patje72 Geplaatst: 28 september 2009 patje72 33 1 Geplaatst: 28 september 2009 Goedmorgen: Excuses als dit al eerder is beantwoord, maar ik heb het niet kunnen vinden bij mijn zoekacties. Ik heb een opleiding aangeschaft via clickbank. Deze opleiding is een stuk investering voor mijn huidige onderneming Dat is een amerikaanse leverancier van digitale producten. Omdat ik zelf in NL woon en dit heb aangegeven bij de verkoop is er VAT berekend over het totaalbedrag. Hoe zit het nu met deze VAT? Kan ik die wel of niet meenemen met mijn aangifte omzetbelasting. Een belangrijjk detail is dat clickbank wel op de factuur een EU BTW nummer heeft vermeld. Vriendelijk bedankt voor jullie antwoord. mijn website Link naar reactie
0 jsr Geplaatst: 28 september 2009 jsr 22 0 Geplaatst: 28 september 2009 VAT terugvragen is mogelijk, maar dit kan (nog) niet via de NL belastingdienst; zie onderstaande link. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-33.html#P322_43182 Vanaf 2010 zou dit wel mogelijk zijn, aldus het bericht op onderstaande site ;) http://financieel.infoyo.nl/belasting/9353-terugvorderen-van-buitenlandse-btw-is-vereenvoudigd.html EDIT: Bovenstaande artikelen hebben betrekking op BTW terugvorderingen binnen de EU en dus niet op Amerika. Foutje :-[ Link naar reactie
0 patje72 Geplaatst: 28 september 2009 Auteur patje72 33 1 Geplaatst: 28 september 2009 Bedankt voor het snelle antwoord. Maar mag ik dan wel bij de aangifte inkomstbelasting over 2009 het gehele bedrag (dus inclusief VAT) als kosten opgeven? mijn website Link naar reactie
0 jsr Geplaatst: 28 september 2009 jsr 22 0 Geplaatst: 28 september 2009 Kijk eens bij onderstaand topic op het HL forum, misschien heb je hier iets aan https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=28;action=display;threadid=18306;start=msg152673#msg152673 Link naar reactie
0 patje72 Geplaatst: 28 september 2009 Auteur patje72 33 1 Geplaatst: 28 september 2009 Ik ben een zeur, maar toch snap ik het niet helemaal. Zeker omdat clickbank een EU VAT nummer gebruikt op de invoice. Verder voldoet de factuur helemaal niet aan de eisen natuurlijk. Zo staat mijn BTW nummer er niet op. Je kunt namelijk niet zoveel opgeven bij de aankoop. Alleen: Naam: Land: CC nummer: Dus eigenlijk vraag ik me af of ik er uberhaubt wel iets mee kan mbt tot welke aftrek dan ook. mijn website Link naar reactie
0 jsr Geplaatst: 28 september 2009 jsr 22 0 Geplaatst: 28 september 2009 Wat betreft de VAT, zou ik gewoon even een telefoontje plegen naar de BD. Ik dacht dat je wel in aanmerking kwam voor scholingsaftrek, maar nu zie ik op de site van de BD dat deze sinds 2004 helaas vervallen is. >;( http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/werk_woning/werk_woning-38.html Link naar reactie
0 ronaldinho Geplaatst: 28 september 2009 ronaldinho 3,8k 296 Geplaatst: 28 september 2009 In welk EU-land is het nummer van de leverancier geregistreerd? Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden". Link naar reactie
0 patje72 Geplaatst: 28 september 2009 Auteur patje72 33 1 Geplaatst: 28 september 2009 Nou het adres van Clickbank op de factuur is gewoon in de VS. Maar ze vermelden een EU nummer. Ik zou niet weten hoe ik kan nagaan waar het geregistreerd staat. "ClickBank is registered for European Union (EU) purposes and adds the appropriate Value Added Tax (VAT) to each applicable transaction." mijn website Link naar reactie
0 ronaldinho Geplaatst: 28 september 2009 ronaldinho 3,8k 296 Geplaatst: 28 september 2009 Aan het nummer moet je kunnen zien om welk land het gaat (Lettercombinatie aan het begin). In principe kunnen alle nummers gecontroleerd worden op hun geldigheid via deze database (niet alle landen zijn even goed in het up-to-date houden). Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden". Link naar reactie
0 jsr Geplaatst: 28 september 2009 jsr 22 0 Geplaatst: 28 september 2009 The supply of services is in principle taxable at the supplier's place of establishment. However, in order to ensure that VAT receipts accrue to the Member State of consumption, several exceptions to this general rule have been introduced: .................................................... .................................................... Services relating to cultural, artistic, sporting, scientific, educational and entertainment activities will be taxed at the place where those services are physically delivered. Example: the ticket bought for a football match in the UK will contain UK VAT. bron: http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/how_vat_works/vat_on_services/index_en.htm Mij lijkt de cursus onder bovenstaande uitzondering te vallen. Oftwel, de cursus is volgens de nederlands BTW belast en dus bij de Nederlandse BD terug te vorderen. Link naar reactie
0 patje72 Geplaatst: 30 september 2009 Auteur patje72 33 1 Geplaatst: 30 september 2009 Aan het nummer moet je kunnen zien om welk land het gaat (Lettercombinatie aan het begin). In principe kunnen alle nummers gecontroleerd worden op hun geldigheid via deze database (niet alle landen zijn even goed in het up-to-date houden). Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Maar het VAT nummer van Clickbank begint echt met EU********* mijn website Link naar reactie
0 ronaldinho Geplaatst: 30 september 2009 ronaldinho 3,8k 296 Geplaatst: 30 september 2009 Maar heb je nu al gecontroleerd of het btw-nummer ook juist is? Ze kunnen alles wel opgeven, als jij je btw terug wil hebben, zul je zelf na moeten gaan of het klopt. Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden". Link naar reactie
0 John Kode Geplaatst: 4 oktober 2009 John Kode 1,1k 114 Geplaatst: 4 oktober 2009 http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL op deze site kun je nrs. zelf checken. Een nr. dat begint met EU zul je er volgens mij niet vinden. Dat lijkt me dus niet O.K. BTW/VAT die je niet kunt verrekenen op je BTW-aangifte, kun je opvoeren voor de IB als ondernemerskosten. De meeste vormen van onderwijs zijn overigens vrijgesteld van BTW in de meeste (alle?) EU-landen. groet, John Link naar reactie
patje72
patje72
Goedmorgen:
Excuses als dit al eerder is beantwoord, maar ik heb het niet kunnen vinden bij mijn zoekacties.
Ik heb een opleiding aangeschaft via clickbank. Deze opleiding is een stuk investering voor mijn huidige onderneming
Dat is een amerikaanse leverancier van digitale producten.
Omdat ik zelf in NL woon en dit heb aangegeven bij de verkoop is er VAT berekend over het totaalbedrag.
Hoe zit het nu met deze VAT? Kan ik die wel of niet meenemen met mijn aangifte omzetbelasting.
Een belangrijjk detail is dat clickbank wel op de factuur een EU BTW nummer heeft vermeld.
Vriendelijk bedankt voor jullie antwoord.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag