• 0

Sanering gelukt en nu?

Ik heb een bedrijf in nederland en Indonesie, wat zich bezig houdt met webapplicaties en projecten voor klanten en eigen gebruik. Omdat de crisis ons al eind 2008 wist te vinden, zijn we vroeg begonnen met zowel saneren als investeren.

Hoewel goed gepland, komen we net enkele maanden voor 2010, financieel iets tekort.

Omdat we met met jaarlijkse abonnementsinkomsten werken (facturering per 1 januari 2010), zouden we er geen probleem mee moeten hebben, echter wil onze huisbank niet die extra ruimte geven, omdat we verleden jaar nog verlies hebben gedraaid. Verlies als gevolg van overtollig personeel, wat intussen weggesaneerd is.

 

Het gaat om ongeveer 30.000 euro die we nodig hebben om het gat te dichten tot januari 2010.

 

Zijn er mensen die weten welke mogelijkheden er zijn voor dit soort bedragen? Aangezien dit niet iets is wat voor investeerders interessant is. Dus niet al te hoge bedragen, over een nogal korte looptijd.

 

Zelf heb ik al mijn reserve ingezet in de sanering en investering van met name productiecapaciteit.

 

Roy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

ehm sanering dus (nog) niet gelukt, ik wil geen azijnpisser zijn maar de financiering van het geheel is natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel van je bedrijf(svoering). Maar goed je zoekt oplossingen en geen analyse van wat er misgegaan is..

 

De suggestie van Iwan is een goede om versneld geld binnen te krijgen (uitgaande dat mensen ingaan op je aanbieding) zou wel de termijn gezien de datum van vandaag iets langer maken. 15 october of zoiets.. (wel snelle beslissers aanbieding van maken)

 

Ik ken het probleem uit een organisatie waarvoor ik heb gewerkt, er lastig voor de cashplanning die jaarlijkse inkomsten op één moment. Een mogelijke oplossing zou ook kunnen liggen in het de opzegtermijn, vaak geld voor software een opzegtermijn van 3 maanden, dit zou betekenen dat de abonnementen die per 1 januari verlengd worden, per 1 oktober al niet meer opzegbaar zijn, derhalve zou je kunnen overwegen de facturen voor 2010 al per half october met de gebruikelijke betaaltermijn de deur uit te doen. waardoor ze per half november al vervallen en de cash dus iets eerder binnen gaat komen. Het is niet de meest populaire actie, je kunt wel wat klagende klanten verwachten die het raar vinden dat het 2010 abo al in november betaald moet worden, ik heb dat indertijd opgelost door met klagende klanten een betaalafspraak voor half december te maken, het merendeel vond dat prima. Ook het debiteurenbeheer op die facturen hebben we aangepast/vertraagd ik weet het niet meer precies maar 30-40% van de klanten betaalde gewoon netjes na 30 dagen en dat hielp ons juist de winter door.

 

Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat de bank op uitstaande debiteurensaldo een (aanvullend) krediet wil geven zolang vorderingen jonger als 90 dagen zijn. Kortom het eerder factureren kan uiteindelijk eerder betalende klanten opleveren en een tijdelijk extra kredietruimte bij de bank.

 

(Overigens mocht je met automatische incasso werken dan word bovenstaand verhaal lastiger te realiseren want het is af te raden om automatische incasso's te vervroegen, dit levert meestal redelijk veel klachten op omdat je de portomenee van mensen rechtstreeks raakt, terwijl ze met een factuur nog zelf een afweging kunnen maken en dan (vaak uit gemak) maar op de vervaldatum betalen)

 

Een ander alternatief dat me zo te binnenschiet is je debiteuren "verkopen" aan een factoring maatschappij. Zij betalen je direct ca 95% van de openstaande facturen, de klanten moeten dan ook aan hen betalen. Ik weet echter niet of zij ook constructies kennen om dit bijvoorbeeld voor 1 kwartaal te doen of bijvoorbeeld alleen voor je abonnementsfacturen.

 

Ik weet natuurlijk niet hoe groot deel de 30.000 die je noemt uitmaakt van de totale kosten. Maar aannemende dat je nu nog redelijk op tijd betaald (dus dat er nog wat rek in de te betalen leveranciers zit) zul je er mogelijk ook niet aan ontkomen om je betaaltermijnen aan je leveranciers wat op te rekken. Bij voorkeur natuurlijk in overleg. Ook niet erg populair maar het gaat om de redding van je bedrijf dus soms is het een kwestie van als het niet kan zoals het moet (hoort) dan moet het maar zoals het kan..

 

Veel succes met het vinden van een goede oplossing.

 

----------------

beetje offtopic voor nu maar in de toekomst wel belangrijk:

Ik zou zeker bekijken waarom de abonnementen per 1-1 van een jaar in moeten gaan. Naarmate je groter word gaat dit namelijk een steeds grotere druk op je cashmanagement geven. Je moet echt bekijken of je abonnementsbestand niet gewoon gedurende het jaar doorlopend verlengt word. Dus als iemand in maart bij jullie lid word ook gewoon van maart - maart zijn abonnement betalen. Hierdoor krijg je een meer gelijkmatige cashflow en daardoor heb je ook minder krediet nodig bij de bank gedurende het jaar of kun je het krediet gebruiken voor het financieren van investeringen in plaats van dat het voorfinancieren totdat de abonnementsgelden weer binnenkomen.

Als er zwaarwegende redenen zijn waarom de abo's per 1-1 moeten ingaan dan is het het overwegen waard om mensen de mogelijkheid (afhankelijk van het bedrag) per kwartaal of per maand (met automatische incasso) te laten betalen dat zorgt ook voor een gelijkmatigere cashflow en dus minder afhankelijkheid van de bank.

Link naar reactie
  • 0

Ben zeer onder de indruk van het goede advies.

En het zet me gelijk aan het denken.

 

Met dat de sanering was gelukt, wil ik aangeven dat ik er enorm tegenop keek om van 7 medewerkers in NL naar 2 medwerkers te gaan, en intussen in Indonesie uit te breiden, maar dat het uiteindelijk toch gelukt is.

Het koste alleen veel meer dan ik had gehoopt, maar ik verwachte het uiteindelijk wel. Daarin blijf ik teveel een optimist.

 

Over de abo's is het zo dat ik het in ieder geval al per 1 december wil gaan factureren, wellicht al half november.

We hebben ooit gekozen om alles per vast boekjaar je factureren, omdat dat administratief wel makkelijk leek, door alles in de eerste week van het jaar uit te factureren.

Ook een reden was dat het gaat om SLA bedragen, welke de klant bij voorkeur wilde boeken in het jaar waar deze voor geldt.

Sommigen gaven aan dat ze anders de bedragen moeten splitsen over verschillende boekperiodes. Zou ik niks mee aan moeten, maar toen ben ik er echter wel in mee gegaan.

 

ik heb al eerder contact gehad met factoringbedrijven, alleen die willen o.a. dat je per maand boven een bepaald aantal facturen genereert, en daarbij de dienst of product al volledig geleverd is, en er dus geen discussie over is.

Gebruik van factoringbedrijven viel dus al af.

 

De 30.000 is nu ongeveer 10% van de omzet voor dit jaar.

Deze omzet is minder geworden door het afstoten van detacheringwerkzaamheden, en andere minder rendabele activiteiten.

 

gr.

Roy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.