• 0

Ondernemend gezond blijven

De hele ochtend achter de computer doorbrengen, ‘s middags klanten bezoeken, getverrr…file, thuis nog even wat uitwerken op de computer, o ja, ik moest ook nog wat eten. Hèhè, lekker de tv erbij aan. Zo, nu nog even wat achter de computer werken, even een spelletje doen, nog wat op fora kletsen…..

 

Dit lijkt misschien overdreven maar dat is het niet. Veel ondernemers zitten de hele dag door achter de computer te werken en nemen nauwelijks pauze. Zodra ze het avondeten op hebben (of zelfs tijdens het eten) gaat de TV aan of gaan ze voor hun ontspanning achter de computer of gameconsole.

 

Vanuit de Chinese geneeskunde bekeken beschadigt veelvuldig beeldschermgebruik de qi van het lichaam en kan het de qi vastzetten (stagnatie). Voor het begrip Qi (spreek uit: tsjie) hebben we eigenlijk geen goede Nederlandse vertaling maar is het beste te vertalen met energie, in de breedste zin van het woord.

 

Als je qi beschadigt raakt kunnen o.a. de volgende symptomen zich voordoen:

Vermoeidheid, spierpijn, depressiviteit, passiviteit, spijsverteringsklachten.

 

Als je qi stagneert kun je opvliegend worden, snel geïrriteerd raken, hoofd en nekklachten krijgen, buikklachten, druk op de borst e.v.a.

 

Tijdelijk last hebben van bovenstaande zaken is niet zo erg. Een lichaam is meestal wel in staat om de balans te herstellen maar wordt de qi van het lichaam voortdurend aangevallen dan ontstaan er chronische klachten zoals burn-out, hart- en vaatziekten, chronische vermoeidheid, overgewicht.

 

Je kunt voorkomen dat het chronisch wordt door fysieke en psychische arbeid met elkaar af te wisselen. Het beeldschermgebruik te beperken. Minstens drie keer per dag een échte pauze te nemen waarin rustig iets eten en beweging centraal staan. Tijdens het avondeten de TV uitzetten en bewust en rustig eten en vooral ook je bedtijd niet laten bepalen door de TV of computer.

 

Als het dan toch misgaat, kan de geneeskunde uitkomst bieden maar tegen een destructieve leefstijl is geen kruid gewassen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verband met ondernemerschap is misschien niet zo heel groot. Máár ik heb net een week of zes half plat gelegen door beginnende RSI in de nek/schouder. Oorzaak: te lang zelfde houding en net niet goede houding. Kan dus geen kwaad om de bezoekers van HL even te attenderen op dit risico.

 

Mijn Qi is dankzij dagelijks wat lichte oefeningen voor de schouders en oefeningen van de zenuwbanen weer (bijna) helemaal op peil.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel herkenbaar....weet wel dat vrienden die voor een baas werken veel meer tijd hebben voor films en series dan ik....ben benieuwd of sommigen nog wat trucs hebben....rsi-programma helpt niet (irriteert alleen maar), hond helpt wel goed -> verplichte beweging.

groetjes,

Anna

die het niet kan laten nog even door te werken maar zometeen netjes pc uit zal doen....

Link naar reactie
  • -1

@Manon GJ - ik zie dat mijn bericht behoorlijk bot opgesteld is. Daarentegen ben ik het met de strekking nog steeds eens: de levensstijl van ondernemers is er misschien één waar werk een grote rol in speelt, maar anderzijds is de ondernemers vaak wel bewust bezig met zijn doen en laten, wat bij het type ambtenaar veel eerder dreigt te verslonzen!

 

Het is onwerkelijk om zowel vermoeidheid als spierpijn, depressiviteit, passiviteit en spijsverteringsklachten als een gevolg van de "ondernemersleefstijl" te zien. Sterker nog, het heeft geen enkele speciale relevantie met ondernemers.

 

Zo kan ik ook wel wat weblogjes schrijven over het opvoeden van honden, het koken van krachtvoedsel, binnenhuisarchitectuur en overige zaken! Dat speelt ook een belangrijke rol in het leven van veel ondernemers... en de rest van Nederland.

Link naar reactie
  • 0
ben benieuwd of sommigen nog wat trucs hebben....

 

Denk dat de truuk is je niet irriteren aan dat anti-rsi programma ;-) Gebruik hem zelf ook niet maar gebruik nu wel consequent de momenten dat ik niet aan het typen ben voor oefeningen. Onderbreekt het werk niet dus perfect. Probleem is dat ik het nu doe omdat ik dus daadwerkelijk rsi-klachten heb. Zit er over te denken om toch eens zo'n programmaatje te installeren om het ook vol te houden als de klachten helemaal weg zijn. Moet die software alleen wel zo intelligent zijn om niet te gaan zeuren om een micropauze als ik er zelf al één genomen heb.

Link naar reactie
  • 0

Het is onwerkelijk om zowel vermoeidheid als spierpijn, depressiviteit, passiviteit en spijsverteringsklachten als een gevolg van de "ondernemersleefstijl" te zien. Sterker nog, het heeft geen enkele speciale relevantie met ondernemers.

 

Toch wel denk ik hoor, juist omdat een onderneming geen natuurlijk grenzen kent, is de kans op dit soort stress/overbelasting gerelateerde klachten lijkt mij groter. Bovendien ben je juist als ondernemer heel erg afhankelijk van je eigen gezondheid/energie/concentratie.

 

Ik herken het zelf iig wel ( de achterliggende boodschap dan) het is heel makkelijk om altijd maar bezig proberen te zijn, er is immers altijd wel wat te doen. Vooral met een laptop ligt 't erg op de loer om zelfs als je niet werkt toch nog een beetje rond te klikken in plaats van even echt wat anders te gaan doen.

Link naar reactie
  • 2

Vanuit Michiels perspectief (een 16-jarige ondernemer) begrijp ik helemaal dat het erop lijkt dat gezondheid voor een ondernemer een minder relevant thema is. Ook kan ik de felheid in zijn reactie wel plaatsen. Dus krijgt hij van mij een compensatiereusje.

 

Inhoudelijk ben ik het oneens met Michiel. Gezondheid is belang nummer 1 van de ondernemer. Een ondernemer die niet fit is kan niet presteren binnen zijn onderneming. Veel ondernemers zijn slecht verzekerd, het voorkomen van ziekte of het op een goede wijze werken aan het herstel is dus van groot belang. In de westerse cultuur grijpen we vaak en te snel naar medicijnen die met uitgekiende marketing op een presenteerblaadje aan ons opgediend worden via huisartsen, apothekers en drogisten. In veel gevallen is het middel daarbij erger dan de kwaal. De column van Louise bevat daarom meerdere goede signalen, ook al preekt ze natuurlijk voor eigen parochie.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch wel denk ik hoor, juist omdat een onderneming geen natuurlijk grenzen kent, is de kans op dit soort stress/overbelasting gerelateerde klachten lijkt mij groter.

inderdaad, chronische overbelasting geeft structurele verhoging van de adrenalinespiegels en vaak tekort aan serotonine.

gevolgen zijn slechter/korter/onrustiger slapen en overdag gejaagdheid/rennen/vliegen, met nog een Red Bull om scherp te blijven (maakt het ook alleen maar nog veel erger) en als gevolg daarvan volgt fysieke uitputting.

Op zulke momenten ligt een keiharde burnout op de loer.

 

Ik zal in mijn 'parochie' nooit claimen dat supplementen daar de oplossing voor zijn, maar ik geef ze wel op een presenteerblaadje met de juiste leefstijl- en voedingsadviezen erbij.

In dat geval is het middel een hulp bij het bestrijden van de kwaal. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 3

@Michiel Hennink: Het spijt me dat mijn colum rommelig op je overkomt. Ik ben blij dat Ad je een compensatiereus heeft gegeven want ook al raakt jouw reactie mij wel, het is jouw mening en gelukkig mogen we die nog steeds uitspreken.

 

Je hebt gelijk als je zegt dat wat ik schrijf voor iedereen geldt en niet alleen voor ondernemers. Het is voor iedereen vervelend om problemen met gezondheid te krijgen. Ik denk alleen dat ondernemers over het algemeen zéér gedreven mensen zijn die maar doorgaan en doorgaan en, zoals Michiel aangeeft, weinig grenzen kennen, er is altijd wel werk te doen, kantoor aan huis, thuis nog even achter de laptop. Kijk maar eens hoe laat sommige HL'ers nog posten.

 

Bovendien, áls je als ondernemer ziek wordt, zijn de gevolgen vaak groot. Zes weken met RSI plat is vaak zes weken geen inkomsten. Om maar niet te spreken over ernstiger zaken waardoor je helemaal met je onderneming moet stoppen.

 

En wat dacht je ervan als je werknemers hebt die ziek worden van een te hoge werkdruk, te lang achter de computer enz. enz. Heel vervelend voor de werknemer maar ook voor de werkgever. Dat kost je een hele hoop geld en het werk wordt niet gedaan.

 

Misschien zie je de link gezondheid-ondernemen niet maar ondernemen -geld wél. Je zal er zelf nog niets mee te maken hebben omdat je nog erg jong bent maar veel dertigers en veertigers wel en veelal gaan mensen er pas wat aan doen als het eigenlijk al te laat is. Dat is toch jammer?

 

Het uitgangspunt in de Chinese geneeskunde is dat je gezond blijft en dat je je lichaam in zodanige conditie houdt dat ziektes geen kans hebben het lichaam binnen te dringen. Dit is ook de achtergrond van waaruit ik mijn colum heb geschreven.

 

@Manon: klopt! Ik maak me serieus zorgen over de gezondheid van de mensheid in het algemeen en van ondernemend Nederland in het bijzonder.

 

@Ad: Goede aanvullende reactie. Uiteraard spreek ik voor eigen parochie. Dat is nu eenmaal waar mijn hart ligt. Er zijn hier op HL velen die verschrikkelijk goede dingen zeggen over marketing, belastingen, ICT enz. enz. Dat lees ik met veel plezier maar kan er zelf niets zinnigs over zeggen. Dit is mijn steentje.

 

@Anna en Willem: Kookwekker van 1 euro en er ook naar luisteren? En honden zijn inderdaad fantastisch voor de verplichte beweging en buitenlucht!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Louise,

 

Voor mij is het heel herkenbaar wat je geschreven hebt en de nodige reacties heb je al ontvangen. Zelf ben ik al jaren "ziek" met alle soorten klachten zoals je ze hebt opgesomd. Niet zo lang geleden heb ik kennis gemaakt met een holostic fysiotherapeut. En hij constateerde dat mijn Qi zoals jij dat hier noemt niet optimaal is. Hij constateerde ook dat ik last had van beschadigde zenuwen in mijn rechterarm en dat 1 zenuw geblokkeerd was. Gisteren toevallig een "tuning" gehad omdat de boel weer eens niet liep zoals het moet. Vandaag voel ik me stukken beter. Ik ben geen oefening mens maar ik begin langzamerhand in te zien dat ze nodig zijn.

 

Vroeger sportte ik heel veel. Deed aan fitness, skeeleren, baan, gezin etc. En toen kreeg ik last van mijn rechteram. Men dacht eerst RSI toen zijn ze gauw ervan af gestapt diagnose post traumatische dystrofie. Jarenlang in pijn, baan kwijt geraakt etc.

 

Om enigszins aan te sluiten op het ondernemerschap.

Ik ben al een poos lid hier op het forum. Eerst kwam ik uit nieuwsgierigheid maar langzamerhand begon ik te kijken naar mijn eigen mogelijkheden. Ik ben er enigszins uit maar kan nog geen stappen ondernemen want ik ben niet helemaal 100%. Ik heb vrijwilligerswerk opgepakt dat op bepaalde momenten zelfs te zwaar.

 

Ik heb geleerd nu van mijn ergotherapeut en mijn fysiotherapeut om beter naar mijn lichaam te luisteren met als resultaat dat ik stukken minder achter de computer zit en alles met mate doe.

 

Want als je niet uitkijkt ga je jezelf gauw voorbij.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Gezond blijven is uiteraard belangrijk voor een ondernemer. Denk alleen niet dat het vooral ondernemers zijn die last ondervinden van de omschreven klachten in het artikel. Denk dat veel ambtenaren ook erg veel achter de pc zitten. Bovenstaande column is naar mijn mening van toepassing op alle werkende mensen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Louise,

 

Ik herken mezelf wel in wat je schrijft. Als freelance vertaler breng ik vele uren achter de pc door. Dat begint al 's ochtends vroeg en eindig 's avonds laat. Nog even die spoedvertaling voor die klant doen, oh ja daarna nog even de administratie en vergeet dat forum niet te bezoeken.

 

Het is mijn ervaring dat zoiets langzaam als gewoonte er in sluipt en moeilijk terug te draaien is.

 

Inderdaad zoals Cruisebabe zegt: je loopt je zelf zo voorbij.

Mono no aware desu.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me aansluiten bij Willem Joosten maar lig gelukkig nog niet plat. Ik merk zelf absoluut ook dat ik al over het randje ben gegaan. Heb RSI klachten en echt vervelende nekpijn die daar ook uit voortkomt.

 

Ik heb een realistische fysio/kraker die simpel zegt:

- Je bent overbelast, dit was niet te voorkomen want je wilde een nieuw bedrijf starten

- Nu veel bewegen dat ontlast je lichaam en neemt de pijn weg

- Nu beter opletten, op tijd pauzeren en je nek op de goede plek houden.

 

Maar ja, het blijft moeilijk.....

 

Mijn trucs:

- RSI programma werkte prima voor mijn RSI maar ik irriteerde me dood. Toch had ik wel echt veel minder last dus ben wel heel eigenwijs dat ik m niet meer heb draaien. (Ik had er eentje die zelf snapte dat ik al pauze had genomen).

- Waterkoker die per glas water geeft. Ik kan geen thermoskan thee maken en loop daarom vaker naar beneden. (Nadeel: ik ben minder gaan drinken dus dat is weer niet ok)

- Tussendoor dozen uitpakken, pakjes inpakken, dus het fysieke webwinkelwerk. Helpt nog niet voldoende omdat Goran ook inpakt ;D

 

Denk overigens absoluut wel dat ondernemers hier veel en veel gevoeliger voor zijn dan ambtenaren of werknemers (uitzonderingen daargelaten).

Link naar reactie
  • 0
Denk overigens absoluut wel dat ondernemers hier veel en veel gevoeliger voor zijn dan ambtenaren of werknemers (uitzonderingen daargelaten).

 

De eigenschap waardoor je ondernemer kunt zijn is ook gelijk je valkuil. Doordat je als ondernemer maar doorgaat, bereik je veel maar tegelijkertijd ga je daardoor wel snel over de grens. Het is dus een goede eigenschap die zich tegen je keert.

 

@Manon: Je bent in korte tijd een fantastische onderneming gestart (petje af!) en over het randje gegaan. Nu is het tijd om het randje te zien vóór je er overheen duikt. Zo te lezen ben je er heel bewust mee bezig maar doe je ook wel eens gewoon even niks? Misschien zit ik er naast hoor, ik ken je alleen van HL maar als ik het zo bekijk heb jij alleen maar een aan en uitknop en geen pauzestand ;D

Link naar reactie
  • 0

Denk overigens absoluut wel dat ondernemers hier veel en veel gevoeliger voor zijn dan ambtenaren of werknemers (uitzonderingen daargelaten).

 

De eigenschap waardoor je ondernemer kunt zijn is ook gelijk je valkuil. Doordat je als ondernemer maar doorgaat, bereik je veel maar tegelijkertijd ga je daardoor wel snel over de grens. Het is dus een goede eigenschap die zich tegen je keert.

 

@Manon: Je bent in korte tijd een fantastische onderneming gestart (petje af!) en over het randje gegaan. Nu is het tijd om het randje te zien vóór je er overheen duikt. Zo te lezen ben je er heel bewust mee bezig maar doe je ook wel eens gewoon even niks? Misschien zit ik er naast hoor, ik ken je alleen van HL maar als ik het zo bekijk heb jij alleen maar een aan en uitknop en geen pauzestand ;D

 

Dan zou je 'niks' moeten definiëren. Voor mij is 'niks' doen een boekje lezen op de bank terwijl mijn dochtertje lekker naast me zit te spelen. Of lekker naar de sauna of uit eten met mijn man of vriendinnen. Helemaal niks as in: liggen of zitten en niks doen dat doe ik alleen als ik slaap :-).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.