• 0

Relatiebeding voor klanten rechtsgeldig?

ik ben zelfstandig ondernemer, opererend via een maatschap, en werkzaam in de ICT. Ik ben van plan om per 1-1-2010 de maatschap te verlaten en een nieuw bedrijf op te richten. De klant waarvoor ik nu werk heeft al aangegeven mij graag te willen behouden (na 1-1-2010) en daarmee direct zaken met mij te doen.

Bij de maatschap heb ik een opzegtermijn van 3mnd. Ik heb per 1-10 opgezegd, dus per 1-1-2010 sta ik geheel los van de maatschap. Verder geen relatiebeding in maatschapscontract opgenomen.

De klant is een contract aangegaan met de maatschap (zie ze ff als tussenpartij). Hiervoor is een raamovereenkomst gesloten (tussen klant en maatschap). In de raamovereenkomst staat, gek genoeg, *wel* een relatiebeding!

Letterlijke tekst relatiebeding:

"Gedurende de looptijd van de opdracht of enige verlening daarvan, alsmede gedurende een periode van 12 (twaalf) maanden vanaf de beëindiging van de opdracht of enige verlenging daarvan, zal geen der partijen, bij de betreffende opdrachten betrokken medewerker van elkaar in dienst nemen, noch direct of indirect zakelijke betrekkingen aangaan met elkaars medewerkers, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de andere partij."

Voor de duidelijkheid: de raamovereenkomst heb ik tot voor kort nooit gezien ... laat staan dat ik 'm getekend heb. Het is een overeenkomst tussen de klant en de maatschap (waar ik over 3mnd geen deel meer van uitmaak).

Mijn vraag is: kan een partij (de maatschap) een klant beperken in de keuze met wie hij zaken doet? Kan ik, ondanks wat in de raamovereenkomst staat, toch direct met de klant zaken doen? Of kunnen we dan de nodige juridische uitdagingen verwachten ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0