• 0

Eerste investeringen gedaan vanaf privé rekening, hoe administratief verwerken?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi van Hattem

 

Zoek even op 'aanloopkosten' en er gaat een wereld open voor je ;)

 

Privé betaalde zakelijke uitgaven boek je als privé storting. De BTW neem je mee in de eerste aangifte die de fiscus aan jou uitreikt.

 

groet

Joost

 

Beste Joost, bedankt voor je reactie. Door omstandigheden zit ik in het 3e kwartaal reeds, maar ga ik nu net fulltime ondernemen. Het heeft even stilgelegen. Zijn er dan nog mogelijkheden om het op te voeren voor de BTW?

Link naar reactie
  • 0

De kosten (ex btw wanneer er sprake is van belaste prestaties) zijn aftrekbaar als zakelijke kosten en kunnen inderdaad zoals Joost aangeeft geboekt worden als een privestorting.

 

Voor aftrek van de BTW is echter vereist dat er een factuur op naam van de onderneming is verstrekt. Is dat het geval, dan is er niets aan de hand. Als dat niet het geval is, dan is de BTW alsnog aftrekbaar indien de onderneming getraceert kan worden via een betaling van de zakelijke rekening.

 

In jouw geval betekent dat dus dat de BTW formeel niet aftrekbaar is als er van deze kosten geen factuur is verstrekt op naam van de onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Cor,

 

Als ik me niet vergis, dan is BTW over aanloopkosten toch aftrekbaar als voorbelasting voordat de onderneming tot stand gekomen is. Dat de kosten herleidbaar moeten zijn naar de ondernemer is evident. Maar als dat via een privé rekening is gelopen, dan houdt de voorbelasting toch gewoon stand (zie goedkeuringsbesluit benzinebonnen).

 

Het probleem dient zich volgens mij alleen aan bij contante uitgaven....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

Kan het goedkeuringsbesluit niet terug vinden. Verder nog formuleringen nagekeken en het is duidelijk dat bij contante betalingen of betalingen door werknemers geen btw kan worden teruggevorderd.

 

Het is dus de vraag of de ondernemer als privepersoon ook voldoet aan de traceerbaarheid van de onderneming.

Dan spelen er nog 2 vragen door mijn gedachten:

Hoe zou dit zijn bij een firmant van een vof?

Hoe zou dit zijn bij een dga van een bv?

 

Anders zoek ik morgen (uh....vandaag) nog even verder. Openstaande vragen kunnen hier niet :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.