• 0

Opstarten van een weggeefwinkel. Onderbrengen in een vereniging of stichting?

Hallo,

 

Ik hoop dat ik mijn vraag hier kwijt kan. Mijn naam is Isabelle. Ik wil een weggeefwinkel gaan starten en vraag me of ik deze het beste kan 'onderbrengen' in een verenigingsvorm.

 

Alleereerst zal ik wat uitleg geven zodat duidelijk is wat een weggeefwinkel is:

(bron o.a.: www.weggeefwinkels.nl)

 

Wat is nu een weggeefwinkel?

 

Een weggeefwinkel is bedoeld voor iedereen: rijk, arm, dik, dun, zwart, wit, etc. De bedoeling erachter is:

 

- om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu door hergebruik van goederen

- overmatig consumptiegedrag te helpen verminderen

- mensen te helpen die het nodig hebben zonder een etiket op te plakken en zonder dat men een

bewijs hoeft te tonen dat zij geen geld hebben of anderszins problemen hebben

- het bieden van een winkel waar het nu eens niet om geld draait maar om medeleven en respect.

- een alternatief bieden voor de wegwerpeconomie.

- zorgen dat heel verschillende mensen elkaar ontmoeten.

- het creëren van een plek waar iedereen welkom is.

- Een plek waar men terecht kan voor een luisterend oor waar nodig   

- laten zien dat het ook anders kan.

- zorgen voor verwarring.

- laten zien dat je heel veel kunt bereiken door gewoon te dóén.

 

Het is mijn doel een winkel te bieden die uitnodigend is voor een ieder. Er zal ook een leestafel komen waar de bezoekers even rustig kunnen zitten met een kopje thee of koffie en waar men eens rustig kennis kan maken met een andere bezoeker of waar men indien gewenst gewoon even zijn/haar hart kan uitstorten.

 

De weggeefwinkel moet de uitstraling krijgen van een echte winkel met als enig verschil dat er geen geld aan te pas komt en het geheel uitsluitend zal draaien op vrijwilligers.

 

Wat bedoelen we nou met zorgen voor verwarring?

Het is voor de meeste mensen die voor het eerst binnenkomen in een weggeefwinkel even wennen: er hoeft en kan zelfs niet afgerekend worden. Alle tweedehands-spulletjes die er liggen, of het nu kleding is, een boek, speelgoed, huisraad, een computer of een pollepel, het is allemaal gratis mee te nemen. En er is in de meeste weggeefwinkels voor iedereen wel iets te vinden wat hij/zij nodig heeft of leuk vindt om mee te nemen, of aan iemand anders cadeau te geven. Hoe dan ook zorgen weggeefwinkels nog al eens voor verwarring, vooral bij nieuwe bezoekers. Je ziet ze gewoon nadenken.... Soms komen ze vertellen hoe verbaasd ze zijn. He, dit kan dus ook! Belangeloosheid bestaat echt. Je hoeft niet altijd (meteen) iets terug te vragen.

 

En vergeet niet dat wie goed doet doorgaans ook goed ontmoet.

 

Nu zie ik menigeen al denken is een weggeefwinkel nu wel echt iets anders dan een kringloopwinkel?

 

Ja, er zijn toch duidelijk verschillen.In kringloopwinkels worden de goederen ook veelal ingeleverd zonder dat er voor betaald wordt. Maar in kringloopwinkels wordt wel een prijs gerekend voor de goederen die worden aangeboden, deze kan afhankelijk van de doelstelling van de kringloopwinkel kostendekkendheid overstijgen.

Een weggeefwinkel is vaak ook minder gericht op de spullen. Daarnaast werken in kringloopwinkels naast vele vrijwilligers soms ook 1 of meerdere betaalde krachten. Weggeefwinkels hebben vaak ook een sociale doelstelling en/of zijn ze een onderdeel van een groter geheel, met bijvoorbeeld een gratis internetclub en vegetarisch eethuis, een vrije ruimte voor kunstenaars enz enz. Daarnaast is het mogelijk dat de winkel niet helemaal is volgepakt met spullen maar er bewust ruimte vrij is gelaten, om aan te geven dat meer niet altijd beter is, en/of mensen de gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten. Gezien de grote overschotten waar weggeefwinkels mee te kampen hebben is er zeker plaats voor meer winkels die tweedehandsgoederen en tweede leven bezorgen.

 

Dat wordt tevens bewezen door artikelen over de weggeefwinkel in Amersfoort. Deze weggeefwinkel is gestart vanuit de kraakbeweging en uiteindelijk in samenwerking met de gemeente Amersfoort. In navolging van dit initiatief wordt de weggeefwinkel in Amersfoort zelfs regelmatig benaderd door andere gemeenten die een dergelijk initiatief willen opstarten voor de inwoners van hun gemeenten.

 

Mijn vraag is nu als volgt:

 

Ik wil een weggeefwinkel starten. Op korte termijn wil ik dit initiatief gaan uitbreiden met andere initiatieven, zoals:

- cursus fietsen repareren

- computercursussen

- taallessen

- schilderlessen

- etc.

 

Afhankelijk van de mensen die deze lessen e.d. zullen gaan verzorgen, zullen de lessen gratis of tegen geringe vergoeding worden aangeboden.

 

Is het in dit geval raadzaam om hiervoor een vereniging of een stichting in het leven te roepen en waar dien ik rekening mee te houden.

Aan welke voorwaarden zal ik moeten voldoen en moet ik de weggeefwinkel ook inschrijven bij de kvk en de belastingdienst wanneer er geen sprake zal zijn van enig winstoogmerk? Er komt immers geen geld aan te pas.

 

Ik hoop dat iemand deze vragen voor mij kan beantwoorden.

 

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en ik zie de reacties graag tegemoet.

 

Eventuele reacties kunnen ook verstuurd worden naar weggeefwinkelhoorn@live.nl

 

Met vriendelijke groet,

Isabelle

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij was het juist niet de bedoeling om op higherlevel vragen over stichtingen / verenigingen te stellen maar goed.

In jouw situatie zal ik voor een stichting gaan. Kijk goed hoe je het rond gaat breien met subsidies / giften en laat dit gelijk in de statuten opnemen bij de notaris (je betaalt hem toch al, dus een beetje extra werk moet kunnen voor hem) Zeker met het oogpunt van subsidies aanvragen (je moet toch de huur betalen, wat Krypto zegt) is voor veel fondsen een directe vereiste dat je een stichting met duidelijke statuten hebt.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Beste Isabelle,

 

Jaap Star schreef het al: HL is geen forum non-profit organisaties en stichtingen. Jouw bedrijfsbeschrijving zal onherroepelijk leiden tot oprichting van een stichting. Inschrijving bij de KvK en fiscus zal moeten gebeuren. Ik denk dat daarmee jouw vraag al beantwoord is.

 

Derhalve een slot op het topic.

 

Succes met jouw initiatief.

 

Groet

Joost

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.