• 0

Afgewezen voor WSNP ivm DGA eigen BV(schulden), inmiddels form. 17a KvK ingevuld

Afgewezen voor WSNP ivm DGA eigen BV(schulden), inmiddels form. 17a KvK ingevuld.

 

In 2006 heb ik een uitvinding gedaan en een octrooi aangevraagd. Philips Stadskanaal was geinteresseerd en heeft mij een baan aangeboden en ik hun de licentie. Onder de naam Isolflame BV is de vinding geprobeerd te vermarkten, wat echter niet lukte daar de vennoten alleen grote klanten wilden en geen kleine. Ik heb toen een klant gevonden die het alleenrecht wilde hebben voor plaatverlijming (HPL op hout). Omdat intussen Isolflame BV in de financiele problemen kwam heb ik met eerdergenoemd bedrijf een BV opgericht en hun ook een licentie gegeven. De directie van Isolflame BV zag dit niet zitten en spande een procedure aan die ik uiteindelijk heb gewonnen door prive het octrooi in te brengen inplaats van mijn BV.

 

Mijn BV heeft sinds de opstart wel kosten gemaakt zoals ICT, telefonie, merkenbescherming en octrooiaanvraag alsmede veel reizen.

 

Omdat Isolflame Bv failliet is gegaan en ik in 2007 een huis had gekocht in het Noorden en ben verhuisd vanaf het zuiden had ik een tophypotheek en leningen. Het huis is onder de executiewaarde verkocht en de schuldeisers prive hebben beslagen gelegd op loon en inboedel. Begin december 2008 ben ik opgenomen in een psychiatrische kliniek omdat ik een acute vorm kreeg van Borderline en ook 80-100% hierdoor ben afgekeurd.

 

Door een ongeval in 1992 ben ik afhankelijk van een rolstoel en me altijd goed heb laten keuren. De kosten van de verbouwing van de woning hier in het Noorden waren rond de 30.000 Euro. Het maken van kantoorruimte en de aanschaf van en auto ook bij elkaar 20.000 Euro.

 

Van de 20.000 Euro die ik had voor de aanleg van de kantoorruimte heb ik 18.000 Euro even op de rekening courant van de BV gezet om hem op te richten.

 

Mijn vragen zijn nu.

- Ik heb formulier 17a ingevuld, maar er zijn geen baten meer, echter wel schulden. Moet ik een faillisement aanvragen en hoe?

 

- Kan ik middels verklaringen van huisartsen, pshyciaters en UWV aantonen dat ik "handelsonbekwaam" maar ook sinds december 2007 geen enkele activiteit in de BV heb Ondernomen.

 

- Kan ik op de balans mijn octrooi zetten (als inbreng in Natura) ipv ergens 18.000 Euro "vandaan toveren", failliet is failliet alleen ik wil prive er een beetje ongeschonden uitkomen.

 

- Wat is de juiste volgorde om te handelen. Ik heb op het forum al opsommingen gezien van formulier invullen Kvk (heb ik gedaan) Belastingdienst inlichten, Advertentie plaatsen (Dit laatste kan ik toch achterwege laten omdat de zaak tocj onderuit gaat. (Er is zo'n 8.000 Euro schuld)

 

Iedereen alvast bedankt voor de reacties !!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Afgewezen voor WSNP ivm DGA eigen BV(schulden), inmiddels form. 17a KvK ingevuld.

Door de rechtbank afgewezen? Wanneer?

- Ik heb formulier 17a ingevuld, maar er zijn geen baten meer, echter wel schulden. Moet ik een faillisement aanvragen en hoe?

Faillissement aanvraag gebeurt met een speciaal formulier, aan te vragen vanaf www.rechtspraak.nl. Het is echter wel zaak te beoordelen of er niet ook sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid, want ook dat staat aan een toelating WSNP in de weg.

Link naar reactie
  • 0

Ongeveer een 3 maanden geleden door de rechtbank afgewezen. Het traject liep via de GKB-Drenthe die me adviseerde om eerst te zorgen dat de BV geliquideerd wordt. Als dit gedaan is kan ik opnieuw een aanvraag voor de WSNP indienen. Volgens de wetstekst voor de WSNP kan er wel een schuldsanering worden toegewezen als ik aantoonbaar kan maken dat de ontstane situatie niet mijn schuld is. (artikel 350, derde lid, onder a of b of op grond van artikel 350, derde lid, onder d, om redenen die de schuldenaar niet waren toe te rekenen.)

 

Wel moet ik er als noot toevoegen dat de BV nu nog schulden heeft en ik in een vrijwillige budgetering zit bij de GKB-Drenthe. Ik ontvang nu 75,= euro per week (weekgeld iedere dinsdag gestort). Ik kan onmogelijk prive zorgen dat er financiele middelen worden "gepompt" in de BV om de schulden te betalen.

 

Het is me geheel duidelijk dat de liquidatie van de BV (maar het zal een faillisement worden) een bestuursaansprakelijkheid heeft en ik prive als DGA het één en ander goed moet kunnen onderbouwen om niet prive aansprakelijk gesteld te worden.

De Kamer van Koophandel heeft me netjes bij het invullen van formulier 17a een toelichting gegeven van 2 velletjes A4 waar ik me zeker aan moet houden om prive niet in de problemen te komen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat je heel goed een timeline op moet stellen, te koppelen aan je medische gegevens, om te beoordelen of je hard kunt maken dat die schulden in de BV, die bij faillissement tot mogelijke bestuurdersaansprakelijkheid leiden, allemaal veroorzaakt zijn door je toenmalige kwalen en dat die kwalen inmiddels genezen zijn.

 

Daarmee kun je onderbouwen dat je weliswaar niet te goeder trouw bent geweest bij het ontstaan of onbetaald laten van de schulden, maar dat je inmiddels de oorzaak daarvan onder controle hebt en dat je daarom in aanmerking komt voor toelating op grond van de hardheidsclausule.

 

Overigens is daarvoor wel van belang dat de BV daadwerkelijk gefailleerd is en dat de curator een definitief standpunt heeft ingenomen ten aanzien van de vraag of je persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld en wat de omvang van deze aansprakelijkheid is.

Link naar reactie
  • 0

Dank je StevenK.

 

Ik zal allereerst een timeline maken met bewijzen dat ik zonder grove schuld of opzet (ontslag, meerdere ziekenhuisopnamen in korte tijd, werkeloosheid enz...) in onverwachte financiële moeilijkheden ben geraakt en de situatie in principe uitzichtloos is.

 

De hele financiele prive-situatie lag al bij het GKB-Drenthe en de diverse schuldeisers prive hebben beslagen gelegd.

 

Op de BV liggen 2 beslagen (1 op de bankrekening, maar die stond 8,76 Euro debet) en (1 op een kleurenlaserprinter).

Er zitten op wat losse kantoorartikelen na helemaal geen vaste middelen in de BV en zijn is er geen debiteur (nooit geweest ook, door mijn ziekte).

 

De gehele situatie doet in ieder geval weinig goeds aan mijn gezondheid, die steeds verder achteruit hobbelt.

 

Momenteel ben ik de vereffenaar van de BV daar deze middels formulier 17a in liquidatie is en de vraag blijft of ik nu gewoon formulier 17b moet invullen ter algehele opheffing en de schuld ook maar prive moet nemen of is het verstandiger om de BV failliet te laten gaan.

 

Ik heb wel nog aandelen in een ander bedrijf wat mocht, maar deze onderneming heeft tot op heden nog een verlies staan van 276.000 Euro ivm ontwikkeling en certificering.Dit traject ism TNO en de Innovatie Voucher van Senternovem loopt perfect en binnen 5 jaar zullen hieruit wel winsten vloeien.

 

Ook heb ik nog een octrooi, waarvan ik in een eerdere posting al aangaf (lees:vroeg) deze te activeren op de balans. Wat ik dan overhoud is een BV die balans en winst/verliesrekening er netjes uitziet. Enigste wat er aan mankeerd zijn nog openstaande facturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.