• 0

Beginnen met de boekhouding.

Hallo,

Na het lezen van diverse topics heb ik het boekhoudpakket 'Augustus' gedownload. Dit komt bij het opstarten al zeer vriendelijk over en kost ook nog maar eens € 10 per jaar.

 

Nu wil ik dus beginnen met het invoeren van mijn administratie. Ik heb eerst een rekening aangemaakt 'Rabobank' en wil daar nu mijn transacties in gaan voeren. Om te beginnen met het startkapitaal dat ik van mijn privé rekening he overgemaakt naar mijn zakelijke rekening. Maar als ik deze transactie invul kan ik niet op ok klikken, dit lukt echter wel als ik nog een transactie invoer die het startkapitaal van de rekening afhaald. Dus het saldo blijft dan 0.

 

Ik heb het zelfde geprobeerd maar dan door een crediteur in te voeren, mezelf dus eigenlijk het startkapitaal te factureren maar hier stuit ik weer op het zelfde probleem.

 

Wie weet een oplossing?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een andere reactie. Ik gebruik Augustus ook en ik moet bekennen, het heeft een wat rare gebruikersinterface. Dit hebben die gasten (kun je ook lezen op de site) bewust gedaan omdat ze het gebruiksvriendelijk willen houden. Zijn ze niet echt in geslaagd vind ik.

 

Wel vind ik de functionaliteit van het programma prima! Degene die bij ons de boekhouding doet kan er werkelijk alles mee (en als ik er eens inkijk, dan snap ik het ook best aardig moet ik zeggen).

 

Wat betreft je vraag over die saldi:

 

Een factuur eruit (119 euro inc):

1) Post Omzet omhoog (100 euro)

2) Post Af te dragen BTW omhoog (19 euro)

3) Debiteuren omhoog (100 euro)

 

De betaling van de factuur is verricht:

1) Post Debiteuren omlaag (100 euro)

2) Post Rabobank omhoog (100 euro)

 

De betaling van de BTW aan de belastingdienst:

1) Post af te dragen BTW omlaag (19 euro)

2) Post Rabobank omlaag (19 euro)

 

En zo klopt het allemaal (balansen, saldi, v&w, alles staat in de boekhoudboeken)...

 

De experts mogen me corrigeren overigens, want ik zou best wel eens een kleine fout kunnen maken in bovenstaande (en dat hou ik graag zo ;D)

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het pakket niet (werk zelf nog in Excel...) Bij die 10 euro zit zeker geen ondersteuning inbegrepen :-[

 

Dit lijkt me ook erg goed te doen in excel, heb je zelf macro's geschreven? heb je koppeligen met word om zo factuurtjes te kunnen afdraiaen?

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Ik doe dus nu:

 

1) boek € 100 naar post Startkapitaal

2) boek € 100 naar post Rabobank

 

Dan staat er dus wel € 100 op Rabobank, maar deze staat OOK bij Startkapitaal, dat is dus geen probleem?

 

Nu heb ik een factuur voor me die ik in wil voeren. Het is een factuur van mijn hostingleverancier wat ik dus heb moeten betalen. Sub-totaal: € 27.35, BTW: € 5.19 Totaal: € 32.55 Hoe schrijf ik dit dan weg? Ik heb als eerste de BTW weg geschreven naar Post BTW te Vorderen. Maar toen kon ik het sub-totaal niet naar omzet wegschrijven maar die heb ik toen als inkoop vermeld. Toen probeerde ik het totaal van mijn Rabobank rekening te halen wat dus weer niet lukte. Wat is hier het juiste stappen plan?

 

Het is gelukt!

Ik schreef het naar de verkeerde BTW post :)

Super bedankt! Ik heb het door! Ik ben verlicht! :P

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Een factuur eruit (119 euro inc):

1) Post Omzet omhoog (100 euro)

2) Post Af te dragen BTW omhoog (19 euro)

3) Debiteuren omhoog (100 euro)

 

De betaling van de factuur is verricht:

1) Post Debiteuren omlaag (100 euro)

2) Post Rabobank omhoog (100 euro)

 

Moet ik dan niet Post Rabobank omhoog doen met € 119? Dat komt er dan binnen op de rekening toch? Nogmaals super bedankt! Door deze uitleg heb ik het allemaal spontaan begrepen!

Link naar reactie
  • 0

Dan staat er dus wel € 100 op Rabobank, maar deze staat OOK bij Startkapitaal, dat is dus geen probleem?

 

Activa passiva, debit credit, het moet allemaal nul zijn. De een staat aan de ene kant, de ander aan de andere kant. Welke van de twee weet ik even niet meer............ HEEELLLPPP!

 

Even zonder gein, nu kan er of iemand gaan antwoorden die verstand heeft van boekhouding, of diezelfde persoon gaat zeggen dat we allebei een cursus boekhouders voor dummies moeten gaan doen ;)

 

p.s. maar het klopt wel wat je doet ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik maakte aanvankelijk de facturen in Word, maar draai ze nu rechtstreeks uit Excel uit. Heb nu inderdaad een eigen systeem met koppelingen en zo maar zag recentelijk een interessant voorbeeld op Zibb.nl: http://www.zibb.nl/ondernemen/financien_administratie.asp?artnr=652557 (is volgens mij eerder gepost op Higherlevel) en denk dat volgend jaar te gaan gebruiken.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Aleph,

 

om je even uit de brand te helpen.

Activa staat debet en passiva staat credit.

In je winst en verlies rekening staat omzet credit en kosten en kostprijs debet.

 

Het klopt dus inderdaad dat er bij Rabo 100 (debet) staat en bij startkapitaal!(credit)

 

Meer vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je om er eens wat literatuur bij aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan het boek; Basistudie Boekhouden van Van Summeren/Rijswijk.

 

Ik adviseer om één keer per kwartaal je boekhouding te laten controleren bij een administratiekantoor. Deze loopt je journaalposten door en kijkt of je de juiste rubriceringen hebt gebruikt.

 

<>

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Administratie en belasting is niet voor niks een vak apart.

 

Ga samenwerken met een ondernemer die thuis is in dergelijke zaken en daar zn vak van heeft gemaakt. Dat scheelt veel tijd, geld en nachtrust.

 

U kunt het natuurlijk allemaal zelf uitvogelen, maar dat is behoorlijk tijdrovend, en u zult nooit de gevoelsmatige zekerheid hebben die professionals op dat vlak wel hebben.

 

<>

 

 

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Ik maakte aanvankelijk de facturen in Word, maar draai ze nu rechtstreeks uit Excel uit. Heb nu inderdaad een eigen systeem met koppelingen en zo maar zag recentelijk een interessant voorbeeld op Zibb.nl: http://www.zibb.nl/ondernemen/financien_administratie.asp?artnr=652557 (is volgens mij eerder gepost op Higherlevel) en denk dat volgend jaar te gaan gebruiken.

 

Wie heeft dat voorbeeld nog want de link werkt niet meer. Je kunt het opsturen alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je om er eens wat literatuur bij aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan het boek; Basistudie Boekhouden van Van Summeren/Rijswijk.

Ik wil dat boek gaan bestellen, nu kom ik 2 titels tegen:

 

Basisstudie in het boekhouden / Theorieboek € 48,00

Basisstudie in het boekhouden / Opgavenboek + CD-ROM € 33,95

 

Zou alleen het theorieboek voldoende zijn hier of kan ik beter de opgaven erbij bestellen (ik heb niet veel voorkennis in boekhouden, mijn niveau sluit wel aan bij het niveau van de boeken "HBO/WO"). ???

Link naar reactie
  • 0

Ik vond het niet de moeite waard om een nieuw topic te openen, maar had toch een vraagje.

Per 1 december begin ik samen met 2 anderen een vof, maar ik ben me nu vooral aan het richten op het boekhoudige proces.

Zo vroeg ik me af hoe je de aanloopkosten voor het bedrijf verwerkt in je boekhoudprogramma?

Ik gebruik momenteel Ohmega Lite.

 

Waar valt de inschrijving van de KVK onder, welke groetboekrekening/naam?

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
  • 0

Je zou kunnen overwegen om je start uit te stellen tot 1 januari, indien je niet met een gebroken boekjaar werkt.

Zo kom je eerder in aanmerking voor bijvoorbeeld de ondernemersregelingen....

 

KVK boek ik meestal onder contributies/abonnementen.

Aanloopkosten kun je als aparte post opnemen, maar ook boeken naar de aard van de kosten....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is een boekhouder bellen slimmer ondernemen. Jij kunt doen waaar jij verstand van hebt en de boekhouder doet waar hij verstand van heeft.

Volgens mij met een beetje goede inzet verdient de boekhouder zichzelf terug doordat je meer aandacht kunt besteden aan je hoofd business.

 

Soms is op de kleintjes letten niet zo handig en kost eigelijk een hoop geld 8)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.