• 0

BTW verrekenen ook dan mogelijk?

Voor het opstarten van mijn bedrijfje zullen veel machines aangeschaft moeten worden.

 

Flinke uitgaven, maar ik kan de btw verrekenen met de ontvangen btw uit de omzet.

 

Maar... als ik nu onder de kleine ondernemersregeling val, en dus niet btw-plichtig ben, dan kan ik het dus nergens mee verrekenen?

 

Of... als ik wel btw afdraag, maar de investeringen betroffen een groter bedrag aan btw, dan kan ik ook maar beperkt verrekenen?

 

Kan dit in het jaar erop nog op een of andere manier gecorrigeerd worden of wordt het dan een kwestie van gespreidt aanschaffen?

 

Net voor het eind van het jaar aanschaffen, en begin komend jaar starten heeft ook geen zin, aangezien ik dan dit jaar geen omzet draai.

 

Wie weet hoe dit precies zit?

 

Patrick

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uhm bij mijn weten houdt de kleine ondernemersregeling in dat je als het bedrag dat je aan BTW dient af te dragen onder een bepaald maximum is, je dit bedrag mag houden. Het maximum bedrag is Euro 1.883.

 

Let wel dit is dus het bedrag dat je per saldo zou moeten afdragen. Je hebt dan al de voorbelasting hiervan afgetrokken en je hebt dus duidelijk een voordeel.

 

Bij de kleine ondernemersregeling heb je ook de mogelijkheid om een verzoek in te dienen geheel van een administratie af te mogen zien. Dat is in jouw nadeel. Het gaat hier dus slechts om een verzoek, je hoeft dit niet te doen.

 

In jouw geval doet de kleine ondernemersregeling er gewoon niet toe. Als je meer BTW hebt betaald dan ontvangen krijg je het gewoon terug.

 

Meer informatie vind je onder deze link

http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a6b5b9.htm

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam ook deze toelichting nog tegen over het wel/niet bijhouden van een administratie:

 

>>

Voor- en nadelen van de ontheffing van administratieve verplichtingen:

Voordelen

– u hoeft alleen uw inkoopfacturen ordelijk te bewaren;

– voor de omzetbelasting hoeft u geen boekhouding meer bij te houden;

– u hoeft niet meer periodiek BTW-aangifte te doen.

 

Nadelen

– u mag geen factuur met BTW uitreiken als ondernemers u daarom vragen;

– als de aftrekbare voorbelasting hoger is dan de BTW die u over uw omzet verschuldigd bent, kunt u het verschil niet terugkrijgen. Dit nadeel kan zwaar wegen als u grote investeringen doet;

[...]

 

Hieruit maak ik ook op dat ik bij grote investering de btw al terug kan krijgen zonder dat het zich terugverdiend heeft.

 

Dus ik kan dit jaar al wel machines e.d. aanschaffen, ook al begin ik volgend jaar pas met de verkoop?

Als ik nu dus inschrijf bij de KvK en Belastingdienst betaal ik alleen die 63 euro (of een deel?), en verder krijg ik de nodige BTW terug.

 

Klopt dit (even voor de zekerheid)?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Als je de onderneming start en je koopt meer in dan je verkoopt, wat automatisch betekent dat je BTW kunt terugvorderen dan moet je dat zeker niet nalaten.

 

Je kunt gewoon starten met de onderneming en machines inkopen. Dat je wel of niet verkoopt doet niet ter zake.

 

Hieruit maak ik ook op dat ik bij grote investering de btw al terug kan krijgen zonder dat het zich terugverdiend heeft.

In feite krijg je ondersteuning van de overheid doordat je geen BTW hoeft te betalen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Hieruit maak ik ook op dat ik bij grote investering de btw al terug kan krijgen zonder dat het zich terugverdiend heeft.

 

Ja, als je een gewoon bedrijf hebt (inschr. KvK en BTW nr) en je hebt in een aangifteperiode meer BTW betaald dan je hebt ontvangen, stort de belastingdienst het verschil gewoon terug op je rekening.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt allemaal!

 

Zo is het tenminste duidelijker en een zorg minder.

 

Nog even dit:

Maar als ik bijv. per 1 november inschrijf bij KvK, loopt dat (de kosten van 63 euro) dan tot 1 nov 2004, of betaal ik dan voor de laatste twee maanden een heel jaar?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan schrijf ik me wel in januari in denk ik.

 

Als ik me al wel bezig wil houden met het uitwerken en produceren van producten, maar pas volgend jaar echt tot verkoop overga, is het dan ook voldoende om me nu alleen bij de belastingdienst in te schrijven, en zo wel de BTW over machines terug te ontvangen, of moet je dan ook verplicht bij de KvK staan ingeschreven?

 

En hoe zit het met grondstoffen? Als ik een voorraad hout insla voor de producten, kan ik ook die BTW dan al terugkrijgen als ik nog niets verkoop?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0
En hoe zit het met grondstoffen? Als ik een voorraad hout insla voor de producten, kan ik ook die BTW dan al terugkrijgen als ik nog niets verkoop?

 

Je zit toch telkens met dat verhaal van verkopen in je hoofd ;) Of jij iets verkoopt of niet heeft er gewoon helemaal niks mee te maken. Je moet je inschrijven bij de kvk, dan kun je een btw nummer aanvragen (tenzij je freelancer wilt worden, dan kan het anders als ik me niet vergis). Je moet de btw die je ontvangt (niks dus) verrekenen met wat je betaald hebt, het bedrag dat overblijft (negatief dus) krijg je terug van de belastingdienst. Het gaat puur om uitgaven en inkomsten, niet om kosten en opbrengsten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Allemaal duidelijk. Ik dacht wel dat het zo zat, maar soms kun je iets beter heel simpel en direct vragen dan in uitgebreide theorieën verwerken. Nu weet ik ook de laatste 5% zeker.

 

Maar nog een andere vraag:

 

Als ik nu machines/materialen aanschaf, kan ik dan volgens jaar, na de officiële oprichting, met bonnen uit dit jaar de uitgaven inboeken (en waar noteer je dit in de boekhouding?), en dus BTW over een eerder jaar terugkrijgen? Het maakt toch niet uit als je pas 1 jan. begint met afschrijven als je het apparaat al twee maand daarvoor hebt aangeschaft en gebruikt?

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

De BTW op de uitgaven die je doet voor de oprichting van je onderneming kun je bij je eerste aangifte verrekenen. Ook kun je de rest van die uitgaven gewoon in de boekhouding van je bedrijf opnemen zoals je dat gedaan zou hebben als je het hele zooitje op de dag van de oprichting van je onderneming ingekocht zou hebben.

 

Voor het al dan niet aftrekbaar zijn van de aanloopkosten gelden dezelfde regels als voor kosten die je maakt voor een lopende onderneming.

 

De fiscus stelt hierbij als eis dat je de uitgaven gedaan hebt 'uit zakelijk oogpunt'. Als je de naam van je onderneming al weet, is het handig om die alvast op de factuur te laten vermelden.

 

Voor wat betreft afschrijven heb je als startende ondernemer sowieso al een makkelijke positie: je mag 'willekeurig afschrijven'... per 1 januari beginnen is dus geen enkel probleem.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig mijn laatste BTW vraag:

 

Als ik niet BTW plichtig ben, of via de K.O.Regeling geen btw hoef af te dragen, krijg ik dan wel de BTW over de grondstoffen en andere aankopen terug?

 

gezien de investering is het gunstiger wel btw te betalen én af te moeten dragen, dan geen van beide

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het niet mogelijk om van 2 walletjes te eten ;D

Als je niet btw plichtig bent is het ook niet mogelijk btw terug te vragen. De btw kun je dan wel als kosten opvoeren in de boekhouding overigens wat weer voordelen heeft voor de inkomstenbelasting.

 

Maar in jouw situatie zou ik er niet voor "kiezen".

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ok, duidelijk.

 

Is er geen mogelijkheid om het eerste jaar wel BTW af te dragen, en vanaf het 2e jaar de kleine ondernemersregeling te gebruiken? Dan heb ik alle grote investeringen gehad. De btw die ik terug kan vragen zal dit eerste jaar mogelijk meer zijn dan wat ik moet afdragen (exacte cijfers ben ik nog aan het berekenen.

 

Het scheelt in ieder geval dat het als kosten gezien wordt, al is dat wel minder voordelig.

 

In ieder geval bedankt voor de reacties.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

de kleine ondernemersregeling kun je altijd toepassen, dat heeft niet direct iets met het begrip BTW plichtig te maken.

 

Ik heb bijvoorbeeld het afgelopen jaar minder dan 1.500 Euro BTW af te dragen gehad. Dat is het verschil tussen de BTW die ik van klanten heb ontvangen en de BTW die ik aan leveranciers heb betaald. Als dit verschil minder is dan het reeds eerder genoemde bedrag dan mag je dat altijd houden.

 

Maar dit betekent niet dat ik geen BTW administratie hoef te voeren. Ik heb bijvoorbeeld altijd BTW op mijn facturen staan.

 

Het gaat gewoon om het bedrag onder de streep; kom je dit jaar uit op een bedrag onder 0 dan krijg je dat terug, kom je uit op een bedrag dat tot die circa 1.500 euro gaat dan mag je het houden, kom je er boven dan moet je alles afdragen. Zo simpel is het.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Even oppassen dat ik nu geen dingen door elkaar ga halen.

 

Mijn omzet in het eerste jaar levert een BTW (verrekend met de inkoop BTW) op van minder dan 1345 euro. Ik kom dus volledig in aanmerking voor de K.O.reg.

 

Ik hoef dus geen BTW af te dragen dit jaar. Nu gaat het mij erom of ik dan wel de betaalde BTW (op alle machines e.d.) terugkrijg.

 

Stel dan ik 4000 euro BTW betaald heb op de investering + materialen, en 1000 zou ontvangen, en ik hanteer de K.O.R., zou je in eerste instantie zeggen dat je 3000 euro terugkrijgt. Maar bij de KOR mag je bij mijn weten geen BTW doorberekenen, of was dit dus alleen wanneer je niet BTW-plichtig bent?

 

Mag ik wel BTW doorberekenen, al hoef ik niets af te dragen?

 

(volgens mij beginnen hier de stukjes op hun plaats te vallen)

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Ja het is even het scheiden van BTW plichtig zijn en de Kleine Ondernemers Regeling. Het niet voeren van een btw administratie is slechts een optie van de KOR. De KOR op zich betekent niks anders dan een regeling die gaat over het eindbedrag. Aan het eind van het jaar wordt de btw die je hebt geïnd verrekend met wat je hebt betaald. Is dat minder dan die +/- 1.500 Euro dan mag je dat houden.

 

Mijn omzet in het eerste jaar levert een BTW (verrekend met de inkoop BTW) op van minder dan 1345 euro. Ik kom dus volledig in aanmerking voor de K.O.reg.

 

Ik hoef dus geen BTW af te dragen dit jaar. Nu gaat het mij erom of ik dan wel de betaalde BTW (op alle machines e.d.) terugkrijg.

 

Als je de btw al hebt verrekend met elkaar (inkoop BTW) dan is de betaalde btw bij de machines daar toch ook al mee verrekend. Of te wel je hebt die BTW al terug gekregen (van je klanten eigenlijk) Even een rekensommetje

 

Ontvangen BTW uit omzet = Euro 7.000,-

Betaalde BTW op kosten = Euro 2.500,-

Betaalde BTW op investeringen = Euro 3.500,-

-----------------------------------------------------

Af te dragen BTW = Euro 1.000,-

 

Dit is dus minder dan het bedrag van de KOR en daarom mag je het houden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Bij grote investeringen kun je als starter (3 jaar mogelijkheid om willekeurig af te schrijven) soms beter in 1 keer afschrijven (lees: de machines in 1 keer als kosten boeken in een boekjaar) als je daarvoor in loondienst hebt gewerkt of in de voorliggende jaren inkomstenbelasting hebt betaald. Het voordeel is dan dat je na je eerste jaar vermoedelijk een negatief resultaat zult hebben. Daardoor kun je de IB die in de jaren ervoor is betaald terughalen! En dat is weer CASH geld !!! Fiscale cijfers zijn zodoende negatief terwijl je commercieel natuurlijk wel afschrijft in een aantal jaren.

Link naar reactie
  • 0

Deze kwestie heb ik vorige week met een accountant besproken, maar hij was duidelijk een voorstander van afschrijven over meerdere jaren. Het eerste jaar verwacht ik sowieso al geen winst te maken, en als ik het over meerdere jaren spreidt druk ik ook dan de winst. Het blijft de komende 3 of 4 jaar zeker nog een parttime onderneming, dus dan kan ik op papier waarschijnlijk de komende jaren steeds zonder of met weinig winst draaien.

 

De meeste machines/gereedschappen gaan veel langer mee dan de 5 jaar afschrijftermijn van machines.

 

Ik zie nog niet helemaal het voordeel van alles in één keer afschrijven. Ik werk nu trouwens ook parttime in loondienst, dus met loonheffingskorting. Volgens mij valt er dan ook niet heel veel te verrekenen dan.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn vraag gaat eigenlijk over hetzelfde onderwerp. Ik heb onlangs voor het eerst een BTW aangifte gedaan via internet over het tweede kwartaal van 2006.

 

Ik zou op jaarbasis inderdaad uitkomen op een af te dragen bedrag lager 1.880 euro. Ik hoef waarschijnlijk dus geen BTW te betalen dit jaar. Nu was ik van plan een PC aan te schaffen in de veronderstelling dat ik de BTW hiervan terug zou krijgen.

 

Als ik echter in het gehele jaar bijvoorbeeld maar 1.600 aan BTW zou moeten betalen en de BTW van de PC 200 euro bedraagd, zal ik dus 1.400 euro af moeten dragen. Dit is echter dus geen voordeel voor mij omdat ik in beide gevallen (met of zonder PC) toch al geen BTW af hoefde te dragen.

 

Is dit juist? Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Deze kwestie heb ik vorige week met een accountant besproken, maar hij was duidelijk een voorstander van afschrijven over meerdere jaren. Het eerste jaar verwacht ik sowieso al geen winst te maken, en als ik het over meerdere jaren spreidt druk ik ook dan de winst. Het blijft de komende 3 of 4 jaar zeker nog een parttime onderneming, dus dan kan ik op papier waarschijnlijk de komende jaren steeds zonder of met weinig winst draaien.

 

De meeste machines/gereedschappen gaan veel langer mee dan de 5 jaar afschrijftermijn van machines.

 

Ik zie nog niet helemaal het voordeel van alles in één keer afschrijven. Ik werk nu trouwens ook parttime in loondienst, dus met loonheffingskorting. Volgens mij valt er dan ook niet heel veel te verrekenen dan.

 

Is inderdaad altijd voor de account een kwestie van op wat langere termijn kijken, het kiezen voor versnelde (willekeurige afschrijving) levert misschien op korte termijn een aftrekpost maar dat betekent wel dat je over de volgende jaren minder hebt af te schrijven dus de belastingdruk stijgt.

Mocht het dan ook nog zijn dat er een leuke winst wordt gegenereerd dan kan er ook nog het feit ontstaan dat je in een hogere schijf terecht komt waardoor het kan voorkomen dat de afschrijvingen een belastingvoordeel hebben opgeleverd tegen een lagere tarief terwijl bij toepassing in de volgende jaren er een grote fiscaal voordeel aan te behalen valt.

Blijft altijd een kwestie van overwegen en overleggen tussen client en adviseur.

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.