• 0

Wat lezen/bestuderen over voorraadbeheer?

Sinds 3 maanden spelen we winkeltje :)

Het gaat best aardig en dat betekent dat ik een paar keer per week nieuwe inkopen doe.

Eigenlijk weet ik heel weinig af van voorraadbeheer/inkoop etc en doe ik het maar op gevoel en met logisch nadenken.

 

Welk boek is een aanrader op dit gebied? Ik weet niet eens precies wat ik er over wil weten (zo weinig weet ik ervan ;D)

 

Op dit moment loop ik regelmatig aan tegen: hoeveel zal ik inkopen?

Hoe schat je risico's in dat dingen blijven liggen etc. Nu koop ik vaak zo min mogelijk in, nadeel daarvan is dat het tijd en verzendkosten kost.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Frans: Dat klopt, maar er zijn wel meer redenen om voorraad aan te houden, denk bijvoorbeeld aan te behalen inkoopvoordeel door groot in te kopen, speculatie op waardestijging of een vastgestelde serie- of bestelgrootte.

 

De hoogte van de servicegraad (of leveringsgraad) is niet alleen door kosten ingegeven, maar ook door marketing positionering (wij leveren 99% binnen 24 uur). Voorraadbeheer is dan het bereiken van de gewenste servicegraad met minimale kosten, waarbij de servicegraad vaak nog varieert per productgroep uit de ABC analyse.

 

Je kunt de vraag vaak redelijk voorspellen op gevoel, maar als je assortiment te groot wordt lukt dat niet meer. Dan kom je in de hoek van het berekenen van trends, seizoensinvloeden, autocorrelatie en dat soort statistische grappen. Ook als je rekent met de afzet van afgelopen weken of maanden maakt ie impliciet een forecast: het zal wel net zo zijn als toen. Dat is een simpel model wat redelijk kan presteren, maar het is niet optimaal.

 

Een aanpak als die van @Highio kan goed werken, maar het venijn zit hem in stap 3 waarbij je de minimale en maximale voorraadniveau's bepaalt op basis van afzet en levertijd. Dat is nou net iets wat je niet meer handmatig wilt doen als je assortiment te groot wordt.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende vraag:

Ik heb van een bepaalde leverancier 5 producten.

Hiervan is er één product dat ongeveer 4 x beter verkoopt dan de andere producten.

Dit product is nu weer op en zou ik eigenlijk bij moeten bestellen.

Om de verzendkosten onder een bepaald percentage te houden, moet ik naar mijn smaak teveel van dit ene product inkopen. De andere producten heb ik niet nodig want die gaan niet zo snel.

 

Extra info: 1 op de 60 bestellingen bestelt dit product en het draagt maar zeer weinig bij aan onze winstmarge tot nu toe.

 

Ik twijfel nu tussen:

- Veel bestellen van dit ene product, wetende dat dit dan wel een tijdje ligt: zonde van mijn cash flow

- Product helemaal niet bestellen, van de site afhalen, andere producten verkopen en afscheid nemen van de leverancier: dat voelt raar om nu juist het ene product dat wel loopt, niet meer te verkopen.Aan de andere kant, schiet het zo ook niet echt op dus moet ik misschien wel de keuze maken om deze producten gewoon niet meer te verkopen.

 

Wat extra meespeelt is dat 3,5 maand open natuurlijk weinig grond geeft voor echte statistieken waar je op kunt bouwen.

 

Iemand hier wijze woorden over?

Link naar reactie
  • 0

Iemand hier wijze woorden over?

 

Ik niet in ieder geval... :P

 

Nee, serieus Manon, zeker in zo'n specifiek geval zul je door schade en schande wijs moeten worden. Persoonlijk ging ik voor optie 1, en bestel dat ene produkt wat meer. De aantallen zullen in jouw geval ook geen 100-en zijn, mag ik aannemen.

 

Tja, en heb je dan een keer een voorraad over (de winkeldochter) zul je hier van balen, maar je hebt dan goed je hoofd gestoten en er van geleerd....

 

Mijn centje.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

zolang je geen voorraad- of financieringskosten berekent voor alle producten, is deze vraag naar mijn smaak secundair een beslissing over de samenstelling van jouw assortiment. Financieel is het nu kennelijk niet interessant door de bijkomende verzendkosten bij inkoop, maar lokken of binden deze producten wel klanten? Laat je echter primair leiden door de factor brutomarge en -omzetbijdrage.

 

Heb je geen alternatieve producten die waarschijnlijk in de plaats gekocht zouden worden of maken deze vijf producten regelmatig onderdeel uit van samengestelde klantbestellingen? Dan is continuering nog steeds een optie.

 

Tweede optie (en waarschijnlijk mijn inzet): de leverancier moet onder gunstiger condities leveren voor een nieuwe bestelling. Waarom zijn deze producten ooit opgenomen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
[sinds 3 maanden spelen we winkeltje

Het gaat best aardig en dat betekent dat ik een paar keer per week nieuwe inkopen doe.

Eigenlijk weet ik heel weinig af van voorraadbeheer/inkoop etc en doe ik het maar op gevoel en met logisch nadenken.

/quote]

 

vroeger toen ik nog een fysiek winkeltje had was mijn voorraad giga, ook al omdat ik alles direct wilde leveren. mijn bedrijf zuchtte dan ook onder de kosten daarvan.

 

tegenwoordig doe ik alleen nog B2B en gaat het in de regel om wat grotere partijen, Ben nu in de gelukkige omstandigheid dat mijn leverancier mijn magazijn is.

 

Maar nu het weer gaat kriebelen en ik de consumenten weer wil gaan bedienen pieker ik me ook suf hoe je efficient met voorraden om kan gaan.

Link naar reactie
  • 0

Heb je alternatieve producten die waarschijnlijk in de plaats gekocht zouden worden of maken deze vijf producten regelmatig onderdeel uit van samengestelde klantbestellingen?

 

Hoi, ik denk dat dit het interessante punt is. Ik verwacht nl wel dat als ik dit product uit de winkel haal dat mensen dan de andere producten zullen kopen. Ik ga het gewoon uitproberen!

Link naar reactie
  • 0

Al met je leverancier overlegd?

zou ik ook overwegen, als starter krijg je vaak de gelegenheid om ook eens wat kleinere bestellingen franco te krijgen,

dat ligt er ook aan hoe graag ze jou als verkooppunt willen.

 

Als je denkt dat er in dat ene artikel een groei te behalen valt zou ik het erin houden.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Levert hij niet vanaf bepaalde bedrag zonder verzendkosten? Ik weet niet hoe hoog dat is, maar ikzelf zou het gewoon weer inkopen. Het online zetten kost ook tijd, zonde als het dan nu al over is. Zijn er ook niet andere nuttige artikelen, dat je nieuwe artikelen van hun kan toevoegen?

Link naar reactie
  • 0

Is het een idee om de prijs te verhogen zodat het wel winstgevend wordt?

 

Het is helaas geen uniek product en ook te koop in andere winkels. We zien mensen toch wel vaak googlen, bij ons komen, weer googlen (op productnaam bijvoorbeeld) en dan weer bij ons komen. Het lijkt er toch wel op dat mensen de prijs checken.

Link naar reactie
  • 1

Is het een idee om de prijs te verhogen zodat het wel winstgevend wordt?

 

Het is helaas geen uniek product en ook te koop in andere winkels. We zien mensen toch wel vaak googlen, bij ons komen, weer googlen (op productnaam bijvoorbeeld) en dan weer bij ons komen. Het lijkt er toch wel op dat mensen de prijs checken.

 

Prijs verhogen is vaak beangstigend voor ondernemers. Toch is het verhogen van prijzen een heel belangrijke 'waardemaker'. Manon heeft gelijk dat als het geen uniek product betreft en de markt volledig transparant is, prijsverhoging lastig is.

 

Maar... er zijn verschillende typen kopers. Kopers die voor de laagste prijs gaan en kopers die waarde zoeken. Ook bij commodities is het vaak mogelijk om extra waarde-elementen toe te voegen, waardoor je een hogere prijs kunt rechtvaardigen. In het geval van Manon vind ik de informatieverstrekking over gifvrij (ja ik volg het ook) en de passie een reden om haar meer te betalen dan een ander. Zeker als zij er een boekje (blog-bundel) o.i.d. bijvoegt. Kost haast niets, maar kunt dan wel meer vragen. Ook kan je 'bundels' maken (vgl. opties op auto's).

 

Dus, als je creatief bent en jezelf van je concurrenten kunt onderscheiden, is het heel goed mogelijk om je prijs te verhogen. Als je enkel naar je commodity-product blijft staren en voortdurend herhaalt hoe niet-uniek deze is, niet. Onderscheid je producten in positieve zin (experimenteer). Kijk vooral naar wat producten van je concurrenten missen. Ook de aanpak van Jumbo (supermarkten) kan je op ideeën brengen (7 zekerheden).

Link naar reactie
  • 0

Ben even een tijdje afwezig geweest, en nu terug van weg. Een vraag over voorraadbeheer, dus schop ik deze draad weer even omhoog. :)

 

Wij kregen van onze boekhouder te horen dat we ook een te hoge voorraadwaarde hebben. Maar in verhouding tot wat? Alle problemen die hierboven zijn besproken loop ik ook tegen aan: minimum besteleenheden, hoge verzendkosten. Bovendien hebben wij ook een stenen winkel en doen we markten waar we ook wel spullen voor op voorraad willen houden.

 

Voor mijn gevoel is ons assortiment nog lang niet compleet en zou ik de voorraad juist uit willen breiden... En wat is een acceptabele doorloopsnelheid van je producten? Het één loopt nu eenmaal harder dan het ander..

Daarnaast hebben wij nog typische seizoensproducten. Dus soms loopt iets een half jaar niet, en dan in het voorjaar ineens weer hard.

Lastige materie :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik schat in dat je voorraadwaarde te hoog is in verhouding tot je omzet. Als je 100k omzet hebt en je hebt 100k voorraad dan heb je dus voorraad voor een jaar terwijl je met een maand misschien ook uit zou komen.

 

Het gaat hier inmiddels wel redelijk, heb een systeem gevonden. Het is nog niet waterdicht maar dat komt ook omdat nog niet alles in te schatten is, soms loopt iets eerst helemaal niet en dan in een keer verkoop ik er heel veel.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij vooral geleerd is is dat je voorraad uiteindelijk lagere waarde kan krijgen, bv door mode, houdbaarheid, etc. Als je heel veel hebt staan waardoor het lang duurt eer het op is leverd het niets op en kost het uiteindelijk juist geld (waarde daalt immers). Terwijl als de waarde redelijk hoog is en je dat geld op de bank had laten staan ipv investeren in voorraad zou je nog rente hebben gekregen. Ik vind alleen wel dat er nog meer factoren zijn. Bv korting als je groter inkoopt, bespaarde verzendkosten als je in 1x inkoopt, bespaarde tijd als je bv eens per 3 maanden ipv eens per maand inkoopt, etc.

 

@Manon: als je keer tijd heb, zou je misschien je systeem kunnen beschrijven? Wie weet kunnen we er wat van leren. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels van een collega webwinkelier begrepen dat het in haar branche heel gewoon is spullen in consignatie te hebben. Wij hebben echter veel kleine leveranciers waarvan ik me kan voorstellen dat zij daar ook niks in zien. Aan de grotere leveranciers zou ik dat wel eens kunnen voorstellen.

 

In ieder geval zijn we nu met het inrichten van een nieuw magazijn bezig en gaan we eerdaags eens zitten om de doorloopsnelheid per artikel te bekijken. Vaak zit daar geen logica in ivm seizoensproducten en of iets in een tijdschrift heeft gestaan, maar alle inzichten helpen, zeg maar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.