel een idee heb.

Als test zou ik graag wat willen importeren

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.