• 0

Onderzoek Nederlandse Franchise Vereniging iz gevolgen recessie ...

De Nederlandse Franchise Vereniging heeft samen met de Rabobank en het EIM onderzoek gedaan naar de gevolgen van de recessie voor franchise ondernemers.

De belangrijkste conclusies zijn dat franchise ondernemingen in moeilijke economische tijden beter gedijen. Franchise ondernemingen achten zich beter in staat de gevolgen van de recessie op te vangen dan filiaalbedrijven.

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Fred,

Dank je wel!

Ik dacht dt ik het linkje had toegevoegd (New Bee he...), maar hier is het: http://www.nfv.nl/images/stories/Diversen/franchisebewijstkracht.pdf

De reden is om meer aandacht de krijgen voor Franchise in het algemeen en de kracht ervan in het bijzonder.

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik voor een franhiseorganisatie werk waar ik o.a. verantwoordelijk ben voor de werving en selectie van nieuwe franchisenemers. Heel toepasselijk om deze uitkomst te delen met mensen die zich orienteren om voor zichzelf te beginnen dacht ik zo.

Fijne avond!

Mvg, Xavier

• 0

Mijn indruk ging wel die kant op, ja. ;D

Let wel een beetje op met zelfpromotie (zie ook de spelregels). Actieve acquisitie wordt niet zo gewaardeerd hier. Je kennis / ervaring met ons delen des te meer!

Ook alvast fijne avond!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0
Ik weet niet hoe anderen hierover denken maar ik vind dit verkapte spam.

Maar het WC-eend-gehalte wordt IMHO afdoende gecompenseerd door het feit dat het onderzoek ook door andere partijen is uitgevoerd.

Als fel tegenstander van de verfranchising, in de huidige vorm, van de detailhandel moest ik hier wel op reageren.

Het onderzoek zegt iets over franchise ten opzichte van eigen filialen van een keten (m.a.w. met een zetbaas in loondienst), dat heeft toch weinig met verfranchising (verschraling) te maken? Als eigen filialen van een winkelketen overgaan naar franchise lijkt mij dat - naast daadwerkelijk ondernemerschap voor eigen rekening en risico - beter voor de diversiteit van het aanbod en presentatie dan eigen filialen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Norbert,

Ook ik heb het rapport gelezen en het valt mij op dat men alleen spreek over de omzet en winst,

Men vergeet erbij te vertellen dat het netto inkomen van de ondernemer even laag, zo niet lager, is als van een autonome detaillist.

De meeste franchisenemers zitten tot over hun oren in de schuld door de toren hoge leningen die zij, met behulp van de franchisegever, hebben moeten afsluiten om toe te kunnen treden tot de organisatie.

Betreffende mijn opmerking; "als fel tegenstander" is n.a.v. de column over franchise waardoor ik dit stempel heb gekregen, was ook met een knipoog bedoeld.

Zelf werk ik ook mee aan de verschraling, zoals jij dat zo mooi onder woorden brengt, door starters die persé franchiser willen worden aan te brengen bij franchiseorganisaties, daardoor weet ik ook dat het goede business is iemand aan te brengen.

• 0

Hallo allemaal,

In mijn vorige functie, Franchise Manager, en in in mijn huidige functie, heb ik altijd (startende-) ondernemers geadviseerd. Adviezen over onze formule, maar ook over ondernemen in het algemeen. Kansen, bedreigingen en bedrijfsvoering.

Als ik me niet vergis is dit een forum waar men kennis kan delen. Dat is precies wat ik graag wil :). En het stuk van de Nederlandse Franchise Vereniging toont wel iets aan.

Hartelijke groet, Xavier

• 0

Een franchiseconstructie kan in een recessie zeker voordelen bieden. Bijvoorbeeld door meer onderscheidend vermogen vanwege een doordachte bedrijfsformule, optimalere bedrijfsvoering door betere managementinformatie en gemakkelijker toegang tot kredietverstrekkers. Maar deze en andere voordelen gelden niet voor elke overeenkomst tussen franchisegever en -nemer. Ze gaan m.i. zeker niet op in elk situatie, voor alle franchiseformules in elke mogelijke branche. De conclusie "Franchising blijkt een succesvolle bedrijfsstrategie" lijkt mij daarom te algemeen.

Als je voor die franchisorganisatie werkt kun je misschien een link plaatsen naar het rapport? In plaats van een verwijzing naar een erg kort persbericht, afkomstig van de belangenvereniging van franchisegevers. Dit is een interessant onderwerp en de lezers van dit forum kunnen een tekst van meer dan 10 regels heus aan...

• 0

Rene, bedankt voor de link! Dit is echter niet het rapport, het lijken de slides van een presentatie (voor de franchisegevers). Het zegt wel iets meer dan het ronkende persbericht....

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik voor een franhiseorganisatie werk waar ik o.a. verantwoordelijk ben voor de werving en selectie van nieuwe franchisenemers. Heel toepasselijk om deze uitkomst te delen met mensen die zich orienteren om voor zichzelf te beginnen dacht ik zo.

Ik hoopte dat de starter van dit onderwerp vanuit zijn organisatie en missie om "deze uitkomst met mensen te delen" misschien in staat is om meer informatie te geven over de achtergrond van het onderzoek en de precieze uitkomsten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar