• 0

Uw Partner in Positionering 8)

Soms moet een reclamebureau snel een tekst schrijven voor een klant die eigenlijk niks bijzonders te melden heeft. De oplossing is dan een hele partij clichees aan mekaar plakken. Hier een leuk voorbeeld, ter inspiratie voor iedere starter die op zoek is naar een welluidende positioning statement... ;D

 



 

Zich Onderscheiden van Anderen

 

Entrepreneurschap, en het vermogen om nieuwe wegen in te slaan en grenzen te verleggen, zijn karakteristiek voor XYZ. XYZ blijft groeien. Dat was in het verleden al zo en dat zal in de toekomst niet anders zijn. 

 

<...>

 

Vernieuwend denken en werken. Buiten de gebaande paden durven treden. XYZ ziet het als de enige manier om dynamisch te blijven groeien. Vandaar dat XYZ continu op zoek is en blijft naar creatieve invalshoeken, naar het unieke. Het unieke in producten, in merkpositionering, in marktbewerking en in distributie. Oorspronkelijkheid is altijd gebaseerd op grondige analyses en weloverwogen beslissingstrajecten. Maar komt vooral voort uit 'de vondst', de ingeving die het gevolg is van een onderneming die fris blijft, zelfkritisch is en onophoudelijk om zich heen kijkt. 

 

Niet de producten sec zijn bepalend voor succesvol entrepreneurschap, maar vooral het inzicht in de wensen van de markt. Vandaar dat XYZ, naast een goede beheersing van productie, de consument centraal stelt. En dat is essentieel in met name de ABC-markt die voor XYZ al vanaf haar start de motor van de activiteiten vormt. Toegevoegde waarde wordt bereikt door klantgericht te werken aan de ontwikkeling, productie en levering van producten en diensten. 

 

Persoonlijke benadering en duidelijke informatie is en blijft het speerpunt binnen onze strategie.

 

Look Forward

 

De kracht die nodig is om te blijven zoeken naar meer kwaliteit, meer toegevoegde waarde en permanente innovatie, wordt gevoed door de synergie van de verschillende divisies. Synergie die ieder jaar alleen maar sterker wordt. Producten en markten grijpen steeds meer ineen. En kennis en ervaringen worden dan ook actief uitgewisseld. Zo ontstaat een dynamische organisatie die wereldwijd profiteert van de collectieve leeractiviteiten. Zo worden kwalitatief hoogwaardige oplossingen ontwikkeld: veilig, gebruiksvriendelijk en betrouwbaar, voor de gebruiker.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo heb ik ooit eens ergens een tooltje gezien dat van een aantal buzzwords willekeurig zinnen samenstelde. Grammaticaal correcte zinnen, die vaak best lekker liepen, maar dus geen enkele informatie overbrachten... helaas heb ik geen idee meer waar dat stond, maar bovenstaande text had er (in english) zo uit kunnen rollen :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zo'n soort tekst had TwaLevel me ook al een keer gewezen. Deze tekst was door de bewuste 'vormgever', die tevens ook tekstschrijver was, geschreven. Standaard en nietszeggend, zoals op zoveel sites te zien is. Inmiddels heb ik de teksten zelf aangepast en (naar mijn idee) verbeterd. Opmerkingen zijn altijd welkom, want we blijven verbeteren ;D

 

Sinds de opmerking van TwaLevel ben ik er ook op gaan letten en het valt me op veel plaatsen op. Van internetsites tot kranten en auto's, overal de bekende standaard zinnen, openingen en afsluitingen. Onderscheiding is ver te zoeken en veel bedrijven hebben de tekst vaak laten schrijven (zoals ik toendertijd) en er voor betaald... Zonde van het geld!

 

Voor mij wederom een wijze les: probeer het zelf te doen. Dat is de beste manier om de vertaling van je eigen gedachten en bedrijf naar de juiste woorden te maken. Een ander kan dat nooit voor jou doen!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

...een wijze les: probeer het zelf te doen. Dat is de beste manier om de vertaling van je eigen gedachten en bedrijf naar de juiste woorden te maken. Een ander kan dat nooit voor jou doen!

 

Oeps :o ik ben niet tegen tekstschrijvers. Bovenstaand verhaal zit prima in mekaar, maar opdrachtgever en schrijver hebben verzuimd om iets zinnigs te bedenken. Toch kan een goeie tekstschrijver doorgaans wel de juiste woorden vinden bij jouw bedoelingen, als je die maar duidelijk maakt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind tekstschrijvers heel inspirerend. Als het aan mij ligt schrijf ik hele romans ... met een levendige fantasie ga ik er vanuit dat iedereen mijn verhaal begrijpt. Maar helaas is dat niet altijd zo. Om een paar voorbeelden te noemen

* spring ik vaak van de hak op de tak (de lezer verdwaald)

* komt mijn titel niet terug als slot (mensen filteren namelijk, ze lezen kop, midden en onthouden staart)

* gebruik ik teveel dezelfde woorden, terwijl gebruik van synoniemen ook lekker leest (ze betekenen hetzelfde maar de boodschap komt net iets anders over).

* en so on ....

 

Daarom ben ik van mening ... schrijf eerst zelf op welke boodschap je over wilt laten brengen. Laat het daarna leven door een tekstschrijver (niet hetzelfde trouwens als een vormgever).

Doordat je zelf al grosso modo alles op papier hebt, kan dat een hoop uren (=geld) schelen in de tekstschrijversprijs, maar heb je wel een to the point verhaal. Uiteraard ... niet nodig als je ervan overtuigd bent dat je het beter zelf kan doen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus niet tegen het gebruik van een tekstschrijver. Je moet alleen de juiste vinden. Mijn 'communicatie advies bureau', was zowel mijn vormgever als tekstschrijver. Het eerste liet hij door andere doen en het tweede vervulde hij zelf.

 

Nu heb ik daar gewoon een slechte ervaring mee en ik weet dat er hele goede tekstschrijvers zijn. De tekst die in mijn geval geschreven is, lijkt veel op de tekst die TwaLevel aanhaalt aan het begin van deze topic.

 

In deze topic wordt al genoemd dat je zelf de basis moet schrijven en dat de tekstschrijver deze gaat optimaliseren. Dat was juist de werkwijze die ik ook doorlopen had...

 

Het overbrengen van de juiste informatie en het gevoel van mijn bedrijf kostte veel tijd. Als ik dan kijk naar de tijd en het eindresultaat dan was mijn 'oude orginele' tekst nog beter. Maar je vertrouwd op die mensen en plaatst dan toch maar hun versie.

 

Probeer zelf zover mogelijk te komen, want niemand kan de producten en diensten beter verwoorden als de bedenker zelf!

 

Om op het verhaal van Kermie in te haken: zelf schrijven is niet mijn sterkste kant, omdat ik gewoon niet sterk ben in Nederlands. Daarbij komt dat ik vaak verval in het schrijven, lezen, herschrijven, lezen, enz. Publiceren komt er nooit van...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Probeer zelf zover mogelijk te komen, want niemand kan de producten en diensten beter verwoorden als de bedenker zelf!

 

Dat vraag ik me echt ernstig af, het is namelijk niet per definitie zo :)

 

Het is het verhaal van jargon tegenover begrijpelijke taal, van features tegenover voordelen, en van 'dit is nuttig voor u!' tegenover 'hoe nuttig is dit voor mij?'. Welke van de twee telkens slaan op de ondernemer zelf zal duidelijk zijn. Een goede tekstschrijver vraagt door op basis van de briefing, en zal zo komen tot een tekst waar je klanten wat mee kunnen, waardoor zij enthousiast worden en tot actie aangezet worden. Vanuit hun oogpunt geschreven dus. Dat is een moeilijke omkering die voor de gemiddelde ondernemer veel tijd vragen. Het gaat immers niet om wat d's en dt's.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.