• 0

HL-Case Study - SEO analyse van 2 webshops

Geen idee of dit conceptje gaat werken ;D, maar het idee is als volgt:

 

Voor een heleboel terreinen van ondernemen is enorm veel expertise in huis hier op HL. Vragen worden vaak direct en to-the-point besproken specifiek voor een bepaalde situatie.

Nu zijn er natuurlijk ook vragen die minder of niet aan bod komen of waarvan de antwoorden versnipperd over diverse topics op HL staan.

 

Met dit topic probeer ik aan de hand van een concrete situatie te kijken of er een eenduidig antwoord gevonden kan worden, en de kennis die aan dat antwoord ten grondslag ligt naar boven te halen.

 

Ik zal de experts die ik voor een onderwerp ken uitnodigen om aan de discussie deel te nemen, maar schroom niet om zelf je expertise te laten zien.


Case:

 

Onlangs viel mij in dit topic op dat er twee websites op 1 & 2 in google staan voor het zoekwoord kerstpakket, namelijk

[1] www. kerstpakketten.nl

[2] www. kerstpakket.net

 

Naast het feit dat de zoekterm gelijk is aan de domeinnaam van [2] heeft [2] meer dan 1000 inlinks en [1] slechts een stuk of 80 voor zover ik kan nagaan.

 

Mijn vraag aan jullie: Waarom maakt google dan toch deze volgorde en niet, logischer voor mijn gevoel, andersom?

Ben benieuwd

 

Frans


Mochten jullie onderwerpen hebben die je in algemene zin in een case willen terugzien stuur me dan even een pm

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik de resultaten vergelijk tussen de huidige Google en de komende "Caffeïne update", gaat er met de kerstpakketten business een boel veranderen:

 

Huidig (niet ingelogd):

1. kerstpakkettenexpress.nl

2. kerstpakketten.nl

3. kerstpakket.net

4. kerstpakket.nl

5. kerstpakkettenplaza.nl

 

Nieuw:

1. kerstpakket.net

2. kerstpakket.nl

3. kerstpakket.com

4. kerstpakkettenexpress.nl

5. kerstpakketten.nl

 

Hier kun je caffeïne testen. Zien jullie dezelfde verschillen?

 

Link naar reactie
  • 1

1. Wat houdt deze caffeïne versie in?

2. Hoe komen deze nieuwe resultaten tot stand?

3. Hoe kan het zijn dat .net zo hoog staat? Is het niet 'verboden' om in de no script pagina

allemaal onzichtbare teksten e.d. te plaatsen die onzichtbaar zijn voor de gebruiker maar Google wel ziet?

 

 

1. In de caffeïne versie zit een nieuwe zoektechnologie van google in verwerkt

2. dat weet niemand, enkel google

3. is verboden, jij kan een klacht bij google indienen

Link naar reactie
  • 0

3. Hoe kan het zijn dat .net zo hoog staat? Is het niet 'verboden' om in de no script pagina

allemaal onzichtbare teksten e.d. te plaatsen die onzichtbaar zijn voor de gebruiker maar Google wel ziet?

 

 

3. is verboden, jij kan een klacht bij google indienen

 

Niet per definitie verboden. Het 'noscript' element en het 'noframes' element zijn er met een reden: inhoud tonen in het geval javascript uit staat danwel de browser geen frames ondersteunt. Google's regel is dat je geen content op je pagina mag zetten die uitsluitend zichtbaar is voor Google en niet voor de gebruiker.

 

Voor je kerstpakkettensite zou je het noscript element uitstekend kunnen gebruiken om op de homepage de lijst met pakketten te tonen (die je nu met Ajax ophaalt)

Link naar reactie
  • 0

De caffeine 'zandbak' is niet gelokaliseerd. Met andere woorden je krijgt de resultaten alsof je Google.com vanuit de States gebruikt. Bron: Google webmaster blog, onder aan de pagina. Voeg je de taal- en landcode toe dan krijg je weer andere resultaten.

 

Thnx! In m'n post dacht ik de gelokaliseerde link al te hebben geplaatst, maar ik zie dat alleen de taal (&hl=nl) en niet het land (&gl=nl) er in terechtgekomen is... :-[

 

Redirect de link trouwens bij jullie ook van /search/ naar /webhp/?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik dit draadje zag rees de vraag bij me wat al die adviezen nou daadwerkelijk opleveren. Zou het niet mogelijk zijn om eens de proef op de som te nemen en te gaan meten? Nu heb ik een hobby blogje met ca. 10k bezoekers per maand met een aantal pagina's die per stuk ca. 2k bezoekers trekken. Lijkt me voldoende om statistisch gezien effecten te meten. Daarnaast heb ik geen commercieel belang bij de site dus ook negatieve effecten zijn geen probleem.

 

Linkbuilding is wat lastiger (alhoewel ik met alle plezier alle interne links naar een pagina verwijder) maar experimenten als de nette HTML vervangen door rommel (geen h1 tagjes etc), pagina verhuizen naar een niet nette url (al dan niet met een verkeerde redirect) of A/B conversietesten zijn vrij eenvoudig uit te voeren.

 

Dus wie lijkt het wat en wat zou je testen. En niet geheel onbelangrijk wat zouden de randvoorwaarden (meettijd etc) moeten zijn om zo'n test goed uit te voeren?

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de late reactie.

 

Lijkt me best een leuke/interessante testcase. Er is niets op tegen om er een langlopend topic van te maken als dat de resultaten verbetert en meer inzicht geeft in de sort of mysterious ways van de google algoritmes.

 

Neem aan dat alle hier eerder postende SEO-adepten nog wel een notificatie op dit topic hebben staan, en ik zal ze morgen ff een pm sturen

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Heb zoveel mogelijk van jullie opmerkingen, suggesties e.d. verwerkt en ben sinds deze week vindbaar in Google.

Mijn zoekwoorden zijn:

kerst pakket

kerstpakketten

kerstpakket

Helaas is het nog zo dat ik op een niet noemenswaardige positie sta (resp. 237, 467 en 356 ofzo)

op deze zoekwoorden. Hetgene wat ik vermoed is dat de leeftijd van een site erg veel invloed heeft op

de positie die google je geeft. Al met al blijf ik met plezier deze berichten lezen en volg ik alle

ontwikkelingen om (in dit geval) mijn site zo goed mogelijk te 'optimaliseren'.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Heeft het aantal uitgaande links daarnaast ook invloed? Of maakt dat niet uit?

 

Altijd een beetje een vergeten onderwerp maar dit heeft zeker invloed.

Net als relevante inkomende links, houdt Google ook van relevante uitgaande links.

Dat is zo als internet is opgebouwd 'een web van links' en voor Google zeer belangrijk.

 

Een site die veel linkt over een bepaald onderwerp wordt door Google gezien als een “resource site”

Dit kan helpen je positie in Google te verbeteren, Google kent hier namelijk waarde aan.

www.kunstis.com

Trendy kunstgalerie | Moderne schilderijen

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen heeft Google een pagerank toegekent aan mijn site van 3.

Natuurlijk leuk om te zien dat je direct met een 3 binnenkomt maar het belangrijkste

in mijn ogen is de organische vindbaarheid.

 

- Hoe is het mogelijk dat de pagerank een 3 is en de organische vindbaarheid op

de zoekwoorden kerstpakketten en kerstpakket 0,0 is?

 

Ben wederom benieuwd

 

Omdat Google in een persbericht in december 2004 het volgende zei:

 

""The PageRank that is displayed in the Google Toolbar is for

entertainment purposes only. Due to repeated attempts by hackers to

access this data, Google updates the PageRank data very infrequently

because is it not secure. On average, the PR that is displayed in the

Google Toolbar is several months old. If the toolbar is showing a PR of

zero, this is because the user is visiting a new URL that hasn't been

updated in the last update. The PR that is displayed by the Google

Toolbar is not the same PR that is used to rank the webpage results so

there is no need to be concerned if your PR is displayed as zero. If a

site is showing up in the search results, it doesn't not have a real PR

of zero, the Toolbar is just out of date""

 

Op de FAQ van Google Sites staat ook dit te lezen over PageRank:

#pagerank

Q: My site's PageRank has gone up / gone down / not changed in months!

A: Don't worry. In fact, don't bother thinking about it. We only update the PageRank displayed in Google Toolbar a few times a year; this is our respectful hint for you to worry less about PageRank, which is just one of over 200 signals that can affect how your site is crawled, indexed and ranked. PageRank is an easy metric to focus on, but just because it's easy doesn't mean it's useful for you as a site owner. If you're looking for metrics, we'd encourage you to check out Analytics, think about conversion rates, ROI (return on investment), relevancy, or other metrics that actually correlate to meaningful gains for your website or business.

 

Deze info kan twee effecten hebben:

- of je slaapt rustig, omdat het toch niets uitmaakt

- of je ligt de hele week wakker om te piekeren over wat je toch moet doen aan je site om te scoren

 

Thanx Google, for the info ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat ook veel te kort door de bocht. Ik snap dat Google spijt heeft van PageRank, maar dat maakt 't nog geen slechte indicator. PageRank is echt wel ergens op gebaseerd, je moet het alleen niet te centraal stellen in een omzet-verhogend traject. SEO opzich hoeft daarin ook niet centraal te staan. Belangrijker is hoe goed je website converteert en of je voor potentiële klanten goed vindbaar bent.

 

@Kerstpakketten: Scoren op één woord is erg moeilijk. Zeker in een markt waar veel aanbieders zijn. Kijk ik naar de eerste 10 resultaten in Google, dan zijn die allemaal relevant en een aantal daarvan zijn ook wat bekendere spelers in de markt. Het wordt moeilijk daar boven te komen. Ik raad mensen daarom -altijd- aan een niche te zoeken en je daarop te richten. Ik snap dat dat bij kerstpakketten misschien wat lastiger is, maar scoren op woordcombinaties is veel realistischer. Ben je een gevestigde naam, dan kun je je altijd nog gaan richten op enkele woorden. Voorbeelden:

 

- Lever je goedkope kerstpakketten, dan kan dat je niche zijn.

- Lever je luxe kerstpakketten, dan kan dat je niche zijn.

- Lever je kerstpakketten aan MKB, dan kan dat je niche zijn.

- Lever je kerstpakketten in bulk, dan kan dat je niche zijn.

 

Ik doe maar een paar voorzetjes en de bovenstaande niches hoeven ook absoluut niet de niches te zijn waar je bedrijf zich op richt, maar misschien wel een niche waar je een pagina aan wijdt en waar je targeted verkeer op binnen probeert te halen. In de praktijk is de PR op je homepage vaak irrelevant: het gaat om content pages waar je vindbaar op wil zijn.

 

Kijk ik naar je concurrenten in de top-10, dan loopt de PR uit van 2 tot 5, maar staat die met PR5 op de 8e plaats, na o.a. 2 websites met PR2. Staar je dus ook zeker niet blind op PR.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

De personal search van Google is sinds kort pas van kracht. Wanneer jij ingelogd bent met je Google account wordt je klik en zoekgedrag geregistreerd en daarom kan jij andere zoekresultaten krijgen als iemand anders.

 

Log uit en je krijgt de "daadwerkelijke" resultaten.

 

google kan ook regionale/plaatselijke resultaten hoger in de zoekresultaten plaatsen. Hoe dit precies valt te rijmen met dit kerstpakketten voorbeeld weet ik ook nog niet.

 

Ook ik krijg het volgende rijtje

1. kerstpakkettenexpress.nl

2. kerstpakketten.nl (74)

3. kerstpakket.net

 

De nummer 1 heeft kerstpakket/kerstpakketten in de titel, H1 tags, de tekst en interne ankerteksten (links binnen de website).

De nummer 2 heeft geen enkele H1 tag, nauwelijks tekst (ook niet de zoekwoorden daarin op de homepage) en ook geen ankerteksten waarin het voorkomt.

Ook op kerstpakket.net vind ik weinig tekst. Die site zit iets ingewikkelder in elkaar. Maar zo op het eerste gezicht lijken ook daar de H1 tags & interne links veel minder als bij de nummer 1 (express.nl).

 

Kerstpakketten.nl heeft 74 backlinks (bron: seositecheckup.com). daar zitten echter flink wat backlinks van startje.nu en ..... tussen. Ik schat dat het dus slechts 50-60 unieke links zijn.

kerstpakket.net heeft 2.270 links. Ik zie bijna alleen maar startmenus.nl links. Onmogelijk om hun echte aantal links te bepalen op deze manier (iemand nog een ideetje?).

Bij kerstpakkettenexpress.nl iets van 1.100 links en hetzelfde startmenus.nl verhaal.

 

Zo op het eerste gezicht zou ik denken dat kerstpakkettenexpress.nl zijn hoge ranking vooral heeft te danken aan de nette website, met daarop flink wat tekst (in verhouding tot de concurrenten) en H1 tags en interne links.

 

Maar ook dit gaat dus grotendeels voorbij aan het aantal en de kwaliteit van de externe websites die naar hen linken. En er zijn ook nog enkele andere criteria die vaak als vrij belangrijke worden gezien. Maar goed, misschien toch weer een stapje verder in de goede richting.

 

Indien gewenst kan ik maandag nog wel eens wat uitgebreider onderzoek doen. Dan zullen we alleen wel moeten bedenken naar welke criteria we willen kijken en/of hoe we de websites daarop gaan beoordelen. De resultaten kan ik dan in een tabel hier presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik mijn oude hobby weer eens uit de trukendoos halen ;-) Ik heb een rapport gemaakt over de top10 in vergelijking met een andere website die niet in de top10 staat.

 

Ik zoek op kerstpakket op google.nl, het web doorzoeken en maak een top-10 analyse van de beste resultaten.

Laten we www.dekerstpakketspecialist.nl, niet in de top 10 te bekennen en ook geen aandelen in, eens uitzetten tegen de nummer 1, 2, en 3. Te weten:

 

 

[*]www.kerstpakkettenexpress.nl

[*]www.kerstpakketten.nl

[*]www.kerstpakket.net

 

 

# De Nummers 1,2 en 3 hebben allen het woord kerstpakket in hun document title. Dit geeft de nummers 1-10 een gemiddelde keyword dichtheid van om en nabij de 34%. Onze specialist heeft een dichtheid van 13%, dat is in principe goed, maar niets vergeleken met de concurrentie.

 

Eens naar de links kijken.

Volgens Alexa gaan er 8 inbound links naar de specialist, 21 naar de nr 1, 3 naar de nr 2, 65 naar de nr 3

Volgens AllTheWeb 189 naar de specialist, 2120 naar de nr 1, 107 naar de nr 2, 1860 naar de nr 3

Volgens google, 0 naar de specialist, 9 naar nr 1, 4 naar nr 2, 9 naar nr 3

Yahoo zegt 1774 naar de specialist, 1852 naar de nr 1, 355 naar nr2 en 2426 naar nr 3.

 

Vreemd? Mwah... We zoeken eenmaal op google, en als google zegt ik zie geen links, sta jij niet in de top10 ;-) Advies, meer inbound links genereren. Als we de links analyseren die naar de specialist gaan, zijn er niet veel die het woord "Kerstpakket" gebruiken, maar wel veel "Kerstpakkettenspecialist" advies wordt dus, meer inbound links genereren met het woord "Kerstpakket" in de link en in de Alt.

 

In de body tekst is de keyword dichtheid van de specialist 1%, tegen een gemiddelde van 1-14% in de eerste 10. Dit mag iets omhoog, advies, gebruik het woord kerstpakket één of twee keer meer...

in de H1 wordt niet het woord "Kerstpakket" gebruikt, dit kan eventueel helpen.

 

Zo bevat het rapport nog veel meer aspecten en al met al zijn er nog wel wat verschillen. Even snel rekenen geeft ze een 80% score hebben om in de top10 terecht te komen, maar ze zijn er nog lang niet... Wel duidelijke verschillen dus op het woord kerstpakket. Later vanavond zal ik er een mooier verhaal van maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je Googles tool ..... aantal websites die verwijzen naar www.dekerstpakkettenspecialist.nl hebt gebruikt?

 

Ervan uitgaande dat, dat het geval is. Ik denk dat ik 99,9% zeker weet dat die tool niet werkt.

 

Als ik op google.nl zoek op dekerstpakkettenspecialist.nl, krijg ik als resultaat numero 3:

http://www.webtop20.nl/id/53176/kerstpakkettenspecialist.nl/

 

En op die website zie ik toch heel duidelijk een link naar de kerstpakkettenspecialist. Google vind deze wel als zoekmachine, maar niet met de (laten we het zo noemen) webmastertool.

 

En waarom niet?

Link naar reactie
  • 0

Dit tool werkt inderdaad niet. Dat is ook zeker niet de tool die ik gebruik.

Heb niet zoveel vertrouwen in die webmastertools van Google, gebruik liever externe software.

 

SEO is jarenlang een soort van hobby van me geweest, net als het lanceren van websites in diverse branches. Je komt er natuurlijk niet onderuit in dat geval. Met de websites ben ik op een gegeven moment gestopt, maar de opgedane SEO kennis blijft natuurlijk hangen.

 

Daarnaast heb ik vroeger voor diverse bedrijven rapportages gemaakt voor hun website. Leuke bijverdienste in de studententijd, ook niet zonder resultaat moet ik zeggen!

Ik ben altijd van mening geweest dat je het wiel niet twee keer moet uitvinden, want het zoekmachine-optimalisatiewerk is al voor je gedaan. Namelijk, door je top 10 concurrenten. Dit was echt onder het motto, waarom duizenden euro's uitgeven, als het werk al voor je gedaan is. Betaal, wat was het, om en nabij de 400 euro dacht ik, en krijg alle kennis die je nodig hebt.

 

Door jarenlang ermee bezig te zijn geweest kon ik website-rapportages te maken voor bedrijven om hun eigen website te optimaliseren aan de hand van scoringsfactoren van de concurrentie, daarnaast kon je met bepaalde rekenfactoren uitrekenen hoe groot je score is om in de top10 te komen.

Ik heb er zelfs ooit eens aan gedacht daar een bedrijf van te maken haha..

 

Betreffende de links, nul links, twee links... Pu(u)zzel, Puzzel....

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas het testen met Google Caffeïne is voorbij... :'(

Op de testsite staat nu:

 

 

Thank you!

We appreciate all the feedback from people who searched on our Caffeine sandbox.

Based on the success we've seen, we believe Caffeine is ready for a larger audience. Soon we will activate Caffeine more widely, beginning with one data center. This sandbox is no longer necessary and has been retired, but we appreciate the testing and positive input that webmasters and publishers have given.

 

©2009 Google

 

Het wordt menens, de vernieuwde zoekmachine gaat stapsgewijs live! ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.