• 0

Holding met werkmaatschappijen in de zorg

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien moet je het totaalplaatje iets overzichtelijker maken.

Het is mogelijk een stichting op te richten die vervolgens aandelen gaat houden, maar of dit wenselijk is is een tweede.

Ik zie potentiele problemen met de deelnemingsvrijstelling voor de vennootschapsbelasting.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Meestal wordt met een holding een BV of NV bedoeld die aandelen houdt in een of meer werkmaatschappijen (wederom NV's of BV's). Maar een stichting kan ook de aandelen houden in NV's en BV's en dus als zodanig functioneren. Echter: bedenk goed dat een stichting geen eigenaar heeft! De vragen die eigenlijk beantwoord moeten worden zijn dus: waarom wil je een stichting, en wat wil je persoonlijk bereiken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Hartelijk dank voor de reacties. Initieel was inderdaad de vraag kan een stichting aandeelhouder zijn? Ik zie daar namelijk het probleem in verband met de belastingvrijstelling als stichting zonder winstoogmerk.

Ik ga verder:

Er is een ouder initiatief dat voor 15 (jonge) mensen een woonvorm heeft opgericht met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) Het initiatief is een vereniging. De bewoners (allen zelfstandig wonend met een eigen appartement met een contract bij een woningbouwcorporatie en een PGB waarmee zorg wordt ingekocht bij een gezamenlijke Zorgverlener) zijn niet geheel in staat om hun financiën, zoals het Zorgkantoor dat eist te verantwoorden. Daarvoor werd door de vereniging een stichting opgericht die de financiën van het PGB beheert en verantwoordt. De continuïteit bij de vereniging (relatief klein en beperkt, want er zijn maar 15 geclusterde appartementen) is heel lastig. We zoeken nu naar vormen om de zelfstandigheid van de bewoners niet te frustreren, maar het geheel wel "voor de eeuwigheid" handen en voeten te geven. Er is samenwerking mogelijk met ouderinitiatieven elders en wellicht een officiële vorm te vinden, maar welke zonder je aan een Zorgaanbieder vast te ketenen en ook zonder Zorgmiddelaar te zijn (verboden miv 01/01'09). Ziehier een verdere uitwerking van het probleem. Alle vragen welkom, want ik zoek al langer naar een goede oplossing, zonder dat het commercieel wordt, omdat het op basis van een PGB gaat, dat voor inkoop van zorg is bedoeld en niet om er mee te "verdienen"

Met vriendelijke groet,

Zorgverlener

• 0

Hoi Zorgverlener,

Het wordt al een stuk duidelijker. De Stichting is inderdaad de ge-eigende rechtsvorm voor een niet naar winst strevende zorginstelling. Eventuele overschotten blijven binnen de Stichting en kunnen alleen besteed worden aan de zorgverlening.

Ik zie niet in wat in jouw situatie de toegevoegde waarde is van een Holdingstructuur met werkmaatschappijen. Lijkt me nogal overdreven voor de zorg van 15 jonge mensen. Niet doen dus.

Beperk je dus vooralsnog tot de Stichting.

Groet,

Odeon

• 0

Beste Odeon,

Het gaat ook niet alleen om deze situatie. Ik schreef, dat er mogelijkheden tot samenwerking zijn met andere ouderinitiatieven in omringende plaatsen. Verder is het probleem de continuïteit. Ook een stichting zal nieuwe bestuurders moeten krijgen en waar/hoe vind je die als wilt voorkomen, dat de Zorgaanbieder zich als bestuurder opwerpt en zodoende langzaam de stichting inlijft en en vervolgens door statutenwijziging het geheel aan zich bindt, met alle gevolgen voor de zelfstandigheid van de bewoners. Voorlopig tot zover.

Zorgverlener

• 0

Ik begrijp je probleem. Zelf helaas vorig jaar ook een akkefietje gehad met een Zorgaanbieder en sinds die tijd weinig vertrouwen in dit soort organisaties.

Het benoemen van adequate bestuurders los je m.i. niet op met een BV-structuur, maar ik ben geen jurist. Dit is meer een juridisch dan een fiscaal probleem, dus wellicht dat de juristen op dit forum je verder kunnen helpen.

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar