• 0

Beding intellectueel eigendom

Bij in dienst treden bij mijn huidige werkgever werd mij een contract aangeboden met daarin een concurrentiebeding en beding mbt intellectueel eigendom (IE).

Ik heb toen het concurrentiebeding sterk kunnen beperken, en zodoende kan ik nu een bedrijf oprichten in dezelfde branche.

Nu staat er in het IE beding dat ik alle uitvindingen en rechten van welke aard dan ook, gedaan tijdens het dienstverband, maar ook gedurende 1 jaar na beëindiging, moet overdragen aan mijn (ex) werkgever. Het gaat om uitvindingen en rechten die direct of indirect met mijn functie te maken hebben, of gehad hebben.

 

In mijn bedrijf wil ik soortgelijke producten gaan ontwikkelen. Het lijkt me niet redelijk dat ik geen nieuw product mag ontwikkelen dat soortgelijk is, zolang er niets van een dergelijk idee bekent was ten tijde van mijn dienstverband. Volgens mij is dit beding te ruim omschreven en kan dit niet blijven gelden na beeindiging van mijn dienstverband.

 

Kan ik aan het IE beding gehouden worden nadat ik ontslag heb genomen?

 

Groet,

 

D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Ja. Het beding is een beding dat zoals het geformuleerd is bedoeld is om door te werken na beëindiging van het dienstverband en dat is ook niet onredelijk, omdat anders een heel goed idee, opgedaan en onderzocht als werknemer, binnenskamers gehouden zou kunnen worden en direct na beëindiging van het dienstverband ontwikkeld zou kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Steven bedankt voor je antwoord. Ik snap dat het beding bedoeld is om een geniale vondst niet voor jezelf te houden en dit na uit dienst treden uit te gaan werken, maar in het beding wordt er gesproken over alle rechten van welke aard dan ook.

 

Stel dat ik een product ontwerp dat gemaakt wordt na de huidige stand der techniek, er kunnen geen patenten op aangevraagd worden. Kan mijn ex werkgever in dat geval dus nog steeds aanspraak maken op b.v. tekening en model recht zelfs als dat niet door mij aangevraagd wordt?

 

Dit zou namelijk betekenen dat ik geen eigen product op de markt kan brengen. Het eerder beschreven beding werkt dan indirect ook als concurrentie beding.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is correct.

Je hebt het concurrentie beding destijds weten te beperken, maar hebt dus niet goed gekeken naar het IE gebeuren. Tot 12 maanden na beeindiging dienstverband kun je dus niet zoveel naar buiten brengen. Hoe ik het lees zijn alle ontwikkelingen die je wilt doen direct of indirect te herleiden naar de functie die je bekleed bij je (ex)-werkgever. Na uitdiensttreding kan je dus aan het IE-beding worden gehouden, jij hebt daar immers mee ingestemd.

Over de 'ruimheid' van het beding (ik zie niet de letterlijke tekst, dus misschien heb ik het fout):

Er wordt een tijdspanne genoemd, 12 maanden is gebruikelijk.

Alle uitvindingen vindt ik wel erg ruim. Ik mag aannemen dat wel is omschreven om welke branche het gaat of om welke technologie.

Alle rechten van welke aard dan ook komt mij niet vreemd over. Een geniale vondst dient goed te worden beschermd.

 

Het gaat er gewoon om dat je tijdens het dienstverband aan allerlei informatie wordt blootgesteld die met jou kennis en kunde kunnen leiden tot geniale ingevingen en/of ontwikkelingen. Dat is goed voor je werkgever zolang je daar werkt.

Ga je er weg en begin je een eigen onderneming, dan is het redelijkerwijs aan te nemen dat na ongeveer 12 maanden uitvindingen en bedenksels die je doet, niet meer direct het gevolg zijn van informatie en kennis, opgedaan tijdens je dienstverband. Binnen die periode is dat nog wel aan te nemen en dus wil je werkgever dat voorkomen.

www.alfatau.nl :: Creative Business Approach :: www.alfatau.nl/phpBB3 :: Business forum

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.