• 0

BV oprichten met 3 partijen

Hallo,

ik ben een ex- ondernemer met het plan om weer te gaan ondernemen.

Na jaren in loondienst te zijn geweest, ben ik in 2002 voor mezelf begonnen met een klusbedrijf.

Helaas moest ik na 6 jaar de stekker eruit trekken.

Dit was een gevolg van een chronische blessure en mijn enigste personeelslid vond dat zijn aanwezigheid alleen al een goede reden was voor zijn salaris.

Ook was ik te onervaren op boekhoudgebied, waardoor ik eigenlijk nooit een duidelijk overzicht had over de gezondheid van mijn bedrijf.

Ik ben niet failliet gegaan en heb alle rekeningen kunnen betalen.

Ook heb ik al mijn opdrachten netjes afgehandeld.

Het heeft wel mijn laatste cent gekost en heb er prive enkele duizenden euro's voor moeten lenen.

Aan werk heeft het overigens nooit gelegen, maar achteraf had ik in een aantal gevallen mij zakelijker op moeten stellen.

Nu ben ik in loondienst bij een groothandel in cv materialen. Dit is overigens een franchise formule.

Ik ben daar 2 jaar geleden in dienst gegaan met de mondelinge overeenkomst om na 1 jaar een vestiging te openen in een andere plaats.

Door ziekte van mijn werkgever heb ik, toen ik 3 maanden in dienst was, de hele toko draaiend moeten houden.

Dit heeft zeker een half jaar geduurd.

Ik kan zonder mijzelf op de borst te kloppen zeggen dat ik in die periode ervoor gezorgd heb dat het bedrijf nu nog bestaat.

Dit had overigens wel tot gevolg dat de opening van een nieuwe vestiging 1 jaar is opgeschoven.

So far so good.

Nu gaat mijn werkgever echter samen met een andere partij een BV oprichten waarin ik niet deelneem.

In deze BV wordt een klusbedrijf en de groothandel ondergebracht.

Ik krijg nu een bonus uit de winst van de groothandel.

Wat zijn mijn rechten als daar een klusbedrijf bijkomt.

Bovendien zou ik samen met mijn werkgever een vestiging openen.

Het is niet uitgesproken, maar tussen de regels door vindt mijn werkgever het nu beter dat ik in loondienst blijf met een goed salaris en een goede bonus.

Dit in tegenstelling voordat de klussenbdrijf in beeld kwam en toen was het beter om aandelen te hebben van het bedrijf.

Zijn argument is dat als je 5 % of meer van de aandelen bezit je al grootaandeelhouder bent en je minimaal €40000.- salaris uit de onderneming moet halen.

Met 3 man is dat €120000.-

Bovendien zou ik mij dan financieel beter kunnen voorbereiden op mijn pensioen.

Ik heb nu 2 jaar tijd geinvesteerd met het oog op de toekomst.

Nu krijg ik toch het gevoel dat ik voor een karretje wordt gespannen.

Als ik in dienst blijf, dan kan ik ook ontslagen worden.

Heb ik aandelen, dan is mijn positie heel anders.

Zo, dit is een heel verhaal, maar waar het mij omgaat, wordt ik aan het lijntje gehouden of is het echt beter om in loondienst te blijven.

Het gaat om een succesvolle formule waarbij echt alles prima is geregeld.

Ben ik nu een blok aan het been van mij werkgever vanwege onze afspraak en heeft hij een betere optie met het klusbedrijf of geeft een BV met meerdere aandeelhouders een tegroot probleem.

Ik kan alleen maar afgaan op de informatie die hij geeft.

Ik ga overigens ook informeren bij collega's wat normaal is qua salaris en randvoorwaarden.

Wat is jullie mening over deze ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Fred P,

 

Je bent in loondienst en als er geen harde afspraken op papier staan, kun je niets afdwingen. Mondelinge afspraken zijn in het algemeen moeilijk af te dwingen. De tegenpartij kan gewoon ontkennen dat hij deze gemaakt heeft. Dus tip: Laat in het vervolg alle belangrijke afspraken op papier vastleggen met de handtekening van je baas eronder.

 

Maar ook al zou je aandelen in de BV verkrijgen, dan geeft je dat nog niet de meerderheid van stemrechten, waardoor de andere aandeelhouders je alsnog kunnen ontslaan. De BV geeft dus niet meer zekerheid.

 

Bovendien, als de andere aandeelhouders er een potje van maken, kun jij als bestuurder mede-aansprakelijk worden gesteld. De BV brengt dus ook extra risico's met zich mee die je als werknemer niet hebt.

 

Het klopt inderdaad dat de BV aan elke aandeelhouder een salaris moet uitbetalen van € 40k, maar op deze hoofdregel zijn allerlei uitzonderingen en de regeling wordt vanaf 2010 versoepeld.

 

Een argument van je baas om niet met drieën in de BV te gaan, zou ook kunnen zijn dat hij met 50% van de aandelen een sterkere positie heeft dan met een minderheidsbelang. Vanuit zijn positie heel begrijpelijk. Ik zou zijn standpunt dan ook niet persé willen zien als een motie van wantrouwen tegen jou.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Fred,

 

Je doel is om te participeren in de b.v.

 

Bespreek dit met je werkgever en laat hem blijken dat je de loondienst optie graag wilt verlaten.

Wellicht dat je elders kunt participeren mocht zich een mogelijkheid voordoen. Als je werkgever beseft

dat dit voor jou een belangrijk punt is dan is hij misschien bereid dit in overweging te nemen.

 

Zoals Odeon aangeeft zijn er mogelijkheden om af te wijken van het standaard gebruikelijk loon.

 

Ik krijg nu een bonus uit de winst van de groothandel.

Wat zijn mijn rechten als daar een klusbedrijf bijkomt.

 

Leg in deze situatie schriftelijk vast hoe de winstuitkering tot stand komt. Bij voorkeur in een percentage

van de winst in de bv na VPB; eventueel gestaffeld.

 

Een argument van je baas om niet met drieën in de BV te gaan, zou ook kunnen zijn dat hij met 50% van de aandelen een sterkere positie heeft dan met een minderheidsbelang. Vanuit zijn positie heel begrijpelijk. Ik zou zijn standpunt dan ook niet persé willen zien als een motie van wantrouwen tegen jou.

 

Je kunt in een aandeelhoudersovereenkomst afspraken maken over zeggenschap en winstdeling.

 

Ik kan alleen maar afgaan op de informatie die hij geeft.

..... en in ieder geval op de info die je op HigherLevel ontvant. ;)

 

Groeten,

Jeroen

 

 

 

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.