• 0

Inspiratie om de omzet te vergroten

In tijden van crisis is het een actueel onderwerp. Het vergroten van de omzet. Maar crisis of niet, ik vind het persoonlijk altijd erg inspirerend (en leerzaam) om te zien hoe sommige bedrijven er in slagen om de omzet te laten stijgen. Daarom de oproep om je verhalen te delen. Mag van je eigen succes story zijn, maar het mag ook 'van horen zeggen' zijn zeg maar... Ik doe zelf alvast een aftrap.

Bij TicTac worstelden ze met het probleem hoe de omzet te doen stijgen. Nieuwe smaken en segmenten werden bedacht, maar de marketeers kwamen er niet uit. Bovendien zou het effect van een nieuwe smaak marginaal bijdragen. Aan het eind van de meeting grapte iemand dat je ook gewoon het gaatje van het doosje groter zou kunnen maken. Dat bleek te werken. Mensen stoppen de extra snoepjes niet terug in het doosje, waardoor zij meer gingen gebruiken. De omzet ging door het dak...

Een ander voorbeeld zijn snelschillers. Grotere aardappelen die je daardoor sneller kunt schillen (waarde element toegevoegd). Deze aardappelen zijn bijna 2x zo duur als normale aardappelen. Hoewel, normale aardappelen zijn het natuurlijk niet. Deze zakken bevatten relatief veel kleine aardappelen. Je wordt dus ook nog eens gestraft als je geen snelschillers koopt!! :'( De gemiddelde aardappelopbrengst moet hierdoor fors zijn toegenomen. Boerenslimheid in optima forma.

En zo zijn er vast nog veel meer leuke verhalen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Focus op bijverkoop. Zie de dalende prijzen voor spelcomputers, maar steeds nieuwe spellen en accessoires. Of neem actiemodelauto's met (dealer)opties voor de vaste mep.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk ook proberen alleen je winst te verhogen door te bezuinigen op je inkoop.

Het valt mij namelijk al langere tijd op dat heel veel potjes in de winkel, of flessen wijn bijvoorbeeld zo'n naar binnen gedeukte bodem hebben aan de onderkant, doe dat bij 10 potjes en je hebt een potje winst.

Of is daar een andere reden voor?

Link naar reactie
  • 0

Het valt mij namelijk al langere tijd op dat heel veel potjes in de winkel, of flessen wijn bijvoorbeeld zo'n naar binnen gedeukte bodem hebben aan de onderkant, doe dat bij 10 potjes en je hebt een potje winst.

Of is daar een andere reden voor?

bij een rechte bodem ploft een fles wijn uit elkaar... :-\

ik heb zelf gekozen voor de focus op bijverkoop zoals Highio al aangeeft.

uiteraard is dit per bedrijf verschillend; ik heb een winkel waarbij ik tussen de 30 en 100 klanten per dag binnen heb,

als ik 1 op de 10 klanten kan verleiden om een extra product mee te nemen kan dat aardig oplopen.

@Jeroen: overigens heb ik vitamines en pijnstillers! ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf aan het zoeken naar manieren om waarde aan producten / diensten toe te voegen (zoals bij snelschillers), danwel deze waarden beter te verkopen. Bijverkoop en product / dienst aanpasbaar maken zijn ook een leuke optie. Soms kan het in de markt zetten van een 'less value' alternatief goed werken (kale hypotheek).

Iemand nog concrete success stories?

Link naar reactie
  • 0

Als we eens terug gaan naar de simpele basis, dan zijn er op het hoogste niveau twee mogelijkheden tot meer omzet.

- Meer verkopen

- Hogere orderwaarde

Een hogere orderwaarde kan door middel van goede cross- en upsell (of gratis verzending/ korting/ premium vanaf een bepaald orderbedrag)

Meer verkopen is weer op te splitsen in:

- nieuwe klanten (initiële aankopen)

- bestaande klanten (zorgen dat ze jouw product vaker kopen)

vooral het stimuleren van een hogere orderwaarde wordt wel eens vergeten.

Excuses, dit is geen concreet voorbeeld

Link naar reactie
  • 0

Bij veel bedrijven waar ik voor werk(te) zijn loyalty programma's erg belangrijk. Daarmee verkoop je meer aan bestaande klanten en trek je ook nog eens nieuwe klanten. Ook worden prijsverhogingen makkelijker.

Een mooie recente verkoopactie vind ik die voetbalpuzzel van AH. Ik heb een zoon van 9 en reken maar dat nu alle boodschappen bij Appie gedaan moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar