• 0

Wat zou een goede serveroplossing zijn voor mijn bedrijf?

Ik overweeg een server in te richten om Ms Exchange voor Outlook mail, Office 2007 op een virtuele desktop te draaien en tevens bestanden centraal op te slaan. Voordeel is dat ik dan geen back ups meer hoef te draaien en overal bij mijn mails kan (ook vanaf PDA). Maar waar moet ik op letten en hoe krijg ik het geval operationeel? En weet iemand een goed adres voor deze zaken?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Stefan,

 

Een aantal zaken waar je op moet letten;

 

Uitval van de server:

- hoe en hoe vaak ga je backups maken?

- kun je je downtime permitteren of heb je een 2e server nodig die direct de taken over kan nemen?

- heb je een goede internet verbinding waar de server achter hangt? of ga je in een betrouwbaar netwerk hangen?

 

Beveiliging:

- hoe zorg je ervoor dat je server niet als zogenaamd 'open relay' gebruikt gaat worden door spammers?

- hoe zorg je dat je server up-to-date blijft; software/firmware upgrades?

- hoe zorg je ervoor dat anderen geen toegang krijgen tot je server; ga je op de server een firewall draaien of zet je er een fysieke firewall voor?

 

Opzich is het niet zo heel moeilijk te realiseren, maar er zijn een paar zaken waar je goed over na moet denken waaronder er hierboven een aantal genoemd zijn.

Ik ben zelf freelance IT consultant en zou je hierbij van dienst kunnen zijn of in de goede richting kunnen sturen daar er ook partijen zijn die dit helemaal voor je kunnen opzetten en beheren.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Een wat simpeler aanpak is een betaalde dienst van Google afnemen voor een paar tientjes. Je kunt daar je mail laten afhandelen en gebruik maken van alle Google apps. Google zorgt voor server, backup etc. en je krijgt er een tig hoeveelheid opslagruimte bij.

 

Natuurlijk kom je dan wel op een topic dat eerder is behandeld over kwetsbaarheid van informatie die bij derden staat geparkeerd en alles wat daarbij hoort .................

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Ik overweeg een server in te richten om Ms Exchange voor Outlook mail, Office 2007 op een virtuele desktop te draaien en tevens bestanden centraal op te slaan. Voordeel is dat ik dan geen back ups meer hoef te draaien en overal bij mijn mails kan (ook vanaf PDA). Maar waar moet ik op letten en hoe krijg ik het geval operationeel? En weet iemand een goed adres voor deze zaken?

 

Ik vind je eerste zin een beetje moelijk lezen maar begrijp dat je een server wil met MS Exchange en op dezelfde server een virtuele desktop met daarop Microsoft Office 2007.

Ik weet niet met hoeveel gebruikers je deze server wil gebruiken maar als jezelf de enige gebruiker bent wordt dit een flinke investering. Vooral de licenties zijn duur, omdat je voor een groot deel van de licenties voor minimaal 5 gebruikers moet aanschaffen.

 

Ook van je server moet je een backup maken. Dit kan natuurlijk op verschikkende manieren automatisch maar je moet dit altijd controleren.

 

Je kan bovenstaande natuurlijk ook uitbesteden. Dit is waarschijnlijk ook goedkoper omdat je dan per gebruiker licenties kan aanschaffen en je de hardwarekosten met meerdere gebruikers deelt.

De externe partij kan dan tevens voor en backup zorgen en deze voor je controleren.

 

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stefano,

 

Voor het mail gedeelte Hosted Exchange gebruiken (exchange mailbox bij een hosting provider inclusief Outlook Web Access en PDA/Smartphone synchronizatie)

 

Voor de documenten: Microsoft Office Live Workspace, wat naadloos met Office 2007 werkt.

 

Nadelen, zoals eerder aangegeven: afhankelijkhed van internettoegang om bij je bestanden te kunnen, wie vertrouw je je documenten toe.

 

Een interessante optie die ik bij een aantal klanten heb toegepast is de combinatie van Windows Home Server (backup van je pc/laptop + redundante opslag van je documenten + remote toegang tot je documenten via webinterface of remote desktop naar je eigen thuispc) en hosted exchange.

 

Groeten,

 

Mark Hazeleger

Advies, installatie en onderhoud voor particulieren en bedrijven

Link naar reactie
  • 0

 

Gewoon een server plaatsen (zoals hij al aangeeft) en daarop SBS 2008 of SBS 2003 (goedkoper!) en alles wat hij wil kan.

 

Kost wel wat maar werkt erg mooi en goed.

 

 

Ik wil de topicstarter toch graag wijzen op mijn eerdere punten; in principe komt het inderdaad neer op 'gewoon een server plaatsen', echter moet je wel rekening houden met zaken als backup. Weinig ondernemers die het zich kunnen veroorloven geen backups van bestanden en emails te hebben.

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de input so far. Komt wel aardig overeen met mijn beeld. Ben alleen nog benieuwd naar kosten die ermee gepaard gaan (Hosted Exchange + webaccess, auto-backups en virtuele desktop + Ms Office 2007). En welke partij aan te raden is. Ben zelf redelijk leek op dit vlak.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de input so far. Komt wel aardig overeen met mijn beeld. Ben alleen nog benieuwd naar kosten die ermee gepaard gaan (Hosted Exchange + webaccess, auto-backups en virtuele desktop + Ms Office 2007). En welke partij aan te raden is. Ben zelf redelijk leek op dit vlak.

 

De prijzen zijn natuurlijk ook nog afhankelijk van de benodigde opslagcapaciteit en de versie van Ms Office 2007. Bij een serieuze partij welke ook netjes de licentiekosten aan Microsoft afdraagt moet je tellen op prijzen vanaf 50 euro per maand voor bovenstaand scenario.

Voor meer info kun je een P.M. sturen

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo in eerste instantie lees kunnen hosted services een uitermate goede en kosten effectieve oplossing voor je zijn. Grote investeringen zijn dan niet nodig en je data staat (bij de juiste partij) op een veilige plek. Daarnaast hoef je je geen zorgen meer te maken over software updates, omdat dit door de partij gebeurt waar je je diensten afneemt. Hosted desktop is een goede variant waarmee je overal waar internet aanwezig toegang hebt tot je werkplek. Daarnaast is MS Office vaak inbegrepen. Een googletje op Hosted Desktop en je vindt vast een goede aanbieder.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik met 2 anderen in een bedrijf en zij hebben een dedicated Ms server staan met Exchange, Sharepoint, Virtuele dekstop met Office 2007 staan. Wellicht dat ik daar op zou kunnen inprikken. Alleen hebben zij niets met mijn andere bedrijf van doen. Zou dat wat zijn of is dit niet aan te raden?

Link naar reactie
  • 0

Nu zit ik met 2 anderen in een bedrijf en zij hebben een dedicated Ms server staan met Exchange, Sharepoint, Virtuele dekstop met Office 2007 staan. Wellicht dat ik daar op zou kunnen inprikken. Alleen hebben zij niets met mijn andere bedrijf van doen. Zou dat wat zijn of is dit niet aan te raden?

 

Zijn er redenen waarom je dit samen zou willen doen? Gebruik maken van 1 agenda? Elkaars contacten kunnen gebruiken?

Indien deze redenen er niet zijn zou ik het niet doen, zoals mijn voorganger ook schrijft, de beheerder kan ten alle tijden in jouw (email)bestanden kijken.

 

Voor wat betreft de kosten zou ik het ook niet per se laten; als je een beetje goed shopt kun je hetgeen dat jij wilt voor een redelijke prijs krijgen.

Let bij het shoppen wel op de punten uit deze colum: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/151

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Was de post even kwijt vanwege de nieuwe naam ;). Wel beter zo...

 

Tja, er is niet echt een reden om het niet te doen. Behalve dat ik m.i. te afhankelijk wordt. Want ik zou ook het kantoor en secretariaat kunnen gebruiken. Ik denk er nog wel even over na...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.