• 0

Wat voor plaatjes trekken de aandacht?

Ik merk bij mezelf dat als ik plaatjes/foto's moet uitkiezen om ergens bij te plaatsen dat ik dat heel moeilijk vind. Dus bijvoorbeeld bij persberichten, berichtjes die andere sites plaatsen, berichtjes in nieuwsbrieven van andere sites etc.

 

Ik wil natuurlijk potentiele klanten triggeren om door te klikken en aangezien een deel van de mensen meer nr plaatjes kijkt dan nr tekst, is het plaatje natuurlijk heel belangrijk.

 

Twee concrete voorbeelden:

Eerst: product altijd met een kindje erbij? Of kan een los product ook?

 

Ander voorbeeld: moet er uberhaupt altijd een product opstaan? Probleem is dat wij veel verschillende producten verkopen en dat ik bang ben dat als ik bijvoorbeeld een plaatje van een kledingstuk kies dat mensen dan denken: oh die verkopen kleding. Ik ben nu bezig met het kiezen van een plaatje voor een site waar op 1 pagina 25 winkels staan die ieder een klein vierkantje hebben. Dit zijn allemaal babywinkels en ik overweeg bijvoorbeeld nu om een blote baby als plaatje te doen om niet meteen in een bepaalde categorie geduwd te worden. Aan de andere kant, loop ik daarmee een plek mis om een product te promoten.

 

Heeft er hier iemand een mening over plaatjes, wat werkt wel, wat werkt niet etc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Manon, ik heb wel een mening over plaatjes.

 

A) gebruik afbeeldingen die relevant zijn t.o.v. je content

B) gebruik afbeeldingen die het best je dienst of product beschrijven óf het punt dat jij het meest onder de aandacht wilt brengen

C) geef afbeeldingen een vaste plek in de verschillende uitingen en zorg voor een beschrijvende titel onder het plaatje.

D) zorg voor aantrekkelijke afbeeldingen. afbeeldingen van lachende babies met grote ogen vinden mensen erg prettig, hetzelfde geldt voor blote borsten (van dat laatste maken verschillende nieuwssites dankbaar gebruik om de aandacht te trekken naar bepaalde artikelen)

 

Plaatjes zijn belangrijk, maar kijk eens op de (foeilelijke maar uiterst effectieve) site van het algemeen dagblad, je ogen vliegen werkelijk naar alle koppen toe. Als je geen plaatje kunt vinden zijn er nog genoeg mogelijkheden om de aandacht te trekken.

 

Verder is het plaatje een middel of een doel op zich. Als het zoeken en gebruiken van plaatjes een doel op zich wordt moet je er minder tijd aan besteden, is het echter een middel (zoals je zelf aangeeft om je conversie te verbeteren) maak er dan gebruik van maar forceer het niet.

 

voor het geval van dat kleine vierkantje; waarom gebruik je daar je logo niet voor?

 

Verder; probeer het gebruik van stockfoto's te beperken, zorg voor verzorgde fotografie, maak gebruik van kleuren in de afbeelding om aandacht te trekken (rood, oranje en geel zijn goede aandachtstrekkers)

 

edit: je kunt een afbeelding ook gebruiken door de afbeelding te plaatsen op de vouw van de website (het gedeelte waar je heen moet scrollen) mensen willen een compleet plaatje zien en zullen eerder geneigd zijn om naar beneden te scrollen.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Hey Manon,

 

 

Ik sluit me bij Seb aan, de afbeeldingen moeten relevant zijn en geven een focus (aandacht). Bekijk alle afbeeldingen kritisch (lichtinval, plek artikel, achtergrond, belichting, etc.) Het spelen met kleuren of een bewust gebruik van daglicht /kunstlicht (tip van mijn vrouw) tijdens de fotosessie kan een enorme impact hebben!

 

 

Groet,

 

Klaas

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Voor een presentatie die ik gisteren heb gehouden heb ik het volgende over een persbericht samengevat.

 

Een persbericht maak je voor een luie journalist die alles één op één overneemt. Zo gemakkelijk moet het zijn.

 

Voorwaarden:   Een belangrijk nieuwsfeit voor het betreffende medium

      Geen spel- en taalfouten

      Goede kop en tussenkopjes

      NAW gegevens

      Alles op een presenteerblaadje

      High RES. downloadable beeldmateriaal.

 

Een filmpje opsturen als persbericht wordt gewaardeerd wanneer het écht informatief is, of buitengewoon vermakelijk. Bovendien moet de kwaliteit goed zijn. Mensen kijken er graag naar en ze blijven langer op de website van het medium. Het mag een doorplaatsbaar filmpje zijn maar via you tube is ook prima.

 

Bron: Jan Maurits Schouten hoofdredacteur van Reed Business Information op LinkedIn.

 

Een goede tekst genereert omzet.

 

K-PR Schrijfatelier

www.k-pr.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Wat effectief is, hangt van umfeld af. De context is belangrijker dan algemene regeltjes. Dus op een verzamelpagina met talloze kleine vierkantjes vol logo's of productplaatjes is een blote baby waarschijnlijk de beste keuze. Je kan uiteraard ook voor afwijkend kleurgebruik of onderscheidende fotografie kiezen.

 

Voor je eigen website en evt promotionele mails is het aan te raden een eigen stijl te ontwikkelen die bij je budget past. HEMA en IKEA kiezen doorgaans voor prachtige kale productfotografie; ESPRIT was altijd het voorbeeld van prachtige mensenfotografie. Ook American Apparel of Abercrombie & Fitch hebben hun eigen signatuur.

 

Blote babies kunnen in je eigen huisstijl een terugkerend thema zijn. Voordeel daarvan is dat je één keer een serie kan laten schieten, om daarmee een illustratieve stijl aan product- en categoriepagina's toe te voegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Moet te doen zijn Manon:

 

maak verschillende plaatjes. Hang ze op aan een muur. Nodig mensen uit je omgeving uit die tot je doelgroep behoren en laat ze kiezen. Liefst gemotiveerd natuurlijk.

Kost je niks, misschien behoudens een paar kopjes thee. Maar het levert een schat aan informatie op.

 

Het is dus niet (alleen) het umfeld zoals TwaBla zegt, maar vooral je doelgroep. Richt je eerst daarop. Laat hun kiezen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Het is dus niet (alleen) het umfeld zoals TwaBla zegt, maar vooral je doelgroep. Richt je eerst daarop. Laat hun kiezen.

 

Eens! Doelgroep en tot op zekere hoogte ook eigen identiteit. De opmerking over context was gebaseerd op die verzamelpagina waar ze slechts een klein blokje ter beschikking had. Daar is differentiatie van belang.

 

Het is ook een klassiek dilemma. Je kiest ook in beeld een eigen identiteit die uiteraard afgestemd is op je doelgroep. Daar probeer je consistent in te zijn. Wat prima gaat op je eigen website en in je eigen mails. Maar dan moet je die identiteit ineens gebruiken in een context waarin je concurreert met anderen. Als daar niet bij voorbaat rekening mee is gehouden, loop je het risico te gaan zwabberen. Voor elke gelegenheid een ad-hoc oplossing. Dat zijn doorgaans de zwakke broeders in marketing.

 

Hoewel nu zelfs IKEA zijn eigen lettertype inruilt voor een gangbaar font, puur uit opportunistische overwegingen.

 

Toch wel een vak hoor, een (visuele) identiteit opzetten. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Toch wel een vak hoor, een (visuele) identiteit opzetten. ;D

 

Ja precies dat bedacht ik me dus ook de afgelopen dagen. We kunnen hier veel zelf maar dit is één van de talenten die we missen :).

Link naar reactie
  • 0

Een blote baby?

Dat lijkt me niet echt handig, je geeft daarmee misschien hoogstens aan dat je spullen voor baby's verkoopt, net als al die anderen op de pagina. Een foto van een (naakte) koe in een weiland zou dan misschien nog beter werken. Je pakt dan al direct een stuk natuur/eco mee. Je zou natuurlijk een een foto van een blote baby in een modderpoel kunnen maken (zoals eco varkens), maar dan moet je daar wel het juiste kind voor hebben. ;D

Link naar reactie
  • 0

Oh, babyspullen... >;(

 

;D

 

Ik struin regelmatig MP af op zoek naar vanalles en nogwat auto gerelateerd (ander product, andere doelgroep, ik weet het!). Er is een aanbieder van auto-onderdelen met foto's van de betreffende onderdelen vastgehouden door een bijzonder rondborstige dame. Netjes in t-shirt. Ze is absoluut niet mijn type, ik zoek die onderdelen ook niet, maar ik ZIE wel iedere advertentie van dat bedrijf. 8)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Ik ben nu bezig met het kiezen van een plaatje voor een site waar op 1 pagina 25 winkels staan die ieder een klein vierkantje hebben.

 

Welke afmetingen en formaten zijn hierbij toegestaan? Ik zou indien mogelijk jullie heldere logo gebruiken met daaronder productcategorieën. Wat doen andere? Hoe ver gaat het idee van een animatie met dartelende Greenjump figuur om op te vallen tussen 25 concurrenten?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nou baby's combineren anders heel goed met borsten :)

Denk overigens dat er meer moeders op mijn site zijn dan vaders :-)

;D

 

Ik weet het! Maar ik las eerst alleen de titel en die MP advertenties waren het eerste dat mij te binnen schoot! Zo lelijk, maar oh zo effectief...

 

Ik zal je topic verder niet vervuilen met off topic geneuzel.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Liefst gemotiveerd natuurlijk.

 

Dat zou ik juist niet doen. Mensen beoordelen afbeeldingen, en ook websites bijvoorbeeld, onbewust op hun aantrekkelijkheid in een spanne van minder dan een seconde.

 

Als je ze om motivatie gaat vragen gaan mensen zaken als motivatie en effect beredeneren en een afbeelding kiezen waarvan ze denken dat het de beste is, in plaats van die waarvan ze vinden dat het de beste is.

Link naar reactie
  • 0

Het Duitse weekblad Stern heeft de afgelopen jaren enkele keren onderzoek gedaan naar de effectiviteit van advertenties, op basis van eye tracking. Daar komen simpele regeltjes uit voort zoals 'rood trekt meer aandacht dan blauw' en 'kindertjes trekken meer aandacht dan vogeltjes'. Op basis van die regeltjes kun je de ideale advertentie samenstellen.

 

Als alle adverteerders dezelfde ideale advertentie gebruiken, gaat dan de effectiviteit voor iedereen omhoog?

 

Ik vrees van niet. De advertentie valt immers niet meer op. Vandaar dat context bepalend is. Je moet je onderscheiden als adverteerder. Als iedereen een baby op een rode achtergrond gebruikt, zal een vogeltje op een blauwe achtergrond meer opvallen. Stern concludeerde dan ook dat de helft van de effectiviteit bepaald wordt door het unieke karakter van de advertentie, de creativiteit van de makers!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Denk overigens aan de combinatie van kleuren; Blijkbaar weten weinig mensen dat er in NL een flink percentage (meen ca 9) mannen kleurenblind is (vnl rood/groen) en met die kennis kun je zorgen dat je die groep niet buiten de boot valt.

Hetzelfde voor slechtzienden/ouderen: fantastische afbeeldingen die niet door je doelgroep goed kunnen worden gezien leveren geen toegevoegde waarde.

GJ

Link naar reactie
  • 0

Meeste kleurenblinde mannen kunnen slecht nuances in groen zien. Niet echt belangrijk denk ik.

 

Heb hier nog ergens een studie van de Universiteit Tilburg. Die concludeerde voorspelbaar dat kleine advertenties slechter werden onthouden dan grote maar dat 2 x zo groot lang niet betekende dat hij 2 x zo goed werd onthouden. Soms zijn er maar geringe verschillen terwijl de prijs heel erg varieert. Ook voorspelbaar was dat rechts(boven) de beste plaats is en nog beter als de advertentie tussen (relevante) redactie staat.

 

Ik ben gewoon de winkel ingegaan en gekeken wat het meest opvalt en waar je het beste gevoel aan over houdt. Dan zie je dat veel grote merken voor precies dezelfde aanpak gaan. Neem van me aan dat die dit grondig hebben getest. Rood tekst (!) logo op een wit eiland en een groene of blauwe kleur er achter om nog meer contrast en ook wat rust te krijgen. Het onderscheid zit dus vooral in de merknaam (tekst) die er jarenlang in gestampt is. Wellicht terug te voeren op gevaarborden in het verkeer, wit met rood op een (vaak) groene achtergrond. Het verkeersbord Douane is een perfect voorbeeld. Uiteraard is de combinatie niet voor alle producten geschikt. (zie onder)

 

Voor babyspullen is oranje op geel (Zwitsal) er zo ingebakken dat alleen die kleurcombinatie van ver al "baby" communiceert. Alleen vrees ik dat die kleurcombinatie zo uniek is dat hij beschermd is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurmerk.

 

Ik dacht net aan de tijd (lang geleden dochter heeft inmiddels rijles) dat onze kids klein waren. We hebben toen vooral voor speelgoed en accessoires in de primaire kleuren gekozen omdat kinderen daar graag naar kijken. Als ouder kijk je dan ook anders naar die kleuren dus wellicht is daar wat mee te proberen. Ze vallen in elk geval op.

doane.jpg.3b1171758e0c4d14e1611c160a0320f7.jpg

Link naar reactie
  • 0

@Hans rechtsboven was dan niet voor online denk ik want dan is het linksboven.

Wel interessant het rood met wit en dan met nog ergens groen als achtergrond. Seb heeft een heel mooi documentje voor me gemaakt met het verschil in kleurtjes, ik weet niet of hij hier wil plaatsen maar het gaf mij erg veel inzicht.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het onderzoek niet zo snel vinden maar het ging over een tijdschrift of krant. Op webpagina's is het waarschijnlijk heel anders. Bij Google kijkt het grootste deel vam de mensen alleen links.

 

Met eyetracking is prima te zien wat gezien wordt en (belangrijker) niet gezien wordt. Linksboven op een webpagina staat 9/10 een logo. Dat is doorgaans geen informatie waarbij stil gestaan wordt.

 

 

Boven een prachtig voorbeeld van een webshop. Bij het zoeken is eerst de tekst belangrijk en dan als je gevonden hebt wat je zoekt het plaatje.

Van dezelfde maker is ook een filmpje te zien van de telegraaf.nl. De ads rechts worden zo goed als helemaal genegeerd maar de google ads naast de redactie worden vrijwel altijd bekeken. Er wordt niet op geklikt. Dat dan weer niet. ;)

Link naar reactie
  • 0

mmm..goeie tip!

 

Ik heb in mijn vorige werkzame leven regelmatig nieuwsbrieven laten opmaken door een reclamebureau; zij gebruikten vaak 'simpele' afbeeldingen, d.w.z. met niet teveel elementen erin. Vooral bij klein gebruikte afbeeldingen wordt het beeld al snel te druk en te onrustig. En wat eerder al is gezegd: consistentie en herkenbaarheid in de loop der tijd vasthouden. Dat kan zijn op het gebied van kleurgebruik, inhoud, specifieke manier van fotografie (bijv. scherptediepte) en des te vaker een combinatie van de verschillende elementen.

http://www.evertdoorn.nl & http://www.evertdoorn.nl/blog - specialist in fotografie met mensen in de hoofdrol
Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu bezig met het kiezen van een plaatje voor een site waar op 1 pagina 25 winkels staan die ieder een klein vierkantje hebben. Dit zijn allemaal babywinkels en ik overweeg bijvoorbeeld nu om een blote baby als plaatje te doen om niet meteen in een bepaalde categorie geduwd te worden. Aan de andere kant, loop ik daarmee een plek mis om een product te promoten.

 

Het antwoord hierop is heel makkelijk en daardoor supermoeilijk. ??? Zeggen dat je je moet onderscheiden is een inkopper, maar kies maar eens het juiste plaatje. Kies iets geks/uitnodigends waar mensen op willen klikken.

 

Een verzamelpagina met 24 concurrenten is niet de plek om een product te verkopen, maar om kliks te genereren naar je shop. Op zo'n pagina krijg je maar 1 keer de kans om je te onderscheiden en ik verwacht dat iedereen zal kiezen voor een logo of een baby. Kijk eens of je een detail van een foto kunt laten zien, zoals bijvoorbeeld de rechterhelft van de zonnebril van

RVS-drinkbeker-Roze.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kopiëren is niet altijd het beste advies. Maar in dit geval...

 

Er is zo ontzettend veel onderzoek gedaan naar de plaats van de plaatjes, de inhoud en de hoofdkleuren. Nou kun je als kleinere ondernemer natuurlijk niet al die onderzoeken lezen (nou ja, dat kun je wel want ze zijn allemaal gepubliceerd, maar dat wil je niet), dus kun je varen op hen die het wel allemaal hebben uitgevogeld: de grootste concurrenten die je kunt vinden. Die laten niets aan het toeval over, maar hebben alles door en door getest. Kijk vooral niet alleen online, dat is te beperkt. Maar bestudeer folders, brochures en catalogi van je branchegenoten. Knip de plaatjes uit en maak er een moodboard van. Zoek de overeenkomsten en breng de verschillen aan zou ik zeggen.

 

Blijkbaar weten weinig mensen dat er in NL een flink percentage (meen ca 9) mannen kleurenblind is (vnl rood/groen) en met die kennis kun je zorgen dat je die groep niet buiten de boot valt.

Mannen zijn niet kleurenblind, die onderzoeken worden altijd uitgevoerd door vrouwen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hé ik krijg geen updates van dit topic dus daarom niet meer gereageerd.

 

@Rene Zonneveld: ik heb dit toevallig van de week zitten doen. Gewoon in tijdschriften kijken en proberen vast te leggen waar mijn oog als eerste op valt. Zoals Seb al eerder schreef: oranje doet het geweldig.

 

Ga het eyetracking verhaal eens een paar keer doen, kijken of het gaat om locatie of om kleuren etc op die specifieke pagina.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.