• 0

EMZ geruisloos inbrengen in BV halverwege het jaar

Ik ben bezig om mijn eenmanszaak geruisloos in te brengen in een nog op te richten b.v. (concern constructie met holding en werkmaatschappij). De b.v. zal per 1 oktober worden ingeschreven bij de KvK. Mbt terugwerkende kracht lees is overal dat als je voor 1 april een intentieverklaring registreert bij de belastingdienst, je de activiteiten sinds 1 januari in de bv onder kan brengen. (En als je op 1 april al een bv had en de inbreng is geruisloos kan dat zelfs nog tot 1 oktober.)

Maar als je nu op 1 oktober pas je bv begint mag je je activiteiten dan ook met 3 maanden terugwerkende kracht op rekening van je bv zetten? Dus bijvoorbeeld al mijn omzet vanaf 1 juli op de bv zetten? Dat zou me toch aardig wat geld schelen bij de IB over 2009.

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 1

hoi rvdb

Ik begrijp dat jouw BV's dus ook uiterlijk 1 oktober helemaal perfect zijn. Welke terugwerkende kracht geldt nu:

De datum van 1 april speelt in dit verband voor de ruisende inbreng. Als voor 1-4 een intentieverklaring bij de fiscus is geregistreerd, dan begint de BV fiscaal op 1-1. De BV moet dan binnen 9 maanden na 1-1 perfect zijn, dus voor 1-10.

Maar bij jou is de inbreng geruisloos. Daaraan mag je 15 maanden terugwerkende kracht geven. Oftwel, als de BV's voor 1-10-09 perfect zijn, dan zouden ze fiscaal al aanvangen op 1 juli 2008!!

Als het goed is, heb je ook een beschikking geruisloze inbreng van de belastingdienst ontvangen met de standaardvoorwaarden. Hierin staat dit ook. Heb je deze beschikking nog niet, vraag die dan aan voordat de fiscale gevolgen 2008 onherroepelijk vaststaan (i.c. definitieve aanslag IB 2008).

Is de IB08 al ingediend, dan kun je die middels een correctieaangifte nog wijzigen, zodat de inkomsten en kosten voor rekening van de BV komen vanaf 1-7-08. Let er dan wel op of je in dat half jaar 208 het urencriterium gehaald hebt voor de zelfstandigenaftrek.

Belangrijk (voordat je denkt dat alles ineens in de BV valt):

Daarnaast moet je voor de periode dat de BV fiscaal al wel bestaat (vanaf 1-7-08 dus) tot en met de feitelijke oprichting (1-10-09) een voorbeloning in aanmerking nemen in je IB aangifte onder resultaat overige werkzaamheden. Deze voorbeloning moet zakelijk zijn. Veelal kun je aansluiting zoeken bij het gebruikelijk loon of je werkelijke privé opnames. Hierover reken je dus nog wel de IB af.

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Als de voorovereenkomst/intentieverklaring is gesloten en geregistreerd voor 1 oktober 2009 is terugwerkende kracht naar 1 januari 2009 mogelijk.

Joost was me net voor, maar ik heb altijd begrepen dat terugwerkende kracht over het boekjaar heen niet mogelijk is, dus als het vorig boekjaar is afgesloten op 31 december 2008 en er ligt op 31 december 2008 nog geen geregistreerde voorovereenkomst/intentieverklaring, kan de BV pas een aanvang nemen op 1 januari 2009. Graag reactie.

• 1

Joost was me net voor, maar ik heb altijd begrepen dat terugwerkende kracht over het boekjaar heen niet mogelijk is, dus als het vorig boekjaar is afgesloten op 31 december 2008 en er ligt op 31 december 2008 nog geen geregistreerde voorovereenkomst/intentieverklaring

klopt helemaal. Ik ging er in mijn antwoord vanuit dat het traject wel fiscaal begeleid wordt en hier dus wel rekening mee gehouden is...

Standaardvoorwaarde 8 bij geruisloze inbreng:

Vereist is dat de overeenkomst wordt gesloten binnen negen maanden na het laatste boekjaar en binnen die termijn officieel is geregistreerd bij de Belastingdienst, of dat het voornemen tot oprichting blijkt uit een notariële akte van depot of een andere notariële akte die binnen die termijn is opgemaakt. Registratie of notariële akte is niet nodig als binnen de termijn van negen maanden de verklaring van geen bezwaar bij het ministerie van Justitie is aangevraagd of als binnen die termijn een volledig verzoek om geruisloze overgang bij de inspecteur is ingediend. Verder is nodig dat het laatste boekjaar een volledig boekjaar is geweest (dus niet een tussengeschoven kort boekjaar) en dat de terugwerkende kracht niet tot gevolg heeft dat een incidenteel fiscaal voordeel wordt genoten

groet

Joost

• 0

Joost/odeon, heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik heb in januari wel overwogen per 1/1/2009 een BV te beginnen, maar was nog niet overtuigd van de voordelen. Nu ik een heel goed jaar (bijna) achter de rug heb blijkt het toch een goede keuze te zijn. Ik heb nog helemaal geen geregistreerde voorovereenkomst/intentieverklaring, dus 2008 kan ik vergeten. Dat is geen ramp, het feit dat ik wel per 1/1/2009 mijn omzet in de BV kan inbrengen scheelt al een heleboel.

Wat ik dus nu ga goed is de BVs perfect maken (vanaf 1 oktober zijn ze "in oprichting", 1 november perfect moet lukken), en een intentieverklaring laten registeren. Dan heb ik daarna nog genoeg tijd om het fiscaal in orde te maken.

• 0

hoi rvdb

Regel dan wel voor 1-10 een volledig verzoek tot geruisloze overgang bij de inspecteur.

Overigens, doe je dit helemaal zonder fiscale bijstand? De inspecteur zal op jouw verzoek namelijk een beschikking afgeven met alle zgn. standaardvoorwaarden. Dat zijn er nogal wat en zorg terdege dat je je daaraan houdt. Het missen van een voorwaarde zal leiden tot afkeuring van de geruisloze status en dus tot heffing leiden in de IB.

groet en succes

Joost

• 0

Ik heb een week geleden besloten toch voor een BV te gaan. Mij boekhouder raadde aan om daar meteen werk van te maken ivm het drukken van de IB 2009. Dat blijkt nu een goed advies met de deadline van 1 oktober in zicht.

Ik ben niet bang van regeltjes en formulieren, en tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen dat ik niet snap of niet zelf kan invullen. Ik overweeg nog wel een fiscalist in de arm te nemen, maar ik ben bang dat dat ook weer vertraging met zich mee brengt. Die Intentieverklaring tot oprichting van een BV red ik zelf ook nog wel, en dan zie ik wel weer welke volgende hindernis ik moet nemen. ;)

• 0

ik vind het getuigen van 'ballen' dat je dit zelf doet.

Neem in elk geval de info van ons ter harte en vraag gerust verder.

Let wel: we kunnen vanaf hier niet overal antwoord op geven!

groet

Joost

• 0

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb het al aan verschillende RA's en AA's gevraagd maar zij hebben niet of nagenoeg niet met de materie te maken gehad en kunnen me geen antwoord geven of geven me tegengestelde antwoorden.

Daar komt íe:

Op dit moment heb ik een eenmanszaak. Deze wil ik graag geruisloos inbrengen in een BV met terugwerkende kracht per 01 juli. De eenmanszaak zal uiteindelijk doorzakken in de werkmij via een holding daarboven.

In de eenmanszaak zijn geen stille reserves, goodwill, FOR, fiscale claims of andere exotische dingen aanwezig. Nu is mijn vraag: "wat te doen met de resultaten (winsten) van voorgaande boekjaren die niet door mij in prive zijn opgenomen".

Benik verplicht dit om te zetten in aandelenkapitaal?

Of mag ik dit gedeelte (natuurlijk exclusief 18k voor aandelenkapitaal) ook rubriceren als schuld aan aandeelhouder?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie!

Groet,

• 0

Hoe bedoel je "niet opgenomen"? Er is bij een ZZPer geen onderscheid tussen zakelijk er prive vermogen. Dat is juist een reden om over een bv te starten. Over alle winst die je als ZZPer hebt gemaakt heb je inkomstenbelasting betaald (of moet je nog betalen). Wat overblijft is privevermogen. Daar kan je mee doen wat je zelf wilt.

• 0

Nu is mijn vraag: "wat te doen met de resultaten (winsten) van voorgaande boekjaren die niet door mij in prive zijn opgenomen".

Dag Sterk,

Dit kun je gewoon opnemen voorafgaand aan de inbreng (zorg wel dat de cijfers die gebruikt worden voor de inbreng en accountantsverklaring voldoende zijn om het minimum van 18K te halen). Kort gezegd, je eigen vermogen moet minstens 18K zijn op de (balans)datum die gebruikt wordt door de accountant voor zijn verklaring.

Wel vreemd dat een AA en/of RA dit niet weet, maar goed.

Nog een 2e overweging: als er geen stakingswinst is, waarom dan zo moeilijk doen met een geruisloze inbreng (dat doe je als je heffing over stakingswinst wilt voorkomen)? Als je 18K cash hebt, kun je de BV's daarmee oprichten en vervolgens de activa en (eigenlijk min) passiva verkopen van de EMZ aan de BV. Scheelt je een accountantsverklaring, inbrengakte en dus een hoop geld.

groet

Joost

• 0

Wel vreemd dat een AA en/of RA dit niet weet, maar goed.

Kan ik me niet voorstellen, natuurlijk weten zij dat. Dit lijkt mij eerder een geval van miscommunicatie / spraakverwarring.

Een ander iets: ik zou persoonlijk de BV gewoon in contanten oprichten ergens in november/december. Zodoende kan je ook over 2011 (althans: dat neem ik dan aan) gebruik maken van zelfstandigenaftrek etc.

Ook dat bespaart het nodige.

• 0

Nog een 2e overweging: als er geen stakingswinst is, waarom dan zo moeilijk doen met een geruisloze inbreng (dat doe je als je heffing over stakingswinst wilt voorkomen)? Als je 18K cash hebt, kun je de BV's daarmee oprichten en vervolgens de activa en (eigenlijk min) passiva verkopen van de EMZ aan de BV. Scheelt je een accountantsverklaring, inbrengakte en dus een hoop geld.

groet

Joost

Ik denk dat je vooruitloopt op nieuwe regelgeving, nachgrundung geldt nog steeds.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Ik denk dat je vooruitloopt op nieuwe regelgeving, nachgrundung geldt nog steeds.

Geldt inderdaad, maar is niet verplicht. Die verklaring is er alleen maar om te voorkomen dat in de toekomst een belanghebbende de verkoop van de zaken van de EMZ aan de BV ongedaan kan maken (vernietigen van de rechtshandeling).

Als TS gewoon netjes op zakelijke gronden de activa en passiva aan de BV verkoopt, zal het niet hebben van een nachgrundungsverklaring niet snel problemen geven.

Maar dan nog is een nachgrundungsverklaring een stuk goedkoper dan de inbrengverklaring van de accountant + de inbrengaktes van de notaris.

groet

Joost

• 1

Per 1 juli?

Dat is nogal ongebruikelijk. Je kunt alleen geruisloos terug tot een geheel boekjaar. Begint jouw boekjaar op 1 juli?

Bij ruisende inbreng geldt die voorwaarde niet.

edit:

de nachgrundung geldt niet tussen werkmij en natuurlijk persoon als er een holding tussen zit ;).

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar