• 0

[centraal boekentopic] Wat is interessant leesvoer voor ondernemers?

(eens testen of dit werkt op HL :))

 

Wekelijks verschijnen er vele zakelijke boeken die al dan niet de moeite waard zijn, maar onmogelijk allemaal gelezen kunnen worden. Toch heb je af en toe een boek wat je al lezend aan het denken zet, of direct goede ideeën en suggesties aanreikt om toe te passen in de dagelijkse ondernemerspraktijk. Als we nu in dit topic dat soort boeken verzamelen, kan dat het stukken makkelijker maken voor anderen om een keuze te maken.

 

Naast titel, schrijver enzovoort graag voor wie het boek interessant kan zijn, waar het in het kort over gaat, en een indruk van de moeilijkheid en omvang van het boek. Zowel oud als nieuw. Zowel lange termijns strategisch managementdenken als korte praktische tips voor het hier en nu. Zowel technische, heel specifieke boeken als boeken die heel breed beschrijvend zijn. Alles is welkom in dit topic.

 

Wie trapt af?

 

Edit: titel ververst

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb het boek dat ik nu lees nog niet gezien dus hopelijk geen dubbel. Het is "Thinking fast and Slow" door Daniel Kahnemann. Een deel is zeker "OH JA ..." maar het is ook en heel veel vaker: "hé dat is interessant, zo had ik er nog niet naar gekeken". Hoewel het een hoog wetenschappelijk gehalte heeft en een tikje megalomaan is leest het prima weg (wel in het Engels). Zeker als je jezelf beperkt tot één hoofdstuk per keer. Het gaat dus over hoe we denken en tot beslissingen komen.

 

Je koopt het boek het best op de UK site van Ebay. Bijvoorbeeld hier Wel oppassen want er worden ook samenvattingen aangeboden. Wellicht iets voor de luie lezer. ;)

 

Voorbeeld van een fenomeen dat wordt besproken is het Endowment effect dat beschrijft dat mensen meer waarde hechten aan iets wat ze al bezitten. En dat komt weer doordat we een aangeboren weerzin hebben tegen wat verliezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je impliceert dat die medewerkers in lagelonenlanden minder tevreden zijn, maar is dat wel zo?

Vis met vis vergelijken natuurlijk. Dus die ene werkplaats in Bangladesh vergelijken met de volgende in Bangladesh waar de arbeidsomstandigheden serieus verbeterd zijn, tot een niveau dat er een merkbaar verschil in werknemerstevredenheid is. Wie is meer succesvol?

 

Jammer dat het slappe lijstje van Sprout nu in de plaats komt van HL's eigen lijst. :-\

 

Kunnen we dit topic niet aanplakken?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vis met vis vergelijken natuurlijk. Dus die ene werkplaats in Bangladesh vergelijken met de volgende in Bangladesh waar de arbeidsomstandigheden serieus verbeterd zijn, tot een niveau dat er een merkbaar verschil in werknemerstevredenheid is. Wie is meer succesvol?

 

You tell me...

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Ga eens naar een lagelonenland en zet de winst van een gangbare fabriek af tegen die van een fabriek met tevreden werknemers. Welk model heeft meer succes?

 

Ik weet het niet? Als het de fabriek is met de ontevreden werknemers is dat een onverwacht resultaat wat goed bekeken moet worden. Je kunt succes op vele manieren kwantificeren. Als het oordeel bijvoorbeeld gemaakt is op basis van een snapshot van de gemaakte winst in een enkel kwartaal, van een enkele soort onderneming, is dat erg beperkt en misleidend.

 

 

 

Nieuwsgierig geworden heb ik even gegoogled, want ik zie de stelling "het is een mythe dat gelukkigere werknemers productiever zijn" vaak unsourced herhaald. Dit is voor mij een extraordinaire claim, want hij gaat recht tegen mijn intuïtie, kennis, en ervaring in. Mijn eerste aanname is dat de claim voortgekomen is uit een beperkte studie in een management discipline, zonder te kijken naar onderzoek in gerelateerde gebieden zoals psychologie en sociologie.

 

Het eerste resultaat in Google gaf mij dit: New research suggests we work more effectively, creatively, and collaboratively when we're happy at work. (link naar de studie in het artikel)

 

Dit gaat dus tegen de stelling in. De studie even gescand te hebben, lijkt hij nog redelijk beperkt te zijn; het was een laboratorium studie, van een paar uur neem ik aan, en de manipulatie was redelijk beperkt. Het geeft echter wel een trend in de richting die ik verwacht had.

 

Een goede studie in de echte wereld zou er ongeveer zo uit zien: vind een aantal bedrijven in een aantal verschillende sectoren met ontevreden werknemers, doe een pre-test op relevant variabelen, breng nieuw management binnen die zich vooral bezighoudt met het implementeren van maatregelen die de werknemersatisfactie zou moeten verbeteren (inspraak, vrijheid, verantwoordelijk, enz.) en doe om de zoveel maanden en jaren post-tests die dezelfde variabelen meet. Een moeilijke studie om voor elkaar te krijgen, dus je moet misschien genoegen nemen met observationele studies.

Link naar reactie
  • 0

 

De stelling is niet dat het een mythe is, edoch dat het verband nog nooit is aangetoond. Dat is een wezenlijk verschil.

 

Interessant dat je er vervolgens een artikel bijhaalt, dat is geschreven door een 'marketing strategist with over 8 years' experience developing digital media strategie...' Dat klinkt als een betrouwbare bron. Maar goed, ik heb er even snel een blik op geworpen. Het artikel begint al met de verwijzing dat 'happy employees' 12% productiever zijn en 'unhappy employees' 10% minder productief. Heb je dat onderzoek ook bekeken? Ik wel. En het gaat hier echt om 'happiness': mensen wordt m.b.v. een filmpje al dan niet een gelukkig gevoel bezorgd alvorens ze een taakje gaan doen. Het verbaast me niets dat mensen die zich gelukkiger voelen productiever zijn. Maar als werkgever heb je daar uiteraard maar zeer beperkt impact op. Geluk is niet hetzelfde als tevredenheid. En dit soort trucjes staan een universum af van de maatregelen die werkgevers nemen om te werken aan medewerkertevredenheid. Als ik dan een stuk verderop het onderzoek van Gallup over 'engagement' weer tegenkom, haak ik wel af. Dat soort onderzoeken bewijst helemaal niets, noppes, nada.

 

Ik deel je intuïtieve gevoel. Maar het is wel een aanname. Als dan blijkt dat er wél bewijs is dat mensen meer tevreden (zelfs gelukkiger) zijn als ze bij goed presterende bedrijven werken, wat is er dan mis mee om daar de focus op te leggen?

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

@Bas, in lijn met de titel van het topic, heb je ook interessant leesvoer of bronnen die je ondersteunen? Als je er van uitgaat dat je aan het praten bent met een 11-111-jarige die geen managementboeken leest, maar wel een basis heeft in andere velden, zit je niet erg ver van de waarheid af. Mijn beide vorige posts waren eigenlijk (impliciet of niet) verzoek om bronnen om de stelling die ik hier zag te ondersteunen, met een onderbouwing waarom ik dat interessant zou vinden (nieuwsgierig geworden en de stelling is direct in tegenstelling met de trend van de resultaten in andere velden).

 

Ik heb het onderzoek niet gelezen, alleen gescand (het leek een klein niet bijzonder interessant onderzoek). Zoals gezegd, het eerste resultaat in Google, ik hoopte dat iemand betere bronnen had. Nu de introductie gelezen te hebben, zie ik wel referenties naar eerder onderzoek, maar van de samenvatting daar kan ik niet beoordelen of dat onderzoek breder en/of langduriger en/of dichter bij de realiteit op de werkvloer komt.

 

Ik denk wel een trend in dat eerdere onderzoek te zien in dat het focust op de enkele makkelijk meetbare variabele, productie van stukproducten, wat het automatisch beperkt in haar reikwijdte (fabrieksvloer). En misschien ook waarin het te verwachten resultaat ook redelijk klein is: mensen komen de dag wel door achter de lopende band, ongelukkig of niet, en een van de weinige mogelijkheden om de dag wat sneller te laten gaan is om vlot door te werken op de automatische piloot. In bijna elk ander werk kun je niet zo makkelijk op de automatische piloot werken zonder productiviteitsverlies. Ik zie Richard Feynmann niet de resultaten behalen die hij behaalt heeft als hij elke dag met tegenzin was begonnen, om een extreem aan de andere kant van het spectrum te noemen.

 

Ik bedenk me nu een andere onderzoeksvraag/opstelling, in aanvulling op die uit mijn vorige post. Deze is waarschijnlijk wel al uitgevoerd: meet hoe tevreden/gelukkig werknemers zijn op de werkvloer en hun functioneren. Ik verwacht een positieve correlatie (misschien niet sterk aan de lopende band en sterker hoe meer vrijheid/verantwoordelijkheid iemand heeft).

 

 

Geen kneus van mij. Ik deelde zelden kneuzen uit en als ik het me goed herinner altijd met naam. Naamloze kneuzen leads to suspicion, leads to fear, leads to... Reuzen gaf ik zonder naam, om de poster het gevoel te geven dat het hele universum, en niet enkel die ene poster, hem heel zachtjes in de rug duwde.

 

 

@TwaBla, heb jij beter bronnen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ XiaoDi: ik ga nergens vanuit rondom jouw persoon, want ik ken je helemaal niet. Ook ik lees boeken uit andere disciplines en zoals al eerder gezegd, ik deel je aanname. Maar hij is nog niet bewezen. En nu vraag jij me naar bronnen waaruit dat blijkt. Dat is nogal de omgekeerde weg, ik ben op zoek naar bronnen die bewijzen dat de aanname wel klopt. Maar die zijn er dus, voorzover ik weet, niet. Als je interessant leesvoer zoekt, waar dit ook in beweerd wordt: Phil Rosenzweig - The Halo Effect. Dat boek heb ik in dit topic al 3 x genoemd, dus daar hou ik nu mee op. De crux van wat ik probeer duidelijk te maken is dat veel te veel managementboeken niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Dat hoeft niet erg te zijn, maar heel veel bedrijven behandelen ze wel alsof ze de waarheid zijn, alsof dát pad zal leiden tot succes. En dat is helemaal niet zo. Lees de blog van Richard Engelfriet eens over V&D. Ik ben het volledig met hem eens. Al die zogenaamde goeroes weten het zo goed; onzin. En de paar boeken die wel deugdelijk in elkaar zitten, worden soms nog verketterd ook. Omdat het deze goeroes, en vaak ook mensen op specifieke functies binnen bedrijven, niet uitkomt. Byron Sharp, al eerder genoemd door TwaBla, is een mooi voorbeeld. Een van de dingen die hij heeft 'ontdekt' is dat bedrijven groeien door nieuwe klanten te werven, niet door zich te richten op bestaande klanten. Dat druist lijnrecht in tegen waar heel veel bedrijven op dit moment mee bezig zijn: klantloyaliteit. Het is voor mensen heel moeilijk te begrijpen dat je niet groeit door je te focussen op klantloyaliteit. Ze horen namelijk al jaren dat dat wel zo is. En het is ook makkelijker je bestaande klanten te bereiken dan nieuwe. En dus komt er een tegenbeweging die van alles gaat roeptoeteren. Zoals: "Wetenschappelijk bewijs gaat over het verleden, de tijden zijn veranderd." Onderzoek dat nu wordt gedaan, wijst echter steeds hetzelfde uit. Of: "Als je je klanten verwaarloost, gaat het echt niet goed hoor." Natuurlijk, Sharp zegt nergens dat je bestaande klanten moet verwaarlozen. Alleen dat focus op deze groep, niet leidt tot groei. Maar goed, zoals TwaBla liet zien, het sijpelt door...

 

Leuk topic ;D

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla, heb jij beter bronnen?

In mijn eigen domein (marketing) heb ik Byron Sharpe al genoemd als voorbeeld van een onderzoeker die op basis van data aantoont dat veel marketingregels onjuist zijn.

 

Verder sluit ik me aan bij Bas die iets vergelijkbaars signaleerde in de relatie tussen arbeidstevredenheid en winst. Je mag best streven naar tevreden klanten en werknemers en aandeelhouders en buren, maar als je suggereert dat dat meer winst oplevert zul je dat ook hard moeten maken.

 

Over al die regels en succesformules zou ik me sowieso niet al te druk maken. Dat Coca-Cola zo groot is geworden met succesformule X garandeert helemaal niet dat een copycat hetzelfde kan doen. Experimenten zijn niet herhaalbaar en dat is een voorwaarde in exact science.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Met het noemen van bestaande en nieuwe klanten wordt het (theoretische) onderwerp 'groeimodellen' aangehaald. Met belangstelling voor dit onderwerp kan ik iedereen aanraden om The Lean Startup te lezen of nog eens opnieuw door te nemen als uitgangspunt voor verdere verdieping.

 

Google eens op 'bestaansrecht onderneming boek' en je kunt ook weer in diverse richtingen doorzoeken met keuze uit Engels- of Nederlandstalig leesvoer.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar werkt de link naar het artikel van Richard Engelfriet niet voor iedereen, dus bij deze een andere link.

 

Overigens XiaoDi, uit onderzoek blijkt in ieder geval dat mensen inderdaad gelukkiger van hun werk worden naarmate ze meer autonomie en zeggenschap ervaren. Als je meer wilt weten over wat mensen (verder) gelukkig maakt, dan raad ik je het boek Op naar Geluk van Ap Dijksterhuis aan. Pareltje. Ook weer een boek waarin wetenschappelijk zaken aan de kaak worden gesteld, die door velen onterecht geloofd worden.

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de auteurssuggesties :)

 

Nu er nog eens over nagedacht te hebben, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op iemands, laten we zeggen output, wat weer slechts een van vele factoren is die invloed hebben op winst, dat je inderdaad verwacht dat de correlatie van tevredenheid met winst zwak is.

 

Misschien is het net zoiets als het nature vs nurture debate: als tevredenheid redelijk normaal is zullen andere factoren relatief meer invloed hebben op functioneren, als tevredenheid bijzonder laag of hoog is, zal dat meer invloed hebben. En in de echte wereld zie je dat dan misschien vooral (en is het makkelijkst te corrigeren) als het erg laag is (wat misschien vaak komt door een unjust treatment, zie bijvoorbeeld deze reddit thread voor een overvloed aan anecdotes, en de video van de aapjes van Ward).

 

Ik meen me te herinneren dat intelligentie de sterkste correlatie met functioneren heeft. Dus als maximale winst je doel is: neem slimme mensen aan.

 

 

Dat artikel van Richard Engelfriet vind ik zwak. In een deel van de quotes denk ik een kern van waarheid te zien (maar ze zijn niet bijzonder sterk). Het falen van V&D kun je niet zien als een bewijs dat de quotes niet kloppen (enkel dat ze niet de kern van het probleem raken en dat V&D slecht is in het vertalen van (middelmatige) idee-en naar concrete goede plannen). Ik las een jaar of twee geleden een artikel of forumpost waarin medewerkers klaagden over slecht management en gebrek aan autonomie, dezelfde soort dingen die je ook in de reddit thread kunt lezen. Ik denk dat dat veel dichter bij de kern van het probleem komt.

 

En heeft de auteur die quotes gekozen die zijn verhaal ondersteunen?

 

Edit: maar dat je de goeroe's maar beter kunt negeren, daar zijn we het over eens.

Link naar reactie
  • 0

Dat artikel van Richard Engelfriet vind ik zwak. In een deel van de quotes denk ik een kern van waarheid te zien (maar ze zijn niet bijzonder sterk). Het falen van V&D kun je niet zien als een bewijs dat de quotes niet kloppen (enkel dat ze niet de kern van het probleem raken en dat V&D slecht is in het vertalen van (middelmatige) idee-en naar concrete goede plannen). Ik las een jaar of twee geleden een artikel of forumpost waarin medewerkers klaagden over slecht management en gebrek aan autonomie, dezelfde soort dingen die je ook in de reddit thread kunt lezen. Ik denk dat dat veel dichter bij de kern van het probleem komt.

 

Misschien heeft de auteur quotes gekozen die hem uitkomen, dat kan. Maar wat het artikel prachtig laat zien, is dat al die goeroes verschillende oorzaken geven voor het falen van V&D. Je geeft zelf aan dat je denkt dat in een deel van de quotes een kern van waarheid kan zitten. Aha, 'een deel'. En 'kan'. wat zijn nou de feiten? Dát is waar het vaak aan ontbreekt in de organisatiewetenschappen! Harde feiten.

 

Een artikel over klagende medewerkers over 'slecht management'. Wat is dan 'slecht management'? Ik gaf al eerder een voorbeeld van een CEO die veel vrijheid geeft. Gaat het goed met het bedrijf, dan doet hij het goed, want hij geeft veel vrijheid. Gaat het slecht met het bedrijf, dan geeft hij ineens te veel vrijheid en weinig sturing. Wat is 'slecht management'?

 

'Functioneren' is ook al amper te meten, omdat de beoordeling daarvan bij mensen ligt. De ene manager heeft een heel ander normenkader dan de andere. Voorbeeldje: een manager is middelmatig in sales, maar vindt zichzelf heel goed. Hij beoordeelt een medewerker van zijn afdeling o.h.g.v. sales met een 7. Een andere manager is heel goed in sales (en vindt dat uiteraard eveneens). Hij beoordeelt een medewerker van zijn afdeling met een 6. Wie is nou beter in sales? En wat heb je (dus) aan deze beoordelingen?

 

Ik ben niet per definitie tegen goeroes. Ik ben ertegen ze blind te volgen. Ik hanteer de werkwijze waar Highio aan refereert in The Lean Startup: formuleer aannames en ga toetsen of ze kloppen. Werken vanuit een geloof kan best tot succes leiden, maar durf kritisch te zijn in je geloof en toets dat ook!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

 

Het is voor redacties van ondernemersbladen een bekend gegeven: in lezersonderzoek vragen lezers om how-to verhalen. Dat gaat echter snel vervelen, van die artikelen met vinkjes-lijsten. Dan zijn concrete cases veel interessanter. Zo doet ondernemer Bob het in zijn bedrijf. Pik maar op wat je van belang vindt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Even terzijde...
Ja, dat waren nou eens echte asset-strippers.

 

Net zoals de HEMA ontvet is in een vergelijkbare opzet. Daar is iets eigenaardigs ingeslopen. Investeerders halen eerst de rente op hun geinvesteerde som uit de opbrengst en kijken daarna of er nog winst te verdelen is. Zo maak je als winkelketen (bij de dagbladen is hetzelfde gebeurd) natuurlijk al heel snel op papier verlies en blijft er weinig ruimte over om te investeren.

 

Blokker en C&A bestaan nog omdat het familebedrijven zijn. Over één a twee jaar zijn die ook weg. Krijgen we een paar interessante boeken over waardeketens in de economie, en waarom daar grote partijen uit wegvallen. V&D en Blokker voegen helemaal niks toe, niks eigens. Dat doen HEMA & C&A wel, met dit verschil dat de laatste ingehaald wordt door H&M, Zara en Primark. Maar dat is weer een ander verhaal.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Door toedoen van Corona, Lockdown en veel vrije tijd door een ongeval aardig wat boeken stukgelezen.

Een paar titels waarvan ik denk dat deze voor ondernemers wel interessant zijn.

 

Deflatie in aantocht. Eric Mecking

De schuldenberg. Jaap van Duijn

De wereld van gisteren. Stefan Zweig

 

Het laatste boek geeft een indrukwekkend beeld van Europa eind 19de eeuw/begin 20ste eeuw.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.