• 0

Graag jullie mening over bedrijfsstructuur.

Hallo,

Ik heb van iemand een voorstel gekregen om samen met hem een bestaand bedrijf verder uit te breiden. Op dit moment heeft hij een vof (samen met zijn partner) maar de werkzaamheden zijn dusdanig dat zij het niet meer alleen kunnen doen. Het voorstel is om in totaal 2 BV’s en 1 bv als werk bv op te richten. Hij een bv, ik een bv en door middel van een management fee worden we vanuit de werkmaatschappij betaald. De aandelen in de werk bv worden als volgt verdeeld: de "hij bv" 66,6% en de "ik bv" 33,3%.

Omdat dit alles voor mij vrij nieuw is heb ik een aantal vragen die ik hier graag wil voorleggen.

- Is bovenstaande een logische keuze en een beproefde structuur?

- Moet mijn management fee minimaal 40.000 euro zijn vanwege het feit dat ik dan DGA ben van de "ik bv" ?

- Zijn er zaken waarop ik met deze constructie specifiek op moet letten?

Verder is het nog steeds zo dat ik bij de oprichting van de ik bv 18.000 euro in moet leggen. Omdat ik niet dat hele bedrag op dit moment heb ben ik van plan een gedeelte daarvan te lenen, in de bv te stoppen en vervolgens dat bedrag weer te lenen van de bv dmv een rekening courant overeenkomst. Als ik het goed begrepen heb op dit forum kan dat renteloos tot 17.500 toch?

Bedankt alvast voor de hulp.

Peter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Peter,

De bedrijfsstructuur, zoals jij die voorstelt, is vrij gebruikelijk. Hou er wel rekening mee dat bij een geschil jij met 1/3 van de stemmen aan het kortste eind trekt.

Als directeur van een BV wordt je geacht minimaal een salaris van € 40k te genieten. Hierop zijn allerlei uitzonderingen, maar daar vind je vast meer over bij andere topics. Het salaris wordt betaald uit de management-fee, vandaar dat die minimaal € 40k moet zijn. Meestal gaat men uit van een hogere management-fee, omdat de Holding vaak ook nog andere lasten, zoals bv pensioenpremies, moet betalen.

Als jij € 18k leent van je BV, heb je een schuld en geen vordering. Het bedrag van € 17.500 ziet op een vordering op je BV. De omgekeerde situatie dus. Ik adviseer een r.c.-overeenkomst met je BV af te sluiten en daarbij een zakelijke rente te hanteren.

Overigens moet die 18k echt uit eigen middelen komen. Als je geld leent om je aandelenkapitaal vol te storten, dit geld vervolgens weer terugleent van de BV en daarmee je schuld aflost, handel je niet conform de bedoeling van de wetgever.

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

Bedankt voor de informatie. Gelukkig is het een gebruikelijke structuur en ik ben blij met je waarschuwing over de zeggenschap.

Wat ik voorstelde was het zogenaamde kasrondje. Ik lees hier (ook op het forum) veel verschillende berichten over. Er zijn ook verschillende uitspraken geweest en het blijft allemaal wat onduidelijk. Het meest aannemelijk is inderdaad dat het echt uit eigen middelen moet komen.

Peter.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter

Aangaande het kasrondje:

Het is niet verboden om op deze wijze het aandelenkapitaal vol te storten, maar let gewoon op het volgende:

1. Haal het geld er niet uit voordat de BV 'perfect' is, oftewel opgericht door de notaris en niet langer i.o.

2. Doe je dat toch, dan kan een curator bij faillissement stellen dat het aandelenkapitaal nooit volgestort is en jou hoofdelijk aansprakelijk stellen voor alle schulden van de BV;

3. Betaal de lening bij voorkeur terug zodra de BV ook echt geld gegenereerd heeft.

Zo zou er niets mis moeten gaan.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedeavond Peter,

Op jouw vraag of het een gewone structuur is zeg ik ja echter moet je afvragen of deze structuur financieel wel bij je past gezien de oprichtings kosten en jaarlijks onderhoud van totaal 3 bv's.

Er zijn goedkopere constructies te bedenken waarbij je gerelateerd aan omzet/winst meer fiscaal voordeel kunt realiseren.

Laat je goed voorbereiden.

Met de vraag om een lening bij oprichtings fase uit de vennootschap te halen zeg ik neen.

Het is nooit verstandig geld te lenen van je vennootschap in rekening courant vorm fiscus ziet dit in veel gevallen als ( opgenomen loon ).

Succes met je nieuwe zaak!

Met vriendelijke groet,

Fritz

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar