• 0

Rood staan op zakelijke rekening, nu eist de bank aanzuivering: vanuit privé?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een brief ontvangen van de Rabobank over het krediet op mijn zakelijke rekening en zit met een vraag daarover. Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van bruikbare tips.

 

Zo kort mogelijk samengevat:

 

Bij het openen van een zakelijke rekening heb ik een maximaal krediet gekregen van maximaal € 1.000,00. Dit krediet werd later opgehoogd naar maximaal € 2.000,00. Ik was aanvankelijk niet van plan gebruik te maken van dit krediet omdat ik niet zo van lenen houdt. Maar goed, voor het geval van nood heb ik gebruik gemaakt van het aanbod van de bank om een maximaal krediet van € 2.000,00 op mijn zakelijke rekening te nemen.

 

In oktober / november van vorig jaar zat ik nog volop in de opdrachten. Het ging me zelfs zo voor de wind dat ik besloot rond te koekeloeren naar een ruimte waar ik zowel kon wonen als werken. Ik had intussen een mooi bedrag gespaard en vond eind januari een prachtige loftwoning in het centrum van de stad voor een hele nette prijs. Gezien ik in de woning klanten zou ontvangen, moest er wel wat gebeuren aan de woning. Uiteindelijk zijn de kosten veel hoger uitgevallen dan de bedoeling was. Ironisch genoeg, nam zo rond tekenen huurcontract de opdrachtenstroom af. Ik baarde me geen zorgen en had er goede hoop op dat de opdrachtenstroom wel weer aan zou trekken.

 

Niet dus. Door een nagenoeg opgedroogde opdrachtenstroom heb ik laag betaalde klussen moeten doen om maandelijkse mijn vaste lasten te kunnen betalen. Later heb ik mijn zakelijke krediet aan moeten boren om mijn hoofd boven water te kunnen houden.

 

Wonder boven wonder kreeg ik kort voor de zomer een grote klus aangeboden en sindsdien is mijn opdrachtenstroom weer helemaal aangetrokken. Ik heb momenteel genoeg te doen en er liggen nog een paar grote, mooie klussen op de plank. Echter zit ik toch met één probleem.

 

Doordat ik nu intussen een half jaar rood sta bij de bank, behoud de bank het recht om na 30 september mijn rekening te blokkeren als voor die datum het bedrag (al is het voor even) niet in de groene cijfers gestaan heeft.

 

Momenteel staan er aan facturen een bedrag van zo ongeveer € 6.000,00 uit en komt er iets meer dan het dubbele nog aan als ik alle opdrachten die momenteel uit staan heb voltooid. Ik heb een paar klanten die hun rekening eigenlijk al betaald hadden moeten hebben, maar dit door onbekende reden nog niet gedaan hebben. Ik had er even hoop op dat één van deze klanten voor de 30e haar rekening zou betalen, maar wil het daar toch niet op gokken.

 

Privé staat er op mijn rekening voldoende om voor een paar dagen in de groene cijfers te staan op mijn zakelijke rekening. Puur ter voorkoming van het blokkeren van mijn zakelijke rekening. Nu denk ik dat er kosten verbonden staan aan heen-en-weer overboeking.

 

Mijn vraag:

 

Hoe kan ik een heen-en-weer overboeking goed regelen zonder geld kwijt te zijn aan bijv. belasting? Of zijn er andere manieren om blokkade te voorkomen, zoals uitstel?

 

Enorm bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stort het bedrag vanuit prive (omschrijf het netjes) en haal het later weer terug.

Voor die luttele kosten die dat met zich meebrengt ga je toch niet allerlei niet te voorspellen problemen op je hals halen?

 

Of laat de bank heel erg goed naar de laatste zin van je website kijken... :)

Link naar reactie
  • 0
Privé staat er op mijn rekening voldoende om voor een paar dagen in de groene cijfers te staan op mijn zakelijke rekening. Puur ter voorkoming van het blokkeren van mijn zakelijke rekening. Nu denk ik dat er kosten verbonden staan aan heen-en-weer overboeking.

 

Beste MPX ik ga er van uit dat je een eenmans zaak hebt. het is prima dat je prive en zakelijk ook door bankrekeningen uit elkaar houdt. maar als eenmanzaak lopen prive en zakelijk heel dicht bij elkaar.

 

je zakelijk krediet zal waarschijnlijk de bepaling hebben dat je 1x in het kwartaal positief moet staan. Deze limieten worden bij de meeste banken automatisch bewaakt en bij overschrijding zijn meestal de rapen gaar.

 

in het verleden dacht ik hier ook makkelijk over maar ineens kan er bij je bank niets meer. dus is er maar een advies: zorg dat je voor de 30ste positief staat op je zakelijke rekening. de kosten hiervan staan niet in verhouding tot de ellende die je op je hals haalt.

 

en in deze tijd heb je dat stukje krediet misschien nog hard genoeg nodig om zakelijk te overleven.

Link naar reactie
  • 0

beste MXP, een paar duizend euro is in mijn optiek niet zo schokkend toch? ik bedoel hiermee te zeggen, als je geloof hebt in bestaansrecht van je business en dit ook nog kunt onderbouwen door cijfers en uitstaande facturen, is dan gewoon uitbreiding van je zakelijk krediet geen optie?

Dan hoef je niet allemaal met overschrijvingen over en weer bezig te houden.

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon geld van je prive overboeken naar je zakelijke rekening, en simpel verwerken in je boekhouding:

Als het geld binnenkomt op je zak. rekening boek je (of je boekhouder):

Bank

@prive.

 

en als je weer geld over hebt, stort je het weer terug en boek je de transactie andersom.

 

En het overboeken kost bijna niks, volgens mij 0.10 p/transactie (ING)

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een tip; zorg dat je positieve saldo er langer dan 24 uur opstaat. Anders wordt het door het geautomatiseerde systeem van de Rabobank niet herkend als positief saldo en wordt alsnog je rekening geblokkeerd.

Dank! Zal ik doen. Ik zal het bedrag pas terugboeken na de 30e van september. Just in case.
Link naar reactie
  • 1

Het nadeel van standaardproducten is dat ze erg rigide zijn, dwz ingrijpen door accountmanager is nagenoeg niet mogelijk.( het is aan of uit)

 

In deze case is de afspraak blijkbaar dat de rekening een x bedrag in het rood mag staan, mits dezelfde rekening eens in de zoveel tijd een omslagpunt heeft naar een creditstand.

 

Dus zorg dat je aan deze voorwaarde voldoet, anders heb of krijg je een probleem!

Als ik dan lees dat op een privérekening voldoende gelden geparkeerd staan om een heenenweer boeking te maken, doe dat dan, ben je van alle problemen verlost.

 

Je zult je dan ook af moeten vragen wat zo'n roodstand kost (rentekosten) en die privérekening opbrengt. Bij een eenmanszaak is die zaak en privé toch broekzak/vestzak, waarom dan die gelden niet heenenweer schuiven om dat rentevoordeel te pakken, is het eerste verdiend!

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies allemaal!

 

Ik ben gisterenmiddag gebeld door de Rabobank over mijn flexkrediet. Mij werd verteld dat het flexkrediet gaat veranderen, de bank wil van het flexkrediet af. Ze willen van 'flex' naar vast krediet. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Ik heb al even ge-google-d, maar ben niet veel wijzer geworden. Op de website van de Rabobank staat wel het een en ander over vast krediet voor particulieren, maar dat zal voor ondernemers vast anders in elkaar steken.

 

Maandag heb ik een afspraak met de bank, maar zou me vooraf graag al willen verdiepen in dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0
Met het FlexKrediet heeft u altijd extra financiële ruimte voor een onvoorzien moment. U kunt opnemen en aflossen wanneer het ú uitkomt. De krediethoogte is afhankelijk van uw omzet en kan oplopen tot maximaal € 25.000.
bron: http://www.rabobank.nl/bedrijven/producten/financieren/voor_mijn_debiteuren_en_leveranciers/flexkrediet

 

Bij een vast krediet is dit dus niet het geval. Hier wordt een limiet vastgesteld waar je niet overheen mag/kan. ;)

Link naar reactie
  • 0

simpel, schrijf even al je vragen op en bel gewoon de rabobank...

Als je liever niet de vestiging belt waar je een gesprek mee hebt, bel je gewoon een andere. zij kunnen je het beste antwoord geven lijkt me

 

gr ronny

Dacht: dat vind ik vast op het internet. Maar mijn vraag is al beantwoord, dank daarvoor. Vast krediet, het was al bijna een open deur. Maar voor het geval dat. Soms wilt het meer inhouden dan een voor de hand liggend antwoord.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.