Jump to content
Jeroen Bakker
Verberg

[centraal boekentopic] Wat is interessant leesvoer voor ondernemers?

(eens testen of dit werkt op HL :))

 

Wekelijks verschijnen er vele zakelijke boeken die al dan niet de moeite waard zijn, maar onmogelijk allemaal gelezen kunnen worden. Toch heb je af en toe een boek wat je al lezend aan het denken zet, of direct goede ideeën en suggesties aanreikt om toe te passen in de dagelijkse ondernemerspraktijk. Als we nu in dit topic dat soort boeken verzamelen, kan dat het stukken makkelijker maken voor anderen om een keuze te maken.

 

Naast titel, schrijver enzovoort graag voor wie het boek interessant kan zijn, waar het in het kort over gaat, en een indruk van de moeilijkheid en omvang van het boek. Zowel oud als nieuw. Zowel lange termijns strategisch managementdenken als korte praktische tips voor het hier en nu. Zowel technische, heel specifieke boeken als boeken die heel breed beschrijvend zijn. Alles is welkom in dit topic.

 

Wie trapt af?

 

Edit: titel ververst

 

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Sun Tzu: The Art Of War.

 

Voor mensen die van de term: "winning without fighting is best" houden. Het is een boek/geschrift dat je dingen uitlegt over oorlog voeren, zaken die te herleiden zijn naar ondernemen en onderhandelen.

 

Zeker interessant maar wel behoorlijk complex en soms slaapverwekkend leesvoer.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0

Sun Tzu is geweldig, een klassieker. Machiavelle, "de heerser" is ook niet te versmaden.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het ondernemingsplan en de balanced scorecard. Door A.P. Dreimüller.

 

Zeer interresant boek voor het stapsgewijs schrijven van een ondernemingsplan en het ontwikkelen van een balanced scorecard. Veel praktijk voorbeelden, je volgt een echt bedrijf door het hele boek, wat de onduidelijkheden duidelijk maakt. Ook als je al een ondernemingsplan hebt, deze wil verbeteren, her zien, of een balanced scorecard wil implenteren is dit boek ook aan te raden.

 

Jelmer.

Link to post
Share on other sites
  • 0

The Anatomy of Buzz, door Emanuel Rosen, mei 2002. Op de cover al aangeraden door de auteurs van Customers.com en Permission Marketing, ook de rest van de testimonials zijn overtuigend. Interessant voor hen die geïnteresseerd zijn in het stimuleren van mond-tot-mond reclame, waarnaar het boek een studie doet.

 

Al lezend geeft het boek een aantal goede ideeën. Aan de hand van een aantal producten en diensten - o.a. de Powerbar, Endnote (waar de auteur bij betrokken was), Women.com, de roman 'Cold Mountain'- ontleedt de auteur hoe mond-tot-mond reclame vaak spontaan lijkt, maar in werkelijkheid minutieus opgezet wordt. Je leest erg makkelijk door het boek van zo'n 250 pagina's heen, maar als je erg haast hebt of het boek in de boekhandel even snel wilt scannen, bekijk dan het laatste hoofdstuk. Hierin wordt aan de hand van een checklist verteld waar je product/dienst en je promotie-activiteiten aan moeten voldoen om 'buzz' te genereren.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Is er in het laatste jaar niet wat leuks uitgekomen?

 

Nee, niet echt dat ik weet.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0

Iets leuks ... mmmmm ... jawel hoor!

De laatste nieuwe van Guus Flater ... ondanks alle tegenslagen blijft hij zeer standvastig zichzelf. Good voor de ontspanning, maar indirect ook goed voor de "geef nooit op" pep.


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb er nog een die ik met veel plezier gelezen heb. Helaas niet echt recent:

 

Final Venture by Michael Ridpath

355 pages - Penguin Books, publishing date: February 28th, 2001

ISBN: 0140271783

One of the few books that, in the form of a novel, accurately describes the daily life of an investment manager working in an early stage venture capitalist. Based on research done in UK-based Amadeus Capital Partners.

 

Prettig weekend!

 

Ties

Link to post
Share on other sites
  • 0

Toffe boeken die ik onlangs gelezen heb:

"Selling the invisible", Harry Beckwith

isbn 1-58799-066-0

In heldere, overzichtelijke "chunks" informatie krijg je allerlei marketing-wijsheid aangeboden. Over het verbeteren van je dienstverlening, het aanscherpen van je 'aanbod' (focus), waarom 'monogrammen' niet zouden werken, dat 'marginale tactiek, gepassioneerd uitgevoerd' beter werkt dan 'geweldige tactiek, matig uitgevoerd', hoe sterk je merk is...

Heel leesbaar, ook voor niet-marketing-jagon-gewenden.

 

Rules For Revolutionaries - Guy Kawasaki

isbn 0-88730-995-x

-The Capitalist Manifesto for Creating and Marketing New Products and Services

Uit de pen van iemand die al vroeg bij Apple betrokken was, vol met (humoristische) anekdotes en geleerde lessen over innovatie en veranderingen teweeg brengen in bestaande markten.

Over hoe je 'evangalists' creëert voor je merk en product, waarom oud en aftands meubilair goed is voor innovatie...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Sun Tzu: The Art Of War.

 

Guess wat ik gelezen heb tijdens mijn vakantie in Egypte....:) Inderdaad af en toe herhalend en saaie voorbeelden, maar in het algemeen een erg interessant boek.

 

Er zijn verschillende versies in omloop: standaard, gericht op business/management en gericht op modern warfare bijvoorbeeld. Ik heb de laatste en het standaard werk gelezen. Het boek gericht op modern warfare is ook leuk, omdat ook de War on Terrorism in dit verband wordt besproken.

 

Ronald


Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Getiteld 'Reclame en direkt mail' (titel kan ook iets anders zijn,weet ik niet meer precies).

 

Zeer interessant boek dat d.m.v. de uitkomsten van reclame advertenties onderzoeken de lezer adviseert:

 

Enkelen citaten uit mijn hoofd die het boek omvatten:

 

 

''Wilt u opvallen naast de andere advertenties?:

gebruik dan kleur in uw advertentie als het overgrote deel v.d. andere advertenties zwart/wit zijn. Of val op door juist een andere vorm dan alle andere advertenties te gebruiken die bv. vierkant zijn.''

 

''Gemiddeld worden de advertenties in een krant in de rechterbladzijde 8% eerder gelezen''.

 

''Gemiddeld bekijkt een lezer een advertentie 2 seconden, is de koptekst al niet interessant dan leest de lezer niet verder''.

 

Dit boek is absoluut de MUST voor ieder die adverteert in (dag)bladen en/of gebruik maakt van direkt mail


www.zaken-en-transacties.nu - Marktplaats voor bedrijvig Nederland.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Boeken die ik met veel plezier gelezen heb zijn o.a

 

'Succes door grootdenken' Door David J Schartz ISBN9072540050

Een goed boek op gebied van motivatie en zelfverbetering.

Echt een boek dat je kan pakken in geval van een opkomende burn out of gewoon je ideeen waarde en gestalte toe wil doen.

 

'Zo maak je vrienden en goede relaties' door Dale Carnegie

ISBN9060575253

Dit boek leert je o.a om betere samenwerking te verkrijgen met je klanten, partner, medewerkers en netwerkomgeving.

 

'De wetten van de winnaars' door Bodo Schäfer

ISBN9021586363

Strategieen voor succesvol ondernemen.

 

'Ondernemers zijn ezels' door Paul Fentener van Vlissingen

ISBN905018295x

In dit boek geeft het hoofd van SHV zijn visie op de kunst van het ondernemen, op het saaiheid van het managen, op de waarheid achter de jaarverslagen en op de macht en onmacht van accountants, bedrijfsadviseurs, pers en politiek.

 

En zo heb ik er nog een aantal boeken maar deze boeken zijn goed ondernemers leesvoer.

 

O ja leerboeken!

 

'Onderhandelen voor Dummies' door pearson education

ISBN9067899801

Een leuke en gemakkelijke gids voor onderhandelingstechnieken.

Eigenlijk zijn alle "voor dummies" boeken goed leer materiaal voor ondernemers.

 

MVG

 

Chris Geus

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een erg interessant boek voor b2c marketeers of ondernemers is het boek: "merkenmanagement" van Riezebos. Het ISBN nummer weet ik helaas niet.

Hierin wordt o.a. compleet uitgelegd welke merkenstrategieën je kunt hanteren (high-budget & low-budget). Ook worden strategieën voor het hanteren van een merkenportfolio uitgelegd en wordt uitgelegd hoe je merken kunt beschermen. Dit is een erg compleet boek.

 

Een ander leuk boek is "Organisatie en Management" van van Dam en Marus. Het ISBN nummer is 90-01-21024-4.

Een handig en erg practisch boek. Het behandelt ook basisprincipes van management. Zeer interessant voor beginnende ondernemers en marketing/bedrijfskunde studenten.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Sun Tzu - Art of war maar eens gehaalt en begonnen met lezen ;D

 

The One Minute Millionaire - Mark Victor Hansen

ISBN: 0091884632

 

Ik weet het beetje doorzichtige titel, maar toch een leuk boek met verschillende interresante dingen over netwerken, marketing, investeren ect ect.

 

Het grappige is dat je aan de linkkant de feitelijke uitleg van zaken heb en aan de rechterkant een soort van roman (voor de linker en rechter hersenhelft ) Vind het toch de moeite waard om te vermelden.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Erasmus, de lof der zotheid.

Jawel, hier komt mijn slogan vandaan: Stultitiae laus.

 

Waarom zou dat dan interessant zijn?

In de eerste plaats lig je blauw. Dat lijkt me reden genoeg. Het geeft echter ook een goede kijk op de samenleving in de tijd van de humanisten en is nu nog net zo actueel als toen.

Het is een satire die de lezer confronteert met de dubbele bodem in onze samenleving.

Geschreven op de rug van een ezel, op weg van Italië naar Engeland en tijdloos.

Leuk voor in het zwembad, 's zomers dan.

 

Wat actueler: Praktijkgidsen voor manager en ondernemer. Voorbeelden:

Praktisch projectmanagement: 90.5261.380.x

Professioneel presenteren: 90.5261.402.4


Olaf Janssens

www.anasign.com

Link to post
Share on other sites
  • 0

'Selling with integrity' van Sharon Drew Morgen (ISBN: 0-425-17156-6). In het Nederlands verkrijgbaar onder de verkeerde titel 'Klantgericht verkopen'.

 

Goed boek over een bijzonder interessante nieuwe verkoopmethode, die niet in eerste instantie uitgaat van wat jij wilt verkopen, maar waar de klant behoefte aan heeft - en hoe die twee uiteindelijk te koppelen.

 

Het werkt ook nog :)


'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 113 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept