• 0

Wat lezen/bestuderen over voorraadbeheer?

Sinds 3 maanden spelen we winkeltje :)

Het gaat best aardig en dat betekent dat ik een paar keer per week nieuwe inkopen doe.

Eigenlijk weet ik heel weinig af van voorraadbeheer/inkoop etc en doe ik het maar op gevoel en met logisch nadenken.

 

Welk boek is een aanrader op dit gebied? Ik weet niet eens precies wat ik er over wil weten (zo weinig weet ik ervan ;D)

 

Op dit moment loop ik regelmatig aan tegen: hoeveel zal ik inkopen?

Hoe schat je risico's in dat dingen blijven liggen etc. Nu koop ik vaak zo min mogelijk in, nadeel daarvan is dat het tijd en verzendkosten kost.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

haha, Manon aan de Supply Chain Management ;D

 

Ik zou eens kijken wat je aan literatuur kunt vinden hierover, met name op kleine schaal. Geen hoogdravende literatuur, maar meer basic supply chain management. Google dit ook eens. Veel interessante literatuur over.

 

Volgens mij is het op jouw schaal toch een kwestie van ervaring opdoen, zoals elke winkelier en webshophouder. Houd goed bij wat je stockt, hoe lang het ligt en wat de levertijd is.

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Hallo Manon.

 

Ik ben van mening dat ieder bedrijf een eigen voorraadbeheer kent. In de grote super gaat dit weer heel anders, dan de kleine schaal waarop jij werkt.

 

Dit zal toch echt neerkomen op het "fingerspitzengefühl", en niets anders. Jij bent toch echt de enige die op een gegeven moment kan aanvoelen, wat wel of niet loopt, harder of langzamer, hierin kan zomaar niemand in adviseren. Ben dus ook van mening dat boeken, statistieken of wat dan ook je niet zullen kunnen helpen.

 

Nu moet de ondernemer naar boven komen ! Kijken wat ze op tijd in de opruiming doet, wat de cijfers zijn t.o.v. voorraad/omzet enzovoorts. Waar liggen kansen, of risico's qua inkoop ? Hierover kun je vast en zeker ook zelf cijfers vinden.

 

Nu ben je toe aan je volgende stap (na de ontwikkeling van de shop) : Want ook cijfers zijn niet zaligmakend.... je zult nu moeten laten zien dat je je shop ook daadwerkelijk "beheert" (Snap je me een beetje ? :-\)

 

En wees niet bang voor wat afschrijvingen, winkeldochters of extra kosten om van je voorraad af te komen.... ook dat hoort er nu eenmaal bij.

 

Gewoon doen, je zult successen hebben en tekort komen, overmoedig zijn en teveel inkopen, maar dat is allemaal "part of the business" en door schade en schande zul je hierin een stuk wijzer worden !

(wel de beste leerschool ;))

 

Succes !

 

Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Marcel mee eens hoor dat ik het gewoon moet ervaren. Ik hou er tegelijkertijd wel van om wat achtergrondkennis te vergaren ;)

 

Enne.....ik moest winkeldochter dus wel even googlen he (al had ik wel een vermoeden) :-)

Link naar reactie
  • 0

Moet hier meteen aan de formule van Camp denken. Ooit geleerd op een van de Nima cursussen. Zelf nooit wat mee gedaan overigens. Maar wellicht leuk om even kennis van te nemen.

 

http://www.logistiek.nl/dossierartikelen/id646-Wat_is_de_Formule_van_Camp.html

 

Thanks, Goran zei inderdaad gisteren: er is een formule van ofzo.

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn vele formules, de ene nog fraaier/complexer dan de andere. Met de formule van Camp kan je bijvoorbeeld de optimale bestelgrootte berekenen, bij gegeven vaste kosten per bestelling en de kosten van het houden van voorraad.

 

Voorraadbeheermodellen zijn er ook genoeg, denk aan het bestellen bij een bepaalde minimum voorraad met een vaste hoeveelheid (daar leent Camp zich goed voor), of wat ook veel gebruikt wordt is wekelijks aanvullen tot een bepaald niveau.

 

Welk model het beste past is afhankelijk van de situatie: de servicegraad die je wenst (100% is een utopie), de afzetontwikkeling van de producten, de eigenschappen van de leverancier, enzovoort. Soms zie je bedrijven dan ook meerdere strategien voeren.

 

Een handige eerste stap is je producten te bekijken met de zgn ABC analyse. Daarbij verdeel je producten in groepen waarmee je je voorraadbeheer kunt inrichten. Ik vond een stukje daarover op http://www.inkoopportal.com/inkoopportal/download/common/abc-analyse.pdf

Link naar reactie
  • 0

ik ben ook nog redelijk nieuw op dit gebied, de ABC analyse ga ik thuis even doorspitten, bedankt voor de tip!

 

Ik verkoop vrij veel 'nieuwe' produkten waarvan de jaaromzet niet bekend is, dus de Camp formule ga ik niet veel aan hebben,

gelukkig zit er iemand op het hoofdkantoor die de boel in 4 klassen heeft ingedeeld, totaal kan ik beschikken over iets meer dan 100.000 artikelen, waarvan ik er ongeveer 3.000 van op voorraad heb.

 

Uiteraard werk ik met een geautomatiseerd kassasysteem, waardoor de besteladviezen in ieder geval automatisch worden aangemaakt. Daarin staan cijfers als omloopsnelheid etc en beslis ik op dat moment of ik dat opnieuw bestel of niet en juist dat deel doe ik voornamelijk op gevoel.

 

Als ik tegen een inkoopvoordeeltje aanloop bestel ik over het algemeen niet meer als dat ik in 3 maanden kan verkopen.

 

bestelkosten zijn bij mij altijd nul, enige wat het kost is tijd. :)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de links!

Ook ik koop vooral op gevoel in (en indien van toepassing op bestelling van de klant) maar heb nu van mijn coach gehoord dat ik echt wat berekeningen moet gaan maken en ben daar nu dus ook echt mee bezig.

Ik moet zeggen, er gaat een wereld voor me open.. (en ik zie nog meer dingen op mijn todo list terwijl het aantal uren per dag nog steeds maar 24 zijn..)

 

Wat ik me wel afvraag is of er hier mensen zijn de de kosten van het op voorraad hebben mee rekenen..

Ik heb zo min mogelijk bederfelijke waar, dus meestal maakt het voor de waarde van het product niet uit of het er nu een week of een jaar staat of nog langer...

Het staat bij mij in huis, ik vindt het daarom heel moeilijk een waarde aan de ruimte te hangen.

Natuurlijk neemt het voorraad wel een bepaalde hoeveelheid plek in, maar ik geef aan die ruimte niet specifiek geld uit.

 

Als dit meer voor een eigen draadje is hoor ik dat graag, maar ik vond het zelf wel mooi bij het onderwerp aansluiten en is vast voor Manon ook interessant.. gok ik.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Elk ingekocht artikel levert een zeker kapitaalbeslag op. Je hebt meestal geld uitgegeven om de artikelen in te kopen. Dat geld had je ook op een spaarrekening kunnen zetten en had dan rente opgeleverd. Als je een lening hebt dan had je die kunnen aflossen. Dus voorraad kost daardoor altijd geld.

 

Daarbij loop je met veel artikelen misschien geen THT probleem (tenminste houdbaar tot) maar wel een risico van incourantheid. Bijvoorbeeld omdat het niet meer in de mode is of technologisch achterhaald. Als je elk jaar weer een hoeveelheid voorraad niet kwijt raakt, kan het snel oplopen in een paar jaar. Ik ken bedrijven die elk jaar de zwakke broeders saneren, al dan niet door slim te dumpen.

 

In hoeverre de kosten van kapitaalbeslag en het risico van incourantheid meespelen in het voorraadbeheer hangt weer af van de situatie. Voor de één is het geen factor van belang, voor de ander wel.

 

Veel methoden gaan wel uit van een prognose van de afzet per artikel, het kan geen kwaad om daar alvast ervaring mee op te doen. Zet maar eens in een spreadsheet wat je denkt te verkopen in de komende maand. Na afloop van de maand vergelijk je je prognose met de werkelijke verkoop. Dat kan leuke inzichten opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. zo had ik het nog niet gezien, er zit natuurlijk wel geld in die voorraad wat anders voor andere doeleinden gebruikt had kunnen worden.

Ik ga weer eens stoeien met vriend google hoe je dergelijke dingen kunt berekenen.

Bedankt voor je tip eens prognoses te gaan maken, dat kan inderdaad best nuttig zijn.

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Onze inkopen gaan deels op gevoel en deels op ervaring.

 

In onze webshop (waar we onze voorraad in bijhouden) kunnen we zien hoeveel we welke maand verkocht hebben. We kunnen ook zien hoeveel we afgelopen 60 dagen verkocht hebben en aan de hand daarvan komt er een automatische schatting hoelang de huidige voorraad mee gaat.

We bestellen altijd de minimale hoeveelheid om franco geleverd te krijgen. Is het franco lever bedrag te hoog in verhouding met de verkoop snelheid dan nemen we afscheid van de leverancier en gaan de goederen eventueel in de uitverkoop. Enkele bijzondere spullen zijn daarvan uitgezonderd zoals de medicijnspenen.

Dit betekend dat we bij de meeste leveranciers wekelijks bestellen en enkele twee of vierwekelijks.

We gaan overigens steeds meer over op een terugkoopgarantie bij nieuwe leveranciers of nieuwe producten bij bekende leveranciers.

 

In de praktijk betekend dit dat nieuwe leveranciers een uitgestelde betaaltermijn hanteren op de eerste levering. Als het niet snel genoeg verkoopt gaat de handel eventueel weer terug.

Link naar reactie
  • 0

@astron goede tips!! Ik ga het teruglever verhaal vanaf nu ook bespreekbaar maken. Heb het van een aantal leveranciers 'aangeboden' gekregen maar was niet 'slim' genoeg om dit ook bij anderen te vragen.

 

Wij kijken inderdaad ook nr wat er in de afgelopen maanden is verkocht, maar bij ons betekenen de statistieken natuurlijk nog veel minder, zeker omdat er een zomervakantie inzit. Het is de enige leidraad die we hebben dus we doen het er maar mee.

 

Het laten gaan van leveranciers wanneer het franco leverbedrag te hoog is, is ook een goed idee. Ik vind het nog moeilijk om dingen te laten gaan omdat ik zo graag compleet wil zijn. Dat moet ik ook loslaten.

Link naar reactie
  • 0

Een goede, zakelijke titel die zich richt op voorraadbeheer van webshops heb ik ook nog niet gelezen, maar gezien het bovenstaande is Lean, Inkopen, Onderhandelen of Excel Sales Forecasting voor Dummies allicht een aanrader!? ;D

 

Groet,

 

Highio

excel_sales_forecasting.jpg.651e24483965578bcb95cda1967bd266.jpg

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een goede, zakelijke titel die zich richt op voorraadbeheer van webshops heb ik ook nog niet gelezen, maar gezien het bovenstaande is Lean, Inkopen, Onderhandelen of Excel Sales Forecasting voor Dummies allicht een aanrader!? ;D

 

Groet,

 

Highio

 

Vooral goed dat het voor dummies is want jeetje wat voel ik me onbeholpen mbt dit onderwerp :-)

Link naar reactie
  • 0

terugkoopgarantie klinkt wel goed, die moet ik ook eens proberen.

 

Ik heb wel een paar leveranciers die goederen terug nemen, maar dat wordt dan vergoed in verkoopwaarde goederen.

het nadeel daarvan is dat ze dan normale inkoopprijzen rekenen terwijl ze bijna alles met bonus aan je verkopen...

netto ga je daar altijd op achteruit.

 

Het gevolg daarvan is dat ik met deze leverancier alleen het minimale inkoop wat vanuit de franchise is verplicht,

helaas kan ik geen afscheid van ze nemen. >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

aangezien ik geen ervaringen heb met het runnen van een webshop, kan het gebeuren dat niet alles van toepassing is, maar ik zal toch mijn best doen...:

 

- probeer je goederen "in consignatie" te krijgen. D.w.z. : je krijgt je goederen (als voorraad) toegestuurd, en verrekent na verkoop. Dit kan halverwege zijn, of na een bepaalde datum, ligt aan de afspraken. Voordeel is een flinke voorraad, die je geen investering kost, nadeel meestal kleine marges. Groot voordeel : (je kunt er een kans in zien) : Een leverancier wil graag een nieuw produkt in de markt zetten, maar heeft er de middelen/mogelijkheid/geld niet voor. Jij biedt hem die kans om de goederen in je shop te zetten, en je rekent pas achteraf af.

 

- Goederen met Recht van Retour :

Recht van retour betekent dat je een afspraak maakt de goederen voor enige tijd aan te bieden, en loopt het niet, stuur je de goederen terug, tegen een credit nota. Klaar. Bij goede verkoop zet je relatie voort, bij slechte verkoop, even goede vrienden en neem je afscheid van elkaar.

 

- Goederen met Recht van Ruil : Eigenlijk hetzelfde als bovenstaande, allen worden de goederen die je retourneert, niet gecrediteerd, maar mag je vervangen voor andere goederen bij die zelfde leverancier. Hiermee blijf je dus aan deze leverancier vast zitten.

 

- De meeste leveranciers hanteren een minimum bestelbedrag. Probeer om tafel/in gesprek te gaan met ze. Je hebt een kleine (web) shop, bestelt niet veel, maar wel heel vaak. Kunnen we dan het minimale orderbedrag misschien bespreken ?

 

- Soms ontkom je er niet aan minimale aantallen te bestellen. Wees ook niet bang eens een keer "nee" te verkopen. Wanneer ik een bepaald produkt wil, wat jij niet op voorraad hebt, maar je moet het per 10 inkopen, wat doe je dan ? Ben je klantvriendelijk (?) of zet je plus en min tegen elkaar af. (Eerlijk gezegd ben ik hiermee vaak de fout in gegaan, wilde té graag de klant van dienst zijn......met als gevolg jarenlange winkeldochters.... (die had je al opgezocht, hé ?) )

 

- het kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, want er "knaagt" nog iets van binnen, maar daar kom ik dan nog wel op terug.

 

Hoop dat je er iets aan hebt, en anders misschien een ander wel !

 

Groet, Marcel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks Marcel heel nuttig! Die klantvriendelijkheid zou bij mij ook een probleem kunnen worden. Ik kan wel bijna alles per stuk inkopen maar ga op die manier vaak qua marge de mist in omdat de verhouding verzendkosten-inkoop dan zoek is.

 

We hebben in principe alles op voorraad maar soms loopt er een product opeens heel erg hard (onverklaarbaar overigens) en dan is er van 1 leverancier eigenlijk maar 1 product op.

 

Super nuttige info allemaal, leer ik van!

Link naar reactie
  • 0

Leuke topic! Ikzelf kijk hoeveel er afgelopen maanden de deur uit is gegaan en reken aan de hand daarvan uit hoeveel ik moet inkopen om voor maand of 5 genoeg op voorraad te hebben. Ik importeer namelijk uit het buitenland, daardoor is er een lange levertijd en kun je het beste voor langere tijd inkopen. Als ik een artikel voor het eerst inkoop kijk ik hoe hoog de kosten minimaal zijn (aangezien er vaak hoge minimum inkoophoeveelheid is). Als ik het bedrag van het artikel het gokje waard vind, dan koop ik het in. Toen ik net begon en voor het eerst in zou kopen uit het buitenland vond ik het best eng en lastig (voor hetzelfde geld krijg je rommel). Ik kreeg toen de tip: reken uit hoeveel je minimaal moet verkopen om de kosten terug te verdienen. Is de winstmarge hoog? Dan kun je ook sneller de risico nemen. Mijn artikelen hebben geen houdbaarheidsdatum, enige nadeel van grote voorraad is dat geld bij de bank rente opleverd en stilstaande artikelen niets opleveren.

 

Ik wilde toevallig al binnenkort even goed googelen en eventueel vragen op het forum: is er 'n manier om te bepalen wat in je eigen geval het beste voorraadwaarde is? Ik denk dat ik momenteel 'n te hoge voorraadwaarde heb, dat ik het beste even kan wachten voordat ik weer groot inkoop. Ik heb wel al bedacht dat je kunt kijken hoe hoog de inkoopwaarde gemiddeld per maand is, hoe lang je levertijd, en aan de hand daarvan een optimale voorraadwaarde kan bepalen. Of is er ook 'n andere manier voor?

 

Hoe zat het ook alweer met de inkomstenbelasting? De voorrwaadwaarde wordt ook opgeteld bij je balans / inkomsten, dus hoe meer je op voorraad hebt hoe hoger het bedrag waar je inkomstenbelasting over moet betalen?

Link naar reactie
  • 0

msteer bracht nog even een leuke term naar voren: Servicegraad.

 

Waarom heb je voorraad? omdat je je klanten snel wilt leveren. Snel leveren is een verkoopargument waardoor je allereerst klanten krijgt en tevens kunt houden.

 

Daaruit kun je dus concluderen dat niet snel kunnen leveren geld kost.

 

De vraag is dan natuurlijk: hoeveel geld kost het je als je een product niet kunt leveren. Denk hierbij niet alleen aan gemiste winst , maar ook aan een potentiele terugkerende klant die je kwijtraakt (je mist dus ook de vervolgorders) en wellicht reputatieschade als het vaak voorkomt.

 

Aan de andere kant staan de kosten van de voorraad zoals hier aangegeven.

Deze twee grootheden bijten elkaar, immers hoe hoger de servicegraad, hoe hoger je voorraad moet zijn en hoe hoger de voorraadkosten met lagere marge als gevolg.

 

Ergens ligt dus een omslagpunt dat de kosten voor het verbeteren van je servicegraad (bijvoorbeeld van 95% naar 96%) hoger zullen zijn dan de opbrengsten als gevolg van extra klanten.

 

Voorraadbeheer draait er o.a. om dat punt te vinden.

 

Kijk dus niet alleen naar de kosten van voorraad , maar vooral ook naar de opbrengsten van een hogere servicegraad en probeer die in verhouding te brengen.

 

(googlen op servicegraad levert je een schat aan info op, waaronder dit (korte, maar wel leuke) artikeltje

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

vooropgesteld dat ik niet weet over welke voorraad- en verkoopstatistieken of software-oplossingen je beschikt het volgende. Basis is het bepalen van minimale voorraadniveaus en het groeperen van je producten naar leverancier. Zonder terug in de vakliteratuur gedoken te zijn, zou ik het voorraadbeheer op de volgende manier aanpakken:

 

- bereken de omzetsnelheid per product (producten/tijdseenheid)

- ga de levertijd per product na (tijdseenheid)

- bepaal het minimale (gewenste en maximale) voorraadniveau per product met in het achterhoofd omzetsnelheid en levertijd (producten)

 

- ga minimale bestelaantallen per product na (besteleenheid = x producten)

- ga inkoopprijzen (en BVP (bruto verkoopprijs)) per product of besteleenheid na (EURO)

 

- groepeer producten naar leverancier

- bepaal het minimale bestelbedrag of een andere drempel (voldoende bruto marge?) per leverancier (EURO)

- trigger vormt het bereiken van een minimum of gewenst voorraadniveau (producten); individuele producten kun je aanvullen tot een bepaald maximum voorraadniveau en de order kun je aanvullen met andere producten van dezelfde leverancier die op laag voorraadniveau staan.

 

Met een systematische of geautomatiseerde verwerking van deze gegevens (online/Excel?) heb je volgens mij een basis gelegd voor je voorraadbeheer en te versturen inkoopopdrachten. Check daarnaast steeds weer staffelkortingen of andere manieren waarop leveranciers je tegemoet kunnen komen (nieuwe producten, producten die juist uit het programma gaan en die met korting ingekocht kunnen worden etc.).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.