• 0

De groeistuipen van een webwinkel deel 2

Ondertussen ben ik een paar weken verder en heb ik, soms lukraak, soms gericht, offertes opgevraagd of in ieder geval kenbaar gemaakt dat ik in de race ben om geld uit te geven. Ik gok dat ik dit bij zo'n 10 bedrijven heb aangegeven.

De reacties zijn zeer divers. Ze variëren van geen reactie, via een goed onderbouwde groeistrategie met onderzoek bij klanten, tot een compleet uitgewerkte offerte die puntsgewijs mijn 'functionele vereisten' behandelt en aangeeft of deze standaard in de software zit of optioneel te ontwikkelen is. Met daarbij dan de bijbehorende kosten. Oh ja, ik heb ook offertes gehad met alleen een bedrag genoemd. Ik vermoed dat deze bedrijven de reactie hierop pijlen om te zien of je wel of niet 'past' in hun klantenbestand, maw of je gaat steigeren bij het zien van een dergelijke prijs...

 

Drie aanbieders springer er positief uit.

De eerste (een HL lid) biedt aan om eerst eens te onderzoeken hoe we e.e.a. kunnen aanpassen. Via prototypes die we de klanten voorhouden en daaruit de reacties meten en daarvandaan verder bouwen. Daarnaast heeft deze aanbieder als enige doorgevraagd over het hoe en waarom van een nieuwe website, wat nou de werkelijke aanleiding is om over te stappen. Tevens is deze persoon actief op HL aanwezig en laat daar bij mij een goede indruk achter.

 

De tweede positieve ervaring had ik met het bedrijf dat mijn functionele ontwerp had geanalyseerd en dit had afgezet tegen de mogelijkheden die Magento standaard biedt. De nieuwe dingen die ik nodig denk te hebben hadden ze apart genoemd en voor zover mogelijk daar een schatting bij gezet. Zelfs eerlijk vermeld wanneer bepaalde functionaliteit meer uitleg nodig had voor een goede calculatie (hiervoor waren nu stelposten opgenomen). Kortom, de eerste indruk was zeer positief. De bedrijfsnaam is gewoon briljant.

 

De laatste ging heel anders te werk. Een berichtje via HL (nog geen actief HL lid), een belletje erachteraan, vakantie ertussen, en afgelopen week is hij al op bezoek geweest. Nog geen offerte ontvangen, die is nu in de maak. Maar deze persoonlijke aanpak spreekt mij wel aan. De eerste klik ontstond door iets heel simpels op hun website, daar stonden namelijk alle medewerkers op afgebeeld met een klein verhaaltje over de persoon in kwestie en daarin o.a. de hobby's. Het is heel gek, maar dat vind ik leuk. Je kent zo'n iemand meteen een beetje beter en het bleek dus dat de eigenaar (die op bezoek kwam) en ik veel (heel veel) dezelfde hobby's hebben. Die eerste klik was er dus direct, zonder dat we het nog maar over de website gehad hadden. Het feit dat ze nog geen 10 minuten rijden bij mij vandaan zitten is erg fijn.

 

Ja, nu kiezen he? Wellicht heb je gelezen dat er op het arbeidsvlak voor mij een flinke verschuiving heeft plaatsgevonden waardoor het tot voor kort beschikbare budget nu gedeeld moet gaan worden met andere activiteiten. Dit vraagt dan ook flexibiliteit van de opdrachtnemer omdat ik zeer waarschijnlijk alles in fasen opgedeeld wil hebben.

Ik heb dus nog geen definitieve keuze gemaakt, alhoewel de kansen nu 60% - 30% - 20% zijn...

 

Ik vraag mij overigens af hoe het komt dat ik voor deze klus nieuwe partners zoek. In het verleden heb ik dergelijke, of soortgelijke, diensten eerder afgenomen. En toch staan die bedrijven niet op mijn short list, ondanks dat de ervaringen goed waren. Denk ik dat een dergelijke opdracht te zwaar voor ze is? Zoek ik iets 'groters'? Waarom denk ik dat? Kortom, voer voor zelfonderzoek.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Succes, met het vinden van de juiste keuze .Wat ik destijds ondervonden had in de keuze van een webwinkel was zo verschillend dat ik de bomen niet meer door het bos zag. Was naar beurs gegaan in utrecht voor webwinkeldagen daar. Aanbod in webdesign genoeg alleen de prijzen waren nogal divers . ik ben maar bij het oude gebleven met een update van de nieuwste versie makkelijjk en niet zo tijdrovend.

succes in ieder geval

bas

bg

Link naar reactie
  • 2

Het verhaal is ondertussen drie a vier weken 'oud'. Ontwikkelingen gaan snel, ik zal eens beginnen aan deel 3.

 

Het doel is om eind oktober een nieuwe winkel te hebben, maar of ik dat ga halen.... ??? November en December zijn twee topmaanden, dan moet er iets goeds draaien. Oftewel de bestaande, of een nieuwe. In november/december ga ik niet over, dan zou het Q1 2010 worden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.