• 0

Samenwerking 2 zzp'ers. Contract mogelijk op basis van gemaakte winst/omzet?

Ik heb een eenmanszaak en ben bezig met een nieuw concept. Voor dit concept heb ik tevens externe expertise nodig, deze heb ik gevonden bij een andere eenmanszaak. Met deze andere eenmanszaak hebben we gesproken over de mogelijkheid dat hij niet op uurbasis factureert, maar de beloning afhankelijk te maken van de gemaakte omzet/winst. Wordt er weinig verdiend, dan zijn zijn inkomsten lager en als er veel wordt verdiend dan verdiend hij veel meer dan wanneer hij op uurbasis gewerkt had. De enige investering die ik van hem vraag is derhalve tijd. Gaat het niet goed dan is hij deze tijd kwijt, gaat het goed dan wordt hij hier goed voor gecompenseerd.

 

Mijn vraag is hoe bovenstaande het beste formeel geregeld kan worden. Zijn er voorbeelden van dergelijke contracten? In dit contract moet komen te staan dat de andere eenmanszaak recht heeft op een bepaald voorafvastgesteld percentage van de omzet/winst. Ik wil het absoluut goed geregeld hebben en het fair doen zodat die andere eenmanszaak krijgt waar diegene recht op heeft. De controle lijkt mij dan te liggen bij de accountant, evt. dat bv. zijn accountant een en ander kan controleren door inzage in mijn aangifte (ik wil en ben bereid om volledig open kaart te spelen en geef dus ook zonder problemen inzicht in de gerealiseerde omzet/winst), De andere eenmanszaak zal dan neem ik aan een factuur kunnen sturen ter hoogte van het bedrag waar diegene recht op heeft? Het gaat mij erom dat ik diegene zekerheid wil bieden dat het contractueel allemaal goed geregeld is.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb dat lang geleden al eens aan de hand gehad. Het handigst is om een percentage van de netto omzet te nemen (= bruto omzet - productgerelateerde kosten). Winst is nl te manipuleerbaar en hangt ook af van zaken die jij misschien zelf doet (waar je partner dus geen recht op heeft).

 

Controle hadden wij toen simpel geregeld: elke keer als ik een factuur stuurde naar de klant, kreeg mijn partner een kopie, waarover hij mij dan factureerde. Werkte prima voor beide partijen.

 

Een simpel A4tje met de afspraken volstond voor ons.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Bedankt voor je reactie. Hebben jullie alleen een a4-tje gemaakt met de afspraken en daaronder een handtekening? Dat jij telkens een kopie van de factuur stuurde naar je partner is op basis van vertrouwen. Dat is natuurlijk hartstikke goed, maar waren er ook nog andere manieren waarop jouw zakenpartner kon controleren of je wel alle facturen ook naar hem toe stuurde?

Link naar reactie
  • 0

@fredwiersma

 

Goed te horen dat het bij jullie goed is gegaan. Bedankt voor je reactie. Het mooie van de optie dat je een kopie stuurde van facturen is dat er dus ook telkens tussentijdse meetmomenten waren. Je zakenpartner kon dus ook weer factueren naar jou. Ik ben nog benieuwd of er meerdere oplossingen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Wel even nog een aandachtspunt: bij wie ligt het risico als de klant niet / te laat betaalt?

 

Mogelijke oplossing: partner B kan pas factureren als A het geld binnenheeft (en A moet dan ook direct betalen natuurlijk). Of B factureert obv de factuur van A aan klant, maar krijgt het geld pas als A het heeft (dat was waar wij voor kozen).

 

In jullie geval: zal dit tijdelijke omzet zijn, (bijv eenmalig, of een beperkte tijd) of zeer langdurig (abonnement)?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beetje laat met reageren

 

Ik werk samen met een aantal business partners in diverse disciplines. Ook wij doen dit op basis van gezamenlijk gegenereerde omzet, met een procentuele verdeelsleutel.

Een en ander aan afspraken is op papier gezet en duidelijk omschreven, sommige daarvan zijn hier al genoemd en dit zijn ook de meest logische, meer heb je niet echt nodig.

 

Bij ons - De percentages van de omzet (lees winst) staan vast. Partner factureert aan mij zodra hij een kopie van klantfactuur van mij heeft ontvangen. Op deze factuur is geen betalingstermijn van toepassing. De factuur wordt door mij betaald binnen 3 werkdagen vanaf het moment dat onze gezamenlijk opdrachtgever het volledige bedrag heeft voldaan (hier zit uiteraard een factor van vertrouwen in, maar indien partner vermoedt dat ik hem belazer, zijn de gegevens gemakkelijk voor hem in te zien. Bovendien is mijn betalingsverplichting aan hem dus contractueel vastgelegd).

Daarnaast staan er enkele algemene zaken benoemd als verwijtbare schade, relatiebeding en beëindiging van de samenwerkingovereenkomst.

 

Samenwerken is voor mij en voor mijn partners bovenalles een kwestie van elkaar vertrouwen en samen willen groeien. De overeenkomst die wij sluiten bekrachtigt dit enkel, en is niet bedoeld om de ander te 'wurgen' of bij misgelopen zaken volledig uit te knijpen en uit de markt te donderen.

Geeft je gevoel aan de je een aanstaand partner misschien eventueel onverhoopt wel eens niet 100% zou kunnen vertrouwen, dan zou ik geen samenwerkingsverband aangaan. Dit is de enige manier om waterdicht te blijven.

www.alfatau.nl :: Creative Business Approach :: www.alfatau.nl/phpBB3 :: Business forum

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.