• 0

Mogelijkheden vergaren startkapitaal BV

Beste mensen van Higherlevel,

Ik heb al een paar keer nuttig advies gevonden op deze site, wat mij enorm heeft geholpen in de opstartfase van mijn onderneming. Ik zit momenteel echter met een probleem waarop ik nog geen duidelijke oplossing gezien heb op dit forum, dus zou ik dat graag voor willen leggen.

Ik sta op het punt om samen met een compagnon een BV op te richten. Wij zijn in zee gegaan met een investeerder die ons financieel gaat steunen. Deze investeerder wil echter niet betrokken zijn bij de oprichting van de BV, maar direct na oprichting instappen door aandelen te kopen. Wij zijn er de laatste tijd van uitgegaan dat het ook mogelijk was voor de investeerder om de 18k aandelen die nodig zijn voor het oprichten van een BV vol te storten. Gezien het feit dat het geld van onze privé rekening moet komen blijkt dat nu niet mogelijk.

Het punt is nu dat wij als twee studenten het bedrag bij elkaar moeten krijgen. Privé hebben wij dit absoluut niet en we hebben niet genoeg bezittingen om een lening af te sluiten voor een dergelijk bedrag. Als er geen andere opties zijn kunnen we het geld wellicht uit onze kennissenkring krijgen, maar dit is eigenlijk geen wenselijke optie.

Uiteindelijk is het geld maar voor twee dagen nodig. We zijn van plan het geld direct weer van de rekening te halen en terug te betalen. Ik ben me er uiteraard van bewust dat dat betekend dat we privé een schuld hebben bij de BV, maar dat lijkt me onvermijdbaar.

Mijn vraag: Zijn er andere manieren/truukjes om de vereiste 18k bij elkaar te krijgen voor een hele korte tijd (ong. 2 dagen)?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi KJ Lukkien,

Dat jullie investeerder niet rechtstreeks bij de oprichting betrokken wil zijn, vind ik verdacht. Wat is hiervan de reden? Voor de oprichting van een BV is een verklaring van geen bezwaar benodigd en wellicht is dat een bezwaar voor hem.

Ik zou zeggen: Laat de investeerder het bedrag op jullie privé rekening storten en richt vervolgens de BV op. Of dit juridisch gezien wel in de haak is, laat ik graag aan de juristen op dit forum over. Dus wacht even hun reactie af.

Een andere optie is het oprichten van een Ltd. Dit is volkomen legaal en er is slechts 1 pond stortingskapitaal vereist. Mijn mede HL-ers zijn niet altijd gecharmeerd van de Ltd en hebben daar ook hun redenen voor.

Ten slotte vraag ik me af of jullie je wel voldoende verdiept hebben in de materie. Het klinkt heel interessant om een BV op te richten, maar voor starters is dit zelden de juiste rechtsvorm, tenzij jullie verwachten om meteen meer dan € 80.000 winst p.p. te maken. De ervaring leert dat ondernemers die geen € 18k bij elkaar kunnen krijgen, eigenlijk nog niet toe zijn aan de BV.

Groet

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. De situatie ligt enigszins gecompliceerd, en ik was al bang dat het me niet ging lukken om de hele case in 1 post duidelijk te maken. Ik zal het één en ander toelichten.

Onze investeerder is niet één persoon, maar een fonds. Ik zal niet teveel op de details ingaan, maar het is een samenwerking van meerdere partijen. Eén van die partijen heeft in de statuten staan dat ze investeren, maar niet oprichten. Daarom moeten wij dat doet en zal er praktisch direct een aandelen emissie plaatsvinden.

Het geld van de investeerder krijgen en via onze privérekeningen in de BV steken heeft uiteraard ook mijn voorkeur. De aandeelhouders van het fonds gaan hier echter niet mee akkoord, en dat is de voornaamste reden van de huidige situatie

We moeten wel een BV oprichten. Uiteraard willen de verschillende partijen niet met hun hele vermogen aansprakelijk zijn voor een beginnende partij waarin zij investeren.

De optie van een Ltd oprichten hebben we echter nog niet in overweging genomen. Ik was mij er eerlijk gezegd niet van bewust dat je dat kan doen als ondernemer die zich alleen op Nederland richt. Weet je misschien een site o.i.d. waar ik meer over een dergelijke constructie kan lezen?

Al met al dus een gecompliceerde oprichting. Ik hoop dat iemand ons nieuwe inzichten kan bieden!

Groet,

Klaas Jan

Edit: Investering bedraagt 30k, en bij succes meer. Voor ons dus wel de moeite waard

Link naar reactie
  • 0

Als je op de site www.tax-planning.nl in de zoekfunctie ltd intikt, krijg je een mooi en helder artikel over de ltd.

Wellicht zijn er ook mogelijkheden om de Ltd, als jullie over voldoende kapitaal, beschikken tzt om te zetten in een BV.

Hou er wel rekening mee dat de Ltd. in het Nederlandse zakenleven gewantrouwd wordt.

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar