• 0

Relatiebeding voor klanten rechtsgeldig?

ik ben zelfstandig ondernemer, opererend via een maatschap, en werkzaam in de ICT. Ik ben van plan om per 1-1-2010 de maatschap te verlaten en een nieuw bedrijf op te richten. De klant waarvoor ik nu werk heeft al aangegeven mij graag te willen behouden (na 1-1-2010) en daarmee direct zaken met mij te doen.

Bij de maatschap heb ik een opzegtermijn van 3mnd. Ik heb per 1-10 opgezegd, dus per 1-1-2010 sta ik geheel los van de maatschap. Verder geen relatiebeding in maatschapscontract opgenomen.

De klant is een contract aangegaan met de maatschap (zie ze ff als tussenpartij). Hiervoor is een raamovereenkomst gesloten (tussen klant en maatschap). In de raamovereenkomst staat, gek genoeg, *wel* een relatiebeding!

Letterlijke tekst relatiebeding:

"Gedurende de looptijd van de opdracht of enige verlening daarvan, alsmede gedurende een periode van 12 (twaalf) maanden vanaf de beëindiging van de opdracht of enige verlenging daarvan, zal geen der partijen, bij de betreffende opdrachten betrokken medewerker van elkaar in dienst nemen, noch direct of indirect zakelijke betrekkingen aangaan met elkaars medewerkers, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de andere partij."

Voor de duidelijkheid: de raamovereenkomst heb ik tot voor kort nooit gezien ... laat staan dat ik 'm getekend heb. Het is een overeenkomst tussen de klant en de maatschap (waar ik over 3mnd geen deel meer van uitmaak).

Mijn vraag is: kan een partij (de maatschap) een klant beperken in de keuze met wie hij zaken doet? Kan ik, ondanks wat in de raamovereenkomst staat, toch direct met de klant zaken doen? Of kunnen we dan de nodige juridische uitdagingen verwachten ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Naar mijn mening is de tekst uit de overeenkomst tussen de maatschap en de opdrachtgever vrij duidelijk. Jij bent hier geen partij in dus dat jij de raamovereenkomst niet hebt gezien maakt niet uit. De opdrachtgever heeft dit contract wel gezien en vervolgens besloten te tekenen, en zal dus wel mogelijk juridische stappen tegemoet kunnen gaan zien.

Link naar reactie
  • 0

Hallo redstream,

Een paar gedachten van mijn kant.

Hoe zijn de verhoudingen binnen de maatschap? Ga je met onenigheid weg of is het gewoon voor jou de volgende logische stap in je loopbaan en blijven jullie "on speaking terms"? In dat geval zou je gewoon die "uitdrukkelijke schriftelijke toestemming" kunnen vragen. Hoe groot acht je de kans dat je die krijgt?

Hoe groot is de huidige opdracht van die klant nog na 1-1-2010? Kan die eenvoudig door iemand anders binnen de maatschap worden overgenomen of is jouw kennis en ervaring moeilijk te vervangen? In het laatste geval loopt de maatschap wellicht het risico dat ze de klus niet op tijd kunnen opleveren met alle gevolgen van dien (boeteclausule?). En dan laten ze die klus liever aan jou over.

Hoe groot is de kans dat jouw huidige klant nog aanvullende opdrachten bij de maatschap gaat onderbrengen? En zijn er andere klanten geweest die je de afgelopen 12 maanden vanuit de maatschap hebt bediend? Dan zou je kunnen afspreken dat het relatiebeding alleen voor deze ene klant wordt geschrapt en voor de andere klanten wel blijft gelden.

Bekijk ook even welke rol jouw klant mogelijk kan spelen in het "masseren" van de maatschap tot een voor alle partijen bevredigende uitkomst.

Groet,

John

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

ik ben zelfstandig ondernemer, opererend via een maatschap, en werkzaam in de ICT. Ik ben van plan om per 1-1-2010 de maatschap te verlaten en een nieuw bedrijf op te richten. De klant waarvoor ik nu werk heeft al aangegeven mij graag te willen behouden (na 1-1-2010) en daarmee direct zaken met mij te doen.

Bij de maatschap heb ik een opzegtermijn van 3mnd. Ik heb per 1-10 opgezegd, dus per 1-1-2010 sta ik geheel los van de maatschap. Verder geen relatiebeding in maatschapscontract opgenomen.

De klant is een contract aangegaan met de maatschap (zie ze ff als tussenpartij). Hiervoor is een raamovereenkomst gesloten (tussen klant en maatschap). In de raamovereenkomst staat, gek genoeg, *wel* een relatiebeding!

Zo gek is dat niet: een beding in een zakelijke relatie is makkelijker te handhaven dan met een werknemerachtige.

Letterlijke tekst relatiebeding:

Mijn vraag is: kan een partij (de maatschap) een klant beperken in de keuze met wie hij zaken doet?

Jazeker

Kan ik, ondanks wat in de raamovereenkomst staat, toch direct met de klant zaken doen?

Jij wel, maar de klant krijgt mogelijk problemen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik vraag me af Steven of TS niet onrechtmatig handelt als hij de maatschap verlaat en daarvan rechtstreeks een klant overneemt?

Las dit op een blog van een advocaat:

Aangenomen moet worden dat het ook zonder een dergelijk beding onrechtmatig is wanneer een maat of vennoot zijn maatschap of vennootschap concurrentie aandoet.

'Assumption is the mother of all fuckups'. Waarom zou het onrechtmatig zijn? Omdat in de relatie werkgever-werknemer de concepten 'goed werknemerschap' en 'goed werkgeverschap' in de wet zijn opgenomen?

Veel maatschappen zijn er juist ook op gericht dat de leden, zoals TS, hun zelfstandigheid behouden. Het zijn de klanten van de maten, niet van de maatschap en de leden zijn vrij deze klanten weer zelf te gaan bedienen, maar veelal doen ze dat niet omdat de schaalvoordelen van de maatschap interessant zijn.

Er zijn ongetwijfeld situaties waar het concurreren met de maatschap die verlaten hebt onrechtmatig is, maar om daar een regel van te maken, daar zie ik niet voldoende basis voor.

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reacties.

Ik zal eerst wat vragen beantwoorden:

Hoe zijn de verhoudingen binnen de maatschap? Ga je met onenigheid weg of is het gewoon voor jou de volgende logische stap in je loopbaan en blijven jullie "on speaking terms"?

De samenwerking is de afgelopen 3 jaar prima verlopen. Geen enkele onenigheid. En wat mij betreft blijven we "on speaking terms"

Hoe groot is de huidige opdracht van die klant nog na 1-1-2010? Kan die eenvoudig door iemand anders binnen de maatschap worden overgenomen of is jouw kennis en ervaring moeilijk te vervangen?

Project loopt nog wel even door (minstens tot medio 2010). Vervangen blijft lastig: klant heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in mijn kennis en ervaring en zal dit niet graag nog een keer doen. Sterker nog: klant zal daar niet mee akkoord gaan.

Klant heeft ondertussen direct contact opgenomen met de maatschap en heeft aangegeven per 1-1 direct met mij zaken te willen doen. Verwachting is dat we hier ergens deze week wel uit gaan komen.

Interessant om te zien of de maatschap voor korte termijn gewin of voor de relatie gaat.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar