• 0

factuur opsplitsen prive/zakelijk?

Hallo,

 

Ik moet een offerte uitbrengen voor schilderwerk aan een bedrijfspand,hier word ook in gewoond.

moet ik de offerte en dus ook de factuur(als het werk gegund word :))uitsplitsen in prive gedeelte en zakelijk gedeelte? of is de opdrachtgever voor de juiste afdracht btw etc verantwoordelijk?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan in je offerte opnemen wat het bedrag ex BTW voor het bedrijfspand is en het bedrag in BTW voor het woongedeelte.

 

Bij de facturatie kan je later beter twee facturen sturen. Een voor het bedrijfspand en 1 voor het woongedeelte.

 

Let op dat bij oudere woonhuizen het verlaagde tarief gehanteerd mag worden. Misschien is dat van toepassing in jouw situatie. Voor het bedrijfspand maakt het niet uit, want je afnemer krijgt de BTW als voorbelasting terug.

 

Succes met je offerte

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Het is voor de afnemer nog al lastig om zelf te bepalen welk deel van de factuur waarop betrekking heeft. Dat zal immers mede afhankelijk zijn van hoeveel tijd je waarmee bezig bent, materiaalverbruik, etc.

 

Overigens: die 6% geldt inmiddels (sinds 15 september 2009, zie de website van het Ministerie van Financien) voor woningen van 2 jaar oud. Valt het dan nog steeds niet onder 6%?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Strikt formeel genomen ben jij niet verplicht een gesplitste offerte te maken als de verdeling lastig is vast te stellen. De vraag komt vast van je opdrachtgever omdat die de kosten op zijn bedrijf wil zetten voor het zakelijk deel. Maar de regels voor gedeelde woon en werkruimte zijn vrij strikt er gelden veel beperkingen.

 

Als het om 1 pand gaat waarbij bijvoorbeeld 2 raamkozijnen en 1 muur tot prive horen zou ik gewoon 1 totaal offerte uitbrengen met hooguit een inschatting van de verdeling die de opdrachtgever dan kan gebruiken bij zijn belastingaangifte. De facturatie zou ik gewoon op totaal basis doen.

 

Als het gaat om 2 losse panden (of een uitbouw aan het hoofdpand), in elk geval iets waarvoor jij de kosten makkelijk kan splitsen dan kun je je offerte wat makkelijk per pand aanbieden en eventueel de facturatie splitsen en zelfs misschien als 2 opdrachten aannemen, 1 op naam van het bedrijf en 1 op naam van de privepersoon.

 

Ik zou me echter niet door de opdrachtgever laten "dwingen" een arbitraire verdeling op basis van schattingen te maken en apart te facturen. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk dat hij bij zijn belastingaangifte de juiste hoeveelheidkosten in aftrek brengt en privekosten niet aftrekt.

 

Kortom meedenken met de klant is prima met een extra berekening in de offerte ofzo, maar laat je niet verleiden tot goedbedoelde constructies met facturen die geen enkele toegevoegde waarde hebben. Je bent schilder geen fiscalist..

Link naar reactie
  • 0
Kortom meedenken met de klant is prima met een extra berekening in de offerte ofzo, maar laat je niet verleiden tot goedbedoelde constructies met facturen die geen enkele toegevoegde waarde hebben. Je bent schilder geen fiscalist..

 

Mee eens, maar het verschil tussen 19% en 6% maakt wel degelijk uit voor de opdrachtgever, want er hoeft minder betaald te worden indien 6% toegepast kan worden. OG mag namelijk niet de berekende BTW voor het privé gedeelte ergens in aftrek nemen en dus is het voordeliger voor OG als het met 6% kan worden gefacturteerd.

 

Onderstaand misschien ook nog een kleine verduidelijking over de splitsing van het zakelijke/ privé gedeelt. Dit is wel geplaatst voor de verandering van dit jaar door het Ministerie van Financiën.

 

 

Deze tekst gevonden op internet:

4. Hoe moet omgegaan worden met panden die zowel als woning en als bedrijfspand worden

gebruikt?

Ten aanzien van panden die zowel als particuliere woning en als bedrijfspand worden gebruikt (bijv.

woon/winkel/praktijkpanden), wordt voor de toepassing van het BTW -tarief goedgekeurd dat voor

zover de desbetreffende panden in hoofdzaak (d.w.z. voor meer dan 50%) voor particuliere bewoning

worden gebruikt, deze in hun geheel als particuliere woning worden aangemerkt. Als een pand voor

minder dan 50% als particuliere woning wordt gebruikt, dan mag het deel dat voor particuliere

bewoning wordt gebruikt voor de toepassing van het BTW -tarief worden afgesplitst.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

 

Mee eens, maar het verschil tussen 19% en 6% maakt wel degelijk uit voor de opdrachtgever, want er hoeft minder betaald te worden indien 6% toegepast kan worden. OG mag namelijk niet de berekende BTW voor het privé gedeelte ergens in aftrek nemen en dus is het voordeliger voor OG als het met 6% kan worden gefacturteerd.

 

Onderstaand misschien ook nog een kleine verduidelijking over de splitsing van het zakelijke/ privé gedeelt. Dit is wel geplaatst voor de verandering van dit jaar door het Ministerie van Financiën.

 

 

ai, zeker een belangrijk onderscheid. mijn visie spitste zich meer toe op de inkomstenbelasting, hoewel ik ook redelijk thuis ben in de BTW is er toch altijd weer een regeltje dat je (snel) over het hoofd ziet :-[

 

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd!!!! Dat heb je snel voor elkaar gekregen.

 

Ik raad aan optie twee als je een onderscheid in de BTW kan maken. Anders moet je bij optie 1 aangeven welk deel met 19% en welk deel met 6% is belast.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.